Ikke døm etter førsteinntrykket… :-)

Er dette egentlig bare et tre?? Nå tenker du sikkert: : “Å  jasså, nå er hun i gang med disse dype filosofiske greiene sine igjen…” Vel, du som kjenner meg litt vet at jeg har vel ikke DET som spesialfelt, men samtidig vet du også at det lgger MER bak hvert innlegg, enn det du først får inntrykk av… Ikke sant.. Altså ikke døm etter det første inntrykket… Og det er det jeg mener med de små betrakiningene mine i dag også.. En liten tur gjennom byen i går fikk meg inn på en hel masse tanker, etter å ha ligget langflat med oppkast og diare i 5 dager, blir hjernen spinnvill når den får litt “føde”, dvs litt impulser utenfra…

Altså: Oslo er så mye mer enn det utgir seg for ved første øyekast.. altså viktig å ikke la førsteinntrykket blende deg helt..  Som med dette treet… Er det virkelig bare et tre? Eller er det også verdens fineste klatrestativ? Jeg fikk nemlig sinnsykt lyst til å klatre litt her, selv om jeg var slapp og sliten, og ikke hadde EN muskel igjen i kroppen etter å ha ligget så lenge…. Men jeg klatret ikke da.. Det gjør vel ikke 46 år gamle damer…? Hvertfall ikke helt alene?? Oslo er altså denne parken og dette treet… men det er også:


Butikker som denne, med artige og rare klær, som du kanskje ikke ville finne i en annen by, og fine rosa hus som speiler seg i butikkvinduene.. Det er det som er så herlig, det er så variert.. Og det var det som fikk meg til å tenke litt, da jeg gikk forbi de ulike “lagene” av Oslo, man blir nesten dratt gjennom forskjellige tidsepoker.

Fordi da jeg gikk forbi denne butikken, som er et av mine favorittbygg, sånn utseende messig


Så får det meg til å tenke på barn og ungdom som leker med spray-bokser ved t-banene, som surfer på t-bane-takene, som leker med skateboard i de asfalterte gatene, og som har med Iphonen i en gull-lenke fra bukselomma.. Og som aldri i verden har hørt ordet: “kappe-land” eller “kaste på stikka”… Men som sagt, byen har mer å by på enn man tror… det gjelder også barn og ungdom.. De er helle ikke alltid som man tror ved første møtet, og de er heller ikke EN gruppe, men så veldig,veldig forskjellige.. Fordi da jeg svingte opp gaten, bare ca et kvartal lenger bort, har vi dette.

Nydelige Rodeløkka, som er en gammel bydel, gamle fine hus, som står slik de var, det har bare flyttet inn nye folk etter 1920, men veiene og bebyggelsen ser helt lik ut.. Og da jeg tuslet rundt i gatene der, hører jeg plutselig noen glade barnestemmer, og en som roper : “pol”, og jeg er nesten SIKKER på at de lekte “høl-i hatten” borti der… Eller kanskje er det noe jeg ønsket å høre, fordi jeg befant meg i dette området…?

Det som er helt sikkert hverttfall er at når jeg kom til disse leilighetene, som går under tilnavnet “fengselsblokka”, så sto det to yre, skrikende, hvinende små-jenter på en 10-12 år,og sprutet på hverandre med små vannpistoler…

 

Jeg ble først litt stram i ansiktet, fordi det nesten traff meg.. men så så jeg det herlige i det… Det er ikke SÅ stor forskjell på når vi vokste opp,og på en del av disse barna… Javel, så tegner de kanskje på en vegg de ikke skulle gjort, eller skater i gatene uten hjelm… men så leker de jammen meg høl-i-hatten og med vannpistol OGSÅ, når de bare får tid og ro 🙂 Det er mer som skjuler seg bak hver og en av oss, enn det frøste inntrykket man får 😉

Har du lett for å dømme folk etter førsteinntrykket?

28 kommentarer
    1. “Høyt henger disse bloggerne og blide er de” eller “Høy på bloggtreff” eventult “Måtte plukke bloggere ned fra trærne” er alle mulige overskrifter i VG dagen derpå 😀

    2. Bente og Lars O: Uff, var det din tur nå.. Jeg har også vært sofafrue, bortsett fra den turen til posten. Har vært hjemme fra jobb, omgangssyken eller hva det nå er.. men godt med en liten tur ut. Man trenger litt luft. Ja, kom da, når vi er helt friske skal vi opp i trærne 😀

    3. Åh så moro!
      Så godt å høre at du er bedre! Håper formen stiger kjapt, slik at du kommer deg opp i trærne! Skulle gjerne klatret med deg 😀
      Fru Stussli er nemlig sofafrue i dag :-/ Sår hals, og litt småfeber 😛
      Det fine er at jeg kan ligge her og kose meg med blogglesning!

    4. Marit: Det er det jeg fføler også, at jeg har fått en del erfaringer av at ting ikke stemmer med det første inntrykket man får. Derfor venter jeg litt før jeg lager meg for mange meninger om folk hvertfall 🙂

    5. Jeg tror jeg er veldig åpen for forskjeller dømmer ikke etter førsteinntrykket. Det er jo nettopp forskjellene som gjør personene spennende .. og jeg har vel fått noen aha-opplevelser både av den positive og negative sorten oppigjennom.

    6. Unni: Blir spennende uansett hvilket bilde du velger 🙂 Jeg har ikke gjort særllig med utseende på bloggen min som du sikkert ser.. Den bare RAMLET ned, headeren, og ble til 2, 5 bilde, uten at jeg hadde noe kontroll over det 😀 Og etterpå har jeg ikke giddet å gjøre så mye med det, for jeg føler at jeg har så mye bilder, tegninger og annet RART i innholdet mitt, så det er ikke så nøye med det designet 😉 Blogges! 🙂

    7. Una betyr EN det vettu og jeg var den første jenta i søskenflokken på tre, to gutter kom først 🙂 Første-skoledag-følelse, det har jeg bilder og minner fra, men vi hadde jo uniform vi vettu. Kanskje et av de bildene blir ‘bloggbildet’ mitt, nei det er vel for dumt? Ingen ble mobbet for klærne – eller noe som helst forresten 🙂 Satt å tenkte litt på det med førsteinntrykket : Vi blogges 😀

    8. Bente og Lars O: Er man bevisst, så tror jeg man ikke dømmer. Man DANNER seg et førsteinntrykk, det gjør vi jo alle, men så lenge man er litt åpen likevel, så tror jeg man ser litt nærmere etter hvem folk er 🙂 Jeg har forresten sendt egget ditt i dag 😀 Tar litt tid kanskje, men det er underveis.. Jeg slepte meg en tur ut 😀 Vært hjemme fra jobb i dag pga ikke frisk ennå, men nå begynner det å komme seg hvertfall 🙂

    9. whatwouldnemido: Vi får vel alle sammen et førsteinntrykk ganske rart tror jeg, det er mer hva man gjør ETTERPÅ jeg tenker på tror jeg… Når man har en åpen innstilling som du sier, så tror jeg man ikke DØMMER etter dette førsteinntrykket kanskje? 🙂

    10. Unni: Nei, langt i fra 😀 Ikke noe redd, veldig hyggelig alt sammen. Angående navnet: Jeg husker vi hadde en jente der jeg vokste opp, hun var ikke spansk, halvt spansk eller fra annet land, men født og oppvokst her,og hun het Una. Så jeg er helt vant med det navnet jeg 🙂 Så spennende å jobbe i rettsvesenet da 🙂 Det blir kjempegøy å se hvordan bloggen din blir. Det er litt sånn “første-skoledag-følelse” når man poster det første innlegget sitt liksom. Hvertfall synes jeg det 😀 Man vet liksom ikke helt hvor veien går, og det er veldig spennende, men så går det litt av seg selv etterhvert og man finner en form man liker 🙂 Jeg har jo ikke holdt på SÅ lenge jeg da, så er fremdeles litt ny-begynner av og til 😀

    11. Vel, man prøver jo å ha en åpen innstilling, men jeg danner meg garantert et førsteinntrykk ganske raskt… Til mitt forsvar skal sies at jeg prøver å ta med svært mange faktorer i dette førsteinntrykket 😉

    12. Takk i like måte :))) Det blir på blogg.no etter som jeg har skjønt, hehe. Vi har nok mye å skravle om etter hvert og er det noe jeg ikke skjønner vedr bloggen, da får jeg bli spørremaskin. Litt info skal du da få her og nå: Jeg jobber i rettsvesenet, er halvt spansk og mitt egentlige navn er Una, men det måtte jeg gi opp å kalle meg når jeg kom hit for 20 år+ siden. Heter du det??? bla bla bla, men i folkeregisteret heter jeg Una, så klart :)))) Da er det vel naturlig at jeg er katolikk, men ikke praktiserende. Vart du redd no? :))))))

    13. Unni: Hei, og velkommen tilbake Unni 🙂 Så koselig å se deg igjen 🙂 Og SÅ moro at du får hjelp med å lage blogg. Håper det blir her på blogg.no da, da er det lettest å få tilgang til deg :-)Sånn venne-opplegg og sånn. Hvis du bare får regisrert deg, får litt bilde og info på plass, så er du i gang vettu 🙂 Og det andre lærer du etterhvert 🙂 Jeg tror ikke jeg har fått med meg hvordan jobbe du har? Ja, jeg har nok også møtt så mye folk når jeg var yngre, som jeg tenkte var sånn eller sånn, men de har jo vist seg å være noe ganske annet 🙂 Folk som i utgangspunket har virket veldig forskjellig fra meg, har vist seg å være ganske like likevel osv. Så nå bruker jeg lang tid før jeg MENER for mye hvertfall 🙂 Og folk som er veldig ulik meg, kan gi meg mye nye perspektiver, uansett alder, kjønn, livssyn osv 🙂

    14. Støvkorn: Jeg skjønner hva du mener, man får kanskje et litt ubevisst førsteinntrykk, og har det inni seg,men det er mer hva man gjør med det etterpå som er det viktige 🙂 Om man gir folk en sjanse til f eks, og at man på den måten kanskje vil se at ting ikke er helt som man trodde først. Jeg var nok mer sånn før, at jeg fort dannet meg et bilde på hvem folk var, utifra førsteinntrykket, men med erfaring med at det sjelden så ut til å stemme, så bruker jeg nå litt mer tid før jeg danner meg et bilde jeg TROR stemmer.. Men et bilde får nok jeg også, men så ser jeg det hele litt an 🙂

    15. Vel overstått påske, håper du er frisk igjen 🙂 Jeg har slept meg gjennom første arbeidsdag, det var tungt gitt, hehe. Førsteinntrykket av noe eller noen er ikke det man tror, alltid. Jeg gir folk sjansen, da de ved første møte kanskje er sjenerte eller har andre problemer. Har jo en jobb hvor jeg møter folk med alle typer problemer og da må jeg trå varsomt vettu. Nå eller ikke nå da, men jeg får hjelp til å lage min egen blogg, lovet deg jo det :)))) Bare vent !!!!!
      Ha en fortsatt fin dag i sola :))))

    16. Jeg tror vel at vi alle har det, i hvertfall ubevisst! Det kommer av erfaringer, fordommer og situasjonen som er rundt oss, det er bare menneskelig!

    17. eljos: Jeg kjenner hvertfall at jeg har god tid, så hvis jeg får et førsteinntrykk av noen, så tar jeg det som oftest litt med ro, og venter og ser hva som skjer, kanskje fordi erfaringen har sagt meg tidligere at det øynene og ser med en gang bare er en brøkdel av sannheten 🙂 Så hvis man venter litt så vil man se mer.. 🙂

    18. Fin tur du har vært på, du er så flink til å betrakte…..og da blir man god på å ikke alltid dømme etter førsteinntrykket også. Jeg er litt både og……og det kan være litt vanskelig av og til når jeg virkelig tok feil….

    19. vaniljeogpepper: He-he, jeg kjenner en del folk som ikke er så glad i FOLK generelt 😀 jeg skjønner hva du mener, høres helt greit ut 😉 Selv om jeg har nok en litt annen grunnholdning, så har jeg ikke noe problem med å forstå hva du mener 🙂 <3

    20. vaniljeogpepper: Men om man er åpen for forslag, så betyr det at du er villig til å endre mening, hvis du ser førsteinntrykket er feil 🙂 og da er du jo samtidig åpen da 🙂 Ja, Oslo er herlig 🙂

    21. Herlig innlegg som får meg til å lengte etter byen med stor O <3
      Jo jeg kan nok dømme etter førsteinntrykk,og gjerne før jeg har fått et førsteinntrykk (skeptisk ,men ikke tilbakeholden)..men åpen for forslag 🙂

    22. Nei det skal være sikkert og vist. Ikke minst hvem skal gi meg rett til å bestemme hva som er bak hver enkelt ting. En ting er å tro, noe annet er jo det å ta seg tid. Det å vise litt respekt, og faktisk bry seg i mere enn to sekunder….
      Livet handler om å lære.. lære om alt mulig, og da er det viktig å ta seg tid. Finne sannheter og og det som er sant. Ikke hva jeg måtte tro.

    23. Nei heldigvis…..
      Er det noe jeg har fått erfare så er det at det ligger bestandig noe mere bak. Det er det som er spennende også. Skrelle lagene av og finne helhetene.
      Det er like bra hver gang. La være å dømme, og lete.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg