Akkurat NÅ!!

“Ikke visste jeg at det er alle disse små øyeblikkene som fòr forbi, at det var de som ER livet”. Sånn begynner et uttrykk jeg har lest et sted, og det er så mye sannhet i det. Og jeg liker det så godt.Jeg har skrevet et innlegg tidligere om å se gleden i de små ting, om å ikke alltid tro at gresset er grønnere på andre siden av gjerdet. Og det er litt av de samme tankene, som dette med å leve her og nå. For hvor ofte våkner du, og bare ER, før hjernen setter i gang å tenke framover eller bakover?” I går var en kjempefin dag, sånn vil jeg gjerne ha det igjen snart”…. ” jeg gleder meg til neste sommer, da skal jeg reise hit… eller kanskje dit…”.  Går det mange minutter før du setter i gang et slikt tankespinn? Får du satt beina på gulvet, før du begynner å tenke på hva du ser fram til ETTER joben..?  Eller tar det  timer før  du begynner å reise i tid?  Kanskje  klarer du å faktisk VÆRE TIL  akkurat her og nå ganske så ofte? Hva vet jeg…

 For det handler jo om å ha en være TILSTEDE liksom, dette med å være være her og nå. Om å ha en tråd eller connction til omgivelsene man er en del av, og ikke være ute på “reise” hele tiden…. Da lbir kanskje hvedagen enda mer stressende, forover-bakover, forover -bakover, men aldri helt HER og NÅ.  Jeg snakker ikke om å ikke ha drømmer, for det bør man ha, det gjør livet rikere også. Det er mer snakk om å være litt  “plantet”  her og nå,  OGSÅ, på en positiv måte, og om å gjøre DISSE “nå-ene” like positive og fine, som de som skal komme eller har passert 🙂

 Lever du i nå-et / nuet? 

22 kommentarer
    1. … og der trykket du på masse små knapper hos meg, så jeg måtte ut å snoke etter opphavet til det der uttrykket…. og fant et dikt. Forfatteren av dette diktet heter visstnok Stig Johansson, og helt korrekt skal teksten lyde:
      “Alla dessa dagar som kom och gick
      inte visste jag att de var livet.”
      Tatt fra samlingen “Den kapsejsade himlen” som kom i 1984.

    2. Unni: Ja,vi lever alle litt her og der tror jeg, men det er vel nesten mest et spørstmål om hvor mye man er TILSTEDE i hverdagen sin jeg tenker på. Og det å sitte å glede seg over en bukett du fikk av noen ukjente jenter, det er å glede seg NÅ 🙂 Og de gledet deg sikkert NÅ, i stad også, da du fikk de 🙂 Så utrolig herlig da, og få blomster sånn. Også hestehov, jeg trodde jeg hadde funnet den eneste i hele Norge i påsken 😀 hi-hi Du har tydelig hatt en fin dag? <3

    3. Vanskelig spørsmål du stiller i dag 🙂 Jeg lever både før, nå, midt i mellom og etter, sånn føles det av og til, men jeg GLEDER MEG mest over de ‘små ting’ og hater surprise-partyer f.eks. På veien fra bussen i dag fikk jeg en bukett hestehov av to små jenter jeg ikke kjenner 🙂 DE gleder meg nå <3

    4. Mariann Sæther Tokle: Ja, er enig i at det viktig å ha noen småting å glede seg til også 🙂 Det liker jeg også, det er liksom en ekstra BONUS, så lenge det ikke blir hovedfokuset. F eks så gleder jeg meg jo til småting INNENFOR dagen også 🙂 som å glede seg til en god middag, planlegge den osv. Men jeg koser meg også bare sånn med å sitte rolig på en benk å SE på folk liksom, eller med å FAKTISK spise den maten 🙂 Og de GLEDE- SEG- greiene som er litt lenger fram, er også viktige, en tur man skal ta, eller et teaterbesøk osv. Viktige ting dette for å kose seg, men at man også koser seg når man er I DEM, og ikke DA sitter og tenker på andre ting som skal skje SENERE, om du skjønner 🙂

    5. jeg prøver men er slett ikke flink nok. Det viktigste for meg er å ikke leve i fortiden. Jeg liker å ha ting å glede meg til, så akkurat det vil jeg ikke unnvære, men er blitt mye flinkere til ikke å bekymre meg for morgendagen. Når jeg mediterer, da er jeg bare akkurat her og nå og det er sykt deilig, da eksisterer ikke noe annet rundt en og kroppen blir salig, det er deiilg

    6. muumimamma: Ha-ha, ja da får vi håpe det var noe godt nedi 🙂 Det er jo alle disse tingene, som er så fine, lage nøtter, sende påske-egg, lage moro her og nå 🙂 Det er så hyggelig også å se at du skiver litt oftere på bloggen din 🙂 Koselig 🙂

    7. Så rett så rett! Gresset er sjelden grønnere, hverken her eller der 🙂
      Og i dag har vi vært og hentet egget! Det ER de små gledene i livet osv… Tusen takk!

    8. ladyaugust: Ja, DU lever akkurat NÅ, ofte, det tror jeg også 🙂 Og det er så herlig. Du er også en hestehov plantet på jorda og lever i nået :-), men MED drømmer.. Fortsett med det <3 🙂

    9. eljos: Herlig Eljos, det er dette jeg mener 🙂 Med å faktisk synes at den kaffekoppen og nyhetene på tv, DET er her og nå, og det er BRA NOK 🙂 Det har nok mye å si hva man har vært gjennom av erfaringer, som gjør at man setter litt mer pris på ting akkurat her og nå også. Man priser hverdagen 🙂

    10. Jeg sitter vel omtrent hver eneste dag ved frokostbordet og tenker: ” Å så godt jeg har det, her og nå.” Det kan vel tenkes at det har sin grunn i alt jeg har opplevd de siste tre-fire årene, men uansett. Det er en tanke jeg har med meg fra jeg står opp til jeg legger meg. Det hender jeg ligger litt våken i senga, og da tenker jeg: “Å så deilig det er å ligge i sin egen seng som er den beste senga som finnes!!”

    11. Jeg er ikke så flink å leve her og nå. jeg ser veldig mye bakover og fremover. Og det forklarer sikkert hvorfor jeg er konstant utslitt og småstresset :p

    12. Min matgale verden: Ja, vi prøver så godt vi kan. Jeg føler også jeg får det til rimelig greit, ER liksom litt sånn i hodet etterhvert 😀

    13. Så viktig så viktig. Jeg prøver så godt jeg kan, og synes egentlig jeg får det til:) Kjenner jeg blir litt trist når noen bare lever for helger og ferier. Men det gjør ikke vi:) Wihiiiiiiii:) Ha en sprudlende sånn passelig frisk dag:)

    14. Helge: Ja, viktig å gledse seg over eget liv, men også som du sier ANDRES 🙂 Jeg er ikke hetl frisk, men er på jobb noen timer. Ha en fin dag du også 🙂

    15. Jeg prøver og leve i nuet, men det er kanskje ikke alltid like lett. Men det er alltid bedre og tenke fremover enn og henge seg opp i baggateller som skjedde for lenge siden. Ellers bør man glede seg over de små ting som f.eks at sola skinner, mere og mere vår ute etterhvert, flere folk ute og at man snart slipper stilongsen. Man bør også glede seg over andres fremganger enten det er på skole eller i det private. Håper du er helt frisk igjen. Ha en fin dag.

    16. Hanne: Det er riktig innstilling det, det blir hva vi gjør det til 🙂 Man lever i det som ER 🙂 og lager DET slik man vil 🙂 Ha en nydelig dag Hanne, med små prosjekter rundt omkring 🙂

    17. Hei og hå. Jeg er både nå-et og nuet, men jeg lever…
      .har det bra og er fornøyd, litt kjedelig av og til å bare være hjemme, men det er hva JEG gjør det til.
      Ha en fin dag, håper magen har roet seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg