Gleden over å lære….

Ja, nå tenker du sikkert: her kommer hun lærer-dama med  ” PEDDDAGOGIKKEN” sin.. Og på sett og vis har du rett… Eller det vil si, jeg tenker på hvor viktig dette med å lære med glede er… Vi fødes med evner og lyst til å lære ting.. Alle som en… Også de med mindre evner enn andre.. Alle vil vi lære.. Akkurat som det er en innebygget motor som vil at vi skal BLI maksimalt av det vi KAN bli.. Så hjernen vår, innsitllingen vår og hele systemet er tidlig, tidlig liksom KLART til å ta i mot all mulig lærdom.. Og vi ser det jo allerede tidlig, hos babyene, med helt enkle ting som f eks å ville klare å spise selv, ville kunne komme seg fram på egenhånd osv. Men vi ser det også så klart i skolen…

Elevene kommer til første klasse, med en enorm hunger etter å lære, og det som møter oss er våkne, gledesfylte øyne, spente, som ivrer etter  å lære, gleder seg over det man forteller dem. Og det er jo den aller beste måten å lære på, med masse motivasjon  og lyst. Med nysgjerrighet…. Så hvorfor er det da sånn at skolen blir så vanskelig for mange? Jeg skal ikke gå inn på noe lang diskusjone eller noen politisk vinkling over temaet… Jeg mener bare  at det er viktig å tenke over, både som lærer og som andre voksne i barns oppvekstmiljø, at man må være med på denne lysten til å lære.. Det er en grunn til at så mange faller utenfor, noen ganger også med disse som i utgangspunktet kanskje var de som satt med de største øynene og den sterkeste lysten til å lære. Hvorfor skjer det? Det viktige tenker jeg er å “finne nøklene” inn til det enkelte barn, finne ut hva DE trenger for å lære med glede videre. Noe ligger i metodikken selvfølgelig, måten og tingene vi lærere bruker for å NÅ INN. Jeg tenker også at det ligger  i måten å formidle på, VÅR entusiasme og glede over å formidle noe, det er også  med å øke motivasjonen hos barna…  Og dette gjelder ikke bare hos meg som lærer,men hos foreldre , assistenten, fritidsklubblederen, treneren på fotball-laget… Vi LÆRER hele livet, på alle mulige arenaer, og man husker best og lykkes mest, der hvor folk har formdlet til deg med glede og engasjement .-)

Jeg ble så klar over dette her jeg satt i går, og skulle lære meg å hekle. Det var flere på nett som har oppmuntret meg til å prøve, og gitt meg linker til nett-steder hvor jeg kunne lære (BENTE :-) ) Et lite ark hadde jeg fått med fra Panduro, for å komme i gang..Og DET HOLDT egentlig for meg. Jeg er voksen, og trenger ikke all verdens puff lenge. Men det var mer oppdagelsen over hvor utrolig artig det var å lære noe nytt igjen… Hvor ellevill jeg blir… Sitter PAL… hele dagen… Med pinnene, som freser avgårde… så vidt tid til å gå på do… løpe en tur på butikken for å HENTE mer garn… Flere farger, nye pinner… Og det vokser og vokser… Og tar over hele stuen min… Garn og kurver og vesker  i hver krok… Flokker seg rundt meg… Inntar sofaen… Bir flere og flere…  Føles som jeg har mange armer, eler hvertfall skulle trengt det…  for jeg har mange pinner og flere nøster…Og jeg fryder meg… . hører ingenting… er inne i min egen verden… under alle buntene med garn…Som om jeg skulle ha vært hun lille jenta med de store brune øynene, som ble så fantastisk glad for å få  lære å regne, en gang for lenge siden….


Heklenåler, vesker og kurver  har tatt over huset, og det er bare gøy 🙂

Hvordan er det med deg? Har du lært noe nytt i det siste? 🙂

 

 

34 kommentarer
    1. Fotballmammaen: Det klarer du nok 🙂 Jeg er ikke så glad i å lage mat, og liker ikke sushi, men det er gøy å lære det man har lyst til å lære. Er det vanskelig å lage Sushi da? Noen som ka vise deg? 🙂

    2. Jeg har lyst å lære meg å lage sushi, vårruller og ikke minst å sløye fisk.
      Det er min tur til å ha forening i august, og da er målet å by 10 flotte damer på hjemmelaget sushi 🙂

    3. Ja, men jeg tror de koster en del og så tar det litt tid siden jeg må til nabokommunen. Men lysten er der 🙂 Kanskje på sikt. Jeg har også lyst til å bli enda bedre i fransk og spansk. Og så leker jeg med tanken på å studere litt mer. Og, og, og … Mange ønsker 🙂

    4. dandilion: Ja, det er sikkert kjempemotiverende å lære seg det språket som hun kan da 🙂 Er det ikke noe mandarin-kurs å GÅ på da? Sånn fysisk? Det er veldig gøy å lære språk, det synes jeg også 🙂 Og hekling viste seg å være kjempemoro, nå legger jeg ut resultatet 🙂 hvert øyeblikk 😉

    5. Man lærer så lenge man lever, sies det. Det er jo sant, men noen ganger er det noe man er ekstra motivert for å lære som f. eks hekling. Jeg har mye jeg har lyst til å lære, så det er vel bare å gå i gang 😉 En eller annen plass har jeg en CD-rom med mandarin. Den håper jeg dukker opp snart, for jeg har lyst til å lære mer mandariin. Det var en herlig følelse da jeg telte til 100 på mandarin for første gang og fikk det godkjent av frøkna 🙂

    6. Unni: Du hørtes ut til å ha hatt en HERLIG helg 🙂 Så bra!! 🙂 Jeg kan HEKLE nå 😀 Tror veska kommer på visning i morgen. Rekker ikke i kveld likevel 😀 Deilig å ha blitt litt brun da. og få slappet av. Nå ha jeg 3 dager på jobb, og så fri igjen. Deilig 😀 Ha en fortsatt fin søndag Una. Stor klem <3

    7. JA! Jeg har lært å bruke baugpropellene på båten i helga, da legger jeg til brygga sidelengs 😀 Og du har lært å HEKLE, nå kan du det også 😉 Her kommer noen kloke ord: “Å mislykkes betyr IKKE at jeg IKKE har oppnådd noe – det betyr at jeg har lært noe”. “Ingen er utlært før de har lært å tie”. Fortsatt strålende søndag – jeg er blitt brunere enn jeg var, hehe. Klem fra Una i sola <3

    8. Blunck: Det er bra du ikke gir deg 🙂 Jeg føle jeg trenger teskje på en del områder jeg også 🙂 f eks innen data, der har jeg NULL peil, og akkurat som deg går ned noen rullgardiner når noen prøver lære meg på de områdene… Men da tenker jeg at jeg ikke har lært på RETT måte -for meg.. Som med matte, strevd skikkelig i alle år, men først i voksen alder har jeg skjønt mye mer, fordi jeg har vært nødt å forenkle for å nå fram til enkelte elever, og da har JEG skjønt mer også, på veien 🙂 Og det der med gjentakelser, viktig det, forr alle tror jeg, i større eller mindre grad selvfølgelig, men alt går bedre med gjentakelser. Ha en fin dag 🙂

    9. Ja noen ganger så tenker jeg at alle skoler burde være som feks etter Steinermodellen. At alle skal lære etter evne og interesse…mer individuellt.. Hmm jeg har tatt nesten all utdannelse som voksen, og jeg ble nesten “avhengig” altså fikk jeg ikke brukt hodet til innlæring ble jeg urolig og rastløs hehe. Men nå lærer jeg bare andre småting, har nå lært litt om dataprogrammering etter jeg begynte å blogge. Men det går tregt…enten pga ikke interesse nok, eller pga mine kognitive vansker :p jeg lærte programmering for 20 år siden, men aldri brukt det…så det er blankt i toppen 😉 og det som er merkelig for min del..er at ettersom jeg nå sliter kognitivt, så er det fryktelig vanskelig å lære den enkleste sak…jeg må forklares som om jeg skulle være to år, med teskje, og mange mange ganger. Men de tingene jeg lærte og kunne før jeg fikk slike problemer…de sitter som støpt. Tungt å lære nye saker har det da blitt .-( men…jeg gir meg aldri 🙂 så jeg får smøre meg med tålmodighet 🙂

    10. Kristin: Herlig lærdom det der, lære for livet :-)og for han også 🙂 Alt sammen 🙂 Og når han blir enda litt større skal du lære han å “fly” enda litt mer, Lille Supermann 🙂 Du ha den fineste lille supermann i verden 🙂 Stor klem til venninna mi 🙂 <3

    11. Ja, jeg har lært ekstremt mye nytt de siste 4,5 mnd.. Jeg har lært masse om flaskestell, bleieforbruk, fjerning av snørr fra en liten babynese, hva akkurat MIN baby liker og ikke liker, hvordan en barnevogn monteres og demonteres og det samme med bilsete, hvordan klippe neglene til en baby, hvor varmt inneholdet i flaska skal være, hvordan gjøre øvelser med en baby som ikke får bæsja.. Ja, osv osv.. Det er i hvert fall IKKE kjedelig å være mamma 🙂 Det er veldig spennende lærdom og jeg er ekstremt motivert, så læringskurven går bare oppover 🙂 Ha en fin dag. Klem

    12. julianogmamma: Strikke har jeg gjort i mange år, men hekle: ALDRI, men sikkert prøvd EN gang på barneskolen, men ikke fått til særlig da.. For det kjentes litt kjent når jeg begynte, bare MYE lettere. Kanskje fordi jeg kan strikke nå 🙂

    13. julianogmamma: Joda, man lærer vel en del hele tiden 🙂 Jeg føler det sånn, mye småting 🙂 Og jeg lærer mye på jobb fremdeles. Men denne helgen har jeg altså lært å HEKLE, og det er så veldig moro, å se hva det blir osv. Noen ting er ekstra GØY å lære liksom 🙂

    14. Bente og Lars O: Ja, jeg blir litt sånn som deg, med det meste jeg gjør, jeg får så VELDIG dilla liksom, ETT år er det bare vesker og strikkede ting til jul. Når jeg begynte å få litt fres over innleggene på bloggen, så ble jeg HELT hekta der også 😀 Og nå hekling… Den veska jeg lager nå, blir så søt tror jeg, stolt som en hane uansett 🙂 Det er jo min første også 🙂 Ha en flott dag Bente 🙂 Stor klem <3

    15. inneuteferdig: Så utrolig herlig sagt av sønnen, han koste seg med å gjøre ting og å lære, fordi han koser seg i settingen hvor han gjør det 🙂 Ja, hele livet er en læringsprosess, og det er utrolig viktig at ALLE får følelsen av mestring, uansett på hvilket nivå det er 🙂 Det er en så god følelse, så alle bør få oppleve den, og helst hadde det jo vært best om vi kunne bevare den følelsen gjennom livet, om det var mulig 🙂 Ha en fin dag i dag du også 🙂 Klem <3

    16. Herlig Frodith!! Den følelsen er så DIGG!!!!
      Er litt sånn med meg og symaskinen <3 Jeg slår opp og lærer med hvordan jeg skal gjøre ting og så er jeg ustoppelig 😀 Skape skape skape!!! Etterhvert må du se på alle gratisoppskriftene på drops.no. Det første året etter at jeg lærte å hekle hadde vi nesten bare heklejulepynt på treet 😀 Alle fikk julehekleting i pakkene 🙂 Jeg var helt hekla eller hekta eller begge deler!
      Ha en strålende dag superflinke heklefrodith!!

    17. Jeg har kommet frem til at hele livet er en læringsprosesse. Jeg lærer noe nytt titt og ofte, og den følelsen jeg fikk første gangen jeg klarte noe jeg aldri hadde trodd, var enorm. Meget sterk følelse.
      Som min sønn nettopp sa da jeg foreslo at han kunne slutte med å skjære agurken. Jeg kunne ta de…..
      Svaret… Nei mamma, jeg ønsker å ha litt kvalitetstid ilag med deg, og hjelpe deg….. Er det mulig tenker jeg… Han er herlig.
      Kos deg masse videre idag.
      Kjempeviktig at vi gir de lyst til å mestre tingene som blir lagt frem.:)

    18. Hanne: Jeg har fått så dilla på denne hekle-veska at jeg tror sola får klare seg selv for meg 😀 Jeg MÅ hekle 😉 Jeg følger med hos deg og skal få med meg det som kommer.. Kanskje du kan sitte ute og hekle eller? 😀

    19. Jeg har klekket ut hva jeg kan gjøre/lage av alle puteyrekka som er med alle dynetrekka jeg får.
      Så følg med, det kommer kanskje ut på dagen, dersom ikke sola lokker meg ut i naturen. Ha en fin søndag.

    20. cynaracardunculus: Jeg har jo en jobb også jeg, hvor jeg aldri blir utlært, ferdiglært, og jeg synes det er helrig på en måte. Det gjør at jeg driver meg selv videre. Tegnspråket blir man aldre lei eller ferdig utlært på, og det er jo kjempespennende. Og det å være lærer også, jeg er ikke ferdig med å være en god lærer, jeg må utvikle meg der også, hele tiden, finne nye veier, for å fortsette å være en god lærer 🙂 Ja, hvis du har lyst til å lære å spille gitar, er det jo en liten utfordring. Jeg kan heller ikke det.. Ha en fin dag du 🙂 Klem klem <3

    21. Hanne: Jeg er enig med deg Hanne, systemet setter så mange teite rammer om at det skal være LIKT, at jeg tror at når det ikke er rom for å trå utenom, for lærerne heller, så gir en del av de opp. For jeg mener en del ligger hos den som formidler også, men de får ofte ikke muligheten pga rammene som du sier. Jeg er heldig som FÅR muligheten i min skole, enda,men nå er jo tanken at alle døve skal integreres også.. så nå får vi se framover.. men det skal ikke JEG tenke mer på heller… Ja, viktig å utfordre seg selv, da lærer man nytt. Og det var altså SÅ moro å lære å hekle 🙂 Jeg driver på med en lilla pompadur, tror jeg MÅ legge den ut i dag, hvis jeg blir ferdig 😉 Ha en fin dag Hanne 🙂 Hva skal du til med i dag?

    22. Nei,men jeg har aldri lært meg å spille gitar før,så det burde jeg sikkert klare ;))
      Det er viktig å lære seg noe nytt,så absolutt.Det er kjempeflott at du er oxo en av dem som skjønner at man alltid kan lære noe nytt-uansett hva man kan fra før.

    23. Flaggermusvinger: Ja, jeg er så enig i det du sier. Jeg er en lærer selv, som brenner for det jeg gjør, er IKKE utslitt og lei ennå, da bør jeg ta en pause hvertfall 🙂 Hvis en time har gått dårlig,ser jeg alltid etter feilien hos MEG, for det er der feiligen ligger. Aldri hos barnet. Det er MIN mening hvertfall 🙂 Og derfor tror jeg at jeg ER en god lærer også.. driver meg selv videre, bruker kreativitet og nye tanker for å NÅ INN.. Og når sitter jeg selv her og ser hvor moro det er når man får til noe nytt 🙂 og sånn er det jo for oss alle, hvis vi bare kunne beholde gleden. Jeg lærer også noe nytt I JOBBEN min hver dag 🙂 blir aldri lei tegnspråk, og det ER noe å lære hver dag. Spennnende 🙂 Ja, du lærer helt klart noe nytt hver dag da 🙂 Som du får bruk for senere 🙂 Ha en flott dag 🙂

    24. Hallo!
      Først må jeg si noen om å lære i den norske skol, det har ikke med lærere å gjøre men med systemet. Alle barn i den norske skole SKAL inne i samme “ramma” og det irriterer meg så inni hampen. Det er ikke rom for hverken det ene eller det andre.
      Kjenner at hjerte slår fortere så jeg skal glemme dette nå.
      Så tilbake til spørsmålet.
      Jeg lærer hver dag noe nytt så lenge jeg lever. Så lenge jeg utfordrer meg sjøl og gjør ting er læringsprosessen der.

    25. Min matgale verden: Ja, det er gøy å lære noe nytt 🙂 man blir så veldig glad når man har kommet seg gjennom første litt svette, undrende skrittene og begynner å få til 🙂 Det er så moro!! Holder på med en fin lilla veske her nå <3 Ha en nydelig dag Kjersti 🙂 her er det sol,men jeg tror jeg kommer ikke ut døra for alt garnet 😀 Kanskje bare noen småturer 😉 Klem <3

    26. Mye klokt ble skrevet her. Det merkes veldig godt hvor engasjert læreren er i faget sitt. Og det gjelder helt fra førskole til universitet. Det som blir sagt i en time spiller nok mindre rolle enn hvordan det blir lagt fram! En lærer som elsker faget sitt – og livet – er gull verd. Dessverre tror jeg mange blir utbrente på veien, og mister gnisten. En god lærer er verd sin vekt i gull! 🙂
      Jeg lærer noe nytt hver dag tror jeg, og elsker det! 🙂 Akkurat nå går det i fag, siden eksamen nærmer seg…

    27. Åh, så deilig! Mestringsfølelsen er like god, selv om vi ikke er 7 år lengre:) Jeg øver meg nå på å bake en ny type høyt sukkerbrød….. foreløbig ser det skummelt ut der inni ovnen…MEN! Jeg har lært å ta bakepapir rundt kanten, høyere enn formen, og hadde jeg ikke gjort det, hadde en del av kakedeigen rent utenfor….så litt har jeg lært:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg