Så, hva er det egentlig vi vil da??……. ;-)

Av og til må jeg smile litt i  skjegget… selv om du sikkert vet at jeg er ganske hårløs… Men jeg må likevel smile litt i skjegget. Det slår meg stadig at vi av og til ikke klarer å NYTE ting..særlig lenge hvertfall.. Jeg tror det er noe innebygget i oss, som gir oss “glede” over å få syte og klage BITTELITT i det minste…. Og jeg er ikke HAKKET bedre enn andre..  Hele vinteren har jeg gått her og småfrøset, jeg har satt fast fingrene på gelendere rundt omkring, fordi kulda gjorde krav på meg.. På bloggen her har jeg klaget min nød over snøballer fra ulydige elever… Jeg har fortalt om isvuller,som nær tok knekke på meg, slik at jeg var  på nippet til å  ikle meg brodder, selv om det er noe jeg forbinder meg gamle damer… Inne i leiligheten har jeg strikket luer til hele Norge nesten, fordi kulda gikk hardt inn på oss i år, og vi trodde ALDRI vi skulle se sola og lyset igjen. Vi trodde ALDRI vi skulle kjenne huden strekke seg oppover.. som den faktisk gjør når varme solstråler melder sin ankomst.. Vi trodde at i fjor var siste gang vi hadde kost oss med grill-fester på terrassen, og med å vandret gatelangs i sommerkjoler og sandaler.. Vi trodde at  nå var en ny istid på vei.. Hvertfall er det sånn vi har hørtes ut her inne på bloggen… Så nær som ALLE har vært innom temaer som raggsokker,strikka-luer, brodder, strø med salt, piggdekk, frostroser, frostrøyk, rim på dyna osv.. Ja, du trenger ikke motsi meg 😉

 

Og ikke før har isen trukket seg tilbake, som etter forrige istid… , og hestehoven har dukket opp, solen har varmet bakken, og sluppet opp noen brunsnegler og et par hvitveis, så er vi igang igjen… med klagingen vår 😀 Vi nyter bittelitt, et par uker, bare for syns skyld… 😉 “Ååå, så herlig, blomster og blader, grønt og flott”. Og vi mener det da… synes det er herlig… fordi  vinteren sitter ennå bittelitt i kroppen…og minner oss om den istiden vi nettopp forlot..

Men vi blir fort vant… og når gradestokken kryper over 25 grader, et par dager på rad,  så er mange av oss igang igjen… Nå er det ikke lenger brodder og fingre som sitter fast i dørklinka som er problemet… Nei nå er det den uutholdelige varmen… Vannet blir for fort varmt i flaskene… Det er vondt å sitte på t-bane-setene i bare shorts… det brenner lårene… Svetten siler og man blir våt i håret, og det må STADIG vaskes.. Det er vanskelig å puste når det er SÅ varmt… Vi smelter rett og slett…. Irriterte sjåfører på bussen klager over lange køer som tar knekken på dem i varmen… Folk i byene lurer på hvorfor i all verden det ikke er anlagt noen badestrender midt i sentrum… det ville da vært naturlig, og da kunne denne varmen vært til å holde ut… Også dette med alle sneglene…

 

Så var det egentlig vi vil da? Hadde vi vært fornøyd med en sånn CA vår-temperatur hele året? Hadde vi da sluttet å klage? Eller er det egentlig noe i vår natur som ønsker å klage litt? At det er BITTELITT deilig å klage litt 😉

Hvilket bringer meg over til måndens: “Hvis du kunne velge….?” Og jeg har lovet her tidligere at jeg er ferdig med ekle utfordringer som edderkopp-bading og kuøye-spising ala “Fear Factor”, og det akter jeg å holde… Så valgene skal fortsette RIMELIG snilt.. 😉

Så altså: Hvis du kune velge… ville du da valgt

 

1)-å bo 1 måned på Nordpolen i en selvbygget Igloo  ELLER  ville du bodd 1 måned  i en selvbygget  trehytte i en av Afrikas jungler 

2)- å reise på en slik tur alene ELLER  ville du reist sammen med noen (hvem?) 

 

Hvis du er riktig snill og svarer på dette, så skal jeg komme med mine valg senere også 😉 

34 kommentarer
    1. Ewy Marie: Det hørtes deilig ut 😀 Ingen som har tenkt på det her tidligere 🙂 Som isbiter i drikken liksom. Lur du Ewy, nytenkende ;-D Så kos å se deg igjen her inne i blokka innimellom 🙂

    2. Jeg ville tatt med meg igloen til Afrika. Så kunne jeg gått inn dit for å avkjøle meg ; ) Ja takk begge deler på et vis 🙂

    3. Min matgale verden: he-he… og så vissste jeg ingenting 😀 Den luen blir egentlig litt sånn potte-lue/blåklokkehatt, skjøner du? Hvis jeg får til da…

    4. Min matgale verden: Å jasså du krever internett-forbindelse der borte ja ;-D Ja, det ville sikkert blitt mye rare innlegg 😉 Ja, jeg skjønner nå hvorfor det med kaken, he-he, jeg hadde bare litt flaks når jeg gjettet på at det skulle være hemmelig.. jeg tenkte jo bare fram til du leggern ut på ettermiddagsinnlegg jeg 😀 Staaakar, du ble vel nesten litt redd da, når jeg begynte å oppføre meg som om jeg VISSTE 😉 Jeg har hatt en fin dag, med litt møter, helt grei, men tidlig hjemme for en gangs skyld 🙂 Snart ferdig med hekla-topp, gjort ferdig et innlegg og begynner snart på en hekla lue… Tenk deg DET da 🙂 sånn med blomster og hull og greier 😉

    5. Jeg hadde reist til Nordpolen jeg, alene, gjerne med en stabel bøker. Eller internett-forbindelse…tenke alle de sære innleggene på bloggen da…:) Travle dager, men nå skjønner du nok hvorfor kaken var litt hemmelig..en liten stund:)Håper du har hatt en fin dag.

    6. Anne: Du får sånn Kinder- egg med han da ;-D Noe å se på, underholdning og muligens litt hjelp med hytta 😀 Det høres ut som en herlig tur Månestråle. God tur 😉 Ellers, ha en finfin kveld. Stor klem <3

    7. muumimamma: Du tar to uket på hvert sted, for å få litt variasjon, MED Gubbelille 😀 Da bestiller jeg sporenstreks, som det heter 😉 Hi-hi Så du FÅR LOV med delt tilbud, som den eneste 😉 Ha en flott dag Muumi. Klem <3

    8. Unni: Ja, hvis du jager vekk alle ekle kryp og sånn, så blir jeg kjempegjerne med på en tur til Afrika med deg ;-D Og da lover jeg å ikke klage på varmen en gang, he-he :-DD Ja, kanskje vi måtte ha et ferdighus.. og jeg kan lage påskenøtter og annet fjas, hvis vi skal ha noe å underholde med 😉 Grei arbeidsdeling, he-he..Håper du har en fin dag Una, og ikke jobber for MYE . Kose deg litt også. Stor klem fra meg <3

    9. Hmmm et av to onder…og jeg som ikke tørr å fly!!!! Langt å sykle til Afrika. Siden jeg er litt betatt av Michael Ball om dagen (som du jo vet ) må jeg ta med ham 🙂 Kjekk og så flink til å synge, og musikk må jeg jo ha så…. ikke noe minus at duden er dritkjekk eller da. Romantiske moi <3

    10. Afrika eller Nordpolen? Det vet jeg jammen ikke, kan jeg prøve 2 uker av hver? Egentlig vil jeg ingen av delene! Men hvis jeg MÅ velge tror jeg Nordpolen.
      Og jeg ville definitivt ikke reist på tur alene, trivs best på tur sammen med gubbelille jeg, og så ungene da 🙂

    11. Hei 🙂 Jeg kommer fra et sted der å KLAGE er et fremmedord og bra er det 😉 Selv synes jeg dagene nesten går i ett med jobb ute og hjemme, rutiner vet du 🙂 Det blir rett og slett ikke tid til å klage, hehe. Jeg tenker bare litt inni meg 😀 Et FERDIGHUS i Afrika hadde jeg valgt, hvis jeg MÅ – og med meg kunne jo du vært??? Jeg jager vekk slanger og kryp, lett som ingenting, haha. Ha en fortsatt fin dag, ikke klag da 😀 Klem fra Una <3

    12. Engla: Det er helt lov 😀 ta med hvem tøffing du vil 😉 Måtte nok det jeg også, noen som kunne bygget hytta eller igloen osv. Bente har valgt Monsen, så han er litt opptatt, men mange andre tøffinger å ta med seg ;-D ha-ha.. Ha en nydelig dag videre i regnet 🙂 klem <3

    13. Herlig og sant 🙂
      Jeg ville jo helst ha valg Afrika da, men hadde vært avhengi av og ha med meg en eller annen tøffing som kunne hamlet opp med alle dyr som kom min vei 🙂

    14. Livsrom: Nei, vi har lett for å glemme øyeblikkene, som er SELVE livet 😀 Men litt må vi få klage, selv om det ikke hjelper 😉 Og mine alternativer er akkurat vanskelige 😀 For meg også 😉 Men da husker jeg på at HER er det slett ikke verst, verken for varmt eller for kaldt, nesten uansett temperaturer 😉 Så jeg regner med siden du liker gode sommerdager, uten å klage, ville foretrukket Afrika kanskje 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    15. BenteO: JA, vi hadde garantert sutret litt her, uansett valg, enten FOR kaldt eller FOR varmt.. så det vi har her blir jo bare barnenmaten 😀 Helt herlig svar det med at du tar med Monsen
      ;-D Jeg lo godt her 😀 Du tenker på bana og mannen i en sådann stund, det er omtenksomt 😀 og hverm er vel mer naturlig å ta med seg på en slik ekspedisjon enn Monsen, og SELVFØLGELIG uten Trine.. ;-D Ja, får håpe han blir i bedre form da, så du slipper å reise helt alene 😉 Ha en varm eller kald dag uten snegler. Stor klem <3

    16. Tante Jul: Ja, med litt avvenning fra de tekniske duppedittene, så hadde det nok godt greit etterhvert, og mulig man klarer seg lenger i utett hytte i Afrika, tross alle slanger og annet ekkelt som kunne snike seg inn 😀 Jeg må tenke godt selv før jeg svarer dere senere, for jeg skifter stadig, og det kan jeg jo ikke gjøre hvis jeg må ut å reise, he-he 😀 Moro å høre dine valg 🙂 Takk for morsomt svar 😀 Ha en fin dag 🙂

    17. Hanne: Strever LITT mer med varmen enn med kulda altså? 🙂 Ja, bare tull å klage, det vet jeg også, men gjør det likevel 😉 sånn LITT… Ikke av de verste.. men jeg GJØR det merker jeg.. Symaskin og heklenål, alene på Nordpolen 🙂 da hadde du hatt litt å drive med, kanskje heklet deg et teppe å ha i iglooen 😀

    18. inneuteferdig: Ja, du er så handy at du hadde klart deg fint der, bygget hytte og kost deg, uten å trenge så mye som et redskap eller annet i nærheten. Så varmen er å foretrekke for deg, ja det tror jeg på 😀 Ja, enig, vi får prøve å nyte det som ER HER, det snakk om disse øyeblikkene som farer forbi, som ER livet, og da ingen vits å klage.. MEn jeg går i fella innimellom hvis det blir for varmt eller for kaldt, må innrømme det 😀 Kanskje litt sånn i det stille, og maser ikke MYE om det, men LITT klaging må det visst være 😀 Hvis du drar alene ja, da er det bra man slipper å tenke på¨andre 😀 Ha en varm eller kald dag og nyt den 🙂 uten snegler.. 😉

    19. Tar poenget! 🙂 Det ligger i vår natur å klage. Stadig på jakt etter noe bedre/annet!!! Blinde for at vi har det ganske bra her og nå…….Men jeg syns ikke alternativene dine var så fristende, jeg :/
      MEN…. du skal aldri få høre meg klage over varmen en norsk sommerdag! SÅ varmt blir det ikke her i nord:) Kulden er jeg drimot ikke SÅ glad i…
      Ha en fin dag!! :):)

    20. Tittei
      Jeg hadde valgt iglooen.. Jeg er ikke glad i vinteren, men dør heller av isbjørnbitt enn edderkopper og slanger.. Så kunne jeg sitte der i nord og sutre over kulden frem til isbjørnen finner meg.
      Ja hvem skulle jeg tatt med? Ikke ungene!!! De skal leve videre! Og ikke Hr S for barna trenger han når mora er oppspist. Hadde ikke Monsen vært i dårlig form kunne jo tatt ham med. Uten Trine, henne hadde jeg blitt litt lei tror jeg.,
      Tja, det måtte bli meg og en frisk Monsen. Da hadde jeg jo en sjanse til å overleve isbjørn og kulde!

    21. Jeg ville nok valgt selvbygget trehytte i Afrika, rett og slett fordi jeg ikke er så flink til å bygge hytter og en utett eller dårlig bygget igloo kan man dø av (lettere enn av en utett trehytte, i alle fall). I tillegg ville det nok være enklere å bevege seg omkring i jungelen, slanger og insekter til tross.
      Og jeg ville reist alene. Ville sikkert hatt Skype- og mobilabstinenser den første uka, men jeg trives svært godt i eget selskap så det ville vært deilig å ha en hel måned for meg selv.

    22. Jeg klager ikke på været… ingen vits, men klaging kommer av mangel på ord og liten utvikla evne til å prate med hverandre.. hehehe
      Men jeg kunne ha tenkt meg Nordpolen, helt alene og spør du meg hva jeg ville ha hatt med meg av ting så måtte det bli symaskina eller heklenåla…

    23. Det der var enkelt. Afrika uten tvil. jeg er ganske handy og det hadde fungert fint. maten som er tilgjengelig overalt++++ det hadde en måtte leve med.
      Jeg har sagt det siden jeg var ei lita jente. “Tror jeg er født i feil verdensdel” Reiste masse med mine da jeg var lita, og mens de andre peste løp jeg rundt og hadde det herlig. Varme tåler jeg godt. Kulde derimot setter meg ut.
      Reise på tur alene hadde kanskje vært litt kjedelig, samtidig som en da bare hadde seg selv å bekymre seg om. Tror alene jeg.
      Klaging er noe drit. Jeg bruker å si det. Nyt dagene og ikke klag på alt som er rundt oss. Jeg klager når det er 3 sammenhengende mnd med regn, men ellers prøver jeg å se lyst på ting..:) Snegler har jeg erklært krig imot….

    24. Lisbeth Pedersen: JA, ikke sant, det er litt sånn at vi klager litt, kanskje uten å legge så mye I DET, det bare plopper ut 😀 Ha en flott dag du også 🙂 Her skal det ikke klages i dag, verken over været eller annet 😉

    25. God morgen 🙂
      Ja vi vil så masse, ha så masse, ja, og likevel bare må vi klaget litt. Sånn er livet, og herlig er det uansett 🙂
      Ha en klagefri og strålende dag 🙂

    26. kommensalisma: Hi-hi, ja slanger vil vi IKKE ha 😀 Jeg får bittelitt fnatt jeg også av den klamme varmen, men må tenke meg litt om før jeg bestemmer meg helt 😀 Ha ne fin dag 🙂 klem <3

    27. Jeg er mer redd slanger enn isbjørn, så jeg tror jeg ville dratt til Nordpolen! Sammen med faren min! 🙂 Liker egentlig kulde bedre enn klam varme ..
      De eneste som egentlig har noen grunn til å klage på været her til lands er bøndene 😉
      <3

    28. Helge: Å ja, du legger inn litt egne greier i hytta i Afrika 😀 Ha-ha, ja-ja, du får få lov da 🙂 Ja, rart hvordan vi er med denne små-klagingen 🙂 Tror vi liker det litt 😀 Have a nice dag you too 🙂

    29. 1. Til afrika i ei hytte med strøm, vann og utenom regntiden. 2. Ville ha reist sammen med noen, ville blitt kjipåt i lengden og bare krangle med meg selv. Vi har det for godt her i landet, så vi klager for den minste ting. Leser stadig vek kat det er rekordmange som vil kjøpte hus/leilighet i Spania – og i Spania der de virkelig har mye og klage på nå for tiden. Have a nkice day…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg