Naiv, barnslig eller naivistisk?

Er det noe forskjell på det? … Jeg tror det.. Jeg er ikke så veldig naiv lenger tror jeg.. Hadde vel kanskje en litt lenger periode enn andre med å være det tror jeg, og fikk meg vel en i fleisen da virkeligheten slo meg i ansiktet da jeg var i 20-åra.. Så etter det har jeg ikke vært så veldig naiv mer.. Men etter realiteter og slikt hadde satt seg, og jeg hadde jobbet meg gjennom noen små-slitsomme år i starten i slutten av 20-åra, fant jeg ut for MEG hva det HELE egentlig handler om, og det har gjort at jeg ser på livet med ganske positive og blide øyne. Jeg kan utad være ganske barnslig i perioder, selv om jeg har masse erfaring, innsikt i forskjellig og egentlig er ganske ” moden” INNI. Og myel barnslighet og lekenhet bruker jeg i jobben min, for å finne fram til ting som fungerer for elevene. Men jeg bruker det også til å pryde omgivelsene med.. Og det vil si at jeg velger et litt naivistisk uttrykk på kunsten jeg omgir meg med. Bildene vi har er av RARE dyr, og blide dyr, eller dyr med herlige barnslige uttrykk. Hadde bare lyst til å vise dere de siste to som jeg har fått til bursdagen min 🙂


de to i midten her har jeg fåt til bursdagen min, og de passer godt inn blant de andre på veggen


Det øverste, av fantasi-dyret er av Chiristine Hald (datter av Finn Hald, hvis du kjenner til han) Det fikk jeg av søsteren min i dag, som bursdaggave.

Det nederste er av verdens blideste katt, og kunstneren er ukjent enn så lenge. Det fikk jeg av barndoms og bestevenn som jeg har vokst opp med. BLIDE katten 😀

 

Og  da paset det  helt perfekt med bildene vi fikk på konserten, av Lady August, de har akkurat det naivistiske preget  som leiligheten vår oser av 🙂


BIldene fra Ladyen er kommet i rammer 🙂 , og den rotta er altså bare en tøyrotte, men ikke en hvilken som helst en.. 😉

Hva har du på veggene dine?

 

24 kommentarer
    1. Lithanna: Hørtes veldig koselig ut med maleri fra Kommensalisma da :-), og brudebilde må man jo ha på veggen, det er kos 🙂 Jeg har heller ikke mye vegg, så mange bilder må bli SMÅ 😀

    2. Hi hi hi. Jeg er barnslig OG naiv!
      Har faktisk ett maleri som ‘ Kommensalia’ har malt til meg på veggen. Sammen med brudebilde, litt signerte tegninger fra Raptusfestivalen # tegneseriefestival# sverd og det er vel det. Har ikke så mye vegg å henge ting på;)

    3. inneuteferdig: Trives godt med vår naivistiske kunst her hos oss 🙂 Gjør meg glad 🙂 Ja, det er nok lettere å være barnslig, barnlig etc sammen med barn :-)Slippe seg løs helt 😀 Ha en fin dag Vanja 🙂

    4. Naivitet…. Det kan være så mangt det. Kan trygt si at jeg har vært naiv og dumsnill i mange år. Måtte våkne opp en dag uten tvil, og ja det var en small uten tvil. Jeg har bestandig trodd for godt om mennesker…
      Når jeg er med barn tør jeg leke og være barnslig, tør å hente frem ei lita tulle inne i meg selv. Det er bare herlig å kunne møte barn på et slikt plan.
      Samtidig kan man være en klippe når det trengs.
      Mine bilder er Kunst malt av blandt annet mamma. Det er ikke noe “barnslig” over de, men de inneholder mye mere enn hva det blotte øyet ser.
      Jeg liker bilder som kan gi mye av seg selv til forskjellige øyner som ser..
      Herlig å ha bilder slik du har de da..:)

    5. ladyaugust: Vel fortjent <3 Jeg tror kanskje svigerinnen min blir med neste gang jeg kommer på konsert også, hun liker å få med seg litt nye band av rock-sjangeren 🙂

    6. Lisbeth Pedersen: Nei,, jeg hadde 18. mai 😉 Men feirer ikke stort, så fikk gaven min i dag, da jeg traff søsteren min 🙂 Men en fin kveld har jeg uansett 🙂 Klem tilbake<3

    7. nånånå, jeg holder ennå på å venne meg til tanken om at folk vil ha dem på veggen sin, jeg er litt i sjokk ennå, selv om jeg har dem selv på veggen og trives godt med dem så er det ikke noen selvfølge at andre liker det man gjør. Sååå kos å høre, smelt <3 klæmmerightbækk 😀

    8. Fru Stussli: Ja, er ikke verdens blideste katt kjempeskjønn? Nettopp fått den, og den trives 🙂 Koselig du har din egen vegg der du driver og styrer litt i galleri-modus 🙂 Der er DU galleri-sjef liksom 🙂 Og stadig nye utstillinger, spennende 🙂 Stor klem til Stussli-mor <3

    9. ladyaugust: Du ser at krussedullene dine passer veldig inn blant de andre blide og naive tingene? Ikke sant? 🙂 Jeg elsket den katten også, smilet går rundt hodet 😀 Jeg føler meg også sånn innimellom 😀 Jeg har vist bildene dine til familien min, og alle blir veldig betatt .-) Kanskje du skal begynne å selge dem litt? Klemmeflatoglenge tilbake <3

    10. mimmimor: Moro å høre litt mer om deg Mimmimor, vi som egentlig har litt fortid sammen 🙂 Ja, positiviteten er her for fullt også, men ikke det jeg lenger tenker som NAIVT 🙂 Jeg er veldig klar over virkeligheten likvosm, men velger likevel å se det meste her i verden med en positiv vinkel, fordi det ofte gjør alt litt lettere 🙂 Motsetninger hos par 😀 Kjenner den! En velsignelse og en forbannelse innimellom 😀 Ja, jeg titer gjerne på veggen DIN en gang 🙂 Impresjonismen er jo spennende da 🙂

    11. Så tøft på dine vegger! Elsker verdens blideste katt <3
      Så morsomt å kikke rundt på dine vegger.
      Jeg tar jo masse bilder så hos oss er det endel "Fru Stusslier". Jeg har en egen stor hvit vegg der jeg "stiller ut" mine bilder og i disse rammene bytter jeg rundt støtt og stadig. Det er bilder av natur, ungene, kjæresten, skilt, ting, ja hva som helst faktisk. Ellers to store flotte og fargerike maleri av Børje Sundbakken.
      Klemklem finfine dama!

    12. Jeg digger den blide katten 😀 Kunst tror jeg er når man vekker en følelse i et menneske på godt eller vondt med utrykkene sine og den blide katta er meg når jeg er blid, da er jeg naiv som et stykke brød men det kan du sikkert se på bildenen jeg lager. Det er så rart å se krusedullene mine på veggen din og jeg er stolt av å få henge der 😀 Klæmmevarmtoglenge <3

    13. Jeg er naiv, jeg, i den forstand at jeg fremdeles har tro på noe positivt i omgivelsene. Men merker at jeg – jo mer sliten jeg blir – mister litt av den “Polyanna”-effekten. Synd, for jeg synes det er greit å møte omgivelsene lett spørrende og tro at idiotfærene har en dypere, godsinnet tanke…
      Barnlig er noe jeg ikke er, men gjerne skulle vært. Det hadde vært deilig å møte livet mer lekende, mindre seriøst. Min mann er barnlig. Noe av det jeg liker ved ham, men det kan være særdeles irriterende – når jeg ikke er helt der 🙂
      På veggene? Det må nesten bli en annen gang. Jeg har en hang til impresjonismen. Liker å se mine egne bilder i bildene. Vi kjøpte en gang et nydelig trykk som henger på veggen. Noen ganger er det en by i solnedgang, noen ganger er det et krigslandskap, andre ganger gullforgylte drømmer…

    14. Hanne: Så koselig med selvmalte bilder 🙂 Jeg malte mye selv før, men lenge siden nå. Bare tegner nå da, på bloggen 😀 Får vi se bildene DINE noen gang kanskje ? De som du har laget ? 🙂

    15. Fine bildet du har..
      Jeg har sjøl mala bilder, pluss trykk av en kunstner fra Ringsaker,(husker ikke navnet) det er fire bilder av dyr som ikke er helt “normale”, så ikke så ulik dine:) Mine bilder kan også tildes se ut som noen dyr :)) Om det er navistisk, er en annen sak. hehe

    16. Skribenten: Hei naboen, nice to see you <3 Kom bare inn og sett deg :-)Det hørtes fint ut på veggen din, .-) Kan nesten se det for meg 🙂 SÅ kult med togstasjonklokke 🙂 Jeg skjønner det er lenge siden jeg har vært inne hos deg nå, for jeg husker ikke at det var sånn det så ut 😀 Hi-hi. Ja, herlig å være litt barnlig, og tror derfor jeg er litt glad i den naivistiske kunstformen, fordi den passer med meg, og samtidig gjør meg så glad 🙂 Håper du har kost deg i sola i dag 😀 Stor bamseklem <3

    17. Hallo naboen! ;))
      Såvisst er det forskjell på naiv, naivistisk og barnslig. Barnlig er også annerledes. Jeg foretrekker å bruke ordet barnlig, som er et veldig positivt ord for oss som er voksne. Det handler om å ha kontakt med barnet i oss, være litt fjollete, og FRIE, uten å være infantile :)) Tørre å leke, og være moden og trygg nok til å våge å drite seg litt ut, ikke ta seg selv så høytidelig :))
      Naivistisk er en egen kunstform. Innen malerkunsten er den høyt skattet, og med god grunn :)) De fine bildene du har fått, som henger på veggen hjemme hos deg – et ypperlig eksempel på naivistisk kunst ^^)
      På veggene mine..? Jeg har noen japanske bilder på veggen bak TV’en, et Salvador Dali-bilde på en kortvegg mot kjøkkenet, og noen kunsteriske malerier på ene langveggen på stua, samt en togstasjonklokke som henger litt ut fra veggen :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg