Med turistbriller ser alt anderledes ut..

I går var jeg bittelitt turist i egen by.. Det er ikke ofte man går sånn og titter i egen by.. Som regel har jeg det travelt… skal på jobb… fyker av gårde..STÅR på trikken, under den svette armhulen, til mannen ved siden av.. Får trikkedøra midt i nesa, selv om man ER på plattformen når trikken kommer… Løper gjennom butikker med dumme selvbetjent-automater, med skuldrene oppunder ørene… Har ikke tid…ikke tid til å se til høyre… på de små jentungene som bader i fontenen.. Har ikke tid…ikke tid til å se til venstre.. på duene som hopper i vannpytten etter regnskyllet som kom… Har ikke tid til å se bak meg…. der statuene spreller og sparker og BER om oppmerksomhet… Har ikke tid…ikke tid…  Skynde seg -skynde seg… Trikken og toget lager lyder som likner….skynde seg-skynde seg…. Svisj….skvik… svisj….

Men NÅ er det sommer og ferie… Og NÅ har jeg tid.. Jeg løper ikke i det hele tatt.. Jeg KAN faktisk ikke løpe nå… Har kommet helt ut av dette med jogging… Men DET er en annen sak…. Nei, poenget er at jeg TRENGER IKKE løpe… Jeg vandrer rundt, i sommerkjoler og sandaler… med fotoapparatet i hånda, en liten sekk på ryggen og med ansiktet OPP. Jeg har tid til å titte både til høyre og venstre, og det er jammen flaks for det er lettere å forholde seg til alle bilene også da 😉 Og når jeg går sånn og titter så slår det meg at jeg har egentlig aldri SETT ordentlig på statuene på Eventyrbrua.. Den som går over akerselva,og skiller Grunerløkka fra Oslo sentrum…også kalt Ankerbrua.. Og det er jo helt utrolig rart.. At jeg aldri har sett dem…  For jeg har BODD rett over den brua, med utsikt fra balkongen… rett ned på brua.. Men når du bor sånn, midt i det hele, så SER du egentlig ingenting heller, akkurat som du i hverdagen ikke har TID til å se noe som helst…. Jeg har LEKT på brua der, i voksen alder, da jeg kom sent hjem etter en natt på byen… Og statuene måtte prøves ut… Men jeg har som sagt aldri SETT dem…  Men i går så jeg dem.. Gjennom turist-brillene… Og selv så irrete de er etter tidens gang, som det heter… så er de så fine der de står… De er så livlige, det er fart og action i alle sammen, det så jeg gjennom de fine turistbrillene.. 

Figurene har stått der siden 1937, så ikke rart de er blitt litt grønne etterhvert.. De er i bronse, og det er billedhuggeren Dyre Vaa som har laget dem.. Tenk all historien som har kommet og gått mens de har bare STÅTT DER :  krig, etterkrigstid og store omveltninger.. Og de har bare stått der og vært tilnærmet like hele tida..Og de STÅR egentlig ikke, men er i “full fart” på brua over elva, som resten av byen er de “i fart” på en måte..


“Kvitebjørn Kong Valemon” på full fart over brua…


“Vesle-Frikk”…. dere husker han med fela som spilte og spilte så  de andre kunne ikke stå i ro, så lenge han spilte… Som livet i byen… Når hjulene er i gang om mårran, er det ingen som kan stoppe,men alt må bare fyke i vei, til kvelden kommer…


“Kari Trestakk” i farta…

 


Og til slutt “Peer Gynt”, ridende på bukken… inn mot byen.. og det yrende livet..

På veien ned mot det pulserende sommer-Oslo, stoppet jeg i Birkelunden, og fikk tak i et bilde av disse måkene… som jeg til vanlig ikke har et FNUGG av sympati for.. men som viste seg fra GOD-siden denne dagen… fordi jeg hadde turistbrillene på 😉


De tok seg først et lite bad, nikket med hodet, drakk litt, dukket hodet for å kjøle seg ned, og så tok de vingene fatt, mot den svale lurften,som presset dem opp, opp… Og her tok jeg av turistbrillene og tuslet hjem igjen.. Rart hvordan turistbrillene gir alt en litt annen farge… 🙂

I dag går turen opp i skogen, for det er nemlig helt perfekt på en dag som ikke inneholder 30  varmegrader.

Skal du gjøre noe hyggelig i dag, på denne fine lørdagen i juli?

18 kommentarer
    1. Kristin: Så herlig Super-mamma 🙂 Ja, det er noe helt spesielt med et eget hjem, selv om man koser seg på tur også. Men 3 uker er veldig lang tid borte, så jeg skjønner kjempegodt at du MOLL-koser deg 😀 Gå og snuse du, og trekk inn hjemmelukta. Lille supermann merket nok godt at han var hjemme igjen han også,og sover litt ekstra godt i natt 🙂 Kos å ha deg tilbake i landsdelen venninna mi <3

    2. I dag – denne deilige lørdagen – har jeg kommet hjem til mitt deilige, koselig egne hjem 😀 Etter tre uker på ferie. Det var så HERLIG å komme hjem. Kunne sette alle tingene på plassen sin. Det er ekstremt mye ting som trenger en plass når man har en baby. Det er slitsomt å farte rundt i tre uker, når alle disse tingene ikke har sin faste plass men må leste fram ørten ganger hver dag eller lastes ut og inn av en bil. Men nå er de på plassen sin, alle som en 🙂 Og lille supermann sover godt i egen seng igjen. Herlig 🙂 Så denne deilige lørdagen har jeg bare gått rundt i heimen og snust inn MIN/VÅR lukt, vaska klær i egen vaskemaskin med MITT vaskepulver og lekematta til lille supermann har ikke vært i veien for NOEN 😀 Lørdagen sin det! 🙂

    3. Helge: Ja, ikke sant 🙂 Det er jo mye historie overalt, og det er jo ganske spennende når man begynner å grave litt, og følge opp ting man lurer litt på 🙂 Vi har vært i skogen i dag, og fotografert masse. Moro 🙂 Lang tur på 5 timer, med innlagt spisepause.. Sol hele tida.. helt til vi kom til byen igjen. Ha en fin kveld 🙂

    4. Kom nå fra jobb via foreldrene mine. Mange fine steder i Oslo og som du sier stresser man bare forbi mange kulturskatter og tar seg aldri tid og studere de grundig. Man burde ta seg tid til slike lokale skatter. Det er en historie bak hver sving uansett hvor man bor. Så istedenfor og stresse fra kø til kø foran mangt et museum i storbyer som London, Paris og flere til burde man heller legge vekt på et besøk på et lokalt museum, ta seg tid og lese grundig hvordan ting henger sammen på sitt eget hjemsted. Ha en fin julikveld.

    5. Livsrom: I dag har vi vært veldig heldige jeg og søsteren min. Vi liker å trave litt oppi skogen 🙂 Og i dag har vi vært der i 4-5 timer og alle i sol, når vi kom ned fra skogen begynte det å skye til 😀 Heldiggrisene 😉 Håper du har det fint med arbeidstøyet på, det blir jo fint etterpå da 🙂 Ha en avslappende kveld? 🙂 Klemmer <3

    6. Nemi Rebella: Ja, hvis man er ute og går litt for å titte, og for å få noen fine bilder, så er det ganske gøy, og man åpner opp litt mer 🙂 Jeg har vært litt fotoslugger i dag også oppi skogen… Herlig 😀 Rotet for vente til i morgen og regnværet kommer 😉 Her er det ikke bare bomba horehus altså, men noe mye, mye verre 😉 Og jeg er VELDIG kjent med uttrykket 😉 Varm sommerklem fra skognymfe ;-D

    7. Deilig å senke skuldrene, og bare nyte det man har rundt seg:):) Lurt med sånne briller, men tror ikke de er å få kjøpt her;);) Deilig med sommerkjole og sandaler også. Kjenner jeg savner det;);)
      Her går det i shorts og arbeidstøy, når været er bra vær, og langbukse ellers:) Ca annen hver dag:D
      Ha en fortsatt fin dag<3<3

    8. Herlig med turistbriller, tar de på noen ganger her jeg åsså 😀
      Denne lørdagen tror jeg det blir litt ryddings her… Ser ut som vi bor i bomba horehus midt i en taterleir, mohæhæhæ… 😛

    9. kommensalisma: Ja, det nå er vi midt oppi sandalene og sommerkjolene, og jeg var vel den som maste MEST om sommerkjoler som skulle luftes 😀 Og jeg gjør jobben iherdig når jeg setter i gang, jeg lufter den ene etter den andre, bruker alt jeg har, og storkoser meg med det. De blafrer så fint rundt leggene i sommeren vi har i Norge,med litt vind. I dag tenker jeg trosse det litt overskyete laget, og gå i shorts på tur 😉 Skal kjenne lufta, og få litt farge hvis solen dukker opp 🙂 Så deilig å være turist i Drøbak da 🙂 Der er det jo så fint også, nydelig sted <3 Kose deg der i sol eller regn 🙂 Klemmer <3

    10. Når du nevner sommerkjoler og sandaler nå så tenker jeg tilbake til den trege våren vi hadde. Da vi satt her på blogg og ni-ventet på nettopp sommerkjole og sandaler <3 Nå er vi her <3
      Jeg har turistbriller på innimellom - og tar "dagsferier!".. sist uke var på dagsferie til Drøbak, helt uten dårlig tid og andre steder vi skulle vært 🙂

    11. inneuteferdig: Jeg synes det er gøy at de har stått der så lenge også, det gjør det hele litt mer spennende 🙂 Og de er liksom litt futt og fart, som byen jo også er 🙂 I dag skal jeg til den rolige delen av byen 🙂 Skogen 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    12. Ja av og til er det slik… jeg tusler rundt i Bergen by, og det er i løpefart til vanlig. De gangene en ikke har det travelt ser en mye. Liker å studere hva andre studerer. De ser tingene med brillene på…
      Flotte statuer dere har, ikke så mange av de her nei.:)

    13. cynaracardunculus: Jepp, jeg tar litt turistbriller i dag også 😀 Oppe i skogen 😉 med søsteren. Men der er jeg faktisk ofte litt mer turist, har litt mer problemer med det midt i sentrum 😀 Turistbrillene, de kjøpes ikke, de gror fram av seg selv bare man får litt lavere skuldre 😀 og mine er nå nesten nede på knæra, så her blir det mye turist-blogging i sommer kanskje 😉 Skal du ha turistbriller i dag? I DIN by? Klemmer til deg fine Cynaracardunculus <3

    14. Turistbriller…hvor får man kjøpt dem ??
      Utrolig mye spennende om man først tar seg tid,som du nevner her.
      Veslefrikk med fela,er min yndlings, Ivo Caprino dukke-animasjon.
      Ønsker deg en fin dag,fortsatt med turistbriller (?)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg