Bak maskene….

Er det sånn at vi alle går og gjemmer oss litt?… At vi setter på oss masker og spiller en annen en de vi er?  Jeg snakker ikke her om teater, hvor de fysiske maskene er noe man tar på seg, man øver inn en rolle og så ER man en karakter for en liten stund… Ei heller er det snakk om karneval, hvor man gjemmer seg litt, og får mulighet til å leke litt, uten at noen ser rart på en fordi man er voksen..

Hvis man snakker om masker, som en metafor, så kan jeg vel si at jeg tror alle i NOEN grad har et SNEV av maske.. At ingen står HELTl åpen og sårbar, avkledd, uten noen form for “beskyttelse”. Om man skal kalle det MASKE eller noe annet, kan vel diskuteres. Men vi har alle noe vi ønsker å skjule kanskje.. Vi har alle en side vi ikke liker så godt, som vi ikke har lyst å sette fram i lyset.. Eller vi har en anne side, som vi liker noe bedre, som er litt greiere å ta fram i dagslys,for å  representere enn selv.. Og det kan vel ikke være noe galt i det?  At man har en form for beskyttelse, fordi erfaring etter å ha levd en stund tilsier at man skal ikke stå HELT “naken” der.. Man kan allikevel være ærlig, og på en måte forsøke å bli det beste av seg selv..

Jeg ble her om dagen litt mer bevisst den mer FYSISKE siden av  dette med å “skjule seg”.  I en artikkel på nett beskrev en dame, sikkert en Hollywood-dame, at hun ikke kunne gå ut uten sminke… ALDRI!!  Omtrentikke utenfor soverommet. Hun var en fantastisk flott dame, med DEN kroppen, og selvfølgelig et fantastisk ytre sånn ellers også.. MED sminke da… så klart. Hun mente at det var kun folk under 20 som kunne gå uten sminke, og samtidig se bra ut. Hun var selv rundet 40, og masken måtte altså på, så fort øynene spratt, for å tore å gå utendørs… Så da lurer jeg…er dette også en form for maske? Er det virkelig sånn at vi ikke kan bevege oss ut i verden, uten kunstige tilføringer, for å klare å føle oss vel? Er vi avhengig av å se anderledes ut enn det alderen har gjort oss til? Er vi så vant til dette andre ansiktet, at det må til for at vi skal føle oss HELE, også på innsiden? Det er skumle spørsmål, og kanskje ikke noe vi verken VIL eller KAN svare på, sånn med en gang..

Jeg synes imidlertid det er litt trist, hvis det er sånn at mange kjenner på at de ikke KAN gå en tur i butikken eller på en tur i skogen, uten å ta på masse sminke. At man ikke er bra nok, naturlig… En ting er at man LIKER BEST å ha litt sminke, jeg synes også det er fint, men jeg KAN gå ut uten… 😉

 

Kan du gå HELT uten sminke ute i verden?

24 kommentarer
    1. eljos: Ja, du har jo egentlig hatt noen tøffe ting å forholde deg til, og det er ikkr bare lett å bli en “annen”, men lurt som du sier å vise hvem du er NÅ 🙂 Du er ei sterk dame Eljos 🙂 God klem <3

    2. Engla: Ja, litt beskyttelse er nok lurt å ha, på det mentale planet. Man kan være seg selv likevel på en måte, men noe er forbeholdt MEG, det trenger ikke å bety at man forstiller seg eller “spiller” likevel:-). Jeg tror mye av dette med sminke også er en vane, hva man er vant til å se når man titter i speilet.. Husker overgangen fra mye til ingenting var tøff i yngre år, men nå er jeg rimelig
      vant til BARE MEG og skvetter ikke når jeg ser det ;-)Ha en super kveld <3klemmer i massevis <3

    3. Uten sminke? Jeg har aldri vært avhengig av sminke, men det har vært en pyntegreie når man skulle ut på noe. Ellers har jeg vært med i revykor, og der var det jo sminke he he og det var artig. Jeg har forresten spilt en rolle de siste årene, som jeg nå driver på med å legge av meg. Jeg har framstilt meg selv som om jeg var som før, men det er jeg jo ikke. Så nå for tiden er det en del av mine rundt meg som blir litt forskrekket når “sminken” er borte og de ser hvor funskjonshemmet jeg egentlig er. Men de venner seg til det, og alt blir faktisk bedre når man viser sitt rette ansikt så og si.

    4. Her hjemme går jeg ofte uten sminke, men jeg liker å sminke meg litt før jeg møter verden der ute.
      Men bare litt 🙂
      Det har blitt en vane og jeg føler meg faktisk litt “naken” uten.
      Det var en periode i livet jeg tenkte at jo bedre jeg så ut i andres øyne jo værre hadde jeg det inni meg, nettopp fordi jeg pyntet litt ekstra på det ytre i form av sminke og klær og hår.
      Ett spennende tema du tar opp her fine frodith <3
      Vi bærer nok alle våre masker, for å vise alt til alle ville nok for de fleste bli for sårbart.
      Ønsker deg en superfin kveld!
      Klem fra Engla.

    5. inneuteferdig: Tror vi har ganske likt syn på litt sånne ting.. Jeg pusser ikke så mye opp,og rekker og sminke meg, men synes det er litt DEILIG å gå uten også, sånn for øyne og bare føle at man går som man ER. Men jobbsammenheng med ungdomsskole-elever LIKER jeg best å ha mascara, men går også uten der av og til 🙂

    6. Oi oi tenker jeg.
      Jeg er ikke flink til å sminke meg. Går ut på butikken i oppussings klær, og håret til alle veier. Jeg liker å pynte meg, men det finnes heldigvis grenser for slikt hos meg.
      Skal jeg på jobb så maskara, men det er det eneste.:)
      Ja alle bruker masker til verden. Det er et rollespill, og vi har forskjellige roller med de forskjellige settingene vi havner inn i.:)

    7. En maske bør man ha men nødvendigvis ikke noe sminke. Det kan være pent med sminke men det er noen som overdriver litt. Ikke pent når man må ta på seg 3-4 lag med all verden farger og alt mulig før man går ut. Man må ta hensyn, enkelte reageerer på det og er plaget av allargi, hvis jeg tar på meg noe slikt er det kun after shave men det er sjeldent. Det kan dufte av alt mulig fra pepermynte til maiblomst fra fjeset til noen. Så alt med måte – og det blir nødvendig ikke penere med for mye. Ha en fin sommerkveld.

    8. Livsrom: Ja, jeg skjønner også folk med misdannelser..Blir litt paff bare når sånne Hollywoodfolk går ut og sier at INGEN over 40 ser greie ut uten sminke.. de har jo så mye påvirkningskraft også.. Ha en fin dag du også Liv. Nå går turen på kinesisk restaurant 🙂 Klemmer <3

    9. Selvsagt har vi alle en eller annen for for maske. Selv foretrekker jeg å sminke meg før jeg møter verden, men er ikke verre angrepet enn at dere kan finne flere usminka bilder på bloggen min:)
      Unge normalt pene jenter som foretar kirurgi er bare trist. Dette med leppene som skal se ut som små ballonger, har jeg aldri forstått er noe pent.
      Jeg kan forstå og forsvare det om det er uttalte missdannelser og skavanker, men så er det den berømmelige grensen, da. Hvem setter den?
      Masker fungerer vel forså vidt ikke bare på utseende. Vi har vel andre ting vi helst vi skjule også, ikke vise omverden;)
      Ha en fortsatt fin dag:) Klem<3

    10. Anonym: Jeg fikk en aha opplevelse på at jeg så enda eldre ut hvis jeg hadde sterk, mørk sminke hvettfsll.. ble enda hulere og dratt i ansiktet følte jeg.. så da vsr UTEN sminke nesten mer foryngende 🙂 Det viktige er jo egentlig å føle seg VEL, med seg selv og egne vslg, uansett hva det er, med eller uten.. men tenker at disse hollywoodfruene sikkert hsr mye press, og sikkert ikke “velger” alt selv. Ha en fin dag 🙂 klem <3

    11. Synes du er kjempfin uten sminke <3
      Siden jeg tidligere, helt til i fjor alltid har jobbet med trening som en del av jobben, og er vant til å svette så det holder, og har alltid likt best å trene uten sminke :-)...men...må innrømme at for et par år siden, i slutten av førti årene, så begynte jeg til og med ofte å ha mascara på treningsjobb...følte meg så mye mer blass enn tidligere(og plutselig eldre...)...akkurat som at jeg måtte ha på noe i ansiktet som veide opp for rynkene og kiloene som som smyget seg på etter x antall kneproblemer/operasjoner de siste tre årene...osv
      Men...ja...har fortsatt ingen problemer å gå uten make up :-)...og neste måned fyller jeg femti 🙂

    12. Backside: Det høres sunt ut 🙂 Jeg har jo som regel mascara jeg også, men synes jeg ser ut som FOLK uten også, og synes det er GREIT liksom 🙂

    13. cynaracardunculus: Ja, det er jo viktig å velge sånt som ikke er testet på dyr hvertfall. Ble det ikke en importregel på det, eller salgsregel eller noe? Jeg skjønner at noen strever i forhold til sånt med sminke, og kanskje ofte litt yngre folk, men det er jo spesielt synd for de yngre, for der er det ofte mer PRESSET, om å se sånn og sånn ut.. mens vi voksne kanskje tar mer egne valg..muligens..? Jeg bruker ofte litt mascara på jobb, men aldri noe annet. Du har jo den fine fargen på håret, og det har jeg sansen for <3

    14. Det er nok mange som ikke vil/tørr gå ut uten sminke! Har et par venniner som er sånn!
      Selv trives jeg best med litt, men har ingen problem med å gå uten!:)

    15. Jeg bruker ALDRI sminke…bortsett fra når ‘jeg tar på en maske’ ,karneval,teateroppvisning #ikke lengre nå ,ikke foreløpig ihvertfall ;#
      …når fjeset eller øynene mine trenger å fremheves fordi jeg står langt bortenifra..
      Jeg har vel aldri helt forstått det hype og romantiseringen rundt det å sminke seg,for hvem..og for hva ..at vi har tilogmed lat det gå så langt at vi plager dyrene bare for at vi skal få bruke sminken uten å føle oss plaget ?
      …Neglelakk derimot,DET har jeg sansen for.

    16. Lithanna: Vi høres litt like ut da vi 🙂 Jeg hadde mye før når jeg var yngre jeg også, sterk strek under øyet og sånn. Nå er det kun mascara som regel, ikke brunkremer og sånne ting.. Men går uten hjemme, og av og til på jobb. Men liker best hvis jeg rekker ta på litt mascara på jobben 🙂
      Ha en fin dag :-)med eller uten sminke 😉

    17. kommensalisma: Ja, jeg liker godt å ha litt mascara jeg også, og gjør det ofte, men går også av og til helt uten på jobb. Jeg skjønner de som vil ha sminke og MYE også, så det er ikke DET. Deet er snakk om hva man føler seg vel med. Men jeg synes bare det err litt synd for folk at man skal føle at man ikke ser fin ut også som naturlig.. Ja, utvaska var et godt begrep 😀 Det er vel sånn jeg føler meg litt også innimellom 😉

    18. Før hadde jeg en periode jeg ikke kunne vise meg uten sminke. Ikke på svømmetrening engang 😮
      Selvtillitten var på bånn hele tiden, samme hva jeg gjorde.
      Men nå, går jeg nesten mer uten sminke enn med sminke :p
      Sitter på jobb i skrivende stund- uten sminke. Syns det er litt deilig jeg.
      Dette er meg 100%
      Men, ellers, skal jeg ut eller henge med venner utenfor hjemmet tra jeg gjerne på litt sminke, men ikke overkill:p

    19. Dette tenkte jeg på i går… det å forandre på utseendet sitt for å bli “bedre”.. bedre enn hva? Seg selv?
      Unge jenter som så vidt er myndige har tykt lag med sminke, i tillegg har de løsvipper, løsnegler og løshår, fyll i leppene og puppene, kjøpt brunfarge og gleder seg til de skal operere nesen 🙁 Det er forferdelig trist …
      Like trist er det når voksne damer som oss blir hysteriske for at utseendet forandrer seg når man blir eldre – og gjør alt for å se ut som de stoppet opp på 29 :-s
      Jeg går ofte uten sminke (i skogen, på stranden, hjemme …osv) – men jeg LIKER nok best å ha på litt sminke for å ikke se så utvaska ut 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg