Innestengt i en bakerovn!…

Hvis jeg hadde spurt deg hva dette er, ville du gjettet på en bakeroven, en brun pepperkakedame med rosa glasur og noen lyskasstere kanskje… Men neida… Dette er leiligheten min… Vel, ikke akkurat denne på bildet.. men den er ganske lik…

 Når en slik murseinsblokk varmes opp av det som må være minst 4 soler på utsiden… da slipper kulda ALDRI inn igjen… Så jeg lever på billig oppvarming til langt uti oktober liksom… Eneste aberet er at jeg i mellomtiden må leve som en glasurpyntet pepperkake innestengt i en bakeroven…for det betyr også at varmen ALDRI slipper UT igjen heller…

Etter onsdagens bestiging av fjell, var jeg i går nærmest funksjonshemmet.. Jeg var sår i ALLE ledd, støl i HVER muskel og til og med MAGEMUSKLENE og kjeften hadde fått kjørt seg.. Vel, snakker jeg mye, og all latteren på vei opp, kan vel ta på litt, men jeg GÅR da ikke med hverken magen eller munnen.. Da jeg hadde klart å krabbe meg stille, stille ut i stua i går, i fra soverommet og lagt meg på sofaen i den MINSTE kjolen jeg har, var det bare å sette i gang livet som pepperkake.. For det var  umulig å bevege seg utendørs på noen timer…  Helt slapp og smelteferdig, med alt fra ryggverk til magekramper, var det bare å håpe at det skulle komme et bittelite regnskyl,l som noen hadde lovet…

Vel… de 20 dråpene som kom ned i løpet av 15 minutter, de traff hvertfall ikke blokka vår… jeg SÅ de kom.. dråpene..og at de traff HELT andre steder.. Akkurat som de tok FART, og skled på utsiden liksom. 

 Så her lå jeg da, kokt og mør.. og ventet på at noen skulle spise meg..  Men før de fikk tid fant jeg ut at jeg MÅTTE klare å klatre ut av denne ovnen… Jeg rullet ned av sofaen, skled inn i en LITT lenger kjole.. og smøg meg som pinne ned trappene.. med et lavt: “Jeg MÅ ut…”…

Nærområdet byr på mye rart viste det seg.. Jeg kunne jo ikke bevege meg stort, men noen kvartaler borti gata klarte jeg da å slepe meg, med en limonade på “innerlomma”… Og da dumpet jeg over noe jeg faktisk ikke har sett før..  Og det slår meg at vi er ikke så dummer her i Norge etterhvert… For hvis du tenker etter: Hvem skal kunst egentlig vær for?  Det BURDE være for ALLE, ikke sant? Det burde være tilgjengelig… og for alle, barn som voksne, fattig og rik.. Slik at du ikke trenger massevis av penger for å få tilgang.. Og HER, rett oppi gata,  har noen kommet opp med den lure ideen å  plassere en haug med kunst, skulpturer fra Ibsens ” Peer Gynt” midt på en lekeplass!!  Og jeg synes det er storartet! Og det er ikke noe jeg sier fordi hjernen er smeltet i varmen.. Nei, jeg mener det som bare det !!  Barn kan klatre og klyve i skulpturer og få tilgang til kunsten fra de er bittesmå… I tillegg har jo foreldrene noe å titte på mens de vokter på PODEN.. Det er Peer i alle mulige scener i Peer Gynt, og det er forskjellige kunstnere som har deltatt med bidrag. Så det er herlig ulike stilarter.


Peer Gynt himself… denne står litt i utkanten av lekeplassen..

 


Knappestøpeen..

Bruderovet…


Peers kamp med Bøygen


Peer på keiserens hest..

Og utenfor lekeplassen, rett i nærheten finner vi også:


Bukkeriittet..


Peer og Anitra i ørkenen…


Og en kalt Grisehodetroll.. Alle de ulike dyrene i Dovregubbens hall, skulle symbolisere Peers forfall… Han ble mer og mer inn i sin egen verden og fantasiens verden, så dyriskheten i han overtok, mente mange… Han ville da gå helt i “hundene”… 

Det sto små plaketter rundt omkring som forklarte scenene og historien om Peer Gynt, så turister kan lese seg opp litt… eller bare naboene også… Ha-ha.. Jammen godt jeg fikk kommet meg ut av bakerovnen og vært litt kulturell 😀

 

 Hva mener du? Bør kunst forbeholdes voksne? Eller tror du barn kan forstå kunst, og ha glede av det også utenom selve klatringen på dem ?

 

 

26 kommentarer
    1. Solfrid Verheul: Så koselig at du liker måten jeg skriver på 🙂 Blir glad når folk kjenner seg igjen, og ser for seg situasjonene 🙂 Det er en super lekeplass, de storkoste seg de barna jeg så 🙂

    2. Du skriver så herlig og med de tegningene så er det jo bare utrolig morsomt. Kan levende se alt for meg:) Jeg mener også at kunst er for alle. Barn er jo utrolige til å se kunst i det meste. Kunst er å la fantasien løpe fritt og ta i mot alle inntrykk som kommer. Dette er jo barn eksperter i. Utrolig lurt tenkt å sette opp alle disse figurene på en lekeplass. Få inn kunst på en leken måte. Og som barn og deres fantasi, så får nok figurene enda flere historier etterhvert.

    3. MOONBEAMSCORNER: Fikk meg litt fri fra bakerovnen i dag.. på landet hos mor 😀 Der er det LUFT liksom 😉 Koser oss fælt 🙂 Så bra du fikk deg en liten latter 🙂 Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

    4. Tenkte på deg da jeg var på trilletur i dag frodit <3
      Fikk se en endeleilighet med fin hage rundt til salgs her i Spydeberg 🙂

    5. He he jeg sitter her og småler for meg selv. Ser for meg den støle og helt utkjørte pepperkakedamen som nesten renner bort i den overopphetede leiligheten, og stiv i mage og munn..synes jeg ser deg likssom. Så akte du deg på en mystisk måte ut i lufta og fant mange kule statuer. Knappemannen og grisen fikk meg igjen til å småle, så takk til deg for nå fikk JEG brukt både magemuskler og trimmet smilebåndet 🙂 Klem månestråle… Hold ut i stekeovnen din da…vil jo ikke miste deg 🙁

    6. frokenfjeldberg: Ja, de blokkleilighetene i mur er ikke gode 😀 Men i dag er jeg på landet, så nå har hodet klarnet litt 😉 Ha en fin kveld 😉

    7. cynaracardunculus: Jepp, jeg synes kunsten er for alle 🙂 Og jeg ble så glad når jeg så de statuene på lekeplassen 🙂 Og jeg trengte litt påfyll til hodet, som var helt i dvale i varmen. Bedre i dsg 😉 Er på landet 🙂 Klem <3

    8. Jeg syntes ikke det i utgangspunktet er så viktig å forstå kunsten,sånn umiddelbart -å kunst er vel oxo til for å undre seg litt -Barna er jo veldig gode på nettopp det,ihvertfall tør dem gjerne si det høyere og oftere enn oss.
      Kunst slik som der hos dere ..det digger jeg..Kunsten er for alle !!

    9. Helge: Ja, man får klage med måte, men i går var det så ille at hjernen kokte 😀 I dag stakk jeg på landet 😉 Ha en fin kveld 🙂 Fredag er herlig!

    10. Kunst har ingen aldersgrense så det er bare fint at noen barnehager tar med barna på kunstopplevelser, barn er jo så flinke til og tegne små kunstverk. Nyt varmen og klag med måte. Ta et kald klut over hode når du legger deg, sett bordvifta på full guffe. Ta et kaldt fotbad og drikk mye vann. Blir trøtt av varmen når jeg er ute hele dagen på jobben. Spis riktig og nyt det hele og ta gjerne en kald dusj. Ha en fin fredagskveld.

    11. Engla: Ja, du kjenner til drivhuset du da. Må ut på landet ja 🙂 Veldig glsd jeg gikk den turen 🙂 Ha en fin kveld 🙂 Jeg er på landet 🙂 hos mor 🙂 Herlig her. Klemmer <3

    12. Så bra at du kom deg ut og fikk gått litt nye veier 🙂
      For da fikk jo vi ta del i kunsten også 🙂
      Jeg synes så absolutt at den bør være for alle så godt det lar seg gjøre, for som regel er det jo veldig solide greier og da er det jo bare bra at også barna kan leke og boltre seg.
      For noen år siden bodde jeg i en blokk med glassveranda og uten mulighet for gjennomtrekk og det var grusomt…
      Det var virkelig drivhus.
      Nei, du må komme til på landet fine frodit og her kan du jo også få din egen lille hageflekk 🙂
      Ønsker deg en fortsatt fin dag og en riktig god helg!
      Go’klem fra Engla

    13. Nemi Rebella: Veldig enig med deg, og jeg synes det er så herlig når folk BRUKER kunsten, at den kan taes på, og det er lov! Da blir den tilgjengelig for alle 🙂 barn, blinde osv 🙂 Hvertfall på aånt skulpturelt 😉

    14. Kunst er for alle! Seff er det det… 🙂 Kunst kan jo også være utrykk for stemninger og følelser, og er det noen som er eksperter på og være ærlige der så er det jo barn <3

    15. outofoffice: Ja, jeg likte både skulpturene og plasseringen kjempegodt 🙂 Og så barna koste seg rundt om kring 🙂 Og jeg ble overrasket over at jeg aldri har sett dem.. Byen har masse morsomt å se på, når man tar seg noen avstikkere rundt omkring 🙂

    16. Synes de var veldig fine. Jeg tror barn oppfatter kunst på sin egen måte, og tenker at dette må være flott. Skulle gjerne hatt noe sånt her i nærheten også.

    17. Lithanna: Kunst kan være så mangt 🙂 det er når det blir noe snobberi over det at det blir litt i vrangstrupen synes jeg. Og derfor er det så kult når det står ute sånn 🙂 Jeg så flere av skulpturene bli klatret på litt 🙂 av barn.. Ja, nå er det klar for frysern her snart… Vi blir HELT apatiske på en måte..

    18. Er det nå vi burde invistere i aircondition?
      Vi bor selv i murblokk, du har litt lyst å sette deg ut i trappen av og til XD
      Jeg er vokst opp med kunst i den eldre delen av skolegangen min ivertfal. Jeg liker kunst, kunst kan være spennende. Selv om jeg fikk det litt i vrangstrupen etter VGS. Men fikk 6’er i Kunsthistorie da 😉

    19. Tante Jul: Det er lenge siden jeg har vært på gratis museum hvertfall.. Høstutstillingen, andre musem, alt koster der jeg har vært hvertfall… Men nå er det en stund siden sist på museum i Norge.. Jeg synes det er så herlig når kunsten er ute, fine skulpturer til fri benyttelse også for barn,og alle type mennesker får en opplevelse når de ser det.. Man trenger ikke være KULLLTURELLL for å titte på dem liksom 😀 Ja, kunstneren er muligens påvirket av dagens samfunn.. det er jo vår tids kunstnere som har laget disse.. ganske nye tror jeg.. så det er mulig hun var litt Barbie-lookalike.. ;-D Ha en fin dag Tante Jul 🙂

    20. Jeg er helt enig i at kunst bør være tilgjengelig for alle. Det hjelper mye at det er gratis inngang på museer (det er vel det i Oslo fremdeles?), men å flytte kunsten ut er jo enda bedre. Kanskje det på sikt senker terskelen for folk når det kommer til å oppsøke kunst selv også, og faktisk gå til (eller ta med seg barna til!) museene.
      Er det forøvrig bare meg, eller lignet bruden veldig på en barbiedukke?

    21. Fru Stussli: Ja, jeg synes også at kunsten er fin når den kan BRUKES litt også 🙂 Og jeg ble ganske overrasket over at den sto der 😀 Har ikke sett det før, enda det er rett oppi bakken her, men litt annen vei enn jeg bruker å gå 😀 Ja, hvis det blir for seriøst og utilgjengelig, både fysisk og mentalt, så mister de MANGE fine barn ;-D Ha en herlig dag snupps, kose deg med sydenfest, for i dag blir det strålende vær 🙂 Kjempeklem <3

    22. Åh så kule de statuene var. Moro!
      Jeg mener kunst er for alle og skal så sant det er mulig gjøres tilgjengelig for flest mulig. Er for gjort at kunt blir gjort til noe alvorlig og “voksent”, da mister de meg og mange andre barn ;-D Hos dere var det jo kjempetilgjenglig og det er bra. La barna klatre og bruke kunsten slik de vil!
      Stoooor og kunstnerisk morgenklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg