Den umulige oppgaven…. ;-)

Jeg tror det må være noe GALT med meg.. Her i huset kan vi nemlig ikke klare å beholde NOEN klær  i den fargen det kom i fra butikken… En hvit genser er ALDRI hvit lenge… Etter første vasken, er den med litt flaks off-white, og etter et par ganger er alt lyse-grått… Og det har ingenting med mangel på Blenda-  hvitt-vaskepulver å gjøre, eller noe i den gata. Videre er alt sort GRÅTT og de fargerike klærne har totalt ENDRET farge, i løpet av en liten uke eller to…

k
Klare fine LIKNENDE farger…..

som blir…


…. en og samme farrgen, skitten-oransje..

 

Og jeg PRØVER virkelig… Tenker at TURKISE ting bør helst sammen, fordi hvis turkis kommer sammen med hvit, blir alt det hvite lyse-turkis… Hvis den turkise skjorten som jeg glad og lykkelig kjøpte i Dubrovnik i sommer, får seg en runde sammen med den påfuglfargede  kjolen fra ” Indiska”, så bir hvertfall ikke Dubrovnik-skjorten turkis og glad særlig lenge…. selv om påfugl-kjolen er like blid og fornøyd… .

Men hvordan i all verden klarer alle andre mennesker jeg møter å ha klær som er i sin opprinnelige farge mer enn EN vask? Jeg lærte da jeg var yngre at hvis man tok hvitt FOR SEG svart FOR SEG og det fargete FOR SEG, så skulle det gå som fot i hose… Det er bare noe stort sludder… Det ser dere på bildet over…Kanskje det svarte overlever det meste, blir vel ikke så mye galt å få gjort der.. Og man har som regel så mye klær at man kan fylle opp en maskin med bare DEN fargen… Og det er litt i DETTE problemet ligger. For hvem har nok BARE turkise klær til å fylle opp EN maskin, eller haugevis av røde truser, sokker og t-skjorter til å fylle opp en annen maskin? ER det sånn at man kan vaske 4 små,  turkise plagg i en maskin som tar 4 kg tøy, med god samvittighet? Skal man vaske alle disse en-av-hvert-plaggene for HÅND? Burde noen lage vaskemaskiner som hadde ulike SMÅ rom til til de forskjellige fargene?

 

For jeg er nemlig  nesten “på randen” av sammenbrudd hvertfall, hver gang jeg skal til med denne vaskinga: Der ligger de to turkise toppene og en turkis tynn kjole… DER ligger den rosa kjolen og de rosa sokkene, DER ligger den gule singletten og DER de to blå jeansene… Og INGEN av de kan være sammen, før de blir evig kaos og krangling om hvilke farge som skal vinne…

Til nå vinner stort sett blå, rød og svart, og alt jeg har er blå-turkis, blå-oransje, blå- rød, gul med røde flekker, oransje med blå skjolder og jammen meg har det hvite klart å bli lyse-grått også… IGJEN… Selv om det bare var en ussel, utslitt liten lysegrå som som hadde sneket seg med i hvitvasken… Hjelper tydeligvis ikke at den er liten…. vinner gjør den uansett..

Nå  er det stort sett sånn her i huset..:


Klare fine farger skal da gå fint sammen… sier ryktene… 


Men det stemmer bare ikke…. for hos meg blir alt sånn!!

 

Hvordan vasker du klær? Beholder klærne den fine klare fargen som de er kom i hus med?

51 kommentarer
    1. Siv: Ja, jeg får ikke gjort noe med det, og har dårlig samvittighet hver gang jeg putter bare et par plagg i alene…så jeg er litt grå, og det er ikke SÅ farlig 😀 Skulle bare gjerne visst et triks for å ha de fargrike en litt lenger stund 😉 FIne turkise skjortene fra Dubrovnik… 🙂

    2. Jeg bryr meg ikke så veldig, jeg – jeg vasker (på gamlemåten) hvitt for seg, mørkt for seg, og fargerike klær for seg, for det meste alt på 30 grader (miljøvennligste, hihi) Også sokker for seg og truser for seg, da! Noe blir grått, men det gjør ikke så mye – jeg synes det er litt av sjarmen, hihi

    3. Helge: Jeg har fått mange gode tips om årsaker, og de fleste mener at jeg må vaske litt og litt bare. De som har HELT lik farge, sammen, uansett om det er bare 3 plagg osv…. Jeg skal legge ut et lite svar på hva jeg skal lage.. men trenger kanskje hjelp til å få til selve prosjektet, så håper håndarbeidsdamene melder seg med forslag.. 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    4. Det er kanskje mange måter og vaske tøy på men jeg tar 40 gr og 60 gr, og klea har samme farge når de er ferdig. Men vet at man kan bruke et slags middel slik at fargen sitter bedre. Men det er kanskje forskjell fra vaskemiddel til vaskemiddel også, noe jeg aldri har tenkt så nøye på. Men jeg har hørt at klær kan farve. Hva var det du lagde i går? Mange forslag der belte, hårpynt osv… Det er sikkert flere enn meg som venter på svar. Ha en fin kveld.

    5. Min matgale verden: At det er vaskemaskinen ja!!!? Ingen tvil om DET hvertfall 😀 Slem maskin! Slem maskin!! Jeg er veldig inne på å finne opp en maskin med forskjellige kammere 😀 Små, med plass til litt lite klær..Som den på tegningen her 😉 Og jeg har vært ute og snakket hardt til den her i dag, så blir ingen spark ENNÅ,men jeg truer jo litt da vet du, truer med en “i ræven”.. Så neste gang ;-D I mellomtiden flyr jeg rundt grå-grønn i tøyet… Og det betyr vel egentlig at jeg MÅ shoppe i morgen,tror du ikke 😀 ? Stor REN klem tilbake 😀

    6. Det er da ikke DEG. Det er vaskemaskinen, dårlig farge på klærne og muligens… vannet sin skyld…. Pokkers til ting som ødelegger klærne DINE! Fysj! Skulle “hatt i ræven” skulle de. )(Bergensk juling;)) Prøv å sparke forsiktig i vaskemaskinen, så kanskje den gir seg;) Stor vaskeklem:)

    7. Engla: Ja, jeg må nok ha mer bare HEEEELT like farger sammen 😀 Og blåse litt i den dårlige samvittigheten.. Jeg vil også ha tøy med den fargen den kom i nemlig 😀 Ha en flott dag fine Engla. Nå har fabeldyret Frode bosatt seg på Spydeberg 😀 Så hvis du ser han, så vet du hvem litt supermann er 😀 Stor klem til deg <3

    8. Mamma til 2: Hi-hi, nei, jeg føler meg som i mormors vaskekjeller også, der jeg står og strir 😀 Men jeg setter det vel litt på spissen 😉 Nå skal jeg gå å kjøpe meg noen nye klær, så har jeg hvertfall klær med fin farge i morgen 😀 Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    9. Hmmm tror det er veldig stor forskjell på maskinene…
      Jeg er nok altfor redd for å blande farger, så det blir dessverre litt for ofte lite innhold i maskina.
      Men jeg synes fargene holder seg veldig bra da 🙂
      Ønsker deg en fortsatt fin dag fineste frodith <3
      Ikke la maskinen knekke deg 😉

    10. Hei på deg 😀 Nå følte jeg at jeg var tilbake i min mormors vaskekjeller, jeg har ikke hørt så mye om klesvask siden da, he he. Ha en fortsatt fiiin dag 🙂

    11. Det er alltid mye folk her så bollene er nok vekk før kvelden kommer vil jeg tro 🙂 men sånn er det bare <3 Nå står deigen og rører seg selv haha sååå bra 😀

    12. ladyaugust: Oi, skikkelig giga-pakke 😀 Mange som kommer ja… hele bandet og engler av ymse kjønn 😀 Blir mye det. Eller er det UTEN bandet kanskje 😀 ?Ja, du får kaste på deg forkleet du da 😀 KLemmekjøttkakerund :-)..flire.. 😀

    13. Har tatt opp en giga pakke med karbonadedeig på flere kilo så gjett om jeg blir å lage og gjett om gjenget her elsker hjemmelagde kjøttisser, tok den opp forleden dag og den er ennå ikke helt tint, men tint eller ikke nå blir det kokking på meg haha 😀

    14. ladyaugust: Jøss, maskinrens…? Ja, det hadde vært noe, denne maskinen er så gammel at den hyler egentlig etter å bli kastet tror jeg 😀 Du har kosedag i dag du også? 🙂 Klemmeflatklemmen <3

    15. Livsrom: JA, det er jo innimellom noen “luringer”, og de er ikke gode 😀 Men det er mest et generelt problem her 😀 Jeg har snikvasket en og en skjorte i det siste, med veldig dårlig samvittighet… og da blir de ikke så verst.. 😀 Ha en superfin tirsdag du også 🙂 KLemmer <3

    16. Mitt skattkammer: Jeg sender min vask over til deg, så tar du den i løpet av dagen? 😀 Skulle gjerne hatt det sånn 😀 Kanskje det er noe med kalk etc ja… Hm.. Jeg tror også vaskemaskinen har sett sine beste dager 😀

    17. man skal riktignok bruke maskinrens på vaskemaskina, har bare funnet til oppvaskmaskina men finner det nok 🙂 Ha en fiiiin lettdag <3 Klæmmeflat <3

    18. Ikke bra! Håper det ikke blir sammenbrudd;) Jeg synes det stort sett går bra……..bortsett fra når den svarte strømpen ligger igjen fra forrige vask, og hvitvasken står for tur 🙂 Men jeg har hatt mine runder med tabber, men det skyldes stort sett forglemmelser, eller at noe har sneket seg inn i vasken som ikke har min tillatelse til å være der;)
      ha en superfin tirsdag:)
      Klemmer<3

    19. Etter jeg byttet vaskemiddel ble klærne mine bedre, her jeg bor er det mye kalk i vannet og det gjør de lyse klærne mer grå/gule… sortering av klær er en artig skue her i huset…hihihi… men jeg vasker blått og svart og turkis sammen og mørkegrått, rødt og rosa sammen, kokvask på håndkler og undertøy og annen vask som lyse gensere og gule ting sammen… her funker det bra og ikke noe farger over…

    20. Amorartis ~ Tegning og diverse: Å jeg har så MASSSE vaskepulver at det er nærmest ikke plass nede i den boksen.. så det er ikke problemet. Jeg har LITT tro på gammel maskin… Litt tro på at det skyldes allergi-vaskemiddel.. ikke bra nok kanskje… og litt tro på at jeg blir så flau over å vaske to plagg i den fine fargen bare i en maskin, og så slenger jeg de til slutt inn i en med LITT andre farger…. Og da er det gjort kanskje… 😉

    21. cynaracardunculus: Ja, det er sikkert en fargetyv inni der 😀 Som tar både sokker, og de fargene han liker godt 😀 Eller også det med kvalitet 😀 Jeg kjøper jo ikke akkurat kvalitetsklær må jeg innrømme.. Ja, vi er vel flere og godt er det 😀 Kjenner igjen folk når de kommer gående der med det halv-grå tøyet sitt liksom.. Å -ja det er en av OSS ja,Identitet 😀 Ha en fin dag du 🙂 Klemmer <3

    22. Mine klær bevarer farger kjempebra og jeg bruker ariel på farger og sort, og blenda på hvitt. Så jeg vet ikke hva du gjør som gjør at det ikke virker, for jeg har aldri slitt med det bortsett fra at noen hvittvasker blir litt bleke, men da bare har jeg på mer blendapulver, så ordner det seg til neste vask. xD
      Kanskje du trenger en fin og ny vaskemaskin, eller må være litt mer generøs med vaskepulver? 🙂

    23. Veldig rart det der ,å jeg som trodde vi var dem enseste med akkurat det problemet..morsomt å høre at det er fler som jeg kjenner med samme problem…Hvorfor vet jeg ikke ,kanskje det er de samme som stjeler farger som tar den ene sokken i et sokkepar…?
      Eller så er det bare veldig dårlig kvalitet..?

    24. Hanne: Ja, det handler om å ikke blande for mye, så da blir det tre gule t-skjorter, om det er alt du har i den fargen? Noen sier jo at FARGET tøy går sammen, men det gjør det da virkelig ikke.. blir bare en farge alt sammen, som den grønne her nede.. 😀 Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    25. ritahobbyfoto: JA, godt tips, jeg er nok ikke flink nok med DET heller.. Men det er noe MER… Så grått som alt blir… Ha en fin dag 🙂

    26. Der er jeg ganske nøye. Det handler om å ikke blande alt for mye. Gubbelure gjør det, så han får ikke ta seg av noe annet enn kokvask, håndklær ol..pluss arbeidsklærene sine ..
      Mine klær er gullverdt, har ikke så mye. Nå etter operasjonen så måtte jeg til med enda en ny garderobe…
      Ha en fin dag 🙂

    27. inneuteferdig: Nei, jeg tror også det er LITT vaskemaskinens skyld, drittgammel.. Og litt det fakum at jeg ikke har samvittighet til å vaske de tre plaggene i den FIIIINE fargen, igjen og igjen alene i maskinen… så på et tidspunkt så havner de nok sammen med noe annet. Guilty!! Og håndvask gidder jeg ikke altså!! sjelden hvertfall.. Ha en fin dag Vanja, og takk for gode tips 🙂 Klem <3

    28. kommensalisma: Jeg synes de fargeglade tingene gir fra seg ALT for mye farge, til noe ANNET oppi der liksom…selv etter tusen vasker.. Vi har sånn alergi-vaskemiddel, og det MÅ vi ha, så da får det heller være grøt-fargete klær, hvis det er vaskemiddelets skyld 😀 Ja, du leger i vann ja.. og rører fint, og gnir mot steiner og får det fint på DEN måten 😀 Ha-ha 🙂 Kom hjem til meg du <3 røre i mine små baljer, hil-hi.. Ha en fin dag snupps 🙂 Klemmer <3

    29. frokenfjeldberg: Her beholder ingen fargen sin 🙁 Skikkelig dritt.. Ikke en gang svart altså.. Men det er ikke MIIIIN feil, det må være noe med maskinen 😀 Jeg skal kjøpe meg NY, så blir det nok bedre..he-he.. Ha en fin dag 😉 Klemmer<3

    30. Hei du påfugelen…
      Det er ingen problem å vaske klærne og beholde de fargene du beskriver her.
      Når jeg har spesielle farger bruker jeg ull programmet vanligvis med milo, og ja noen klær har vi ikke mye av. De får en maskin for seg selv.
      Derimot sort blått og rødt i sterke farger kan vaskes sammen, og da på maks 40 grder.
      Hvitt vasker jeg på 60 og det beholder jeg hvitt. Så kanskje vaskemaskinen din ikke er helt god.

    31. ladyaugust: Ja, jeg skylder på maskinen… den er for gammel… Sikkert derfor. Jeg går rundt som en grøt-sekk,hvis jeg ikke skal kjøpe nye klær hver uke 😀 men det kan man jo ;-D eneste som hjelper mot DET problemet liksom ;-D Ja, HVITT har jeg nesten ingenting jeg heller, og hvis det da kommer EN ting i hus, så er jo problemet der igjen.. ingen å vaske den sammen med 😀 Kose deg med fin tirsdag, ukens letteste dag <3 Klemmeflatklemmen <3

    32. Fru Stussli: Ja, her skal jeg love deg grøt altså 😀 Jeg også har tatt et par ganger med tre plagg alene.. men det liker jeg dårlig, og det blir då man dropper å bruke de klærne nesten..for å slippe vasken.. Ja, vi lider vel ikke så veldig med grøtete klær 😉 Ha en finfin dag Bente 🙂 Håper du er frisk 🙂 Klemmetirsdagsklemmen <3

    33. Jeg har små baljer på benken.. “hvitvask”, “rødvask”, “blåvask”, “gulvask”, grønnvask”, “sortvask”… også går jeg og rører forsiktig i de gjennom dagen, hehe.. (særlig!)
      Jeg vasker hvitt for seg, sort for seg, “diffust” for seg og sterke farger sammen – det pleier å funke, men for varmt vann eller “billigvaskemiddel” er drepen for farger har jeg funnet ut..

    34. Nei,beholder fargen på noe,men plutselig blir blasst eller misfarget..utrolig irriterende…:( sukk,what to Do,what to Do?:) ser deg innom..klem<3 og ha en strålende dag..:);)

    35. Nemi Rebella: Ikke varmt, ofte bare 40.. Det er bare sånn virker det som at klærne blir grøtfargete.. lurer på hva de gjør de som har fine farger på klærne.. må sikkert ha sånne små-maskiner de.. eller har NOEN til å håndvaske alt for dem.. for det ORKER jeg bare ikke 😀 God klem til deg <3

    36. Nope, her skifter alt farge, meeeeen hos mammsen gjør de ikke det, hvite ting er blendahvitt hos henne og røde ting rødt, her r det ikke sånn men så er det mye jern i jorden og og alskens som farger vannet, hvitt har jeg gitt opp for en evighet siden, beste er sort for det blir bare lysesort etter noen vask haha Koooz deg med dagen <3 Klæmmeflat 🙂

    37. Huff ja dette kjenner jeg igjen. De mest verdifulle klærne vasker jeg heeelt alene og føler meg som en miljøkriminell. Resten raser rundt sortert etter mørkt, lys og hva de tåler av grader 🙂 Så lever vi lykkelig med litt “grøtete” farger på noen klær…
      Ha en strålende dag, fine du 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg