Galskapens ansikt?…Sa hvem?….

Det er rart å tenke på at det finnes ingen fasit på noe som helst.. Vi må prøve oss frem på det meste.. Som enkelt-menneske og som “hele hurven av oss” sammen.. For selv om noenting er vitenskap, som folk har funnet ut av før, så er veldig mange ting IKKE det… 

Noenting definerer vi, setter en merkelapp på og bestemmer noe om… Men hvem er det egentlig som definerer disse tingene? Er det en liten, spesielt smart gruppe? Eller er det bare samfunnet som helhet, nærmest usynlig bestemmer noen regler rundt, og setter noen merkelapper på…?  Ta f eks GALSKAP… Hvem er det som definerer hva galskap er? For i noen samfunn er noenting rett og rikitg og nærmest litt BRA, mens det  i et annet land eller et annet samfunn sees på som fullstendig galskap.. Det er normalt i en jungell å treffe på en naken man, både normalt og naturlig… Men treffer du på en  vandrende på Grunerløkka i Oslo, så betegnes han antagelig som gal… Ulike kulturer definerer hva som er normalt DER, og så forholder folk seg til DET… som regel da..

Jeg ble stående å tenke litt over dette da jeg sto på trikkeholdeplassen igår… En mann som virket aldelels som han hadde tiltet, sto med svaiende bein… Jeg tenkte først at han var dopet… og han var sikkert DET også… Men det var noe mer… han virket helt LOST IN SPACE liksom..

 Han hadde noen spesielle lyder, som kom rumlende  ut av halsen…… En veldig spesiell lyd…Noe som lages med sttemmebåndene og noe slags mage- syre-lyder… eller hva jeg skal kalle det… Øynene sto ut av hodet på han, og igjen og igjen kom disse skremmende lydene ut av kjeften på han… mens han sto der… Etterhvert begynte han å gå litt fram og tilbake på perronegen i tillegg, og innimellom stoppet han opp, lot det runge helt fra magen igjen, og svaiet og beveget knærne.. Det virket som alle som en som sto på perrongen  var en smule skeptiske…. De så i bakken… de vek unna… noen valgte å stille seg LAAANGT unna….  De eneste som det ikke lyste litt  nervøsitet av var et par polakker… De trodde kanskje at det var vanlig fredags-fylla som gjorde seg gjeldende litt tidlig på dagen… 

Det var kanskje pga disse polakkene, at de så ut til å more seg, og hermet lett de merkelige lydene hans… at det plutselig slo meg at jeg hadde sett noe liknende før… På en scene… Men der hørte det hjemme liksom… Hvis man ser skikkelig hard-metall-opptredener, jeg vil ikke en gang prøve å definere hvilken type musikk… men mulig death-metal, trash-metal eller noe i den gata… Hvor det er mye vokal som går på dennebestemte stemmebruk, på en litt skrikende og mange ganger LEKENDE bruk av stemmen.. Spennende! Kult! Når man liker den musikken.. ikke noe er bedre enn å få dette servert på en konsert…. Og det er liv, show, samhørighet, herlig opplevelse, alt dette, når folk som er FAN av en spesiell musikkart  går på konsert. Det gjelder alle musikkarter liksom…. Man kan være metal-fan, rocken-roller  eller danseband-digger… Alle har vi denne følelsen, når det er musikk vi liker å har lyst til å se, og  være en del av… 


Men det er når noen går utafor boksen… og står og “synger”, hyler og gauler og fullstendig gir seg hen, HELT ALENE, uten musikk, uten noe “på øret”  med sterkt oppsperrede øyne, midt på en trikkeholdeplass en fredag formiddag…. det er DA at det hele virker rart…. og som en smule  galskap… og ikke en fyr som underholder liksom… Fordi det er helt utenom alle normer og regler vi kjenner for HVA som er “vanlig”..  Det som passer ET STED og blir applaudert og besøkt av horder i hopetall, passer ikke nødvendigvis et annet  sted… Det blir faktisk sett på som en smule galskap…

Så hvem er det som bestemmer og definerer disse tingene?

Jeg har ikke noe svar…. Men hvertfall er det artig å tenke litt over dette: en naken mann i dusjen eller i jungelen, får oss ikke til å trekke på øyelokkene, mens en naken mann på bussen antagelig vil få oss til å sette oss et HELT annet sted…. Eller??

26 kommentarer
    1. Livsrom: Ja, det er vel litt forskjellg mellom by og land også vil jeg tro 🙂 Ja, hva er normalt? Og hvem bestemmer? Det er litt galskap i oss alle vil jeg tro 🙂 Men det er hele tiden settingen som gjør det det til normalt eller AVVIK 😀 Og det er litt gøy å tenke på 🙂 Ha en fin helg du også 🙂 Klemmer <3

    2. For det første, om du raff en naken mann på bussen eller på gaten i Oslo, ville vel ikke det bare være galskap, det er vel kriminelt også? Blotting? Nakne her i landet er vel henvist til noen få bestemte strender? Hva som er galskap er nok som du antyder kulturelt betinget, men selv innen samme kultur er det nok variasjoner. Jeg er sikker på at du i Oslo tåler adskillig mer enn meg her ute i bygde-Norge før du betegner det som galskap. Mye av det du ser til daglig ville vi rygge unna om det fant sted her på Glomset:0 Det er jeg overbevist om.
      Men for å snu det på hodet. Hva er normalt? Jeg tror ikke det finnes ett menneske som er HELT normalt, eller?
      Ha en fortsatt fin helg:)
      Klem<3

    3. Nei de har med å stå på plasser og bare stå der da…
      Er så glad ingen av mine har slike tilbøyeligheter… Satser på at det forblir slik også….
      Riktig god lørdag til deg.:)

    4. inneuteferdig: Jada, det er bra med litt galskap 🙂 Og som jeg sier, hvem er det som definerer det egentlig? Jeg kjenner litt til Tourette Syndrome, skrev en oppgave om det under et av studiene mine på spes ped. Og i tillegg har jeg jobbet med ungdom, hvor noen hadde det. Jeg har sett noen av de på t-banen også,,men det føler jeg at jeg kjenner igjen.. Han her var nok dopa, men han så ikke bare sånn ut liksom.. I så fall på noe SYRE-greier eller noe hvor de blir ganske vekk. Men alt jeg tenkte rundt hele hans opptreden endret seg fra minutt til minutt, etterhvert som jeg tenkte… og hadde han stått på en scene hadde jeg ikke stusset det minste over det han holdt på med.. Han holdt seg imidlertid mest på ETT sted, og plukket seg ikke UT noen… heldigvis.. så kom trikkene. og han skulle selvffølgelig ikke MED noen trikk…

    5. Galskapen lenge leve sier jeg bare.
      Noen mennesker har jo den sykdommen Turett syndrom, som følger med masse lyder. Det kan være alt fra brumming til værre ting.
      Jeg reagerte mye mere før enn hva jeg gjør nå. Det er liksom noe en kan bli vant med.
      Noe helt annet er det når mennesker kommer imot deg og liksom har sett seg deg ut.. Da får jeg problemer og er litt skvetten. Handler jo om at ens plass blir invadert, og det liker jeg ikke.
      Opplevlesen av galskap er forskjellig fra en rokkekonsert, og på bussen. En naken mann på bussen hadde skremt vettet av meg i alle fall.

    6. Du satte meg på noe nå. Skal gå på Rådhusplassen i morgen å danse breakdance..
      Skal invitere med min barnebarn..
      Hoho, det blir moro :))

    7. Hanne: Ja, nakne menn på feil sted til feil tid er hvertfall noe herk 😀 Alt har med situasjonen og sammenhengen å gjøre tydeligvis. Det er greit med en ung-gutt som danser break-dance på en asfalt-flekk, men hva om en dame på 70 plutselig gjorde det…? Mye som kan vippe oss av pinnen 😀

    8. Ja, du sier noe, bra innlegg..
      Vet ikke hvor grensen går på galskap…. men nakne menn er noe herk 🙂
      Ha en fin og gal lørdag .)

    9. Flaggermusvinger: Jeg synes det er veldig spennnende med sånne tankeeksperiment… Og dette med kontekst og sammenheng spiller så mye inn på hvordan vi tar ting 🙂 Man skal ikke danse i en begravelse… men i noen samfunn så gjør de jo akkurat DET.. Er det ikke rart hvor forskjellig vi har vokst opp her i verden? 🙂 Spennende 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer i massevis <3

    10. whatwouldnemido: Hvis du hadde vært på oppsøkende tur til en stamme langt inne i junglen, hadde du neppe blitt så særlig skremt av en “lettkledd” mann der ute 😀 Det hadde hvertfall skremt deg MINDRE enn en på bussen? Elller? ;-D Ja, jeg synes dette med kontekst og forventet atferd er spennende, og spennende å se på reaksjoner..Også sin EGEN egentlig 😉 Ha en fin dag K 🙂

    11. Igjen fikk du skrevet et fint og ganske tankevekkende blogginnlegg – og jeg smiler litt mens jeg tenker over trashmetall-vokalisten i bussbua. Uten bandet sitt og scenen vil han nok virke littegranne sær, ja! Men på scenen med band: et idol og en helt. Alt til sin tid, tenker jeg. Den nakne mannen på bussen hadde jeg nok ikke satt meg ved siden av. Trolig hadde vel bussjåføren ringt politiet og fått ham fjernet ganske kjapt! 🙂

    12. Ting som dette fascinerer meg også. Kontekst er også et nøkkelord her. En atferd/fremtreden som virker støtende, skremmende, “gal”, upassende eller latterlig i en kontekst, kan være helt akseptabel og til og med være ønsket/være spesielt bra i en annen kontekst.
      Sammenligningen mellom “den gale mannen” og en vokalist på konsert var svært beskrivende i så måte.
      Mer hverdagslige eksempler kan være høylytte latterutbrudd f.eks. Slike kan jo være selve kjennetegnet på en vellykket venneaften med god, varm stemning, men det er jo slettes ikke vanskelig å tenke seg et uendelig antall hverdagslige situasjoner hvor man ville reagert negativt på andres høylytte latter: Kinovisning av “Schindlers liste”, sentralbanksjefen forteller at Norges bank setter opp renta, noen som går alene på gata (og ikke snakker i mob.tlf), barn som ropes høytidelig opp på første skoledag…
      Men å møte en naken mann i jungelen ville jeg neppe opplevd som naturlig, Frodith, det ville antagelig skremt vettet av meg. Men jeg er sikkert ikke noe “jungel-menneske” 😉

    13. Min matgale verden: Skal alle på Kaizers,eller bare du og mannen? Høres ut som herlig dag og kvled :-)Kose deg masse du Kjerstivenn. Ja, fyren så ikke ut til å ha det verst selv, han “lekte” nok vokalist i band, når man tenker nærmere etter… men det virket VELDIG rart der, og merkelige lyder. Og i tillegg til et noe skummelt OPPSYN, øynene, så virket det hele rart for folk 🙂 Kose deg som bare det 🙂 Klemmeflatsomeipannekake <3

    14. Ja, ikke lett å definere galskap. Stakkars fyr. Eller, kanskje han hadde det helt fint med seg selv. Så kult det hadde vært om polakkene slang seg med og laget verste bandet;) Ha en nydelig lørdag. Full fart her med fotballkamp, bursdagsmiddag (bare vi 4) overnattingsbesøk for guttene og Kaizer konsert for oss, etter guttenes bursdagsønske:) klemklem

    15. Helge: Jeg tror etter næremere ettertanke, og etter disse polakkenes blide oppførsel mot han, at han antagelig “lekte” vokalist eller noe.. men han var nok litt ruset ja. Du er jammen flink med vaskinga 🙂 Jeg sier hele tiden jeg skal gjøre det,men blir ikke noe av… Men i dag skal jeg også… ;-D Ha en fin lørdag 🙂

    16. Fru Stussli: Ja, ikke sant, det er noe med det å gå utenfor det som er vanlig.. Hvis de hadde sett et kamera i nærheten, så hadde de senket skuldrene, men hvis de ikke SER kameraet, er det galskap.. Veldig spennende at de gjorde sånn da. VI holdt også på litt sånn da vi gikk på folkehøyskole, testet ut reaksjoner på rar atferd, for å bruke i teater og spill senere… Og også rent menneskelig, for å se bare.. 🙂 Nå var nok denne mannen i går litt rusa,men først så han bare GAL ut, veldig merkelige lyder, men etter å ha sett disse polakkene, så jeg om igjen, og det er mulig han”lekte” vokalist eller noe 🙂 Ha en fantastisk lørdag du også 🙂 Klemmeriendigerbøttepåvei-klemmen 😉 <3

    17. frokenfjeldberg: Ja, det er veldig kulturavhengig 🙂 Og det er litt rart å tenke på 🙂 Litt skrå blikk her… men helt normalt i en annen kultur.. 😉 Kommer innom når jeg får tid 🙂 Klemmer <3

    18. Det er mye rart man kan oppleve og det kan være artig og studere folk. Kanskje mannen hadde en viss melodi på hjernen, eller på en eller annen måte var rusa, var i psykisk ubalangse eller hadde vært i retten eller andre ting. Det er farlig og sette folk i bås. Har hørt om folk som kan oppføre seg litt anderledes når man har opplevd noe negativt. Vi er alle forskjellig og tolker hverandre deretter. Her har jeg alt vaska, kjøkken, halve stua, gangen og bad. Vi oppleve litt kultur i dag. Ha en fin lørdag.

    19. Så bra innlegg og jeg sitter å funderer uten å ha noe svar jeg heller. Min sønn (som går dramalinje på videregående) og hans kamerat prøvde ut noe i byen her en gang. Den ene (min s på 185cm) tok på seg en Dark vader-maske og gikk rundt på kjøpesenteret, mens kameraten filmet det på avstand. Dark Vader snakket ikke med brukte “kraften” (en håndbevegelse) til å åpne dører ol. På filmen kan vi se hvordan folk viker unna ham. De fleste kikker bort og du ser de synes dette er veldig ukomfortabelt. Her io lille Kongsvinger gjør vi ikke sånn! Det er galskap og skummelt.
      På hele turen i senteret er en ungdom den eneste som snakker til ham og klapper han på skulderen. Alle de andre viker unna. De virker rett og slett redd fordi en stor person kler seg ut.
      Ha en fantastisk lørdag!
      Klemme opp og i mente

    20. Du sier noe, dette er jo ikke lett. Og defineres nok ulikt fra menneske til mennesker og kultur til kultur..Men Litt galskap er jo aldri å forakte..hihi=O) Rykende ferskt innlegg straks..=O)Klem på en lørdag<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg