Når den sleipe skjæra forsvant- så kom de gale spurvene… ;-)

Du husker kanskje at jeg er vokst opp på et lite tettsted utenfor Oslo. Litt landet liksom… Der vokste jeg opp blant markjordbær, DBS-sykler, potet-plukking, en og annen gris i sikte og i verdens fineste gule hus. Der ute lekte vi “boksen-går”, cowboy og indianer og storebror skjøt på fuglene med sprettert og luftgevær… og NÅ begynner denne historiens start å ta den vendingen du kanskje så for deg… Det handler nemlig om FUGLER…. IGJEN….


Ja…. for det er jo så klart der ute, i barndommens hage,  jeg har vært i sommer og klippet gress… Og du husker sikkert  denne sommeren min nå,som akkurat er passert….  hvor jeg nesten utelukkende har skrevet om humler og andre småkryp i gresset…og  om sleipe skjærer på baksiden av huset, som spiste hele markjordbærbedet tomt for  markjordbær… Så når mamma kom rundt hjørnet om morgene for å finne seg litt froskost å kose seg med, så satt den sleipe skjære der, rød om nebbet… med markjordbær-saft rennende i munnviken… og prøvde å se uskyldig ut…

 

Men som om ikke det var nok: – Når  markjordbærene hadde gitt seg for sommeren, høsten var litt i gang, og skjæra hadde dratt sin vei, så inntok en annen fugleart barndomshjemmet. Den gale spurven..For du skjønner det, ute i barndomshjemmet  har det nettopp vært litt problemer i hagen : Et rør var sprunget lekk!! Langt nede i jorda… et gammelt råttent et, helt sikkert.. Kommunen sitt. Og det resulterte i at hele plenen til mamma ble gravd opp, av folk i kommunen, for å finne det skyldige røret.. Ting ble ordnet.vammet suget vekk, etter å ha gravd opp HELE plenen, 4 meter ned, og i det de fylte igjen og ordnet, så var de så greie at de SÅDDE gress samtidig.. Flott!! -tenkte mamma, så slipper vi tenke mer på det… 

Vel, det var hetl til de gale spurvene inntok det nysådde jordstykket..


DE kom i hopetall, fra fjern og nær, sikkert varslet av slekt og venner.. Og det nysådde gresset så ikke ut til å skulle bli særlig gress.. Det var digert kalas der ute, de nikkket og tasset og hadde sitt livs måltid. Det var altså helt ti min mor, på snart 82 år, satte i gang fugleskremsel-aksjoenen…. Litt fra vinduet inne: Husj!! Husj! Og litt ute, når hun var på vei til postkassen..


Det skal vel sies at det er uvisst om hun LØP 😉 jeg var jo ikke der ute og så situasjonen.. Men hun fikk da hvertfall jaget de avgårde…en liten stund.. Nå blir det spennende å se om det blir noe gress til våren igjen.. .

Nå tror du kanskje at det er JEG som har sendt fuglene ut der, pga at jeg skulle være lei den gressklippingen, og at dette var måten å få en slutt på DEN jobben…? Men det stemme altså ikke!! 😀 Jeg har ikke den slags makt over fugler, og jeg LIKER faktisk å dra ut dit for å klippe gress og  å besøke mamma 😉

 Har du problemer med enkelte dyreslag i hagen? 😉

32 kommentarer
    1. Lisbeth Pedersen: Stakkar Kaysa, hun er jo så fin. Husker bildet med Kaysa og rottene 🙂 Liten pjusk som sikker blir vettskremt hvis de SVÆRE fuglene kommer hvertfall 😀 Ha en fortsatt fin dag du også 🙂 Stoooor klem <3

    2. Helge: Vi har heller ikke hage etc. Bor også i blokk. Men hos mamma er det flust av gale fugler, he-he.. men hos oss i blokka er det mest irriterende husfluer.. Ha en fin kveld du også 🙂

    3. Dret er dårlig med hage her så lenge jeg bor i blokkmen jeg har hørt at jordrotte kan gjøre skade på plenen. Ellers er det kanskje hvor man bor, jeg mener hvis man bor inntil en skog kan man få besøk av både elg og rådyr, og en sjelden gang kan vel disse gjøre skade i hagen. Ellers har man jo snegler om sommern men det er kanskje ikke dyr? Ha en fin kveld.

    4. muumimamma: Ha-ha, jeg synes jeg ser dem.. men dere holder buret stengt regner jeg med 😀 er jo glad i kaninen deres 🙂 Ha en fin dag Muumimamma 🙂 Klemmer <3

    5. outofoffice: He-he, en gale ekorn-skrott altså 😀 Ja, det har min mor sluppet der ute i barndomshjemmet 😀 Kun skjæra og spurven.. Og om hun får gress til neste år, se det er ikke greit å si 😀 Jeg skal nå klippe de tustene som kommer uansett 😀 Synes jeg ser det ekornet deres som står og venter på at døra skal åpne seg liksom, hos dere. Nei, hold den igjen 😀

    6. Gale fugler er ikke til å spøke med. Her er det et ekorn som er litt nærgående. Vi kan ikke lukke opp verandadøren før den er på vei inn. Kan liksom se for meg hvordan det hadde sett ut om den fikk herje løs inne i huset…

    7. Engla: Huff, synes jeg ser den frekke katten 😀 Det er frekking det 😀 Ja, jeg ser mest sommerfugler og pene dyr jeg også, men av og til er det noen som er litt rampete.. 😉 Ha en fin dag du også Engla-mor 🙂 Stor klem <3

    8. Her er det naboens katt som til og med tar seg en tur på benken her inne og spiser på leverposteien til lykkeliten….
      også er det ett eller annet som har spist på bladene til jordbærplantene mine…
      Men stort sett går det veldig bra og jeg ser bare fine sommerfugler <3
      Ønsker deg en finfin dag fineste frodith <3
      Go'klem fra Engla

    9. Hanne: Bare fint du ikke har noe å klage på 🙂 Hyggelige fugler er jeg helt FOR 😀 Hi-hi.. Dompapen ser jeg uheldigvis veldig sjelden, for den er jo BARE fin, og skulle gjerne sett den litt oftere ja 🙂 Ha en fn dag Hanne 🙂

    10. Hallo.. Kaier er plagsomme fugler, men ikke i min hage, der er det bare fine fugler. snart kommer dompappen og den er jo i allefall ikke plagsomme. Sidensvansen kommer nok før dompappen og den er bare skjønn. Så jeg har ikke noe å klage på i dag dessverre:)

    11. ninaoglivet: Nei, jeg har heller ikke særlig problem i eget hus, i byen, der er det kun en litt slitsom husflue som har slått seg til… Navngir den snart.. Men den er mest irriterende 😀 Edderkopper, vil jeg helst ikke prate om en gang 😀

    12. Fru Stussli: Ja, den Lunan der høres litt små-skummel ut 😀 Ville ikke “lagt meg ut” med henne akkurat 😀 Mens Freddy er mer i min gate 😀 snill og daff 🙂 Men med Luna i hus, kan dere jo slippe sleipe skjærer og gale spurv kanskje 😀 Ha en herlig dag du også min venn 🙂 Klemklem <3

    13. SEr det for meg ja. Skjæra med slurpende nebb som det renner markjordbær av. Hahahaha Selv har jeg ikke noen problem med noen dyr, men takler ikke FLUER og trampende edderkopper med tresko på”!

    14. kommensalisma: Det høres kjempekoselig ut med rådyr som beiter og bor i bringbærbusken, og pinnsvinet. Men elgen som inviterer seg selv på grilling, DEN hadde jeg vært litt redd tror jeg 😀 Ja, gøy på landet. Mamma gleder seg til å se dette innlegget 😉 Klemmer <3

    15. lithanna: Ja, gaulende måker og DIGRE skjærer som tramper på taket er også et problem 😀 Ja, fugleskremsler finnes jo, litt rart å ha et på en liten gressplen kanskje 😀 men mulig hun må anskaffe et, hi-hi

    16. Vi har jo Luna, Freddy og Vilde. Nåde den som kommer inn i hagen.. Freddy er den svære hankatta på 6 kilo, men ingen trenger å være redd ham. Han gidder ikke jage noe som helst. Vilde vil leke med hva som helst. Hun ville løpe dem opp og leke med det. Noe de helt sikkert synes er skummelt, men det er bare godt ment av Vilde. Luna derimot. Hun er farlig for de fleste hvis hun bestemmer seg for å være det. Til og med for fru Stussli. Hvis Luna bestemmer seg for å sette seg på fruens plass og så kommer fruen og vil ha stolen sin… Da knurrer Luna advarende og viser frem klørne… Når Stusslifruen setter seg et annet sted maler Luna lykkelig og ruller rundt… Luna bærer inn alle de stakkarene som har prøvd å innta Stusslihagen. De drar hun inn gjennom katteluka. De er blodig og stort sett død. Mulig hun drar dem inn som en advarsel til oss andre.. Hvis vi ikke gjør som hun sier så……. Hvis det finnes en kattemafia her er hun bossen.
      Ha en strålende dag Frodithvenn
      Klemklem

    17. Her i hagen så er det masse liv! Vi har en Rådyr-mamma med to barn som bor i en bringebærbusk her .. de gresser rundt husveggene på natten hører jeg 🙂 Også har vi pinnsvin ..
      Det hender det kommer elg også faktisk – i fjor sommer sto det en rett bak paviljongen i hagen mens vi satt der, kanskje den ville grille?
      Gøy på landet! <3

    18. Min matgale verden: Men hjorten vil vi IKKE jage, det er helt sikkert!! Den får bare brekke.. får den ikke?? DU må ta bilder av den!! Ha en fugle-fri dag 😉 Klemmer<3

    19. inneuteferdig: Ja, de sneglene er det vel mange som ønsker ble tatt av vinden 😀 Det hadde gjort det hele litt enklere 😀 Pinnsvin tror jeg hadde vært veldig velkomne hos mamma også, selv på den nysådde plenen .-D Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    20. Ha ha, de GALE fuglene altså:) Jeg har en hjort som spiser eplene i hagen min, og ikke nok med det, den KNEKKER greinene på treet og! Frekk fyr! Ha en flaksende fin dag. klemklem

    21. Nei da. De kommer og går her i hagen de. Både fugler, pinsvin, og annet. Eneste jeg kriger imot er jo de dumme brune sneglene.
      Hadde bare en vind kommet og tatt de…:)
      Klippe gresset er gøyt og koselig aktivitet. Kos deg videre idag.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg