” Fluene…”

Har du sett  Alfred Hitchcocks “FUGLENE”?  Den forferdelige skrekkfilmen alle snakket om da vi vokste opp, der hvor fuglene nærmest tok over verden….. Filmen var gammel allerede da… men ingenting kunne måle seg med DEN liksom…  …Det var hvertfall det vi fikk høre… Og vi fikk jo IKKE lov å se den.. før vi var nesten voksne.. OG det var helt riktig, ingenting kunne måle seg med den… inntil jeg på mandag kom på jobb, og noe møtte meg som var nesten som klippet ut av en skrekkfilm…. *håret reiser seg…*

Jeg kom tidlig… men hadde ikke vært innom klasserommet før elevene kom.. Og heldigvis for det, på en måte.. Alene hadde jeg vel fått helt panikk.. Men med elever til stede måtte jeg beholde en slags ro.. Vi ruslet inn med et smil om munnen som vi pleier, tøyset og lo, og skulle bare henge av oss klærne på knaggene, før vi satte oss til i det lille rommet… men hva var det jeg så?….. EN flue… ja, ja… greit… nei ikke en… TO fluer… Og jeg tenkte: ” Ok, nå er det høsten, og noen slappe, dvaske fluer i vinduskarmen her får vi vel tåle… de biter jo tross alt ikke…. TROR JEG….???” 

SÅ gikk det plutselig opp for meg…. jeg hørte det surret så mistenkelig… som om det skulle være et lik som lå oppråtnet i nærheten… eller et dødt kadaver…. For summingen tiltok… og det var sikkert 30 fluer som danset samba i vinduskarmen!!!…. på vinduet, på benken nedenfor, på gulvet., på meg…… de var OVERALT!!! Som i “Fuglene”… de svermet omkring….

 Dere vet jo at jeg er dyrekjær, redder fugler ved å ringe politiet, vil ikke kjøre over humlene med gressklipperen…. i det hele tatt…  Men altså DETTE!!! Her MÅTTE det litt drapstanker inn i bildet… Jeg og min kollega brukte mesteparten av spisepausen på å drepe fluer, for ut vinduet levende ville de bare IKKE… jeg prøvde først… Det så ut som en massakre i vindusposten etterpå, fluene lå på utsiden av vinduet, mens bladene vi brukte som fluesmekkere var fulle av blod, og vinduene fulle av gørr… Hårene reiste seg på armene etter flue nummer 14, og resten av drapsøkten sto jeg krokete å slo… i redsel for å kaste opp…

Vi kom tilbake etter en ganske avkortet spisepause, og hva tror du ikke venter oss?? SIkkert 25-30 nye fluer på plass der i karmen… nærmest som for å ta hevn….Vi måtte i gang igjen…

Hva er det for noe galt?… ligger det en død mann i luftekanalen..? Har fluenene fått det for seg at det er vår igjen, pga solsteiken som står inn vinduene…og av den grunn har våknet av den nærmest -døden-linende tilstanden de har befunnet seg i…?… VI lurer faktisk VELDIG på hva som forsårsaker denne flueinvasjonen? Jeg har aldri sett liknende… Ikke i antall.

Det var knyttet stor spenning til hva som hadde skjedd,  i nattens mulm og mørke der inne i grøsser/spøkelses-rommet…. Og ved første øyekast tirsdag morgen,  så det ut til at massakren på mandag hadde gjort susen… Men litt utover dagen økte det igjen på med fluer, men vi kom aldri opp i mer enn 5-6 stykker i går.. Og denn blodige og groteske klaskingen orket vi bare ikke å sette i gang igjen med i går… Så nå vil tiden vise om det er ny invasjon på gang… eller om “FLUENE- episode  EN”  ble den første og  eneste episoden i denne ekle grøsseren… 😉

Er det noen som aner hvorfor dette plutselig  kunne skje? 

Har du opplevd noe sånt? 

 

 

36 kommentarer
    1. muumimamma: Uff, jeg må nok varsle vaktmesteren på jobben… men nå er det høstferie, og jeg skal bare kose meg masse først 🙂 HÅper problemet er over når jeg er tilbake 😀

    2. Da jeg bodde på gård hadde jeg panel i taket, og i sprekkene mellom taket og lista la de seg i store klynger! Løsningen vår på det var først radar, så støvsugeren, deretter silikon i alle sprekkene. Vipps, borte vekk 🙂

    3. outofoffice: Ja, ekkelt ikke sant 😀 Skikkelig også 😀 Men nå er det tomt her, ikke kommet noen flere 😉 Jeg så aldri hele tror jeg, bare bruddstykker, jeg tørte vel ikke 😀

    4. frokenfjeldberg: Ja, det er kjempe-kjempe-ekkelt 😀 Væææh!! Men jeg tror at det forhåpentlig er over for denne gangen, kun 4 der i dag 😀 Klemmer<3

    5. Backside: Ja æææsj!! Jeg tror helt klart jeg hadde fått litt panikk om det hadde regnet fluer på meg altså.. uansett om jeg visste grunnen… jeg hadde smånoia bare av disse som føk rundt.. Ekle.. Men i dag var det bare 4 der og ble ikke flere utover dagen heller…Puh!! Heldigvis 😀

    6. Å fisj… Så ekkelt!
      Jeg opplevde noe lignende for noen år siden. Jeg og mannen som i et innredet stabbur en påske.. Men det hadde ikke vært varme det på et par år… Så når v satt på varmen våknet fluene til live… Vi lå i sengen og det regnet fluer på oss fra taket! Forferdelig… Men vi visste jo grunnen da..

    7. ladyaugust: Så bra at hun er hjemme hos deg og de andre dyra 😀 Ja, kose masse med henne og si hun skal bli helt bra igjen. Loke var glad også tenker jeg 🙂 ? Jeg driver og hekler noe lureri, og har hatt en liten LOGO-konkurranse i går kveld. Den skal trekkes i dag 🙂 Så styrer på, MENS jeg lager middag. Rett-i-ovnen er lure saker 😀 Fiskegrateng 😉 klemmeflatereennflattbrød<3

    8. hehe ja det er jeg 😀 nå sover lille dyret her hun er såååååå sliten så hun har fått en dundyne under seg i bestestolen <3 Koooz deg kjære søs <3

    9. Helge: Ja, heldigvis bare uskyldige fluer egentlig. Ingen stikking… men fy æææsj hvor ekkelt altså. Når de ble så mange … Nå har det bare vært 4 hele dagen, og i dag har det vært kaldt, så det er nok noe med varmen fra sola, som plutselig dukket opp de dagene.. Ha en fin kveld 🙂

    10. Det var litt av en opplevelse. Aner ikke hvordan slikt kan skje, kanskje det var en lukt eller bra tempratur i rommet. Opplevd dette før? Håper dere fikk de ut, tror det finnes mange forskjellige ting man kan gjør når man skal ha fluer ut. Håper det gikk bra. Tross alt bra at det var fluer og ikke veps.

    11. ladyaugust: Jepp, jeg gleder meg 🙂 Og hvis mamman din vet, så si i fra 🙂 I dag er det bare 4 fluer her 😀 Ha verdens beste dag i dag 🙂 giga-klem <3

    12. Jeg skal spørre mamma for hun er jo mamma og alle slike (utenommeg) har svar på slike ting tror jeg 🙂 åååå kooos deg masse kjære søs <3 smask 😀

    13. ladyaugust: Ja, det var HELT vanlige svartfluer det gjaldt her også. De var fulle av gørr og blod, lå papir-blekker fulle av blod etterpå.. Og 5-6 kunne til nød gått an her.. Men atlså 30-40… Var så ekkelt at jeg nesten kastet opp.. :-/ Jeg har ingen gode tips, vi sto som store spørsmålstegn her når det fylte seg opp igjen etter pausen… ?? Ja, nå er det snart høstferie 🙂 Og jeg skal kose meg glugg i hjel. Reiser bort fredg til søndag 😀 Klemmeflatsomeipannekake, for det vet jeg du skal ha 😀 <3

    14. ja gjett eller, jeg har 5-6 stykker her som går oss på nervene, ei er klæsja og vettu hva eller den var full av blod, ei slik vanlig svarflue ! Vet ikke hvordan jeg skal få dem vekk, noen gode tips taes i mot med takk altså, for jeg er for treig til å nå de. Ha en fiiin dag kjæreste søs <3 snart høstferie :DDD Jippie ! Klæmmeflat <3

    15. Marit: Ja, det er jo litt i “samme gata” 😉 Og man får litt fnatt når det er så mange 🙂 Uansett om de stikker elle ikke også.. Ja håpe det blir ferre veps også neste år 😀 Ha en fin dag du 🙂 Klemmer <3

    16. Usj! Ekkelt! Nei, har ikke opplevd maken. Men da vi åpna hytta for sesongen, tidlig i vår, så våkna det massevis av veps som kom krypende ut under lister og over vinduene. Men ikke så mange. Kanskje 20 tilsammen, før det slutta. Og de var ganske søte og små, litt sånn babyaktige. ;o)) Jeg bar dem ut utenfor, og vet ikke hvordan det gikk med dem. Kanskje døde de av sjokket, og dermed blir det sikkert mye mindre veps til neste år. :o))

    17. muumimamma: Ja, da kjenner du til det! Det er akkurat sånn her…PLUTSELIG og uten forvarsel, og mengder liksom. De må ha gjemt seg godt,og pipler fram nå… Æææsj!! Håper de ha gitt seg for i år… nå er det heldigvis litt kaldere igjen… så nå får de legge seg til å sove igjen…elller dø.. Ha en fluefri og fin dag du 🙂 Klemmer <3

    18. Flaggermusvinger: Ja, dette er vanlige husfluer, ikke LIK-fluer, tror jeg da.. 😉 Ja, jeg er som sagt komfortabel med EN eller TO jeg også, men når de begynner å bli i overtall, da får jeg fnatt. Og ingen elever klarer å konsentrere seg 😀 Det var skikkelig ekkelt, OG kvalmt… Ha en fluefri og fin dag 🙂 Klemmer <3

    19. Livsrom: Ja, jeg var skikkelig kvalm etterpå 😛 Men de ville IKKE ut, jeg prøvde lenge, helt umulig, bare kom i ansiktet på meg i stedet for og ble helt gale 😀 Det er nesten umulig å undervise med alle de fluene virrende rundt… noen elever lar seg distrahere av EN, og da er et helt BOL ikke noe særlig.. 😀 Ha en fluefri dag i varmen, og kose deg max. Klemmer <3

    20. Fru Stussli: Ja, litt spennende, men jeg håper ikke på et nytt kapitel egentlig… jeg ble så kvalm :-/ 😀 Ja, vi får se om det dukker opp noen HAN, og om han i tilfelle er i live 😀 Ha en fin dag du også 😀 Klemmer <3

    21. Vanja: Nei, det er jo en skole og ingen mat i nærheten som ligger igjen, og det er ikke sånne matfluer heller, men store feite husfluer 😀 Ja, jeg håper jeg slippe dem i dag.. ikke hørt noen ennå. Er kommet på jobb, men vi har jo ikke startet opp ennå… de kommer utover dagen som regel 😀 Ha en fin dag 🙂

    22. Min matgale verden: JA, ikke sant, det er noe med antallet som gjør det hele ekkelt 😛 En eller to, helt greit, men så MAAAANGE da 😛 Ja, det var garantert for å skremme meg 😀 Jeg har ikke sjekket ennå nå, men nå er det fremdeles kaldt inne, og da ser det ut som de gjemmer seg godt først 😉 Ha en fluefri og fin dag du også 🙂 Deilig å få fri til jul i stedet for 🙂 Klemmer <3

    23. Har visst noe med lufttrykket å gjøre. Og tiden på året og temperaturen ute tror jeg. Jeg kom engang hjem fra butikken og fant tusenvis av sånne ekle store klaskevindufluer i huset! Måtte tilbake til butikken og kjøpe radar! Det var store skyer av fluer i huset, skikkelig ekkelt! Da var det noe spesielt med været, jeg kjente det selv også, tung i hodet ble jeg. Og resten av dagen ble brukt til å støvsuge fluer!

    24. Huff, noe så ekkelt! Og rart. Jeg har ikke opplevd noe lignende, men i huset vårt er det alltids et par-tre fluer som ønsker å gå i dvale mellom vindu og vinduskarm. Der sitter de og venter på våren. Men to-tre går jo greit! Håper ikke det dukker opp noe lik! (men da ville det vel vært de grønne spyfluene som hadde formert seg?)

    25. Æsj. fluer er skikkelig ekle:( Men hvorfor sånt skjer har jeg ikke peiling på. Jeg gjør oftes som der forsøkte, flippe dem ut, fordi jeg synes fluer smurt utover er ganske kvalmt.
      Ha en fin fluefri dag:)
      Klemmer<3

    26. Kjempespennede! Litt som en skummel bok. Jeg lurer på hva som har skjedd, hvem som har gjort det og får dere tatt “ham”? Gleder meg til neste kapitel 😀
      Ha en finfin dag frodith-fluejeger
      Klemklem

    27. Hørtes ikke kjekt ut du.
      Vet at det av og til skjer men ikke hvorfor. Som du sier de. Lur tiltrukket av ting. Mat Osv men her er det ikke lett å skjønne hvorfor.
      Håper det bedrer seg.

    28. Åh, fysj så skummelt!! Det blir liksom så mye verre når insektene kommer i flokk!! Mulig de og er klar over det, og liker å skremme….”kom igjen, vi samler oss og skremmer livet av den rødhårete dama” Hi hi. Ha en fluefri onsdag, jeg skal på jobb idag!! Jobbe ekstra, og få fri lille julaften istedenfor:) klemklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg