Hva er du flink til ? :-)

Lever du etter Jante-loven? Det gjør ikke jeg. Jeg tror jeg kan mye, jeg tror jeg er flink til mye og jeg tror det er viktig å vite det selv, og å si det høyt for seg selv og for andre innimellom 🙂 Man trenger ikke å se ned på andre av den grunn. Det å være klar over at man har sider ved seg selv som er gode, det å vite at man er flink er da bare et pluss! Det å si at man er flink til noe betyr ikke at man tror at man er BEDRE enn noen andre. Man måler seg selv i forhold til seg selv, og ser at man kanskje har utviklet seg innen et felt, blitt flinkere enn før, og at for en selv er dette fint.. Jeg tror at man blir mer klar over sine positive evner, egenskaper og sider hvis man tør å ta de i sin munn. Kanskje må man tørre det litt stille og forsiktig i sitt eget rom først, ELLER man kan tørre å si det høyt her på bloggen hos meg 🙂 Det er mange måter å være flink på, alt fra ting som har med mennesker  å gjøre, til noe rent fysisk, det gjelder bare å SE de tingene, og å tørre å trekke de fram og gi de plass.

Jeg har hatt folk her inne før, som har fortalt meg hva de er flink til… Og jeg forteller stadig hva jeg er flink til jeg, både her og i livet ellers. Jeg har noen ting jeg synes jeg er flink til, noen har jeg visst om en stund, og noen ting har jeg nettopp funnet ut jeg er litt flink til:

 

– jeg er flink til å undervise, til å se elever med spesielle behov og til å få disse til å skinne..

– jeg er flink til å skrive kreative tekster og lage rare og  morsomme blogginnlegg på bloggen her

– jeg har etterhverrt blitt litt flink til å tegne i Paint,ting som passer godt inn på bloggen min og innleggene mine

 

-jeg har utviklet meg og blitt flink til å ta fotoer med fine motiver. Teknisk skorter det litt ennå… 😉

 

Hva er du flink til? 🙂

 

 

64 kommentarer
    1. joda..men her i Norge mistet jeg de som jeg flin til..fordi de fleste av nordmenn liker ikke å bli kjent med fremmede folk ..synes jeg 🙁

    2. jeg er ikke så flink til å snakke norsk,,men jeg prøver å si hva jeg er flink til…jeg tror at jeg som bestemmer hva jeg er flink på ikke noen,,jeg tror at jeg er flink å bygge vennskaper og flink til å holde på det ..bare de som jeg flink til tror jeg

    3. Siv: Ja, viktig å kunne skryte av seg selv 🙂 Da får man det mye bedre også, Og alle er vi flinke til mange ting 🙂 Og det er lov å si at man er flink til ting 🙂 SÅH! 🙂 Du er herlig Siv! 🙂

    4. HURRA FOR SKRYTINGS!!!!
      Jeg er flink på skolen. Flink til å tenke på andre. Flink til å ta initiativ. Flink til å synge, i blant. Flink til å lese og skrive.
      Liker bildet ditt, hihihi <3

    5. Catrine aka Cakki: Ja, hivs man øver seg litt på å skryte litt av seg selv, så blir det veldig naturlig og man får følelsen på innsiden etterhvert 🙂 Stå på 🙂 Klemmer <3

    6. det er fantastisk den følelsen du beskriver der =) og jeg tviler ikke på at du er flink i jobben din 🙂 kan jeg vite uten å ha sett det føler jeg =) du er flink til alt du skrev her og mye mer <3
      det er det jeg gjør feil for man skal ikke sammenligne seg selv med andre men er bare at jeg må jobbe litt med meg selv så blir det vel bedre 🙂
      det er sant 😉 klem <3

    7. Catrine aka Cakki: Helt herlig 🙂 Man må kjenne flinkheten inni seg selv. Jeg får ofte en sånn følelse i forhold til jobben min. DETTE er jeg flink til, liksom, å være lærer… Men jeg går ikke å sammenlikner meg med andre noe særlig, jeg bare kjenner det når jeg sitter der med elevene, og det stråler av øynene deres, da vet jeg at jeg har vært flink til det jeg gjør 🙂 . Og du har sett her selv hva du er flink til I DEG SELV, og det er så bra 🙂 Herlig du tok deg tid til å sette opp de punktene her hos meg 🙂 Da fikk du tenkt litt ekstra på det 🙂 Stor klem <3

    8. dette var et herlig innlegg fordi det du sier her er så sant 🙂 alle er flinke på noe 😉 jeg sliter litt med å finne ting jeg er flink til fordi jeg sammenligner meg selv med alle andre hele tiden men skal vi se om jeg klarer å komme på noe her..
      – jeg er flink til å lytte til andre
      – jeg er flink til å bry meg om andre og hjelpe andre
      – jeg er flink til å organisere
      – jeg er flink til å snakke om følelsene mine

    9. muumimamma: Ja, se der 🙂 Masse fine ting .-) Herlig å ha masse ting å være flink til 🙂 Og ikke minst av alt være flink til å være SEG 🙂 Det er viktig det!! Stor klem til flinke deg 🙂

    10. Jeg er flink til å være meg 🙂 Og så er jeg ganske flink til å ta vare på andre, male bilder, planlegge ferier, fotografere, lage magasiner/blader… Sikkert andre ting også, kommer bare ikke på mer i farta 🙂

    11. karenmarenmette: Herlig å se hva du er flink til, og det kan være ganske variert ikke sant, fra helt fysiske ting, til helt sosiale egenskaper 🙂 Som sagt er det ganske uvikitg hva andre synes om det, men fint at du er så bevisst dine og kan skryte litt av dem i en jobbsøkerprosess. FOr som du sier, mange synes det er forferdelig vanskelig, og tror at man synes man er bedre enn andre av den grunn, hvis man nevner sine gode sider.. Ha en nydelig dag du :-)Klemmer <3

    12. karenmarenmette: Nei, folk kan mene noe helt annet enn det man synes selv, og det viktigste er hva man selv synes 🙂 Den følelsen man har: Dette kan jeg! 🙂 med godfølelsen 🙂 Hvis man føler man klarer noe, så tror jeg at man faktisk GJØR det også. At mange vil oppleve deg som flink i det også 🙂 Det kan godt hende jeg er flinkere enn andre eller IKKE det, men det er ikke den sammenlikningen jeg gjør særlig av. Det er mer en sånn generell glede inni over at det er noe jeg får til 🙂 uten sammenlikning 🙂

    13. Ha, ha. .Blei so opptatt av å kommentere begrepet flink, finne flinke egenskapar hos seg sjølv at eg glølymte å svare på det du EIGENTLEG spurte om 🙂 Eg er flink til å synge, spele piano, lage god omelett, lage god mat ut av ingenting/det man har i kjøleskapet, flink til å ta vare på tantebarn, flink til å vise omsorg, tørre å vere nær, flink tli å vise andre at eg er gla i dei, flink til å lytte, flink til å strikke sokkar, flink til å strikke babytepper, sjal, flink til å bry meg om mine medmennesker rundt meg, vise at eg bryr meg, gi kompliment, annerkjenne, god på nærme meg barn på ein adekvat måte, god pedagog, flinke leder, flink til å delegere. Ja nokre ting der 🙂 MEN det vil ikkje seie at andre syns eg er so flink til alt dette. Eg føler meg flink til dette sjølv. Men det at eg føler eg er flink til dette betyr ikkje at eg syns eg er flinkare enn andre. Desse tinga er ikkje samanlikna med andre. Mange andre som er tusen gongar flinkare enn meg til desse tinga. Det å vere flink til noko, handler ikkje om bedre enn, konkurrere osv.. Handlar om å annerkjenne seg sjølv, finne ro i seg sjølv til å kjenne at; ja dette kan eg. Dette likar eg. Dette er eg god på. Dette mestrar eg. Ting eg er flink til kan varierer, endre seg alt etter kor mykje eg gjer det, kor lenge sidan eg har gjort det osv..

    14. Dette var veldig interessant å lese.. Eg er jo i jobbsøkeprosess. Mange finn det heilt uuthaldeleg å snakke om gode og dårlige sider av seg sjølv. “Kan jo ikkje vite kva andre tenker om meg, kan jo ikkje sitte og skryte av meg sjølv, eg gjorde det dårlig på å markedsføre meg sjølv” osv.. Dette finn eg ikkje vanskeleg. Veit godt mine gode sider og mine dårlege sider. Veit jo også at begge kan vinkles begge veiar. Kan oppfattes som gode sider for nokre og som dårlege sider for andre. Det handlar om å gå i seg sjølv, prosessar ein har inne i seg. Har sjølv vore svært opptatt av å rydde opp inne i meg og dermed har dette kome litt av seg sjølv etterkvart.
      Syns ditt poeng, frodith, er kjempe godt ! Likar din tanke kjempe godt! Fordi om eg veit kva mine gode sider er, kva eg kan, er flink til, vil det ikkje seie at eg måler meg med andre og syns eg er so mykje bedre enn andre på dei tinga.. Eg seier ikkje at eg er god på noko fordi eg samanliknar meg med andre på dei eigenskapane, men fordi eg føler at det er noko eg likar, mestrar og sett resultat på at eg har fått til.. Kva andre syns om dei tinga er ikkje alltid so viktig for meg. So lenge eg føler at eg mestrar og får til det eg hadde satt meg som mål. Då føler eg meg flink, om eg har nådd mine mål.. Andre har lov å meine noko anna. Men er jo berre ein sjølv som skal bedømme kva ein er flink til å ikkje. Det er ikkje sikkert eg føler meg flink til det som andre syns eg er flink til..

    15. Helt enig… de små kan man prøve seg på… de store gjør at man må mestre litt mer for å klare… men til slutt klarer man de større også… livet er trinn for trinn

    16. Mitt skattkammer: Ja, det gjelder å ta noen SMÅ utfordringer i det minste, men FOR store tror jeg bare er dumt, hvis man bare går på en smell av det 🙂 Det må være muligheter for å mestre og å klare å gjennomføre 🙂

    17. Man vil jo ikke gjøre det man ikke mestrer, men noen ganger bare må man og blir stolt av seg selv når man klarer det og… ja… jeg er som deg, unngår det hvis jeg kan

    18. Mitt skattkammer: Hei 🙂 Ja, der var du igjen 🙂 Og det er flott at du har kommet dit at du er flink til det du VIL være flink til. Det går jo på dette med interesser litt så klart, jeg blir også flink til det jeg går inn litt for. Ting kommer ikke helt av seg selv 😀 Og små mål er jo lurt 🙂 Og LITT som Whatwouldnemido sa her i stad, at når man kommer i en flytfølelse, så smitter ting kanskje litt over, og man får flink-følelsen flere steder 🙂 Kos å se deg 🙂 Klemmer <3

    19. whatwouldnemido: Hi-hi, nei det må vel noe mer til 😀 Jeg er nok litt i flytsonen på noen ting om dagen, på enkeltområder 😀 Jeg har nok ofte den følelsen i større eller mindre grad selvfølgelig, og det gjør jo at jeg trives stort sett veldig bra med livet jeg 🙂 selv om jeg som andre har mine GREIER jeg også ;-D

    20. inneuteferdig: Godt å vite at du sitter der og smiler og ler av tegningene og påfunnene mine 🙂 Godt å kunne få noen smil på glid 🙂 Klemmer <3

    21. Jeg skjønner n ø y a k t i g hva du mener, og jeg elsker den følelsen 🙂 I hovedsak handler det vel dels om akkurat det vi prøver å bygge opp hos elevene våre – følelsen av å mestre – og dels om dette at hvis man føler at man er flink til noe, at man føler at man er god, at man får til…. Da er man av og til så heldig at man får denne vidunderlige “flytfølelsen”: Denne følelsen som får tida til å fly, som gjør at man trives og synes ting er gøy.
      Flytfølelsen kan på sitt beste nesten føles magisk: Som om alt klaffer, alle brikker faller på plass, alt stemmer… og det er et positivt driv, en helhet, og en positiv og konstruktiv dynamikk over alt man gjør… Noe sånt. Jeg ELSKER flyt-følelsen! 😀 Den pleier dog ikke å komme bare av å lage perfekt bløtkokte egg, jeg innrømmer det 😉

    22. Nemi Rebella: Ja, du er flinkt til å male 😀 KJempeflink også 🙂 Og å tegne 🙂 Ser jo det på bloggen også 🙂 Og jeg digger maleriene dine 🙂 Deilig å skape, og å føle selv at man får til, det er jo det viktigste 🙂 Selv om du får jo solgt også du <3 Flinkingen <3 Og å vær flink på kjøkkenet må jeg si jeg skulle ønske jeg var litt mer av 😀 Er elendig på den fronten 😀 Ha en flotters kveld 🙂 Klemmer <3

    23. Tusen takk for gode ord. Føler at jeg kan dette om ikke annet, og ja vi må være flinkere til å skryte. Det gir oss en puff, og den puffen gir så mye mere av oss selv til andre,.
      Du er flink til å tegne, og jeg smiler av alt det rare som kommer fra deg.:)

    24. Jeg er nok flinkest på det kreative… Jeg mener selv at jeg er flink til og male, men det får nok resultatet av mine siste skribblerier vise… Håper jeg, ha ha 😀 Jeg liker og skape med hendene, nesten samme hva det skal være…
      Ellers så er jeg faktisk ganske flink på kjøkkenet… når jeg bare gidder (Og ikke lager kull av kjøpepizzan) xD
      Ha en nudelig sødagskveld… Klæmma <3

    25. inneuteferdig: Ja, ikke sant det er godt å skryte litt av seg selv, det skal vi gjøre mye mer 🙂 Og du er jo så flink atte. Ordner alt i hus og hage, så det er en fryd. Og kan snart ta penger av folk og vise fram, spør du meg 🙂 Og du er superfink til å hjelpe folk og stille opp og bry deg 🙂 om både familie og venner 🙂 Herlige vennen <3 Klemmer <3

    26. ladyaugust: Jeg håper også dere finner den rette 🙂 Ja, skjønner det kan være skummelt å prøvespille, så den som tåler det, blir også den rette 🙂 Sånn er det bare 😀 Dere finner han:.-) Og dere er jo ikke noe skumle egentlig, bare greie 🙂 Klemmerflat <3

    27. whatwouldnemido: Ja, jeg skjønner hva du mener 🙂 Det jeg mener er vel mer at man trenger ikke se ned på eller “DISSE” andre, selv om man sier man er flink. Jeg mener ikke at jeg er noe mer VERDT altså, selv om jeg sier jeg er flink til noe.. Og jo, man kan godt være flinkere enn noen andre i noe, og å vite det, men veldig ofte tenker jeg ikke så ofte på DET egentlig. Jeg kjennner mer bare følelsen av FLINK, uten at jeg tenkte at jeg var det i forhold til noen andre 😀 Skjønner du hva jeg mener? 😀 Jeg er også elendig på praktiske ting, og på hus-ting, og det er jeg klart i forholdt til andre som er flinkere på det området 😀 Så jeg er sikkert en flink lærer, og noen ganger bedre enn andre om jeg sammenlkiner meg. Men stort sett fryder jeg meg bare med enn sånn mer generell flinkhets-følelse 😀 Hi-hi.. 🙂 Jeg er elendig med bløkokte egg, matlaging, og rengjjøring 😛

    28. Jeg er flink til å organisere. Flink til å holde tidsplanene mine. Flink til å være mamma, og ikke minst en flink venn. Jeg bryr meg, og dermed går jeg kanskje den milen ekstra.
      Jeg er flink med hus og hage..
      Kjenner at jeg skryter mens jeg smiler. En herlig følelse.
      TAkk til deg for flinke innlegg, og knallbra innlegg.:)

    29. Det kan være ganske så skummelt har mange sagt å komme hit på prøve, jeg skjønner ikke det for vi er jo sååå snille ikke engang prøvetygger jeg på noen 😉 haha ja det er litt morsomt også, meeeeen vi har hatt mange for å sitte igjen med den gjengen vi er i dag 🙂 Krysser fingra og hååååper vi finner den rette <3

    30. Helt enig med deg, bortsett fra at jeg mener det må være greit å si at man er ganske flink til noe sammenlignet med andre også – ikke bare at “man konkurrerer med seg selv”. Joda, vi jobber jo først og fremst for å bli bedre: For å utvikle de gode sidene våre og få bedre ferdigheter, samt lære oss å leve med/utvikle de mindre gode sidene også 😉
      Men jeg er f.eks håpløs til å montere IKEA-møbler og denslags. Kjæresten er knallgod på alt sånt. Og late som noe annet er bare teit.
      Jeg er flink til å bløtkoke egg 😉

    31. ladyaugust: Ha-ha, vi hadde audition til plass i et kollektiv en gang vi… vi lo så vi grein vi som bodde der. Det kom sikkkert 25 stykker i løpet av 8 timer, og alle fikk hver sin tid. Vi ble helt lattermilde etterhvert, og stakkar de som kom på “audition” /intervju 😀 Men det var en som ble boende der da til slutt 😀

    32. Amorartis ~ Tegning og hverdag: Å ta vare på folk rundt seg er fine kvaliteter å ha 🙂 Viktigste av alt det egentlig 🙂 Og at du er flink til å tegne og male er det vel ingen tvil om nei 🙂 Godt å hørre alle tingene du er flink til 🙂 Ja, viktig å se kvaliteter i seg selv 🙂 <3

    33. Det er viktig å se kvaliteter i seg selv ^^ og du er jo flink til så masse 😀 jeg tror jeg er ganske flink til å lytte til folk når de har noe de vil si. Jeg er også flink til å lage mat, male og tegne. Tror også jeg er ganske flink til å ta vare på de rundt meg, med komplimenter, små gester og skravle sånn ellers 😛

    34. fint at du kan det.
      Jeg hadde og har ei mor som var veldig steng på at det ikke var er lov til å si slike ting,altså si hva jeg er flink til, det sitter spikret i mitt hode.. derfor er jeg på det gjevne..<3

    35. Elin Slåen: Du virker rimelig flink med hunder! Og til å se hva de trenger 🙂 Og til å skrive rimelig morsomme innlegg på bloggen din må jeg si 😀

    36. Hanne: Du er vel flink DU!! Kjempeflink til å hekle, har du glemt det?? 😀 Og til å lage verdens fineste nett! 🙂 De er jo bare kjempefine, og tøffe <3 Hvis du har glemt det 😉 Jeg er bare snart 50 så skal minne deg på det jeg 😀

    37. :DDD nå ble jeg dobbelt trippelglad <3 Det er jo så viktig å se det som er bra tralalalala for da blir man såå glad :DD Ja nå har vi 3 gitarister innom til uka på prøvespilling så nå er vi snart et helt band igjen 😀 og da er det jo fare for konsert såklart <3

    38. ninaoglivet: Ikke noe makro-llinse så vidt jeg vet 😀 Det meste er på automatikken her, og det tekniske kan jeg NULL med, men jeg har blitt flink til å få foto-“øye”, se lure ting, finne fine motiver osv 😀 Den tekniske biten for kamera styre for meg. Har et Samsung-kamera ST 200 F 😉 Ikke noe spesielt av noe slag 🙂

    39. ladyaugust: DU er også verdens flinkeste, hvertfall er vi like flinke til å komme på positive ting, når ting egentlig er drittkjipt 😀 Der leder du nesten litt til og med 😀 <3 FIneste og flinkeste søs, synger som en engel og nå må vi få til en konsert snart, så kommer hele sørpå-familien vettu 😀

    40. Tror jeg ikke er så flink, men ligger på det gjevne..mestrer slik passe..
      Nesten 60 år, du vet da begynner glemskheten,..
      ha en fin kveld, du er flink..

    41. hahahaha jaaaa pannekaker er jeg veldig flink til 😀 og mammagreiene tilogmed haha nå føler jeg meg veeeldig flink altså <3 og så er jeg verdensmester i surleppe, den henger nesten under haka når jeg er lei meg eller litt dritsur :DDD Klæmme for du er sååå flink til alt du tilogmed å minne folk på slike ting <3

    42. kommensalisma: Jeg er helt sikker på du er flink til alle de tingene ja, det er jeg VELDIG sikker på 🙂 Du er også flink med maling, det kan jeg si, og det er du HVER gang, de uttrykker masse og er flotte! Samt, de er DINE 🙂 Herlig deg 🙂 Ja, mange tør ikke si de er flinke, men det mener jeg er viktig å kunne si. Jeg tror SLETT ikke jeg er noe bedre enn andre, men jeg synes jeg er flink i forhold til meg selv, jeg måler meg ikke med andre. Bare koser meg med å utvikle meg 🙂 KLemmer <3

    43. ninaoglivet: Å så deilig å være flink på kjøkkenet <3 Der er jeg helt elendig altså. Og å være god på planlegging, herlig egenskap å ha. SÅ morsomt at du også er flink med kameraet. Jeg har også mye å lære, men begynner å bli glad i det og synes jeg får til med motivene. Ja det er ikke så lett alltid å si hva man er flink til, enda man er jo flink til mye 🙂 Klemmer <3

    44. Dette var et fint innlegg! 🙂 Alfor får tør å si hva de er flinke til – nettopp fordi man ikke vil høre at man “tror man er noe” eller er selvdigger. Samtidig så er det nok endel selvdigging der ute som ødelegger for den det gjelder og det de er flinke til – fordi det blir litt much, hehe.
      Jeg er flink til å kjøre bil, flink med tall.. flink Mamma, flink med dyr – og bittelitt flink til å male (noenganger 🙂

    45. Litt tricky denne, men føler at jeg er meget habil på kjøkkenet og får ofte skryt for dette.
      ER meget god på planlegging og særlig ved reising.
      Samt at jeg behersker kameraet mitt got, men skal bli enda bedre!

    46. ladyaugust: Du er jo kjempeflink til å synge du da!!! Og til å tegne verdens beste tegninger 🙂 Og til å være verdens beste mamma 🙂 For det VET jeg <3 Så du er flink i MYE du, og enda er det mange ting jeg ikke vet om sikkert, lage pannekaker f eks ? 😀 <3 klemmemassemasse<3

    47. haha du er fliiink til sååå mye du <3 Jeg har egentlig ikke tålmod til å bli skikkelig flink i noe men mer litt flink i mye 😀 og DET er heller ikke såå aller væst 😀 Klæmmeflatsomeipannekake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg