Når er man egentlig blitt voksen?.. ;-)

Før ble man voksen når man ble konfirmert. Man rundet 14 år,  eller var det kanskje 15 på den tiden… og VIPS så var man voksen, og mange måtte ut å finne seg arbeid.. Hvertfall er det de historiene jeg fikk servert når jeg satt ved kjøkkenbordet hjemme. VI snakket om hva vi kunne få lov til og hva vi IKKE kunne få lov til.. Vi var for store/voksne  til å oppføre oss sånn eller sånn, men for unge og uansvarlige til å få lov til DET eller DET.. “Det var noe annet når DE var unge”…foreldrene mine… “De måtte ut å jobbe etter de hadde rundet 14 år”…, og …”det var INGEN som verken hadde røyket eller drukket før de var LANGT oppe i 20-åra”… Jeg husker vi lo… De ble gjerne eldre for hver gang…når det gjaldt dette med å ikke å ha røyket eller drukket….

Men hvordan er det nå da? NÅR er vi voksne nå? Det er hvertfall ikke når vi er 14 år gamle…Unger flytter knappest ut når de er fylt mange-og-tjue, og noen blir boende hele livet… Det er greit og billig, og betyr det at man ikke har blitt voksen?? Hva ligger egentlig i det ordet…? Å bli voksen? Når er man det? Det har jo ikke noe med alder å gjøre egentlig…. Eller?

Før hadde det med normer og forventninger i samfunnet å gjøre…  er det snudd seg til noe man føler veldig på det PRIVATE planet, er det ikke? Mange er REDD for å bli voksne… er det fordi det høres så GAMMELT ut? Å bli voksen er vel egentlig bare å bli ansvarsbevisst,er det ikke? Å kunne ha omsorg, ansvar for  og å kunne være glad i noen utenfor seg selv. Det trernger vel ikke være noen motsetning til å være leken og ung til sinns?

Jeg ble sittende her å stusse litt på dette i går,  for når går man egentlig fra å være jente til å bli dame? Jeg tok meg i å skulle kommentere på en blogg, og omtale en person som en flott DAME.. mens jeg selv er da fremdeles bare en JENTE… eller er jeg ikke?;-)

Når var det jeg gikk fra å være lille Frodith


Til å bli voksne Frodith?


Og er det egentlig så stor forskjell?? 😉

 

Når ble du voksen?

Er du dame eller jente? Gutt eller mann? 

Hva legger du i det å bli voksen?

 

 


36 kommentarer
    1. inneuteferdig: De fleste av oss har kommet fram til i dag, at vi er LITT damer når det trengs, litt voksne når det trengs, men også tillater oss å være jenter og sånn, og at det kommer helt an på situasjonene. Noen får fnatt av å høre at de er voksne. Det gjør ikke jeg, men jeg har litt vanskelig for å kalle meg DAME liksom… vet ikke hvorfor.. Og lurer på når man føler det helt greit å si dame.. Lurer på om mamma fremdeles tenker seg selv om jente.. hun er 82.. 😉 Jeg er egentlig fornøyd med å ha alle variantene i meg 😀

    2. voksen…jente….
      Hva er forskjellen da?
      Er det viktig å være dame? Eller er det viktig å være litt jente? Jeg personlig tror at når vi kaller oss dame, ja da har vi erfaring. Men kan vi kalle oss jente samtidig som dame så er det kjempe bra kombinasjon. Jeg er dame, med en jentes innfall. Det beste er at jeg er stolt av det.

    3. Min matgale verden: Ha-ha, ja kanskje vi kan være Denter 😀 Det må være det nye 🙂 Jeg er jo helt som deg, Yngst liksom… overalt… ;-D Og plutselig var jeg ikke det mer… Og jeg har jo ikke barn og er mamma en gang, så jeg er liksom enda mer den tenåringen, er jeg ikke 😀 VRÆL!! Ler høyt og galt 😀 Tipper de foreldrene i barnehagen har blitt yngre enn deg jeg, noen av de?? 😉 Uff,nå er jeg slem!! 😀 Nei, vi er noen jentunger Kjersti, når vi vil 😀 og voksne Denter,når det kreves av oss ;-D med litt mer modenhet og fylde… Ikke fyldig, jeg sa FYLDE.. det er noe fint 😉 Surrer jeg også,skal også se Kakekrigen her 😀 Det er mulig jeg må få en HELSIDES reportasje/intervju med deg i Frodiths Avis,når Kake-krigen er over for i år 😉 bare så du er forberedt;-) barnslige klemmer flakser i vei <3

    4. He he, ja si det du:) Jeg er jo IKKE voksen, og argumenterer sterkt imot alle barn på jobben som kan finne på å omtale meg som GAMMEL!! Da blir de satt på plass. For inni mitt hode er alle foreldre til barna MYE eldre enn meg…..jeg er liksom midt imellom barna og de voksne! Men plutselig er de der foreldrene så unge…nesten barnslig unge…og jeg skjønner ikke helt hva som skjer…for JEG er jo ikke blitt eldre, og langtifra voksen…jeg er jo jente….men må innrømme at jeg prøver å ikke omtale meg selv som jente…siden jeg er over 40, men jeg vil IKKE bli kalt dame…for de er eldre enn jeg er…så hva med oss midt i mellom…er vi egentlig bare Denter?? 🙂 Knis….Som små pakker pastilller:) Huff som jeg surrer idag, snart kakekrig igjen vettu;) barnslige klemmer i pose og sekk:)

    5. Helge: Ja, vi bærer med oss denne ungen hele livet tror jeg 🙂 Og det er bra. Og når man har blitt voksen, så tør man kanskje å ta det fram litt oftere også 🙂 Jeg er nok voksen når jeg MÅ, når situasjonen krever det er jeg den tryggeste og mest modne i verden, men jeg er også veldig jentunge og tullete når jeg har lyst til det 🙂 Så vi har vel begge deler i oss,og godt er det egentlig 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    6. Siv: Ja, det gir mening det på en måte 🙂 Jeg har sagt det før og sier det igjen, du er utrolig lik meg når jeg var 18 😉 Veldig fornuftig, ansvarsbevisst og moden inni på en måte,men på en annen måte var jeg ikke det i hele tatt. Jo eldre du blir jo mer moden blir du, men samtidig også mer og mer både barnlig og barnslig. Vi blir nok aldri “utvokst”, ferdig voksne… men det blir mer lett å være menneske med årene, spør du meg 😀 Man blir trygere på både det ene og det andre 🙂 Ingen enkle svar på dette spørsmålet nei 😀

    7. Jeg er vel mann utenpå men gutt innvendig. Når jeg ble voksen? Aner ikke for som kjent er det noen som aldri blir voksen. Men man gjør litt andre ting når man er voksen, blir mere ansvarlig for dine egne handlinger. Man lever deretter, man stumper kanskje røyken men slutter aldri med en drink. Man må tenke på seg selv og sine fremover, voksne tanker. Alle har vi barnet i oss og har lyst til og gjøre noe barnslig iblant men syns det er for flaut for ofte.

    8. Jeg kommer aldri til å bli voksen…. Jeg har ei veldig gammel sjel, tror jeg, men veldig barnlig også, om det gir mening?

    9. Mamma til 2: Åå, det var kos, snuppa= liten søt jente, ja det vil jeg være 🙂 I dag i det minste 😀 Er nok litt liten når jeg er syk eller litt pjusk. Jeg husker vi sang TENKE SJÆL når vi sluttet ungdomsskolen, og da følte jeg på meg at livet var skikkelig i gang.. eller jeg tror i det minste jeg følte meg litt stor da… samtidig veldig liten og redd 😀 Ja, KVINNE… hm.. føler også jeg synes det er kun en kjønns-greie liksom… som motsate av mann bare 😀 Og damete, når man sier det sånn høres det noe fint ut. Men sier man bare DAME, du er en DAME liksom… da høres det ut som noe gammelt 😀 Nei, vi er nok litt av alt, og som du sier det viktigste er at vi er trygge på oss selv og vet hvem vi er.. Ikke så farlig hva det heter egentlig <3 Kos deg på jobb, og klemme på tvillingene fra meg, de er sikkert veldig gode 🙂 Klemmer <3

    10. Hei snuppa = liten søt jente 😀 Sangen til Trond Viggo, “Tenke sjæl” sier meg mye om det å bli voksen. Jeg tror aldri jeg kommer helt i mål, barnslig som jeg er innimellom, men I do what I have to do – og da får det holde 🙂 Kaller meg ikke selv jente, blir helt forvirra noen ganger. På skjemaer er spørsmålet: Er du mann eller kvinne ? Det siste vet jeg jo at jeg er, men det er et rart ord på meg allikevel, he he. Damete kan jeg være hvis jeg vil, he he og det MÅ jeg iflg mamma, hun er SÅ damete at jeg blir helt satt ut :- Tvillings har begynt å si MA-MA, Store-tassen kaller med BRUDEN! – og jeg han DOC! 😀 Full forvirring i heimen, men hovedsaken er vel at vi vet hvem vi er – eller. Kunne ha skrevet mer jeg, men det var ingen bok du ville ha antar jeg 😀 Ha en kos dag i heimen – jeg skal snart på jobb. Torsdagsklemmer til deg <3

    11. Oslopadde: Ja, av og til blir vi barn, og vil bare at noen andre skal ta over, og av og til blir vi barn fordi vi bare vil tulle og fjase.. Noen ganger er vi så voksne og trege at det er vondt, men uansett er vi stort sett bare jenter, ikke sant? Og litt damer innimellom? På vårt beste 😉 Jeg har ingen svar jeg, men synes det er litt spennende å tenke på . Jeg synes du er både stor jente og voksen, og her kommer en klem til både barnet og den voksne 🙂 For jeg jeg tror det er hovedgreia, vi blir aldri helt utvokst, men har alle lagene til evig tid 😉 klemmepaddeflatvennenmin <3

    12. Akkurat nå for tiden føler jeg med veldig som et BARN – ikke voksen i det hele tatt. Det varierer vel litt fra dag til dag….. Jeg er i den alderen at folk som kjenner meg ikke syns de kan si at jeg ikke er voksen, så da er jeg kanskje det?? I alle fall av og til, kanskje? Men ikke denne uken 🙂

    13. MyVidaLoca: Ja, rart med det der, når man er yngre vil man være voksen, og når vi blir voksne vil vi være så unge som mulig ;-D Ja, jeg liker også å fundere litt på sånne ting, selv om jeg ikke finner noen SVAR akkurat 😀 Jeg er jente innimellom, men kan tåle en liten dame-kommentar også nå om dagen 😉 Ja, du flyttet tidlig da. Jeg begynte på folkehøyskole 19 år gammel, og flyttet aldri helt hjem igjen. Så jeg flyttet vel tidlig jeg også egentlig 🙂 Ha en fin dag du også, jentungen 😉 Klemmer <3

    14. Morsomt innlegg, tenker faktisk ganske mye på det om dagen, har jo en aldri så liten 30års krise og vet ikke helt hva jeg er, hahaha.. Flyttet hjemmefra når jeg var 17år til Stockholm og var veldig opptatt av å være voksen og selvstendig, og veldig politisk korrekt, tenk på hva andre syns!.. Men nå når jeg har vært “voksen” en stund så er det MYE morsommere å være barnslig og drite i hva alle andre syns 🙂 hahaha.. Ha en fin dag Frodith, man blir vel aldri helt klok på disse eksistensielle spørsmålene og følelsene <3 men gøy å fundere på det <3

    15. frokenfjeldberg: Ja, voksen kan være moden og reflektert, og det er jeg også 🙂 Så føler meg voksen, og er ikke ukomfertabel med DET. Litt mer problemer med å like ordet DAME 😀 Men KAN bruke det nå i noen sammenhenger. Men det er faktisk noe jeg har tenkt mye på… Alltid skjøvet den grensa foran meg, jeg er jente… dame om noen år… Man er ikke dame før man er 30….40.. osv. Men det har kanskje mer med sammenhenger å gjøre tenker jeg nå:-) Dame noen ganger, jente andre ganger 🙂 Ha en fin dag unge dame 🙂 Klemmer på Frøken Dame <3

    16. ritahobbyfoto: Nei, det samme tenker jeg 🙂 Kanskje vi aldri blir helt voksne, utvokste 🙂 Og at vi har et lite barn der inne 🙂 Jeg er også veldig barnslig innimellom, og synes det er deilig. Men er også veldig reflektert, ansvarsbevisst og moden på andre områder.Så vi har liksom begge sidene 🙂 Ha en fin dag Rita 🙂 Klemmer <3

    17. Jeg anser meg selv for å være voksen og omtaler meg selv ofte som ung dame. Føler meg komfortabel med det og har ingen betenkeligheter med det heller. Jeg ble tidlig voksen grunnet ting og tang du vet, og det skjedde jo til og med før konfirmasjonen. Så for meg betyr voksen begrepet modenhet og reflektert, ikke så mye på alder..=O);P Klem Frøken Dame<3

    18. He he, tror vi aldrig blir helt voksen.
      Det finnes vel ett barn i oss alle sammen.
      Vi er vel litt lekene alle sammen innimellom alt voksen livet.
      Jeg er utrolig barnslig innimellom.

    19. Engla: Ja, jeg KAN også kalles dame nå, jeg kan i noen sammenhenger si det om meg selv også faktisk… men ganske sjelden:-D He-he.. Det var faktisk når jeg kommenterte hos Liv, om deg i går, at du var en flott dame…eller jente… at jeg begynte å tenke. For jeg teker vel på DEG som dame av og til,men jeg kan godt se DEG som jente i andre sammenhenger her inne også. Kommer litt an på hva vi skriver om og tonen i det hele. Og vi har vel deler av begge i oss.. Så tenkte jeg da, at jeg liker jo ikke så veldig å omtale meg som dame, og hvorfor ikke DET liksom, er det for gammelt.. Ja, og resten av grublingen står jo over her.. 😉 Egentlig tror jeg aldri vi blir helt ferdig voksne… det vil alltid være noen som er MER voksne… Hva synes mødrene våre om begrepet jente eller dame mon tro? Jeg skal spørre mamma 😉 Ha en fin dag Engla 🙂 Klemmeribøtterogspann<3

    20. Oi,oi ett spennende innlegg med vanskelige spørsmål. På en måte har jeg følt meg voksen helt fra jeg var lita, men på den andre siden føler jeg meg iblandt veldig lita nå også…
      Nå kan jeg gjerne kalles dame, men det er først de siste årene det har føltes greit 🙂
      Ha en fin dag frodith <3
      Klem fra Engla

    21. Fru Stussli: Jeg tror jeg har det litt på samme måten, selv om jeg ikke har egne barn. Er litt jente her hjemme, og litt sånn inni meg mange ganger. Er voksen jente eller noe sånt. For jeg føler meg også voksen, eller moden og ansvarsbevisst.. Vet ikke om det er samme 😉 På jobben kan jeg være litt dame, jeg tror nok hvertfall ungdommene ser på meg som det, og ikke JENTE 😀 Selv om de vet jeg kan kle meg ut som gris, og komme og skremme dem litt innimellom 😀 Lekenheten er viktig å beholde, og den sitter nok fast i meg, uansett om denne jenta blir 70 eller 80 😀 Ha en herlig dag du også min venn 🙂 Klemmeungogfriskklemmen<3

    22. Jeg er definetivt ikke gutt/mann 😀 Det var det lette spørsmålet.
      Er jenta til kjæresten min, men voksen dame for Emma og Steinar. Inni meg varierer det litt, hvordan jeg føler meg, men voksen vil jeg si at jeg er.
      Jeg kan huske da jeg var 20 år og lå alene i sengen på sykehuset og så på Steinar som lå i plastkassa si. 5-6 timer gammel. Jeg smakte på på ordet mamma og synes det var veldig rart at han skulle kalle meg det. Da følte jeg meg så fryktelig liten og redd, mens jeg tenkte at nå, fra NÅ må jeg legge til siden min redsel. Fra NÅ er du voksen. Etter det var jeg mamma og regnet meg selv som voksen. I starten veldig bevist og etterhvert mer naturlig, men jeg tror jeg ble voksen ganske brått den natta.
      Jeg har hele tiden vært bevist på at jeg skulle beholde min lekenhet. I å være voksen legger jeg det å være ansvarfull, bevist i sine valg og i stand til å gi omsorg ubetinget.
      Jeg liker både å bli kalt jente og dame da. Hr Stussli sier alltid jenta mi og det er hyggelig 🙂
      Ha en strålende dag frodithjenta 🙂
      Jenteklemme!

    23. Mariann Sæther Tokle: Ja, du kan da ikke GI DEG, Mariann 😀 Du finner nok et svar utpå dagen 😉 Litt artig å tenke over, ikke sant? Mamma sier også at jeg har for lite klær på, og for henne er jeg nok alltid litt barnet 🙂 Selv om nå passer jo VI litt på henne også 🙂 Og når jeg tenker på HENNE, er HUN en jente av og til? TEnker hun det? Det må jeg faktisk spørre henne om 😀 Og ja, jeg føler meg MODEN mange ganger, det er et uttrykk jeg liker litt bedre kanskje, moden og ansvarsbevisst.. men er det det samme som VOKSEN. BLir man noen gang helt ferdig utvokst liksom? 😀 Hi-hi 🙂 Elsker å tenke sånn 🙂 Klemmer fin dag <3

    24. Når man har barn, da blir de aldri voksne. Når jeg som 50 møtte min mor i gaten,så påpekte hun at jeg hadde altfor lite klær på meg:) MIne barn er nå snart 26 og 28, men ikke helt voksne for meg enda. Jeg har nok selv vært voksen fra jeg ble født, veslevoksen i hvertfall, oppdratt meg selv, samtidig er jeg vel ikke helt voksen enda. Vanskelig å si hva det innebærer.
      Når man er voksen ser man mer konsekvenser av hva man gjør, man ser litt mer bakenforliggende ting osv Samtidig er det jo mange som aldri ser det heller.
      Vanskelig spørsmål, jeg tror jeg må gi tapt, å helledussan må jeg det, jeg som har svaret på alt i hele verden,hihi

    25. karenmarenmette: Ja, i mer formelle kretser, på jobb og sånn er jeg vel litt dame jeg også.. Men jeg stopper allitd opp ved ordet… Hm… skal jeg skrive dame her… eller jente… For på noen måter føler jeg meg veldig som en jente fremdeles, og på andre måter må jeg vel sies å ha blitt en dame nå kanskje 😀 Kan man omtale noen som jenter, når de er 60- 70 ? 80? Hvor går grensen liksom 🙂 Jeg synes også det er artig å tenke på 🙂 Ha en fin dag du 🙂 Klemmer <3

    26. Ein omtalar seg sjølv på ulike måtar i ulike situasjonar. Trur konteksten bestemmer litt om det blir dame el jente. Brukar det litt i forhold til om detter behov for å verke frisk, fresh jente el behov for å vise at ein er oppegåande reflektert dame med livserfaring, kanskje i meir formelle kretser.
      Artig å drodle over.. Bra innlegg!!! Ha ein fin morgon!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg