På landet :-)

Da er jeg på landet igjen… Der hvor alle snøskavler var høyere enn noe annet sted da jeg var liten.. Her vokste jeg opp, med tunga satt fast i en portstolpe på vinterstid, og med akebakken som var strødd med singel, for at bilene skulle komme opp… Snømennene sto i giv akt ved alle husene i gata, og det var nærmest tomt for skjerf og luer i skuffen hjemme hos oss, pga det… Jeg er på noen småturer ut her innimellom, og i barndomshjemmet sammen med mamma, blir jeg litt mimrete, og spesielt nå, litt nærmere jul.

Kjenner lukten av pepperkaker og klementiner… selv om mamma ikke har bakt.. Kjenner nålene fra juletreet komme snikende under sokkelesten-føttene… selv om mamma ikke har tatt fram juletreet og slått det opp ennå… ser de røde gardinen og julestjernen glitre i vinduet når jeg kommer oppover veien… Selv om det er JEG som skal skifte gardinene… og henge opp julestjerna… NÅ eller neste helg.. 😉

Det er mange minner med barndomshjemmet, mine er bare gode. Og det er jeg utrolig glad for, og jeg vet jeg er heldig  🙂 Ikke alle har det sånn, det vet jeg. Og jeg er ydmyk for hvor godt jeg har det og har hatt det.

Her er noen minner av litt nyere dato som jeg også etterhvert har fått et forhold til 🙂 Mamma er en flink dame innen søm, strikk, hekle, det meste av håndarbeid! Og disse laget hun for noen år siden

 

Ha en fin dag! 🙂

 

36 kommentarer
    1. Åshild jacobsen: Heisan, der var den helt EKTE søsteren min, Tåteråta 😀 Ja, vi har mange gode minner sammen der ute 🙂 Og mye lusking i kakebokser, både til jul, og til andre høytider… SNIKING i boksene, vi trodde sikkert vi var HELT lydløse og stille 😀 men den knirkingen i trapper og i skap ble nok avslørt, uten at vi fikk høre det 😀 Og når kake-bestanden hadde sunket med flere meter før jul, så skjønte de vel at det ikke var bare MUS nedi der 😀

    2. Tåteråta: Enig med deg, kjære søster, masse gode minner fra barndomshjemmet! Ikke minst i jula. Da kakeboksene med alle de sju(eller ble det 12…?)slagene sto i kø i skapet, og bare ventet på at noen(Dvs.MEG i hvertfall!) kom for å tjuvsmake både en og ti ganger FØR jul…Også tradisjonen med at vi ungene skulle gå og utveksle julegaver hos slektninger rett før jul. Da vanket det både prat, kaker og en smak av hjemmelaget tomtebrygg. Alkoholfri da, selvsagt😊Jeg kunne nevnt så mange flere gode minner og er så takknemlig for akkurat det.

    3. Livsrom: Ja, mamma har vært flink til å sy hele livet. Hun var søm-dame før alle vi ungene kom. Og etter vi ble født sydde hun alt mulig til oss. Og disse nissene er hun veldig glad i og de er jo store som UNGER nesten 😀 Og skikkelig forseggjort. Jeg hadde så lyst til å vise de fram,skryte litt av henne 🙂 Hun er en flott dame skjønner du, og det sier jeg ofte til henne 🙂 Jeg er glad for minnene jeg har med familien, og vet jeg er heldig 🙂 Ha en fin kveld liv 🙂 Klem <3

    4. Åååå, det er koselig med tradisjoner, koselig med gode minner. Ikke rart de dukker opp i de rette omgivelsene:)
      Det var jammen flotte nisser mor din hadde lagd:) Ja, jeg ser mange fine detaljer der, så hun har nok lagt ned en del arbeid i dem:)
      Ha en finfin kveld videre:) Klem<3

    5. frokenfjeldberg: Nei, ikke med søster i dag 🙂 Vi har kost oss 🙂 Med nisser og troll 😀 Jeg kommer i innboksen en tur 😀 Klemmer <3

    6. Tatt av kvinnene: Ja, helt fra bunnen av 🙂 Hun var sydame som ung, så hun er proff 🙂 Vi har hatt en fin dag i dag 🙂 Og Nissene sitter klare 😀

    7. outofoffice: Ja, fine nisser, hun har laget de etter jeg ble voksen, men hadde så lyst til å vise hvor flink hun er. Skulle ønske jeg klarte lage sånne også, men jeg er elendig på å sy 😛 Får heller hekle en nisse kanskje 😀 Ha en fin dag 🙂

    8. Har hun laget de fra bunnen av? Wow, de er jo finere enn de fleste nisser som selges i butikken nå for tiden. Veldig koselig innlegg å lese, fikk litt mer julestemning når du nevner så mye koselig jeg fobinder med jula 🙂

    9. Engla: kjempe fint å høre du har laget koselige tradisjoner for barna. Det kommer de til å ha glede av som voksne også. Og vi lager oss jo egne tradisjoner som voksne, og det er fint. Jeg ferier jul på en vekt annen måte enn folk flest 😀 Julaften vanlig med familie. Men resten av jula, med if eks indisk mat, morsomme dvd-er, rusleturer, ikke så veldig julete. Og det synes jeg er deilig som min jul 🙂 Ha en kjempefin dag 🙂 Stor klem til deg Engla <3

    10. Så godt å ha gode minner, jeg har heldigvis også det, og det er alltid godt å komme “hjem”. Så fine nisser mammaen din hadde laget. Koselig med hjemmelaget pynt. Kos deg masse idag.

    11. Så søte og koselige nisser <3
      Bra at du har gode barndommsminner, det er som du selv skriver derverre ikke alle som har det.
      Selv har jeg i voksen alder prøvd å lage så gode og koselige juletradisjoner som jeg bare kan for barna og meg selv <3
      Ha en fortsatt fin dag fineste frodith <3
      Stooor klem fra Engla

    12. deveny: Nei, jeg vet at du ikke husker, og det synes jeg er leit. Godt likevel å vite at den var god. Og vi får lage nye opplevelser, som er kos nå i voksen alder også. Det er viktig 🙂 Jeg er glad både for fortiden og nåtiden min 🙂 Klemmer fin dag 🙂

    13. Marit: Ja, det er ofte lett at sånne triste ting kommer og overskygger litt.. De vil gjerne det. Man trenger mengder med gode for å veie opp for dårlige. Jeg er kjempe takknemlig, og forteller min mor det så ofte jeg kan 🙂 Når ting er litt trått, så jobber jeg i motbakke og trekker fram alt fint jeg vet, for å sette ting i et bedre lys, det fungerer for meg, og det har jeg lærte av hun her hjemme 🙂 Du skulle vært her, så hadde du fått kake 🙂 Ha en fin dag Marit 🙂 Klemmer <3

    14. Lisbeth Pedersen: Ja, jeg er litt misunnelig på de Nissene. Sånne kunne jeg hatt, om jeg ikke har særlig annen pynt. Men de sitter her og ser fine ut og det er greit 🙂 Her blir det en solfylt og fin dag vil jeg tro. Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    15. Heldig er du som har en mamma – og et barndomshjem – å komme til fortsatt … Koselig lesing, og flotte nissepar. Likevel ble jeg faktisk litt lei meg nå. Har mange koselige juleminner, og prøver jo å ta dem frem. Likevel er det tre av dem som alltid trøkker seg forrerst i køen av tanker: Den jula jeg satt og våket over mamma på sykehuset til ho døde rett før nyttårsaften, den første jula etter at mannen flytta ut og delinga av innboet rett før jul, og det tragiske årer jeg tilbragte jula på en brun pub sammen med byens fiolette og tre bekjente som heller ikke hadde noen familie å være sammen med. Rart at tre ting kan trenge seg frem og mørklegge alle de andre, koselige minnene …
      Nyt dagene med mamma’n din i barndomshjemmet. Jeg skulle nesten ønske jeg kunne vært der sammen med dere. :o)

    16. Fru Stussli: Jeg blir aldri så stor at jeg klarer sånne nisser tror jeg.. Mamma var sydame som ung, og hun har nok noe ikke fra før, når hun laget disse. Men du er jo også sydame, så du trenger ikke bli så mye større før du får til dette 😀 Hun gikk på et kurs og lærte dette da 🙂 ansiktene og kroppene hvertfall. Jeg VET at dine barn er verdens heldigste, og får minner og tradisjoner i alle høytider, som de vil huske for EVER, det bare vet jeg. 🙂 Skulle vært i huset ved siden av hos dere i mang en høytid jeg, så kunne jeg slengt innom og studert til meg litt ekstra god-stemning <3 Her er det sol på landet, og det laster til å bli en bra dag 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    17. karenmarenmette: Ja, jeg vet det er mange som ikke er så heldig med oppvekst og familie, derfor vet jeg og sette pris på min som har vært så god. Og hun får høre det hun her ute 🙂 Julaften blir med henne, ellers er jeg og samboeren mye og koser oss selv, vi to 🙂 Ha en nydelig dag Karen, her er det sol på landet 🙂 Klem <3

    18. miastorp: Ja, for meg er det mye koselige minner, og veldig glad for det 🙂 Jeg feirer ikke så voldsomt selv, vi har ikke barn. Men på julaften feires det. Og resten av uka feirer jeg og sambo på vår måte, med deilig mat, filmer, turer osv. Late gode dager 🙂 Nå er jeg på landet med mamma for en dag, og treffer Nissene hennes, og da blir jeg litt barnslig igjen 😀 Ha en fin dag 🙂

    19. Herlige nisser!! Jammen har du flink mamma <3 Når jeg blir større skal jeg også lære meg å laget sånt 🙂
      Mange minner som dukker opp når det nærmer seg jul. Her har vi gjennom årene laget mange julestradisjoner selv, som vi håper ungene husker med glede når de blir voksen...
      Ha en strålende dag!
      Nå skal fruen til indianerne å få tatt skalpen 😀
      Stoooooooor klem

    20. Veldig koselig å høyre om.. Dei foreldra våre har jo stort sett prøvd so godt dei kunne.. Stort sett.. Fint med gode minner. Ikkje minst fint å sjå at ein er heldig og sette pris på det. Klem til deg ! Og snart er det fredag!!

    21. Så koselig nissefamilie. Barndomsminner… ååå… spenningen, varmen, støyen fra alle som snakket… Minner er viktige å ta frem innimellom. Kos deg med mamma’n din 🙂

    22. ritahobbyfoto: Ja, Nissene er så fine, og hun har strikket og sydd og pyntet og alt 🙂 Selve julen er mye gode minner for meg, nå er det en ganske rolig tid hvor vi tar det ganske piano 🙂 Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg