Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 12 – Kom inn, bli med ;-)

Det er sånn med små jenter at de ALLE skulle ønske de EN gang fikk lov å være hun som gikk først i Lucia- toget.. Alle jenter ønsker det.. ..Og ALLE jenter får ikke lov…..I fjor laget jeg et eget tog for de som ikke fikkk lov da de var barn.. For da man var barn fikk bare de små, søte, lette med gult hår lov å være Lucia, og gå først i toget, med lys på hodet… Alle de andre LANGE, RUNDE, de med mørkt eller rødt hår… de måtte gå bak å være TERNER eller hva det nå heter, med rare hatter eller teite lys i hendene… i stedet for lys-krone…  Ja, alle har vel sett hvordan hårfarge og lengde det er på MEG…. så dere vet hvor JEG gikk liksom…

Så på julekalenderen min i fjor, så fikk alle gå først… alle vi  som aldri hadde fått lov før… 😉

 

Men i år ser jeg ut til å ha fått litt problemer også… Jeg vet det ikke er Lucia-dag i dag… Men i morgen.. Og jeg har TO jenter som er SKIKKELIG ivrig på å gå først i toget…

Vaniljeogpepper mener at hun er naturlig til å være Lucia-jenta… for hun er naturlig hvit…  Dessuten er hun litt glitrende fordi hun har BLING i ørene…


Hun vandret fram og tilbake i sofaen, og viste seg fram, viftet med ørene og viste at hun måtte være et naturlig valg til å får være Lucia..


I tillegg til DETTE bedende blikket…


Samtidig fant jeg Høne -Pøne Von Bentasil sittende ganske så molefonken i sofaen… Hun HANG med både hodet og nebbet, og så skikkelig lei seg ut..

 


Den holdningen og de øynene var ikke til å ta feil av… Hun hadde det ikke bra… og slet med litt misunnelse… Jeg fikk lurt ut av henne hva det var, og det viser seg at hun er VELDIG, VELDIG misunnelig på Vaniljeogpepper som har BLING i ørene.. Altså fine små øredobber, som glitrer fra ørene.. Og hun ønsker så veldig at HUN kunne ha det samme..

Vel…. nå er det nå en gang sånn, at høner har jo ikke ØRER… Så det var jo ikke BARE greit… Men jeg bestemte meg for å gi henne noe annet, så hun kunne muntres opp litt… Det ble piercing i NEBBET, som nettopp var fritt for snørr… og en i kammen…

Og det gjorde susen… du ser hun fikk en helt annen holdning… 😉

Nå er hun stolt som en høne… og ikke det minste misunnelig på Vaniljeogpepper… Men vi har enda ikke blitt enige om HVEM som skal gå først i toget i morgen… 😉 Hva synes du…?

 

Uansett- fint pyntet er de hvertfall til dagen i dag… Og de er klare med dagens oppgaver… 

så vi lurer først på: 

Hvem er nissene?

 1)

2)

og hva står det skrevet under her i en hemmelig beskjed?

 3) Her må du bruke røverspråket som du lærte før… Altså: L= LOL , S= SOS, F= FOF  osv…. og vokalene er bare som vanlig. 

 

Så- hivs du kan svarene på dissse 3 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 12. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3

Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂

Jeg har 12 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)

 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂

 

Lykket til og ha en fin dag 🙂
 

54 kommentarer
    1. Takktakk, storkoser meg her borte 🙂 Drar hjem på lørdag kveld, så det er enda 1,5 dag igjen her ^^ I morgen blir det en tur til Big Ben og kanskje en tur til Winter Wonderland 🙂 Ha en fin dag i morgen. Klem <3

    2. aldrialene: Du var litt sen 😀 Men det gjorde ingenting for det var feil den første også 😀 men nå kommer svarene 🙂 og vinneren hvert øyeblikk 😉 Kos at du prøvde å rekke det da 🙂 Klemmer <3

    3. Fru Stussli: Så herlig, særlig klemmene i hytt og pine, jeg deler ut klemmer i Høne og Pøne og litt med Vanilje på 😉 Og skriver ned svarene så lett på tå 😀 Litt rar i hjernen her nå 😀

    4. Kristin: Her kommer du med svar også, og nå så jeg en kristin her tidligere som jeg tenkte var deg,og ble litt sånn jeg trodde jeg så i kryss, men det var nok IKKE deg nei.. En annen, sjekket mail, og blogg osv 🙂 Men nå er DU notert også 🙂

    5. Nå ser jeg bildene, det er Brad Pitt og Dronning Sonja, og teksten er noe med i morgen er det lucia dagen og da skal vi spise lussekatter.. :)) Ikke fått noe i postkassen enda 🙁 Men den kommer sikkert i morgen da 🙂 Jeg har ikke sendt din enda, bare så du vet 🙂 Ha en fin kveld! Klem

    6. 1) Brad Pitt
      2) Dronning Sonja
      3) I morgen er det lucia-dagen og vi skal spise lusse-katter
      JAAAAAAA vi rakk det. Hilsen hele stussligjengen <3
      Så deler vi ut klemmer i hytt og pine <3

    7. God kveld 🙂
      Synes det ser ut som om kjekkasen på nr 1 er Brad Pitt 🙂
      Nr 2 ser ut som Dronning Sonja 🙂
      3: I morgen er det Lucia-dagen, og vi skal spise Lusse-katter.
      Ha en kjempefin kveld videre <3

    8. Elin Slåen: Vi har funnet en løsning og øvd i hele dag 😀 så nå ligger de helt utslitt her 😀 og jeg også 😀 Kommer i morgen 😉 De er så FIIIINE 😀 Jeg tar i mot svarene og hører med dem når de våkner 😀 Klem <3

    9. Oi, i dag var det vanskelig :O Men vi prøver 😉
      Nisse nr. 1 så jeg at var Brad Pitt, så det må det være. Nisse nr. 2 trudde jeg først var hu Gerd Liv Valla, eller hva hu nå het- ha ha.. Jeg måtte google det, men så at det ikke var henne. Så jeg måtte tenke litt til. Litt veldig mye til, faktisk… Og så kom jeg frem til at det kanskje heller var Dronning Sonja, så jeg måtte google det også, så da står jeg ved det :/
      Og så har jeg aldri lært røverspråket, så det var fint å få en oppklaring i hvordan det egentlig fungerte 😉 Så da trur jeg det står: I morgen er det Luciadagen og vi skal spise Lussekatter.
      Og så syns jeg de kan få lov til å bytte på å være Lucia, nå når de har fine bling begge to 🙂 Halve turen hver, eller en runde hver, eller at de går først begge to, samtidig 😀

    10. Kristin: Ja, ikke sant, tegnspråke er BEST 😀 Røverspråket en god nummer to 😀 Skal hilse til Vaniljeogpepper å si hva du sa 😀 Vi har funnet en løsning 😀 Kommer i morgen tidlig .-) Takk for svvar 🙂

    11. Vaniljeogpepper kan få gå først 🙂
      Svar på oppgavene:
      Brad Pitt.
      Dronning Sonja.
      I morgen er det Lucia-dagen, og vi skal spise lussekatter
      Enig med deg; tegnspråk er et flott språk (Y)

    12. Min matgale verden: Vi har funnet en løsning og øvet fælt i hele dag, og det gjør at jeg har hatt en skikkelig travel dag etterpå… Nå ligger vi strødd her… og jeg håper å få liv i dem til trekkingen i kveld. veldig lurt med trekking i barnehagen altså. He-he… jeg og samboeren… 😀 Du får se i morgen tidlig 😀 Klemmerpåveimedfly<3

    13. Heeeei. Men …kan de ikke være lucia BEGGE to da..og gå sammen først i toget (er det du og samboeren som skal toge etter? ;)) For når man VIL noe så skrekkelig…så er det litt trist å ikke få lov…. Nå ble hønepøne utrolig kul med piercing da, skal si du reddet det drama som kunne oppstått der, fra en høne uten ører… Godt du passer på.
      Men til Brad Pitt, som er en kjekkas…til Dronning Sonja som sikkert bare hadde snøftet dypt til Brad Pitt, og sett en annen vei…..fysj . I morgen er det luciadagen og vi skal spise lussekatter . Og det skal vi, jeg har laget lussekatter hjemme på onsdag, og i barnehagen i dag…. koselig med tradisjoner. Du kan jo hilse vaniljeogpepper og hønepøne, med at i barnehagen trekker vi hvem som skal gå først i lucia-toget, helt rettferdig! Og den der trekkingen er de jo gode på så… Ha en fin kveld:) klemklem

    14. Sangen som Paus skrev om Dronning Sonja heter Åh Sonja, den kom ut i 1982. Finner den sikkert via you tube

    15. lithanna: Hei 🙂 Ååå så deilig med julebord da 🙂 Gleder du deg? Jeg skal gi svarene til Vaniljeogpepper og Høna… så får vi se om du har noe flaks i dag 🙂

    16. frustrertfrueihouston: JA, men vi har funnet en lløsning som vi tror vil fungere, så fra mårran av synges det høyt og falstk i de tusen hjem, om du åpner bloggen på min side hvertfall 😀 Jeg leverer svar og håper de godkjenner 😉 Ha en fin dag du også 🙂

    17. karenmarenmette: Hei, der er du med igjen 🙂 Kanskje du vinner i dag 🙂 Hvem vet 🙂 Jeg leverer svart til de to urokråkene, og så får vi se hva som skjer 😀 Ha en kjempefindag du og 🙂

    18. MyVidaLoca: Åå, det var synd du ikke får sett tegningene, men du kan se en annen gang. Og til i morgen er det TO som gleder seg her 🙂 Ja, du har den vel i posten i dag vil jeg tro 🙂 Klem <3

    19. Jaha, hvem skal gå først? Alltid blir det diskusjon. Hva med loddtrekning? Det gjør vi i barnehagen. Eller så må de bytte på halvveis ut i toget, men hvem skal da starte med å gå først? Høne-pøne ble forresten veldig stilig med piercing. Snakk om å endre holdning!
      Så over til oppgaven: Brad Pitt, dronning Sonja og I morgen er det Lucia-dagen, og vi skal spise lusse-katter.
      Ha en super ettermiddag, her har dagen bare så vidt startet!

    20. Helge: Æsj, så kjedelig du ikke vant noe da.. Men du kan jo vinne noe her kanskje 😀 Ikke hørt om noe sang om henne fra Ole Paus nei.. Hva heter den? Ha en fortsatt fin dag du også:-)

    21. Tatt av kvinnene: Ja, ikke sant hun er søt 😀 Ha en fin dag du også 🙂 HVor lenge er du borte? 🙂 koser deg fremdeles?? 🙂 Klemmer <3

    22. Mariann Sæther Tokle: Skal finne en løsnng så ingen blir sure.. og alle rminst MEG 😀 Ha en fin dag. Veldig travel i dag, snakkes i kveld kanskje 😀

    23. Så koselig at alle skal få være Lucia :)) Men i dag får jeg faktisk ikke vært med på konkurransen fordi bildene kommer ikke opp 🙁 må være noe feil med nettet på lesesalen?! Men jeg vant jo her om dagen så da er jeg i grunn veldig fornøyd med det :DD Ha en fin dag! klem <3

    24. TuridB: Ja, vi driver med voldsomme forberedelser her nå altså, og har mye å henge fingrene i 🙂 Håper du har en fin dag også 🙂 Svar avgitt og de gis videre 😀

    25. venkesstrikk: Ja, kanskje jeg bør gå først, vi skal hvertfall ha tog 😀 Og alle får gå førsst kanskje 😀 som jeg gjorde i fjor 🙂

    26. Dette var langtfra lett, må jo nesten lese Se og hør hvis man skal kjenne igjen personene du har laget nisse av. Men her er mitt svar,
      1. Brad Pit(kun et navn for min del men sikkert en dyktig kjendis)
      2. Dronning Sonja(Ole Paus har en sang om henne, hørt den?)
      I morgen er det lucia dagen og da skal vi spise lusse katter(feires mer i Sverige enn her i landet)
      Det var dagens svar, ble intet gevinst på de flaxlodda jeg vant. Ha en fortsatt en fin dag.

    27. deveny: Jepp, der kom du og jeg leverer svaret mitt videre 😀 Og i dag er det så travelt her at jeg går i ball nesten 😀 Ha en fin dag du så lenge 🙂

    28. Gry Elisabeth: Ja, må være litt orginal vettu, hun som ikke har ører, må jo ordne seg på andre måter 😀 Hi-hi. Ha en fin dag du også 🙂 Her er det travelt i dag. Full fart, men snart helg 😀

    29. Lisbeth Pedersen: Her går det hurra meg rundt i dag, er visst noen sånne dager nå 😀 Håper du har en bra dag, og så krysser vi fingrene for deg i dag 😀 Kanskje du vinner 🙂 Klemmer <3

    30. Så søt hun ble med piercing i nebbet og i hanekammen ^^ Fint med litt bling på en liten hønemor!
      Dagens nisser er Brad Pitt og dronning Sonja 🙂
      Og røverspråkgoten er “I morgen er det lucia–dagen og vi skal spise lusse-katter”
      Ha en fin torsdag, klem <3

    31. He he piercing er originalt, her så hun skikkelig fornøyd ut ja 😀
      Svarene i dag er :
      Brad Pitt
      Dronning Sonja
      I morgen er det Lucia dagen og vi skal spise lusse katter
      Ha en super dag 🙂

    32. Hmm dette tror jeg må være Brad Pitt og Dronning Sonja 🙂
      Teksten tror jeg ble: i morgen er det Luca dagen og vi skal spise lussekatter.
      Ha en strålende dag 🙂
      Klemmer

    33. Ja, det er ikke godt å være den som ikke får bli med. Husker utplukking til ballsport også, så jeg føler med Høne Pøne. Jeg tror du må ha enten to tog, så de får gå hver sin gang eller så får de gå to i bredden. Du får diskutere det med dem, de liker jo å få være med og bestemme. Tenk hvis du setter deg på bakbeina og vil gå først da, da blir det nok sirkus
      Svarene ja, Brad Pitt og Dronning Sonja.
      I morgen er det Luciadagen og vi skal spise lussekatter

    34. Nissene i dag må være Brad Pitt og Dronning Sonja.
      “i morgen er det lucia-dagen og vi skal spise lusse-katter”
      Ønsker deg og de to små en fin dag med forberedelser til toget i morgen

    35. Brad Pitt og dronning Sonja
      I morgen er det Luciadagen og vi skal spise lussekatter:-)
      Forskjellsbehandling er ikke noe gøy. Jeg har heller aldri fått gått fremst i toget, mørk og hengslete som jeg var, men sånt lærte en jo seg å svelge med et smil
      Kanskje du skal gå først i år, så blir det ikke noe misunnelse på de søte små:-) iallefall ikke overfor hverandre

    36. Vanja: Ja, ikke sant, vi jenter trenger litt bling, enten det er i nebbet eller øra :-DHi-hi… Og i morgen er det jo Lucia :-D, så vi får se hva det blir til. Tog må vi ha hvertfall 😀 Ha en fin dag Venja 🙂 Klem <3

    37. Brad Pit
      Dronning Sonja
      I morgen er det lucia dagen og da skal vi spise lusse katter.
      Koselig at høne pøne fikk litt bling også. Det trenger alle spør du meg.:)

    38. miastorp: Ikke lett å avgjøre, store diskusjoner her… 😀 Så vi får se, tog blir det hvertfall og fredag den 13. ja 😉 Jeg notere svarenen og håper du har en herrlig dag på torpet 🙂 Klem <3

    39. Oslopadde: Ja, vi må treffes til neste helg 🙂 Det blir en uke fylt med mye ting å gjøre først 😀 og du må kose deg 🙂 Jeg hører med dyra hva de sier om dagens svar 😀 Hilse 😉 Ha en fin dag padde-mor 🙂 Klemmepaddeflat<3

    40. Ja hvem skal få gå først… Kanskje dere må ha to tog? Eller kanskje en må ta nederlaget ved å gå bak den andre… Nei jeg er spent på morgen dagen. Det er jo til og med fredag den 14. vel, så var det nissene da. Brad pitt og dronning Sonja 🙂 og teksten ble: i morgen er det Luca dagen og vi skal spise lussekatter. Ha en topp dag!

    41. Det der må vel være Brad Pitt og dronning Sonja, vel? 🙂 Og koden i dag er ”i morgen er det lucia-dagen, og da skal vi spise lusse-katter” 🙂 Det tror jeg det er 🙂
      Vi ses en gang neste helg, vi? 🙂 jeg har en liten juleting til deg, vet du 🙂 Paddeklem herfra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg