Når maskinene skrus av…

Nå er all løpingen og stresset over…  nå er lyden av de utrolig høye maskinene skrudd av..Følelseen av å  være kjørt gjennom en vaskemaskin, veldig, veldig fort er ferdig..Folk på kjøpesentrene har fått øyne i normal-størrelse igjen…. og er ikke lenger vidåpne og fulle av galskap…og verden har på en måte LAGT seg igjen… Og det er dette som er den beste tiden i jula synes jeg.. Jeg er utrolig dårlig på stress-situasjoner egentlig.. Jeg har bestemt meg for å prøve å gå saktere, prøve å senke skuldrene, prøve å si nei til ting , eller å gjøre ting litt mer som passer meg og hodet mitt.. Men jeg er utrolig dårlig på det altså..hvert år..

Verden kjører sitt eget løp, sånn i ukene før jul.. nesten som det der forbanna vaskemaskin-monsteret jeg snakket om på lille-julaften… og man blir nesten tvunget inn der… fylt full av vann eller annet rart, og kastet rundt og rundt i noen uker.. til man er blitt helt tommelumsk i hodet, kroppen kjennes mørbanket… Og ingen slår av knappen og slipper deg ut døra… før vaske-programmet er HELT slutt liksom… Og du vet hvordan det går med sommerfugler i vann og såpe virvlende rundt…

Oslo by kan være toppen av masethet i stress-tider, JEG kan være toppen av stresset i sånne mase-tider som advent er…selv om jeg VET jeg ikke skal bli det…Man ønsker innimellom at noen andre kan bare skru ned tempoet for en…skru av denne maskinen man blir suget inn i… skru ned lyden på den ENORME høytaleren som følger etter deg på gata.. Fordi innimellom er det HIMLA vanskelig å gjøre det selv… 

 

Men NÅ, nå er vaskeprogrammet ferdg… og maskinen stoppet av seg selv. etter noen heseblesende runder med sentrifugen der på slutten.. Nå er vi alle tatt ut, tørket og brettet sammen fint.. Vi ligger pent  i en skuff eller hylle. eller ganske enkelt på sofaen…… litt sånn på vent… Stille og deilig. Maskinen er slått av.. Og det skal gå en stund før vi skal inn i den maskinen igjen, hvertfall den som bråker SÅ fælt, og går SÅ fort rundt.. Så nå ligger vi her litt forventningsfulle til hva som nå skal skje… Ligger og nyter lyden av ingenting en liten periode, med beina i været, helt slappe å gode… før verden igjen tar full sats, og noen finner ut at de skal ta deg i bruk igjen.. 😉


 

Hvordan takler du stress-ukene før jul?

Er du flink til å takle stress?

Har du klart å skru ned tempoet nå, og finne roen?

 


46 kommentarer
    1. cuskima: Ja, ikke sant. Det er nok ikke selve julen hos meg heller, mer alt rundt.. 😛 Usagte ting kanskje. Jeg elsker adventen på mange måter, med kalendere, markeder og annet,men synes som sagt det er godt når maskinene skrus av i byen, og alle slutter å løpe 🙂

    2. Eg forstår hva du mener egentlig, er bare at eg elsker jul og kanskje derfor nekter å se på alet maset og heller velger og kose meg.
      Er noen ting som kan stresse meg ,men det er mye mer andre faktorer enn selve julen.
      Når folk på død og liv skal bestemme over meg og tiden min og mner de vet bedre enn meg hva eg skal gjøre burde gjøre og at *alle* andre normale folk ditt og datt -det er veldig irriterende 😛

    3. cuskima: Så bra at du klarer å beholde roen 🙂 Jeg er ikke stresset NÅ, men i førjulstiden 😀 Nå er jeg full av ro og helt slapp i sofaen her, med beina opp 😀 Hi-hi.. Og jeg er i utgangspunktet ikke så stresset jeg heller,men BLIR det av alle de andre inne på sentrene, som løper rundt… DE blir jeg stresset av, alt rundt meg… Jeg trenger å lære stressmestringsteknikker 😉 Ja, julen kommer uansett, og hit skal ingen en gang…likevel lar jeg meg stresse..

    4. uffda, nei blir ikkje så stresset av jul,mer av alle i familien som vil eg skal bli stresset for at alt ikkje er helt på stell. So what? Julen kommer anyway og når vi sitter til bords er aldri noen misfornøyd 🙂

    5. Fru Stussli: Å så deilig, kose deg masse med handlingen i morgen. Skal ut enn tur jeg også, fikk penger til jul, og de skal nok også få noen små bein å gå på:-D
      Kosmos <3

    6. Jeg tenkte jeg bare skulle føle meg frem 😀 Vips så ser jeg noe jeg har lyst på og vips så kjøper jeg det. En liten titt i en av de fine strikke/heklebøkene mine i kveld for å hente inspirasjon 😀

    7. Fru Stussli: Ja, det var jammen helt perfekt 🙂 Han har skjønt både sin mor og damer generelt tror jeg 😀 Dere må ha oppdratt han bra 😉 Det er jo en herlig gave, og som å gå i snopbutikken for deg 🙂 Jeg tror jammen jeg selv må ut å handle litt i morgen, blir jo helt inspirert her av deg 🙂 vet du HVA du skal ha da, hva du skal lage eller skal du bare gjøre dypdykk i alle kurver og hyller? 😀

    8. Fru Stussli: Ja, enten har du hull i garnkurven, eller du bare må sette lås på …:-D Jeg tror min blir invadert av små nøster som kommer langveisfra.. for JEG har nå IKKE anskaffet alt det garnet… men nå får jeg ikke igjen lokket 😀 Ha-ha.. jeg må visst jobbe meg litt nedover, hvis det er mulig… sånn som den fyller seg selv 😀 Fikk du gavekkort til jul? 🙂

    9. Fru Stussli: Du har en god vaskemaskintur, litt mer karusell med kiling i magen 😀 og DEN biten liker jeg også, det som har med julemarked med søsteren, og julekalender å gjøre… det er full fart med kiling i magen.. 😀 Men det er noe med jobben min ved halvårene, i tillegg til noe inni hodet mitt som er litt estra touchy på sånne perioder. For som sagt så gjør ikke jeg så mye en gang, sånn rent fysisk, bortsett fra jobben, og litt kalenderen, men det er mer det at jeg LAR meg kave opp veldig i sånne tider, på en ikke-kilende måte, he-he… og som jeg sa til Frustrertfrue under her, at det er de ANDRES skyld 😀 Ha-ha… Bare tull,jeg må bare lære meg litt stressmestringsteknikker, for det gjelder ikke bare jul, men mot avslutning på jobb om sommeren, jeg er MED,for fullt,med hele meg, men blir litt for gira i hodet 😉 Men nå er det romjul, og nå har jeg funnet igjen GODRYTMEN, rusler rundt og vasker litt hvis jeg gidder, spiser karameller og hekler litt. Skikkelig kos 🙂 Klarer du virkelig å komme til BUNNS i kurven? Jeg trodde jeg hadde brukt opp mye til alle veskene og luene mine, men å er den fullere enn noen gang 😀 Stor avslappet klem fra Frodithsen 😀 <3

    10. Så fint beskrevet. Jeg er en av dem som hopper inn i vaskemaskinen med begge beina og av egen fri vilje midt i november. For det meste nyter jeg turen og snurrer lykkelig rundt. Og nå når den har stoppet og jeg er blitt spyttet ut og bort på sofaen, så er det også deilig. Her har jeg sprellet en dag allerede så i dag bar det ut i skogen. Nå kan resten av kvelden tilbringes foran tv 😀
      I morgen skal jeg på garnbutikken, for kurven er tom!!! :-O
      Stor stressfri og nyvasket klem til fineste frodithsen <3

    11. frustrertfrueihouston: Ja, det er de ANDRE sin skyld, i mine øyne… for jeg SKAL ikke noe jeg MÅ jeg… 😀 Men blir oppkavet av de andre, og de usynlige tingene man forventes å burde gjøre,men som man ikke akter å gjøre likevel 😀 Her i byen er de ikke stive i blikket enn gang, bare VILLE i blikket, ser ut som de skal angripe deg 😀 Jeg har ruslet en tur i gamle dager, og det er godt for hodet 🙂 FIn gammel bydel rett ved der jeg bor 🙂

    12. Jeg har sluttet å stresse, men så blir jeg nok litt stresset når andre stresser også. Som å bare skulle innom butikken for å handle litt, men så får du metervis med kø foran deg i kassen av folk med handlevogner med topp på! Da tenker jeg ; hvorfor handlet de ikke inn litt tidligere…sånn at jeg som bare skal ha litt slipper å stå i kø så utrolig lenge. Det hjelper lite å ha god tid å skulle kose seg ute på kjøpesenter, når stressede folk febrilsk leter etter p-plass, eller fyker rundt en helt stiv i blikket. Samtidig så er det deilig å kunne se på de som stresser, og tenke – så herlig at jeg slipper. Nå skal jeg fortsatt bare kose meg med fridagene. God tur ut, håper du finner noen fine fotomotiv!

    13. ritahobbyfoto: Hei-hei Rita 🙂 Er du hjemme igjen? Fra sydens varme land? 🙂 Jeg har hatt innlegg om det fine skjerfet jeg fikk av deg 🙂 Jeg synes det er utrolig deilig at det maset er over, og nå er det bare kos. En liten rusletur står på programmet, helt i bedagelig tempo. Skal se om jeg finner noen fine motiver å fotografere 🙂 Før sola går ned 🙂 Julen har vært fin så langt 🙂 Bare koser meg jeg nå 🙂 Har savnet deg også 🙂 Klemmer <3

    14. det er vel litt deilig å bli ferdig med julemaset også, selv om det er litt hyggelig også.
      men da er kroppen liksom skrudd av etter på ja.
      håper du har hatt en fin jul da 🙂
      mange klemmer fra meg som har savnet deg 🙂

    15. frokenfjeldberg: Åå, det skulle jeg gjerne hørt litt mer om, det stress-mestrings-greiene. For jeg blir dårlig om det blir for ille, rent fysisk. Har klart å unngå denne gangen altså 🙂 SÅ litt flinkere er jeg kanskje 🙂 her skal jeg ut å rusle en tur 🙂 og kanskje vaske et gulv etterhvert… hvis jeg vil ;-D

    16. Tatt av kvinnene: JA, er det ikke rart… og enda jeg gjør ingenting egentlig heller… det er bare inni hodet og sånt alt er så slitsomt… Nå kan jeg vaske opp og ta et gulv i fred, men fy F… for noe mas rett før jul… høye lyder kjennes det som :-D. Ja, sånne kalendere er lure, skrive opp og stryke vekk. Jeg begynner i romjula, med gavene til neste jul 😀 Ha-ha 😀

    17. Det er alltid litt stress, men jeg lar meg ikke stresse. Jeg er ikke stor fan av og julen og kanskje stresser jeg derfor ikke så mye..? Jeg mener at jeg er ganske flink til å håndtere stress, en del av utdannelsen vår på befalsskolen..Stor klem til deg Frodith<3

    18. Haha, det har en tendens til å bli stress rundt jul uansett hvor tidlig man begynner. For min del har det mye med å gjøre at jeg utsetter ting til siste liten. Jeg sto på natten å bakte fattigman til onkel fordi jeg ikke hadde gjort det ferdig tidligere på dagen. Da fortjener jeg nesten litt stress! MEN neste år? Da skal jeg lage meg en liten kalender for desmber (sånn som noen blader lager) og skrive opp hva som skal gjøres hvilke dager før jul 🙂

    19. Bestemors godstol: Ja, skuldrene har virkelig vært høyt over hodet 😀 Bare le 😀 Hi-hi.. Nei, tar det kanskje en annen dag, nå skal jeg rusle meg en tur hvertfall,så får vi se..

    20. Bestemors godstol: Jeg skjønner, jeg blir nemlig også fysisk syk av for mye stress, en slags hodepine, så jeg må lære meg å få HODET med på tankene om å ikke la meg gire opp… For skuldrene er høyere en skyskraperne,selv om jeg ikke GJØR så mye… for jeg trenger heller ikke det nemlig.. 😀 MEn i dag skal jeg vaske noen flater, i slow motion… og kanskje et gulv i morgen, hvis jeg orker… 😀

    21. Oppskrift….hmmm… jeg har jo bakt, kjøpt gaver, vasket, pyntet og fått besøk fra USA i jula… men så var det den oppskriften da…hmmm…. jeg for min del planlegger og legger inn gode pauser for gjør jeg ikke det får jeg migreneanfall av stress og mas.
      Jeg kan ikke stresse og vil ikke stresse, men det tok meg noen år å lære å slappe helt av, for jeg vet jo at jeg blir ferdig, og skulle det mangle noe er det ikke noen krise for meg :))

    22. Elin Slåen: Ja, heldigvis 🙂 Det er ofte litt mas før påske på folk også synes jeg 😀 og så blir det helt stille og rolig i byen i påsken, for da drar alle 😀 HERLIG 😀

    23. Bestemors godstol: Åå, så flink du er 🙂 Har du en oppskrift? 🙂 Du skjønner jeg er ikke nødvendigvis fysisk så stresset, sånn at jeg løper hele tida, men jeg blir det så vedig i hodet, og da påvirker det meg så inmari, jeg GJØR ikke så mye, ikke har jeg bakt eller vasket, som alle andre klarer å presse inn… Fordi jeg synes ikke jeg trenger det… vasker nå i stedet.. men bare det med gaver og rapportskriving på jobb, og sånn som er LITT ekstra…. det setter meg helt ut.. Men NÅ er jeg god og avslappet egentlig, vet jeg har mange dager på meg til å bare drive dank… og da kan jeg til og med vaske et gulv 😀

    24. He he.. Jeg blir også stresset av folk som stresser, og alt maset og alt det der- men selve julen stresser jeg ikke over- det er bare alle andre! 😛
      Nå kan vi i alle fall nyte noen måneder føre neste stressperiode begynner 🙂

    25. Stress…hva er det?
      Joda, jeg vet hva stress er men jeg er ikke typen som stresser rundt omkring. Har vel egentlig en veldig avslappet holdning til det og det er sjelden jeg selv stresser rundt omkring :))

    26. Elin Slåen: Nei, her i huset er det bare jeg som feirer, bittelitt, men LIKEVEL blir jeg så stresset. Bare av å GÅ gjennom shoppingsentrene. Men det er noe med hele meg som tåler dårlig stress ALLTID, så jeg tåler det like dårlig til sommeren for å si det sånn… Og jeg har jo ikke gjort stort til jul, bortsett fra gaver, men i tillegge til jobb,og med en følelse av at jeg BURDE ha vasket huset i det minste, så er det nok til at skuldrene mine er flere meter over havet, og at hodet er helt kjørt 😛 Og da synes jeg det er utrolig deilig når første juledag kommer, og andre… og det er helt stille overalt. Ikke en bil nesten i 🙂 Og sånn blir det noen dager.. Tror jeg bør flytte på landet ;-D

    27. deveny: EN gang må jeg gjøre det også.. og NÅ har jeg faktisk tid…og ro…så kan ta et gulv…og så vente med resten til i morgen… og ta ET gulv i morgen også… sånn blir ikke stress, og jeg slapper av masse likevel 🙂 Jeg trenger ikke BARE ligge på sofaen 😀

    28. foreignerat50: Jeg gjør ting litt mer avslappet nå, så det å vaske et gulv NÅ er ikke noe stress, så det er greit med litt små-pussel 🙂 Men FØR jul, fy a meg!! 😀

    29. Det er det fine med å “boikotte” julen- jeg stresser ikke med noe! 😉 He he.. Ikke kjøpte jeg så mange gaver i år heller, så jeg blei fort ferdig 🙂
      Neste år har jeg en følelse av at jeg MÅ feire jul sammen med andre så da blir jeg sikkert stresset fordi jeg har masse folk rundt meg 😛 ha ha..
      Men det skal bli deilig nå når det verste roer seg hos folk, for folk er virkelig helt gale- jeg truet facebook-venner med stryk i går! At nå er det 364 dager igjen å forberede seg til neste jul, så hvis noen syter 1 uke føre jul om aaaaaaaalt de enda ikke har rukket å gjøre, så skal jeg komme å ta de 😉 he he… Jeg mener, man har et helt år på seg, likevel suger folk i planlegging 😛

    30. Ja, det føltes slik ut før julen:) men det er utrolig deilig og verdt alt sammen.
      Nå som du sier, kan vi bare slappe av….tja…jeg har klær jeg bør strykke…
      Ja ja. Godt når freden senker seg i heimen:)

    31. Helge: Jeg delte det faktisk opp veldig, og jeg tok meg tid til venne-treffe, og å møte noen nye bloggvenner, og sette meg ned i rolige samtaler… Likevel får jeg denne veldig hektiske følelsen, som kaster meg rundt.. Hodet er ikke veldig flink på dette stresskjøret, selv om jeg VET alle tipsene og alt 😀 Men neste år… kanskje jeg begynner med julegavene NÅ, i romjula 😀

    32. Alle veit at man blir stressa før jul hvert år. Det burde kunne takles, man burde øve seg på takling av stress året igjennom, det samme gjelder å få sprø svor. Tror det gjelder bare og dele det litt opp og ikke fly fra butikk til butikk en og samme dag. Hvis mulighet så handle i god tid, mat kan fryses. Og tenke på at det er gaven som gjelder – ikke prislappen. Ta tid til hvile – dyrk samtalen med venner, gå en tur i skogen og nyt stillheten. Kun noen få tips men hvor stressa man blir er opptil hver enkel. Ha en fin dag.

    33. Hanne: Ja, det er vel litt sånn at jeg har jo ikke gjort så mye av de tingene jeg heller, ikke bakt, ikke laget noe som helst… men byen har et tempo som gjør at jeg FLYR likevel, fort -fort rundt, og finner gaver f eks… OG skuldrene henger kjempehøyt fordi jeg TROR det er noe jeg bør gjøre, som hele byen forventer liksom… Jeg lå til kl 10.30 jeg også, så NÅ er liksom alt landet, NÅ er det deilig… det er den forbaska førjulsperioden som peser meg litt… men NÅ skal jeg bare kooooose meg… gå tuuuuur…. og laaaate meg.. 😉 Ha en fin dag du også 🙂

    34. Det var den rette du spurte. Jeg har ikke stresset i heletatt. Ikke bakt, ikke vasket og ikke gjort noe jeg ikke ha likt. Bare kos, det er jul det..skulle ha sett meg nå… Ligger i sengen enda klokka er 10.51, langt på dag ville far min ha sagt….men jeg skal ikke opp av sengen før jeg vil sjøl..ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg