Kjedsomhet skaper kreativitet ;-)

Ingen kunne vel kjede seg som OSS som vokste opp på 70-tallet… Vi som knapt var vant med TV… og det som fantes av tv-programmer var i såfall for det meste forbeholdt voksne..og man måtte være minst 12 år før man fikk lov å se på Derrick liksom.. Så vi vokste opp med evnen til å KJEDE oss.. Ikke det at vi LIKTE å kjede oss, så vi fikk fort en slutt på det egentlig hvis det satte inn for alvor….  Litt SKIKKELIG kjeding, noen timinuttere på en gressplen i 8-9-års-alderen skapte stor kreativitet. Vi oppfant LUSKINGEN, som sikkert haugevis av andre 8-åringer gjorde akkurat på samme alderen, og vi var så kreative at vi satte en stor pappeske MIDT på gressplenen, og lusket inne  derifra… Hellig overbevist om at ingen ville skjønne vi var inni der..

Vi sendte brev til Donald Duck &Co, Norge, og ba om Super-nøtter, da vi kjente behovet for å lære å fly fra garasjetaket… og skjønte at det ikke gikk uten supernøtter… i et øyeblikk av kjedsomhet og kreativ tenking.. 

 

Med tiden har vi lært oss til å ALDRI kjede oss nesten.. Kanskje mest av alt vi voksne… vi har programmert det meste av tiden vår etter arbeidstid. Men også mange av barn som vokser opp i dag har også så mange bundne aktiviteter at de ikke rekker å kjede seg… Går vi glipp av noe, når vi ikke kjeder oss litt innimellom? … Jeg har ikke noe fasit-svar,jeg bare funderer litt.. Og jeg ser at når jeg blir sittende å kjede meg litt, som jeg faktisk får sjansen til i jula… ja da kommer det mye rare tanker.. og en del kreative ideer.. 

Vet ikke om det er så fryktelig kreativt, men nå vokser det hvertfall fram en heklet tunika, fra sofakroken her snart 🙂 Jeg gir meg ikke.. Den blir forhåpentlig noe liknende denne… men man vet aldri fordi jeg hekler på frihånd 🙂


Sett forfra, og fra siden… skal altså ha hette… hvis jeg får til..

 

Kjeder du deg litt innimellom?

Dukker det opp rare ideer når du kjeder deg?

 

 

 

40 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Ja, kanskje de kjeder seg MER, og hadde man tatt fra dem data og tv noen dager tenker jeg vi kanskje ville sett noen nye greier 🙂 Jeg er også spent på tunikaen. Driver med skjørtet 🙂

    2. Jeg har fått det for meg at barn kjeder seg mer nå enn “da jeg var ung”. Niesene til Matias er 3 og 6 år og hvis de, spesielt hun eldste, ikke får spille noe eller se på TV kjeder hun seg. Da må hun bli aktivisert av voksne.
      Jeg kan lite om barneoppdragelse, men jeg skulle ønske barn lekte mer og satt mindre foran skjermer. Det tror jeg i hvert fall ikke bidrar til økt kreativitet!
      Over til noe annet: jeg gleder meg veldig til å se tunikaen din! <3

    3. Mamma til 2: Naturlige ledere høres det ut som 🙂 Ikke noe negativt 🙂 Synes jeg hvertfall 😀 Nei, skjønner det med kalenderen, du får nok heller satse på påskenøtter ja 😀 Jeg heiet jo voldsomt på dere som sa ja til barnehage jeg 🙂 Klart de skal, og de fleste elsker det jo, og har godt av det 🙂 Ja, det stemmer det, de begynte jo litt tilvenning i desember 🙂 Uff-stakkar deg som skal på jobb igjen, jeg skal ikke før torsdag 🙂 PUH! Ja, kom innom igjen når du får tid 🙂 er så koselig vøttø 😀

    4. Du skjønner atte tvillings begynte i barnehagen 2.desember for å få en myk overgang før juleferie, derfor fikk jeg ikke tid til å være med på julekalenderen. Jeg leverte og hentet podene, hadde dagvakter selv, hjem å lage middag og ‘alt det der’ vettu, så tidsfristen kl 22 for meg ble for tidlig :-((( Satser på påskenøtter 😀 Iflg de ansatte i barnehagen er tvillings litt sjefete, men inkluderende, det ‘språket’ kjenner vel du, men tror det er positivt, he he. De liker seg iallfall godt. bra det. vi ble jo dømt nord og ned av familien – 1 åringer skal IKKE være i barnehage osv, men nå er det motbevist 😉 Jeg skulle egentlig bare svare på det du spurte om, men når jeg først slår av en prat med deg, da blir det litt ‘ekstra’ 😀 Jeg kommer innom igjen en annen dag om ikke lenge. Romjuls-og-snart-bade-klemmer fra meg og tvillings, gubben har kveldsvakt, i morgen skal jeg på jobb. men jeg har jo hatt fri siden julaften 😀

    5. Nei du har det du ja, så koslig da! haha
      Nei, men er ikke alltid det trenger og være å være perfekt, til tider så er jo det de bildene som skal illustrere som er de beste også da, synst jeg =) haha

    6. Moving On: Jeg har sett navnet ditt før hos noen av mine bloggvenner, og kos med folk som man ser man kan PRATE litt med 🙂 Da ser jeg nok bordet ditt når det dukker opp 😀 Jeg gikk ETT kurs på friundervisningen for massevis av år siden, jeg vet ikke om jeg får det til egentlig, men som tegninger på bloggen er de mest ment for å illustrere et poeng, og trenger ikke være så perfelkte kunstnerisk 🙂

    7. Livsrom: Jøss, det er jo egentlig litt bra da, på en måte 😀 Å ikke kjede seg noe 🙂 Det betyr sikkert at du er opptatt med mye gøy, og hvis du begynner å kjede deg litt, så finner du på noe du liker å gjøre 🙂 Stort sett i hverdagen, med jobben i full gang, da kjeder jeg meg ikke stort.. da er hodet litt for opptatt av ting DER de timene jeg IKKE er der også… Elever setter spor langt utover ettermiddagen.. Men i ferier, får jeg muligheten til å legge meg litt tilbake og NI-kjede meg et par timer… Og DA kommer det mye rare tanker, som gir seg utslag i rare blogginnlegg eller tegninger eller en tunika 😉 Ja, den skal være til meg selv 🙂 Jeg jobber med skjørtet først… så får vi se.. er litt småtykt garn.. Blir spennende å se, en vinterkjole liksom.. Ha en fin romjul du også Liv, så ut som du koste deg på bildene dine 🙂 Klemmer <3

    8. neei så kult.. kropper har jeg så lyst å lære meg å tegne!
      men har en finmotorik som er helt på tryne feil, så det må nok bli med ønsketenkning!
      Så morro at du får det til!! kjente jeg ble litt missunelig på deg nå-
      så koslig med vennespørsel – godtok deg.

    9. Wow, du kommer til å bli kjempestilig i den…. ja, for jeg regner med den er til deg selv? Det ser ut til at du har godt av å kjede deg…. ;)?
      Jeg? Jeg kjeder meg aldri, eller kanskje forresten når jeg kjører bil for det er ganske kjedelig, ellers vet jeg knapt hva ordet innebærer;)
      Ha en kreativ romjul videre:)
      Klemmer<3

    10. Moving On: Jeg malte masse med oljemaling før,men det er sikkert 15 år siden kan jeg tenke meg 😛 Da gikk det i kropper.. Men etter å ha tegnet så mye på bloggen, har jeg fått litt andre måter å tenke bilder og tegninger/malerier 🙂 Jeg var akkurat innom deg med en venneforespørsel 🙂 Ja, med servietter og maling og lakk, er jeg sikker på dette blir et fint bord 🙂

    11. a, vettu, ble igrunn kjempe fornøyd med den krakken, så nå ble den plutselig en pynte gjenstand i steden for bruksgjenstand her i huset.. haha
      åå så morro, du kan gjøre så mye med acryl maling, håper du slår deg løs og bare prøver deg frm på småting!:) du kommer til og elske det.
      Ja skal informere om bordet, fikk ånden over meg nå, så nå er servietter funnet frem, malingen funnet frem, og lakken.. så kanskje det blir et resultat av dette her til slutt! 🙂

    12. Moving On: Å fine krakken 🙂 Med blomster på 🙂 Herlig! Ja, jeg fikk maling av en bloggvenn her inne, i posten. Acryl-maling. Ikke malt MYE ennå,men den ligger uti der, og NÅ er egentlig litt tid for sånne ting. Gleder meg til å høre om hva som skjer videre med bordet, hvis du informerer om det? 😀 Ja, klesklyper,papp, saks og litt maling, da kan det bli mye gøy 🙂

    13. Mamma til 2: Ååå, så koselig å se deg igjen 🙂 Har savnet deg her og når jeg ikke så snurten av deg på julekalenderen, så tenkte jeg du hadde meldt deg ut HELT 😀 Men skjønner det er hektisk ja, jeg har jo ikke EN å passe på engang…bortsett fra Gubben, ha-ha.. og likevel var jeg så stresset i desember at jeg hadde skuldre oppi været, flere meter over havet… 😛 Så den KJEDINGA får jeg ikke MYE av akkurat jeg heller.. Men NÅ, deilig og rolig, og i går litt kjedelig… litt deilig kjedelig 😀 Sånn at jeg akkurat fikk litt kreativitet i sving 🙂 Jeg tenker nok at de to podene holder dere i ånde ganske mye ja 😀
      Kose dere med middag og fin romjul. De begynner i barnehagen på nyåret? Ikke sant? 🙂 Jeg skal ikke få hetta, uten hetta 😀 den duger uten hette og 😉 Klemmeribøtterogspann <3

    14. Ja, det er noe med det å kjede seg, det bringer frem mye bra, vertfall i form av kreativitet..
      satt her får noen uker siden også å kjedet meg, da ble min grå kjedelig ikea krakk hvit med blomster på 🙂
      Ja, jeg mener også at det er sunt å kjede seg, alle burde kjenne på det og kjede seg, og ikke alltid ha noen eller noe til og underholde seg. la kreativitet komme av seg selv.. Gi barna kleskliper, en pappeske og tråd, se hva som skjer type ting.
      Stuebordet gikk fra og være svart til hvitt.. men er ikke ferdig med det ennå, tenkte jeg skulle ta runde nummer to senere, må bare finne ut hvordan det skal bli.

    15. Moving On: Der ser du 😀 Med en gang det dukker opp litt kjedsomhet, så får vi gjort fine ting 🙂 For vi gidder jo ikke kjede oss lenge av gangen akkurat 😉 Og det er jo der kreativiteten dukker opp. Ja, jeg tenker på det som noe bra og vokse opp i en litt “KJEDELIG” tidsepoke, for jeg mener selv at jeg utviklet en del kreativitet på det tidspunktet, så selv om jeg NÅ har massevis av duppeditter jeg også etterhvert… så er det likevel noe annet der oppe i skallen, som setter i gang om jeg kjeder meg, driver på med alskens rare krumspring… det ender ofte opp i rare blogginnlegg, noen morsomme tegninger eller litt håndarbeid 🙂 Skulle gjerne sett det stuebordet 🙂 med blomster på? Eller plain ensfarget? 😉 hi-hi

    16. Hei i romjula, heklesnuppa 😀 Så sjelden som jeg er inne hos deg, så skjønner du nok at her går ting i hundre, men alt er bare kos altså 😉 Jeg lengter etter en kjede-meg-dag, tro det eller ei, det har ikke vært en eneste av dem i 2013 iallfall. Det mest kreative jeg har gjort i desember er å kjøpe og tenne PÅ adventstaken, ha ha – og pynta pittelitt 🙂 Har et par klåfingra poder her i huset vettu, så vi har funnet ut at å bare rope NEI, NEI, det blir det ikke julestemning av, he he. Nå er det snart middag her, uten mat og drikke, duger helten(e) ikke 😉 Ha en kos romjulskveld med tunikaen, får du ikke TIL hetta, så ikke FÅ hetta 😀 Romjulsklemmer i fleng herfra <3<3<3<3

    17. deler av meg skulle så virkelig ønske jeg kunne bli født å vokse opp på 70-tallet.
      hvor det ikke var så mye elektroniske dubbeditter.
      Nå kom jeg på slutten av 80 tallet – begynnelsen av 90 tallet, fra ” der ingen skulle tro at noen kunne bu” så vi hadde ikke akuratt tv eller den slags vi heller.
      husker det som en bra ting, hvor vi var ute, beveget oss brukte det vi hadde rundt oss.
      den dag i dag, så kjeder jeg meg nok ikke så mye nå heller, og de gangene de gjør, så blomstrer kreativiteten.. kjedet meg i natt, så da ble stuebordet malt 🙂 haha

    18. Engla: Hei hei min venn :-)Ja, vi får håpe jeg får den til 🙂 Jeg tror den blir veldig fin hvis jeg klarer… Nå er jeg på skjørte-delen… Men må tegne så mye innimellom, så jeg glemmer meg bort litt 😀 Ja, du får ta deg en liten rask heklings du også, før Lykkeliten er i full sving igjen 😀 Kose deg du også Engla 🙂 KLemmermasse <3

    19. Wow, den tunikaen likte jeg virkelig fasongen på <3
      Jeg krysser fingrene for deg og er helt sikker på at du får det til og at den blir aldeles nydelig <3
      Nå skal jeg også frem med heklekroken før lykkeliten våkner igjen 🙂
      Kos deg og ha en fortsatt fin dag fineste frodith <3
      Kosemoseklem fra Engla

    20. cuskima: Nei, hun hørtes ikke videre slapp ut, eller at hun mnagler kreativitet 😀 Jeg tror nemlig det er flere ting som trigger kreativitet, og kjede-seg-øyeblikk er bare en av tingene.. Jeg kan klekke ut skumle planer mens jeg går tur eller vasker gulvet også jeg… Vel, vaske gulvet er jo kjedelig da, så ikke rart det kommer tanker da 😉 Men jeg kan klemme ut geniale ideer, litt under press også.. Stress-situasjoner… he-he..geniale..synes jeg selv da 😀 Men tror vi alle har litt godt av å kjede oss bitte-litt, eller få noen rolige-ikke-gjøre-perioder… sånn at vi får igang hjernen på en annen måte.. Men med den hverdagen mange unge har i dag,og vi HAR alle duppedittene, de er vokst opp i en annen hverdag,og har ofte en annen type underholdning tilgjengelig ALLTID.. Men noen er kreative, finner anderledes tankespor, nye ideer osv likevel, så det er nok noe som ligger litt i oss også 🙂 Ha en super dag du også 🙂 Kose deg 🙂 Klemmerivei<3

    21. Min matgale verden: Ja, jeg håper virkelig jeg fårn til 🙂 Sånn som den er inni hodet mitt 😀 Ja, der ser du, litt kjeding var alt som skulle til, så var du i gang langt oppe på fjellet 😀 og kavet… tenker du fikk tenkt ut noen geniale blogginnlegg der du gikk 🙂 Ikke sant? Så, nå har hjernen jobbet hardt, og kroppen også, så nå fortjener dere pysjbuksa 🙂 Klemmer til deg min venn <3

    22. Husker da eg var liten og sa eg kjeeeeeeeeeeeeeedar meeeeeeeeg. Så svarte mamma fint det er mye du kan gjøre, vaske gulvet, gå med bosset, rydde, henge opp klær etc. Hun kom alltid med kjedelige oppgaver til meg så da kjedet eg meg plutselig ikkje lengre. Var sjeldent eg hadde det så kjedelig at eg heller ville vaske og rydde.
      Det eg opplever i dag med de unge er at om de ikkje fyller hvert sekund med NOE så kjeder de seg. datteren min kan bruke TIMESVIS på å finne noen andre å være med så de kan kjede seg sammen. Og desverre skjer ikkje de mest kreative tingene ut av den kjedingen. Altså hun kan sitte og syte i flere timer over at det er INGEN å ære med. Og når hun endelig finner noen -via sms eller FB eller faktisk ta en telefon -som skjer litt sjeldent) og eg spør hva de skal, så skal de aldri noe som helst. Og når eg sier men er jo mye du kunne gjort hjemme . Ryddet rommet , strikket ferdig på genseren din eller eller så svarer hun ,nei eg vil ikkje sånne ting.
      Eg kjeder meg aldri, eg har for mye tanker og de få gangene eg har tid å sitte helt i ro og nyte -ja da gjor eg DET altså 🙂
      Veldig fint innlegg 🙂
      Og forresten datteren min er super kreativ så hun sitter ikkje på baken og bare surfer med telefonen.
      Hun laget smykker til alle damene i familien i år -og et armbånd til min bror.
      Hun laget såper og konfekt så det står ikkje på kreativiteten. Hun har strikket 3 skappelgensere på frihånd, samt en skappeljakke med lommer og belte. Og en mariusgenser på litt over 1 uke, med 3 opprekkinger av mønster 😛 Så hun er en maskin 🙂
      ha en super dag klemmeting

    23. Stilig! Den der kommer du til å ta deg ut i:) Ja….idag kjedet jeg meg, og når da strømmen i tillegg forsvant, tok jeg Bonnie med på tur. Opp på en høy topp, hvor det blåste sånn at vi nesten ikke kunne puste, og så gikk vi i over to timer på fjellet, og nå er vi i sofaen igjen, herlig forblåste, og akkurat blitt varm og tørr igjen. Strømmen er tilbake, og nå skal jeg hvile litt, før kjøkkenbenken venter;) Sånn gikk den kjedsomheten idag, men sånn er det ikke alltid;) Artige historier fra gamle dager:) Kjente meg igjen der:) Nyt pysjdagen, her er pysjbuksene på igjen. klemklem

    24. Amorartis ~ Tegning og hverdag: Ja, vi hadde jo tv vi også altså,men bare så vidt,da jeg var helt liten hvertfall 😀 Men vi brukte mye tid ute 😀 Og fant opp ting nesten 😀 Jeg ender også opp med litt tegning, tegning kan trigge bloggingen min også, og omvendt 😀 Og selvfølgelig all hekling eller annet rart 🙂 Jeg trenger ofte å kjede meg litt, selv om det ikke skjer ofte, for da blir jeg kreativ, men jeg kan bli det noen ganger under litt press også 😀 Hvis jeg TRENGER noe laget 🙂

    25. Jeg tror så absolutt mennesker har godt av å kjede seg en gang i blant. Det å ikke ha noe som helst å gjøre fører jo til en del kreativ tenkning, og det er bra! 😀 Husker det var mange rare ideer i min barndom også! Selv om jeg vokste opp med TV og begynnende tvspill på 90 tallet var det fortsatt ut i skogen og opp i trærne som var det store. 😛
      Jeg kjeder meg av og til, men da kommer kreativiteten, og jeg ender som regel opp med å tegne noe. 😉

    26. ritahobbyfoto: Jeg tror det er litt sunt å kjede seg litt innimellom, hvertfall for meg, fordi det setter i gang noen tanker og ideer i hodet mitt 🙂 Og det trenger jeg. Og nå er jeg i gang med et spennende prosjekt, så nå får vi se hvordan det blir 😀 Om en stund 🙂 Ja, jeg tror mange barn sliter med å klare finne på ting selv, men ikke alle. Noen er kreative, og leker som vi gjorde og finner på rare,nye og kreative ting 🙂 Det vet jeg 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    27. Fru Stussli: TIttei 🙂 Håper jeg får til den kjole-tunikaen altså.. Jeg er i gang, men det er en vintersak, og jeg aner jo ikke resultatet 😀 Kanskje den passer noen helt andre når jeg er ferdig 😀 Oppimellomprosjekt? Hva er det ? 😀 Ja, tenker du gleder det til symaskinen får fart på rumpa igjen 😀 Ja, man blir litt kreativ av kjedsomhet, fordi man ikke vil kjede seg 🙂 Men jeg ser også at jeg blir LITT kreativ under PRESS noen ganger faktisk også, når det er stress.. så det er litt forskjellig som trigger kreativiteten min hvertfall. Jeg fortsetter hekleprosjektet i dag, og håper å kunne vise noe underveis.. 🙂 Skal ut å lufte snuten bittelitt i dag også 🙂 Ha en herlig dag Bente <3 Kreativ klem herfra også,for i dag kjeder jeg meg IKKE 😀 <3

    28. frustrertfrueihouston: Nei, vi kjeder oss ikke LEEENGE, for det blir for kjedelig for å si det sånn, men det er i dette finne-på-noe-å-gjøre-øyeblikket det kan poppe opp noen lure ideer til ting man kan lage, ting man kan gjøre, som kan vær litt kreativt 🙂 Jeg vet aldri hvordan det blir det jeg lager jeg heller, så noen ganger blir det ikke noe.. Men moro å prøve, og jeg måler på meg selv underveis.. og heklet en topp sånn i sommer 😀 Og jeg ORKER ikke sitte med oppskrift, er litt for utålmodig til det 😀 Jeg kjeder meg ikke ofte lenger jeg heller, en hektisk jobb som krever hodet mitt litt de timene jeg ikke er på jobb også, men nå i jula, og litt i andre ferier, får jeg tid til å ligge litt på sofaen å glane i taket… og DA kommer det bitte litt kjeding inn… og med det…noen lure tanker 😀

    29. Jeg også kjeder meg innimellom. Å tror det er helt naturlig.
      Hi hi. Men fint med hobbyer man kan drive med da.
      Husker godt når vi var barn ja , når vi ikke hadde tv eller tlf og dataspill osv.
      barna i dag klarer ikke å kjede seg eller finne på andre leker en i pad pc osv.
      ønsker deg en fin dag 🙂

    30. Herlig alvelignende kjole!! Den blir knallfin!! Jeg er i gang med et oppimellomprosjekt med heklekroken. Ellers gleeeeder jeg meg til å finne frem symaskinen over nyttår <3
      Er sant at man blir kreativ av kjedsomhet. Når jeg ser på Emma virker det ikke som hun trenger å kjede seg for å bli kreativ. Vips så har hun skapt noe og kommer ned for å vise meg. Hun er aldri langt unna limpistolen sin 😀
      Håper du har en herlig og kreativ dag
      Stooor kreativklem helt uten kjedsomhet

    31. Å kjede seg kan nok være sunt i blant. Men tror egentlig det er lenge siden jeg har gjort det. For når man ikke har noe å ta seg til, så finner man jo på noe. Om det er å se tv, strikke, lese en bok, se på bilder, sjekke nettnyheter eller blogger, bake noe, vaske klær, skifte på sengen, gå en tur, mulighetene er mange. Kanskje det er derfor ferie kan være så godt, å kunne flate ut på en solenseng i sol eller under en parasoll for så å ikke gjøre ingenting et par timer. ( men så blir jeg litt rastløs og klarer ikke ligge i ro så lenge, så da er det bare å finne på noe igjen). Tror ikke helt stillesittend arbeid er noe for meg, så jeg er vel på rett hylle likevel.
      Jeg beundrer deg for å hekle uten oppskrift! Selv må jeg ha oppskrift, ellers vet jeg ikke hvordan resultatet hadde blitt.

    32. Helge: Ja, når man var liten fant man på mye rart NÅR man kjedet seg, man brukte hodet for å finne på ting som var gøy 🙂 Og det kunne være leker som fantes, eller man fant opp noe selv. Hvis du har mange ideer, så trenger du altså bare å sparke deg selv litt i rumpa skjønner jeg? 😀 Det er jo moro å se når det blir noe av ting, syne jeg 🙂 At det gror fram ting av garn f eks 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Åpne butikker i dag 🙂

    33. Kjeder meg innimellom og er tiltider utrolig tafatt av meg. I min barndom på julaften fikk jeg alltid med meg Donalds Jul på TV men aldri Tante Pose for når den filmen starta måtte vi i kirken. Tror jeg knapt har sett hele fimen med Tante Pose, bare deler, men det kan rette seg. Har egentlig mange ideer i hodet men som sagt så er jeg litt tafatt av meg. Ellers var det mange og leike sammen med i nabolaget ellers i året da jeg var liten, det var gjemsel, ping-pang-blekkboks, sykkelrace og sparka fotball på skolen som lå rett over veien. Ha en fin dag.

    34. foreignerat50: Ja, tegner selv, i Paint -programmet i Windows 🙂 Takk-takk , koselig du synes de er fine 🙂 Akkurat Langbein er klippet og limt inn da 😀 Men resten er mitt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg