Tenk om verden var i svart-hvitt.. ;-)

Noen mennesker har lett for å se på ting veldig svart eller hvitt. Enten er ting SÅNN, eller så er de absolutt motsatt… Og sånn ER det bare liksom… Noen mennesker har vanskeligheter med å se nyansene i verden… enten det gjelder nyansene i andre mennesker… eller det gjelder nyansene i livet generelt.. For ting er da vel ikke SVART eller HVITT? Ting har vel som oftest ulike nyanser, og mennesker også,  og ikke så skarpe kanter som noen skal ha det til..? Og som oftest er ting mye mer preget av FARGER også, hvis vi bare ser litt nøyere etter.. 

Verden trenger ikke være så grå,svart eller hvitt som man i utgangspunktet tror, selv om  enkelte dager kanskje opttrer litt slemt eller kjedelig fra starten av…. Da gjelder det å ta på de rette brillene, de med fargede glass… å lage dagen sin så fargefull og full av nyanser som man bare klarer selv.. Og for å få til det må vi kanskje slippe inn litt lys… for lyset har utrolig mye å si, for å gi både verden og folkene farger..

En del av oss er jo vokst opp i en tid, hvor verden nærmest VAR i svart-hvitt…. hvertfall på bilder… Og når jeg tenker etter, så hadde vel verden faktisk farger da også.. Eller? Men tenk om verden virkelig VAR i svart-hvitt, tenk hvor rart det hadde vært.. Tenk hvor mye sola og lyset har å si, for at vi faktisk kan se verden i farger..

Jeg er jammen glad for at den nye året også kommer i farger også…  😉

For å gjøre min verden mer fargerik i året som kommer, satte jeg i går i gang med litt fotoeksperimentering… for MEG er dette litt nytt nemlig.. 

Tenk hvis disse flotte høstfargene ikke fantes….

Eller hvis skyggen hadde samme farge som resten av verden…

 


Ikke noe poeng med nyfarget hår…

 


Hadde sommerens solstoler tatt seg like bra ut, gjenglemt på en strand på sene høsten..


…om de var preget av gammel film…Ja, her kanskje… tar de seg enda bedre ut… 😉

 


Lurer på om om det imponerende med å gå til Gaustadtoppen en lørdag formiddag… 


… hadde vært like imponerende hvis verden var i svart-hvitt?… Men på den annen side… de gikk jo til Gaustadtoppen  i ” gamle-dager”  også 😉

 

 

 Har du noen planer for å gjøre hverdagen litt mer fargerik i året som kommer?

44 kommentarer
    1. cuskima: Jeg synes noen bilder blir fint i svart-hvitt, men ser nå litt mer HVA jeg synes er bedre i farger og sånt 🙂 Forskjellige motiv til farger eller svart-hvitt 🙂 Men verden ellers ja den er fin i farger, og nyanser 🙂

    2. hmm, det ordner seg altid. gjør det ikke det da 🙂
      sier jeg med ett lite forsiktig smil..
      det skal vel mye til før noen dytter meg av pinnen 🙂
      hihih. mange klemmer tilbake 🙂

    3. Engla: Vi er vel LITT svart-hvitt-tenkende innimellom alle sammen kanskje 🙂 Men vi jobber for å se nyansene hos hverandre, og det er bra 🙂 Hvis alle gjør det så blir deg jo mer fargerikt, 🙂 Min dag har vært litt fargerik, på noen måter. Jeg har hvertfall tenkt litt på noen småting jeg skal gjøre framover, og noen ting jeg IKKE skal gjøre 😀 Veldig kryptisk.. Kommer mer i morgen 😀 Ha en kjempefin kveld du også min venn 🙂 Kjempeklemmer på full fart over <3

    4. Noen ganger er jeg nok litt svart hvit, men jeg gjør alt hva jeg kan få å få inn alle regnbuens farger 🙂
      Ikke altid like lett, men absolutt verdt å jobbe for 🙂
      Håper du har hatt en fargerik dag min kjære søte venn <3
      Ønsker deg en superduperfin kveld!
      Stoooor go´klem far Engla

    5. Tatt av kvinnene: Ja, det er ikke alltid like lett… og ikke alltid man finner brillene, for å si det på DEN måten 😀 Men man gjør så godt man kan, og da blir det som regel bra nok, er min opplevelse hvertfall 🙂 Ha en fargerik kveld Sara 🙂

    6. Jeg liker nok verden mye bedre med farger enn uten. Men noen dager virker det ofte litt svart-hvitt, i hvert fall om man ikke klarer å ta på seg disse brillene. Men da er det jo bare å gjøre det beste utav det og farge dagen så godt man kan 😀

    7. Helge: Jeg tenker på det å være sosial, gjøre kulturelle ting som fargelegging jeg 🙂 Hvis du føler du blir gladere av det, så er det litt fargelegging. Det grå og triste opphører litt 🙂 Vi gjør det nok litt lettere nærmere våren, fyller på med farger både fysisk og mentalt, men for min egen del er det NÅ jeg kanskje trenger det mest 🙂 Ha en fargerik kveld om du vil 🙂

    8. Her var det mange fine bilder i svart hvitt og fine farger. Det er jo et fargerik samfunn vi lever i så det er mye opptil hver enkel hvor mye farger vi vil tilføye hverdagen. Men jeg har ingen planer om og fargesette livet mitt merre, bli kanskje mere sosial av meg etterhvert, var jo veldig kulturaktiv før jul og den slags kan kalles en farge. Farhgene kommer mere kanskje til mere om våren da alt liv livner til igjen.- Så det blir spent på hva det nye året kommer til og tilby.

    9. foreignerat50: Litt svart -hvitt og litt farger 🙂 Ja, vi må vel kanskje det, blir det for MYE farger, og hei og hopp, så blir det vel kanskje litt for kaotisk også 😀

    10. frustrertfrueihouston: Ja, er ikke VILLA Fridheim herlig 😀 Jeg var også der og så dukkene og alle de andre rare dukkene og utstillingen 🙂 Herlig 🙂 Ja, det hjelper med litt farger i hverdagen. Jeg kler med i LITT farger, men er ikke akkurat Christine Koth 😀 Men liker å matche med noen fargerike strømpebukser og lue f eks, hvis jeg har en HELT svart tunika. Ellers går jeg mye med turkis 🙂 Men har ofte noe svart sammen med 🙂 Ellers liker jeg å sette farge på hverdagen i overført betydning, og det meste av det skjer INNI hodet mitt 😉

    11. Jeg blir så glad når jeg ser fargerike mennesker, men alt med måte. Synes for eksempel Christine Koth er et herlig menneske, men synes klesstilen er litt i meste laget. Men for henne er det riktig, og da skal hun være sånn! Tror ikke en kan kjede seg eller være sur i hennes nærvær. Og har man en dårlig dag fra starten er det ikke noe sjakktrekk å ta på joggebukse og stor hettegenser og gjemme seg i, man føler seg fort litt bedre med en litt “friskere” påkledning. Husker forresten også svart/hvit tv – med “Pernille og Mr. Nelson”, de så jeg igjen på et museum i sommer- i farger! (Fantastiske Villa Fridheim). Det var litt rart for de hadde jo ikke klær med ulike grånyanser! Nei, verden gjør seg best i farger!

    12. ritahobbyfoto: Uff, jeg synes det er litt trist at du ikke har det bra. Håper det er noe som løser seg snart 🙂 Stor klem til deg, med litt farge i klemmen <3

    13. Hanne: Ja, der ble ønsket ditt oppfylt hvertfall her i byen 😀 Snø i massevis her hvertfall 🙂 Ha en fargerik dag du også 🙂 Lenge leve fargene 😀

    14. Ja, veldig trøtt og litt lei seg , men slik er det vel innimellom for alle.
      Alle kan vel ikke smile hver dag, selv om smilet må litt på plass i forhold til jobben.

    15. Jeg kan ikke leve uten farger… er ikke svart/hvit her nei.. ikke beige heller, men farger..
      Eneste hvite jeg savner nå er snø :-))
      Ha en fargerik dag 🙂

    16. deveny: Ja, det er hverdags-fargerikheten som er den viktigste 🙂 Små farge-klatter gjør det hele litt mer spennende 🙂 Ha en flotters dag! 🙂

    17. frokenfjeldberg: Jeg tror du er det største eksempelet på å være Frøken Farge, du er flink til å se nyansene, og å farge dagene dine i alt annet enn svart -hvitt 🙂 Stor fargerik klem til frøken Fargerik 🙂

    18. aldrialene: Så bra du tar på brillene igjen 😀 Jeg glemmer nok nyansene jeg også, og må minne meg selv på det. Og helt klart at litt mere farger gjør det hel mer morsomt 🙂 Jeg satser på et fargerikt år, hvor hverdagene har mange små farge-klatter 🙂 Ha en flott dag 🙂

    19. Jeg er så enig med deg Frodith. Jeg blir drept litt jeg altså, hver gang jeg møter slike svartt hvitt mennesker. Sett heller farge på livet og hverdagen og ha det gøy, se det positive i ting og glede seg over det..Ikke bare finne feil eller se problemer..Flotte bilder..Stor klem Frøken Farge;O);P<3

    20. Livet er mer spennende i farger, det er mennesker og. Takk for påminnelsen! Jeg har alltid satt min ære i å ikke sette folk i bås, ikke dømme noen ut i fra én enkelt handling. Det har jeg glemt litt det siste året. Nå er det på tide å sette på de brillene igjen. Handling og person er ikke samme ting, og farger er mye mer moro enn gråe nyanser 😀

    21. Livsrom: Ja, jeg trenger nok å øve på å se ting litt nyansert jeg også, men å ha farger rundt meg fysisk, og å prøve farge hverdagen min er jeg litt god på 🙂 Ha en fargerik dag du også 🙂 Klemmer <3

    22. “I mørket er alle katter grå,” vet du;) Så lys er viktig. Ofte tror jeg vi velge å se ting i svart/ hvitt fordi det gjør det enklere for oss. Vi trenger ikke ta stilling til alle nøyanser, men det gir klart et kjedeligere liv;)
      Personlig er jeg ganske avhengig av farger i det natulige, men er kanskje ikke like flink til å være nøyansert;)
      Ha en fin og fargerik dag vidrere:)
      Klemmer<3

    23. Oslopadde: Vi starter litt sånn i duse farger, og så guffer vi på litt utover dagen, gjør vi ikke 😀 Jeg er nå kommet meg hit jeg også… og skal gjøre mitt beste 🙂 Ha en fargerik torsdag, lille grodan 🙂 Klemempaddeflat <3

    24. miastorp: Så herlig med den røde kåpa, det er SÅNN som gjør dagene lysere for både deg selv, og HELT sikkert for noen andre også. Fine lille tyttebæret i baksetet 😀 Ha en fargerik dag! <3

    25. Fru Stussli: JA, skal love at Frodither også er trøtte 2. januar, ssssovnet vel ikke før kl 01.30 kanskje… og opp 6… *gjespe omkapp* Bra du skal farge dagene dine i fine farger Bente, med fargerike folk, mat og alt 🙂 Og du er nå en fargeklatt selv du, så du kan hvertfall spre farger 🙂 En god fargerik klem til deg ut i januarmorgenen <3

    26. Moving On: Ja, det er jo å finne de små fargene i hverdagen som gjelder, synes jeg,det kan jo være så mangt egentlig 🙂 Bittesmå fargeklatter daglig, gjør det hele litt mer fargerikt, vi trenger ikke BADE i malingsboksen heller 😀 Ha en fargerik og fin dag i dag du 🙂

    27. Vanja: Ja, vi er enige om at vi trenger litt farger for å gjøre det hele litt mer godt og levelig :-)Hvertfall i overført betydninge, sånn interiøsmessig er det ganske fint med svart -hvitt, men jeg liker best litt farger der også jeg 🙂 Og hvertfall på klær 🙂 Håper du får en fargerik januar, og vi begynner med DENNE dagen 🙂 Klemmer <3

    28. Min matgale verden: Her er det NULL planlegging… rett i gang med et smell 😀 Men de begynner litt senere elvene, så jeg har rukket å gjøre litt nå fra kl 8 🙂 Ja, jeg tror at jeg nesten tenker litt svart-hvitt på minnene, sånn helt konkret nesten, pga de svart-hvitt bildene.. ellers var verden ganske fargeglad i barndommen, sånn i mer overført betydning 🙂 Ja, du har vel fått fart på Dole og Doffen nå 😉 Hi-hi : Jeg har mest lyst på pysjbukser jeg også, men de tar vi på i morgen ettermiddag igjen 😀 Klemmeflat <3

    29. 🙂 Godt nytt år, Frodith! Jeg vet ikke om jeg får farget året på noen måte, men jeg da i alle fall kommet meg på jobb igjen, etter å ha hatt fri i nesten 3 DEILIGE uker. Foreløpig prøver jeg å holde meg våken på kontoret, så får fargene komme etterhvert 🙂 Ønsker deg en fin-fin torsdag.

    30. Her var det masse fine farger 🙂 På vei til jobb i dag tok jeg den rød kåpa! Det var bare en fargeklatt på den bussrutene og det var et rødt tyttebær i baksete 😉 Ha en fin fin dag!

    31. Tradisjonen tro er vi Stusslifolket supertrøtte 2 januar :-O *gjespe kjempestort*
      Jeg skal sørge for et fargerikt 2014 med å bruke mere farger når jeg skaper, omgi meg med fargerike mennesker, spise fargerik mat og spre så masse fargerik glede som jeg kan 😀
      Ha en strålende dag på den fine jobben din <3
      Januarklemme!!

    32. utrolig hva farger igrunn gjør seg, og hvardan igrunn humøret også forandrer seg.
      er du omringer av farget, så blir jo nermet humøre mye bedre en hva det blir om en går inn i et svart-hvitt-grått rom ( selm om det er utrolig fint det også.. haha)
      Har ingen ide om jeg har planer om få litt mer farger inn i min hverdag.. prøve å lete mer etter fargene når ting blir svart ,grått og kjedelig? no ide! haha

    33. Svart hvitt..
      Jeg ville bare ha svart hvit helt til jeg flyttet jeg.
      Alle detaljerne mine, møblene osv. Kun et innslag av litt rosa innemellom.
      Elsker jo svart hvite bilder, men en verden i sort og hvitt hadde blitt utrolig kjedelig.
      At noe er så bastant. Nei det er ikke noe bra. Farger, og mere farger. Det må til.
      Tøffe svar med bildene dine her også.
      Ja mange planer så får vi se da. Nyt en farverik januar.:)

    34. Ganske bra vi har farger ja…. Og litt vittig det med at det ikke fantes farger i gamledager, for det blir liksom sånn man tenker på det, siden alle foto er i sort hvitt:) Jeg vil helst ta på pysjamasbuksene og bli hjemme…men jeg gjør jo ikke det, opp og vekke gutter nå, og det blir sikkert “festlig” 🙂 Ha en strålende dag min venn, planlegging i dag, dere og?? Og det er jo alltid kos. Sprett ut i verden og sett farge på den, som den fargeklatt du er:) klemmer..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg