Klar for noe nytt i det nye året?? :-)

Et nytt år,betyr blanke ark.. Et nytt år betyr at vi kan fargelegge det hvordan vi vil.. VI kan gjøre det litt fargrikt og lære oss noe nytt, eller vi kan fortsette som før..Noen ting kan vi ikke påvirke, noen ting i livet bare skjer… MEN, en del ting kan vi faktisk påvirke selv i livene våre… holdningene våre til folk rundt oss, hverdagen og hvordan den løper avgårde med oss, hvordan farge en dag får… sånne ting…

Vel, har du lyst å få en litt mer fargrik dag, så lær deg tegnspråk da vel…Det er EN måte å gjøre verden mer fargerik på hvertfall… spør du MEG da 😉 En ny og spennende verden for mange… og for oss som er I DEN hver dag…så blir den faktisk ALDRI kjedelig!

1)Under her har du først et lite fint eventyr du sikkert kjenner igjen.. Det kan du bruke som inspirasjon skal du møte egne barn, eller andre barn i jobb i morgen f eks.. Eller du kan bare bruke det som en koselig liten godnatthistorie for deg selv..Fordi det er vakkert å se på i seg selv..

 

 

2)I den nederest filmen, for du tegnspråkalfabetet gjort LIVE- og ikke bare mine små bilder som du har sett før… Det er måten han gjørd et først, som er sånn tegnet ser ut. Han vrir og vender litt på hånden, men det er kun for å vise hvordan tegnet ser ut fra alle kanter.. DU holder handflaen UT som utganspunkt.

 BEKLAGER: Det er visst bare en bokstav som kommer med her… med denne innbygginskoden… Skal finne en bedre video av tegnspråkalfabetet senere… han gjør tegnene litt rart også…

46 kommentarer
    1. ja 10 dager kur,men de sa hun blir bedre etter noen dager. heldigvis hadde eg ikkje pakket vekk alle juleteppene-de får bare ligge litt til hahaha

    2. cuskima: Uff, stakkar lille hunden 🙁 Slitsomt når dyr blir syke, de får jo ikke sagt fra ordentlig heller. Bra det ikke var noe verre da, da kommer hun seg vel snart igjen 🙂 Ja, da ble det nok litt vask på deg ja 😀

    3. Vi har hatt en super jul og romjul og nyttårsfeiring. I går ble desverre ene hunden min utrolig syk og eg ble sittende oppe til kl 7 å passe på henne, hun blødde når hun tisset og rakk nesten ikkje ut i hagen-så ble endel ulykker. Siste gangen hun var ute så tisset hun 8 ganger!!!! men kom nesten ingenting.
      Hele natten måtte eg skifte tepper og håndkler
      Feber og mye oppkast og eg var redd for nyrene,heldigvis er det kraftig urinveisinfeksjon.
      Så hun fikk tabletter og har sovet mye i dag. og eg har vasket mye klær hahaha

    4. cuskima: Ja, og det er ikke moro om hun blir sterkt tunghørt/døv i voksne alder, krever mye omstilling fra omgivelsene.. Døve går også på konserter og sterkt tunghørte får inn mye musikk. Snakke-llydene er det som forsvinner nesten først.. tror fugle-llyder og sånne ting i naturen er det første som blir borte, og så snakkestemmene. Har DU hatte en bra dag da? 🙂

    5. Vet bare at det kommer og går og er bedre i noen perioder.
      Hun hører ofte musikk bedre enn snakkestemmer har eg lagt merke til.
      Håper hun får hjelp eller hvertfall ikkje blir så mye verre

    6. cuskima: Nei, jeg tror nok mange strir uansett. Hører det samme. Noen lærer å “glemme” den, og noen klarer det mer eller mindre. spørs vel sikkert hvor høy den er også. Ja, jeg menes støy, som skal få de til å overse den andre. Men jeg vet ikke MYE om dette, bare litt pga jobben min.

    7. Tror hun har prøvd endel forskjellig bla ørelys og sånn *støy* er det motlyd?
      Noen eg kjenner bruker høreapparat for å motvirke lyden,men hjelper ikkje

    8. Siv: Ja, jeg trodde jeg hadde lagt hele alfabetet der men det kom ikke med, men resten er på you tube der, rett ved. Og det er noen andre små kurs der også, for bare alfabetet kommer du ikke langt med 😀 Men veldig gøy hvis du vil da 🙂 Finn noen døve, og kast deg over de, det er sikkert noen i nærheten av deg også:-) Det er et spennende og vakkert språk som man aldri blir lei, dukker alltid opp noe nytt 🙂

    9. cuskima:Ja, det er mange som sliter med Tinnitus/øresus, faktisk både hørende og døve. Det føles som sus, også for døve, men de hører jo ikke noe ANNET.. Stakkars henne, har hun prøvd sånn motlyd og sånt?

    10. cuskima: Ja, jeg synes det 🙂 Men får jo håpe for hennes skyld at hun slipper å bli sterkt tunghørt, for det er jo litt tungt å bli DET i voksen alder 🙂 Men tegnspråk kan man lære seg uansett, for det et mange å prate med 🙂

    11. cuskima: På tegnspråk kan du tenke anderledes, for det er eneste språket for ØYE, og da fungerer hjernen på en litt annen måte 🙂

    12. foreignerat50: Ja, spennende å lære noe nytt, jeg skal lære meg mer om foto 🙂 Det blir spennende. Prøve litt for meg selv og kanskje et kurs 🙂 Ha en fin dag 🙂 Vi er tidlig i gang i dag 🙂 Ha en fin dag 🙂

    13. aldrialene:Ja, det er noe nytt og spennende det 🙂 en ny utfordring og noe stort, helt enig 🙂 Så moro 🙂 Ja, tegn må man bruke hele tiden, hvis ikke blir man litt rusten hvertfall 😀 Ha en fin dag 🙂

    14. Hanne: Hi-hi, ja det er forskjellige måter å se dette med arket på 🙂 Bra beskrevet 🙂 For jeg er jo enig i at vi ikke er komplett tomme som personer, vi har historie,helt klart. Men for meg ser jeg det som at det foran er litt blankt, som i en bok… historien er på sidene foran, og de sverter nok litt av på de blanke sidene som skal komme kanskje ,men for meg er hver ny dag en ny blank side jeg kan skrive med nye bokstaver 🙂 eller noe sånt 🙂 God morgen 🙂

    15. Tatt av kvinnene: Ja, når jeg var inne å testet på you tube, kom de liksom i rekkefølge av seg selv, derfor trodde jeg det ville skje om jeg lagret den innbyggingskoden.. Ja, ja… jeg lærer vel en annen gang 😀

    16. Artig å farge hverdagen med forskjellige ting:)
      Jeg har begynt å lese rettskriving på engelsk og også på norsk for å bli bedre og språket. Det er i hvert fall en begynnelse:)

    17. Jeg kan faktisk tenke meg å lære spansk. Det er et språk jeg har sansen for. Samme kan en nok si om italiensk, men spansk hadde vært tingen.
      Nå må jeg nok si at det å finne tiden? Der er problemet, men alt er jo mulig. Det har vi sett før.:)

    18. Godt nytt år, Frodith 🙂
      Jeg kan en del tegn, men har glemt mange igjen. Jeg har utrolig lyst til å lære tegn til tale, sånn skikkelig. Så kanskje 2014 er året for det? Jeg skal prøve noe annet nytt og i år. Jeg skal nemlig ta et STORT skritt og bli samboer i år. Det er skummelt det! Har ikke bodd med andre enn barna mine på over fire år, og nå skal jeg plutselig få storfamilie! Det blir spennende 🙂

    19. Hei! Kan litt om tegnspråk, men har få å praktisere med, derfor blir jeg ikke bedre.
      Før når jeg jobba i barnehagen var det lett da vi brukte det hver dag.
      Ikke helt enig med deg at vi begynner med blanke ark, heldigvis har vi noe på det arket som heter historie og som gjør at arket har nyanser og som forteller det..og vi har erfaringer som gjør at arket er stabilt eller hva man kan kalle det..natta

    20. Ja, det er sikkert lurt 🙂 Er glad det går an å forkorte, for ellers hadde man jo aaldri blitt feridg med å snakke.
      Å ja, trodde det var meningen jeg. Så den brukeren hadde hele alfabetet liggende ute. Kjekt å ha noe å se på hvis man sliter litt med å skjønne helt hvordan bokstaven skal se ut.

    21. Tatt av kvinnene: Ja, lurt å lære det som alfabet,og SÅ kan man gå løs på alle mulige ord. Hvis man møter folk kan man jo ikke SNAKKE sånn, det er jo med tegn og ikke bokstaver, men man bokstaverer gjerne navnet sitt f eks. Jeg sendte deg nettopp en melding for jeg har jo bare lagt ut EN bokstav 😀 Det kommer ikke med noe mer i den innbyggingskoden.. så jeg må prøve gjøre dette på annen måte 🙂 Men du kan jo kose deg med Gullhår imens 😀 Nå går jeg og sover tror jeg 😀 Må opp kl 6 God natt 🙂

    22. Synes alltid det er gøy å lære noe nytt jeg. Det blir jo litt lettere å lære når du legger ut slikt jevnlig også, da får man liksom lyst til å lære det 😀 Ok, da fortsetter jeg å gjøre det sånn som på bildene dine. Nå kan jeg hvert fall navnet mitt, kjekt med kort navn noen ganger! Også tror jeg B og C sitter. Tror jeg må lære alfabetet fra start til slutt, tror det blir lettere å huske enn om jeg skal lære meg ord her og der. 🙂

    23. Tatt av kvinnene: Artig at du er litt interessert også 🙂 Jeg har aldri sett noen som bruker tommelen så langt ut, jeg har den hvilende inn til de andre jeg, så den er litt rar… Men finner ingen som er helt fine egentlig av videoer. Så det er MER riktig å ta utgangspunkt i de bildene jeg har fra før, men folk utfører likevel litt forskjellig. Skal se om jeg finner en bedre utgave en dag, for jeg reagerte litt selv på den tommelen faktisk 🙂 Men håndflatene ut er en regel på bokstaver,og inn mot brystet på små tall 🙂

    24. Den videoen var smart! Har vært litt usikker (og sikker spurt deg før, men her må ting inn med teskje) på om man skal holde håndflata ut eller inn. Men tommelen skal være ut på A? På det alfabetet du har postet før ser ikke tommelen sånn ut. Spør og graver bare fordi jeg vil lære meg navnet mitt ^^

    25. ritahobbyfoto: Uff da… det hørtes ikke bra ut, med en dårlig magefølelse .. Får håpe ting ordner seg da <3 Jeg krysser fingrene for det, for deg og for oss alle 🙂 Klemmer <3

    26. dandilion: Det er litt sånn det var med meg og tegnspråk, jeg kunne bittelitt, men hadde fått jobben, og det var bare å sette igang, for elevene satt der med store øyne og det hjalp ikke det spor med verkene norsk, engelsk eller noe som helst annet 😀 Og da MÅ man, og da blir man som regel litt god etterhvert også 🙂 Men høres ut som god plan å prøve å lære seg mer, og pushe seg litt til sommeren 🙂 Jeg har ingenting klart til jobb i morgen 😛 Men elevene begynner kl 10 og jeg rekker litt forberedelser fra kl 8 🙂 er på jobb da 🙂 Så det går greit 🙂

    27. Sitter her og prøver å få gjort ferdig noe til jobb i morgen. Venter til siste slutt 😉 Kjket å lære nye ting. For tida pugger jeg spansk og det skal jeg fortsette med. Målet er å lære veldig mye mer og kunne ha en enkel samtale på spansk innen sommeren. Så gjelder det å utfordre seg på sommerens sydentur til Tenerife selv om det er et sted jeg nok ikke trenger å snakke spansk. Da er det desto vanskeligere. Lettere om noen bare slapp meg ned et sted ingen kunne noe annet for da hadde jeg ikke hatt et valg 😀 Gleder meg til å finne på mye kjekt med frøkna og til kjekke prosjekter i hagen 🙂

    28. ladyaugust: Ja, det der med snuingen er ikke morsomt altså 😛 Jeg satser på litt sakte snuing. La meg 01 i går, i dag blir det mer tolv tror jeg 😀 Jeg driver og lærer meg LITT om forskjellige innstillinger på kameraet mitt, kan redigere PÅ kameraet, lage svart-hvitt og sånt 😀 Det er en ny “lære-meg-ting”, i tillegg til å ri selvfølgelig 😉 Gruer meg til jobb i morgen.. MEN det skal bli så bra, så jeg bretter opp ermene så fort øya spretter, og så er vi i gang 🙂 Det blir moro når man først kommer i gang. Det er bare litt LAT-hode som prater nå 😉 Stooor godnattklem søs, håper dagen din har vært fin som bare det!! <3

    29. Lurt som bare det med tegnspråk, tilogmed på rockekonserter 😉 Dagene er jo stort sett blanke når de starter og så fyller vi dem etter som dagene går og innholdet i om vi møter ting med er hele forskjellen <3 God klæm og god natt søs <3 Her skal døgnet snues på et swipps 😀

    30. miastorp: Ja, håper å få til noe NYTT hvertfall, kommer litt i morgen som jeg har lekt meg med i dag 🙂 Men tror jeg må på et kurs for å lære litt ordentlig 🙂 OG det kan jo bli gøy 🙂

    31. miastorp: Ja, litt planlegging må til 🙂 Jeg skal lære meg litt mer om foto,det er min plan 🙂 I tillegg til sikkert noen flere ting. Og du trenger vel litt lysere tider for å sette i gang med hage-prosjekter ja. Men fargelegge kan du begynne med allerede nå 😀

    32. karenmarenmette: Ja, ikke sant det er gøy å lære noe nytt. Jeg kan jo tegnspråk ganske greit da,og det er VELDIG spennende fremdeles 🙂 Men jeg skal gå litt i gang med foto nå, jeg er veldig interessert i det, synes det er gøy i forhold til bloggen også, og det er spennende og berikende å lære noe nytt 🙂

    33. Jeg skal fargelegge med alle farger 🙂 Har sett litt på hage prosjekter som kan startes opp og da skal det mye farger til. Men først planlegging og drømmer om lysere tider:)

    34. Jeg må innrømme at om jeg skal lære meg en nytt språk så er det gresk…..:-)
      Men jeg er enig i at dette språket er vakkert og nyttig…:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg