Avhengig….? ;-).

Altså det jeg lurer litt på… er om det er mulig å bli avhengig av alt mulig? Sånn rent mentalt… Alle vet jo at man kan bli avhengig av røyk, alkohol og narkotika… men er det også andre ting man kan bli MENTALT avhengig av?

Det kan føles som om mørk sjokolade er noe jeg er avhengig av, Premium mørk med sitron og ingefær….. og når sant skal sies så er det vel stoffer der også som faktisk ER avhengighets-skapende mer eller mindre… rent fysisk… Du vet sukker og sånn… Og i det siste har jeg vært sterkt “knyttet”til Is-te, blå, med Guava… Det er litt MÅ – HA- kaliber over den… Men kan det kalles avhengighet?

 

Men hva med f eks den sterke følelsen av å ville bruke data-maskinen, blogge og å se på tv… Er den følelsen av STERK LYST det samme som avhengighet? Hvor mye må man VILLE ting og GJØRE ting før man kan kalle det en avhenighet?

Mange vil kanskje feie meg av å si at det med å drikke kaffe hver dag om morgenen, samtidig med at man sjekker blogger , det er kun en VANE… Å virkelig ville spille word-feud eller å hekle mens man sitter i sofakroken… det er også bare en vane… Ja, det er det sikkert, men hvor sterk må vanen være før det kalles en avhengighet da? For det er vel sånn at det er få av oss som ville klare å SLUTTE med enkelte ting, om vi ble presset til det… VI ville likt det veldig dårlig i såfall… Hvis noen plutselig sto der, foran deg og sa :

-” Nei, i dag får du IKKE se TV… Det er det slutt på… OG… faktisk så gjelder det for resten av uka…. Og det samme gjelder for PC og bloggen din… Bare glem den… Jeg tar med meg PC og TV nå, og går min vei….”

Hadde du da godtatt det, og synes at det gikk helt greit? Eller ville du blitt aldri så lite sur, og vist tegn på avhengighet? Revet deg bittelitt i håret….?

Du vil kanskje hevde at hvis noen kom og tok tv-en din, så ville du KUN blitt sur fordi de tok fra deg styringsretten over deg selv…. Men ville det vært DERFOR du var sur? Mest…? Eller ville det langt bak i hodet der også vært pga at du var bittelitt avhengig?

Jeg er IKKE avhengig altså…. det er det bare alle de andre som er ;-D Ha-ha..

Det verste er at dette innlegget startet jeg på helt intetanende før helga, og på lørdag RØYK TV-en vår helt. Full krasj! Og NULL tv…. Jeg fikk liksom smake litt på det Tv-løse livet i løpet av helga, så her har vi levd med provisoriske rare løsninger i noen dager, til den nye STORE Tv-en  kommer i dag 😉

 Har du noe du føler deg en smule avhengig av i hverdagen? 😉

 

59 kommentarer
    1. Benedicte Fjeldberg: Håper du har tilgang på både det ene og det andre 😀 Det skorter nok ikke på humoren kjenner jeg deg rett 😀 Hi-hi Stor klem til frøkna på ferie <3

    2. Flaggermusvinger: Det med kaffe er nok sånn ja. Jeg er liksom bare sånn morgen-drikker der 😀 Og trenger ikke mer enn de par koppene. Men hvis jeg ikke får en morgen.., så liker jeg meg dårlig.. Men ikke noe hodepine og sånt. Jeg er visst litt blogg-avhengig ser det ut for 😀 Jeg gjør ting skikkelig liksom, den dagen jeg ikke skal holde på masse med bloggen, så slutter jeg nok helt.. jeg er litt enten eller. 😀 Skal jeg gjøre noe skal jeg gjøre det skikkelig…Og sånn med sjokolade også… enten masse eller ingenting… Før kunne jeg LITT mørk også…Nå gnafser jeg i meg mørk på samme måte som med den lyse før 😀 Men for deg så virker det jo som en lur løsning 😀 Stor klem til deg <3

    3. Jeg er avhengig av kaffe, og får vondt i hodet og blir ganske dårlig et par dager hvis jeg slutter med det. Men så, etter det, så er jeg ikke avhengig lenger, og har ikke lyst på. Smaker ikke godt lenger engang! Men så begynner jeg igjen fordi det er lite koselig å komme på besøk og takke nei til kaffe. Styrete å plutselig skulle måtte få servert noe annet, lissom.
      Siden jeg er avhengig, må jeg drasse med meg kaffe overalt. Skal jeg gå inn til hytta, må jeg bære med meg kaffe. Skal jeg på en lang dagstur – kaffen er med! Litt tungvint, men veldig koselig også. Og ikke så usunt heller!
      Internett er jeg ikke avhengig av på samme måte. Merker at det ikke gjøre så mye for meg å dra fra internett noen dager. Men er jeg hjemme, så sitter jeg endel på nett.
      Mørk sjokolade er forresten veldig lurt. Jeg liker det ikke så godt, så nå kjøper jeg bare det. Og har det i en skål på bordet. Hvis jeg får lyst på sjokolade, så tar jeg litt mørk sjokolade fremfor å kjøre til butikken. Og da har jeg aldri lyst på så mye, så det varer leeeenge! 🙂 Bare jeg ikke blir avhengig! 😀

    4. Min matgale verden: Nå sitter vi her med kjempe-tv 😀 Herlig 🙂 Ja, kake-bakingen og Bonnie, og pc, bare PRØV liksom og komme å TA det 😀 hi-hi Du ser tegningen med beina…der de lister seg ut døra 😀 Onsdager vi jeg også ha egentlig , sånn som du 🙂 Vi ser skummel serie på boksen, som jeg liker godt 😀 Klemmer <3

    5. foreignerat50: Ja, hvis du har så mange blogger så skjønner jeg det tar tid 😀 Det tar jo masse tid med bare EN synes jeg 😀 Ja,, man får kose seg så lenge man trives med det og så om noe annet hyggelig dukker opp så koser man seg med det 🙂 Ja, moro å gjøre noe med hendene også, det har vi felles :.-)

    6. Oha! Sitter du og ser på STOR tv du nå da?? IKKE si det til Gubben, han ønsker seg ny….Guttene har tom bedre og større enn oss;) Knis, jeg bryr meg ikke, for jeg ser stort sett bare tv på pc, der går det nemlig gøye ting, på tv`n i stua “går det bare fotball” Men akkurat nå er alle på trening, og kakekrigen starter snart… Men våg ikke å ta fra meg pc`en, for DEN er jeg avhengig av…og Majoren, kjøkkenmaskinen altså.. samt Bonnie…tror jeg er avhengig av henne og… og kaker…og sjokolade… Jeg er avhengig av masse kjenner jeg… avhengig av disse alenetimene i stuen og…og for ikke snakke om onsdagen min! Nei, nå åpnet du pandoras eske..jeg er jo avhengig av alt! Ha en tv-fin kveld:) klemmer…

    7. Jeg kjenner meg igjen:) Avhengigheten!
      Vel, jeg er avhengig å ha en stille stund med Gud hver dag. Den gir meg styrke. mot og lede tråd.
      Avhengig av blogging? Tja, Kanskje, men en hobby som jeg kunne erstatte hvis det dukker opp noe mer interessant. Nyter det mens leken er god. Med to engelske blogger og en norsk blogg, tar det virkelig mye tid.
      Tven kan jeg være foruten.
      Jeg liker å holde på noe med mine hender, men klarer meg uten hvis jeg har en bok å lese:)

    8. Ja, tror nok ikke vi har noe å frykte 🙂 Imponerende at du ikke tar sykedager! På ungdomsskolen var jeg aldri borte fra skolen, hadde vel to år uten fravær. Synes det var så dumt å skulle gå glipp av noe. Jeg har nok blitt litt slappere på det område de siste årene, men så er det lettere å lære seg ting man ikke får med seg på egenhånd. Ansvar for egen læring er både det beste og det verste med å gå oppover i skolesystemet. Nei, nå skal jeg ikke spore helt av her 🙂
      Du får ha en fin kveld, med eller uten sjokolade og kaffe <3 Klem

    9. cuskima: Ja, ikke sant 😀 Nettbrett er NESTEN det beste, men man kan ikke skrive lange blogg innlegg på det… for tullete med en finger… 😛 😀

    10. Tatt av kvinnene: Ja, jeg røyker ikke og drikker ikke, så min lille blogg-addiction får bare tåles også. Jeg har ikke hatt fridag på bloggen siden rett etter jeg startet tror jeg 😀 Ikke når jeg har vært syk en gang : -D SÅ syk har jeg ikke vært heldigvis 😀 Jeg går ikke med mascara hver dag, og det er deilig å slippe 😀 Men føler meg litt finere med da. Jeg er heller ikke på Facebook. Men jeg tror bogg-avhengigheten er NOK liksom for meg, trenger ikke flere jeg 🙂 Og sjokoladen…og kaffen.. 😉 Hi-hi

    11. cuskima: Ja, og blogge aldri så lite, ikke sant 😀 Fra den telefonen.For blogge må du jo få gjort 🙂 Ikke sant 😀 Bra du krever litt alenetid da, for det trenger man, og noen mer enn andre 🙂 Jeg sitter mye med pc -en jeg da…den hadde ok blitt tung å miste…liker den bedre enn mobilen 😀 For jeg ser så dårlig 😀 Ja, jeg spiller også wordfeud forresten, moro 🙂 Bryne hjernen litt 🙂 Klemmer <3

    12. Noen ganger er tilfeldigheter rare, at du startet på dette innlegget før helga også røk TVen på lørdag! Merkelig 🙂
      Jeg har nok et par avhengigheter selv, jeg går (i hvert fall veldig sjelden) ut døren uten maskaraen på og mobilen i hånda. Jeg må sjekke hele Instagram feeden min hver dag. Jeg klarer meg ikke uten min egen blogg og alle bloggene jeg leser. Også er jeg avhengig av Facebook. En dag uten Facebook tror jeg ikke jeg har hatt siden jeg fikk det. Kanskje en dag da jeg var på ferie i 2009 og nettet var så dårlig, ellers har jeg vært innom hver dag siden.
      Noen mener at det er dumt å være avhengig av sosiale medier, men jeg synes nå det er en del sunnere enn å være avhengig av røyk, alkohol eller sterke saker 🙂 Koser meg egentlig litt med disse avhengigehtene jeg ^^

    13. frustrertfrueihouston: Nei, ikke 3D 😀 tregner ikke det, men fin stor vanlig tv:-D Og nå er `n her 😀 Fint å bake når man holder seg inne og hjemme da 🙂 Og du er flink å bake tenker jeg. Jeg er et elendig husmoremne, sikkert noe med gjøre at vi ikke har barn også…blir ikke SÅ nøye alltid 😀 Tirsdagsklem tilbake 🙂

    14. te og alenetid er eg avhenging av for å fungere. Uten dem, blir det crazy tilstander:)
      Ellers ser vi lite tv,menst serier og de kan man jo laste ned.
      Liker best film på Kino,så er ikkje superavhenging av dvdspiller heller.
      Bruker tlf min lite,men måtte eg gi opp alt og velge en-ville det blitt tlf, eg kan lese og sende mail der, og ringe og spille Wordfeud HAHAHAHA

    15. Lykke til med ny tv. 3D tv eller? Her jobber mannen hjemme i dag, og jeg skal bake. Vi venter på underkjølt regn på formiddagen, og folk blir bedt om å holde seg hjemme. Skoler er stengt, og veiene forventes å bli glatte, og i veikryss på 4 etasjer så stenger de alle de øverste etasjene. Om jeg ikke kunne brukt pc på mange dager… da måtte alternativet vært veldig bra! Som sommerferie for eksempel, da vet jeg at dårlig nett rundt omkring gir meg “frivillig” pc-ferie. Tirsdagsklem til deg 🙂

    16. frustrertfrueihouston: Tenk å være avhengig av Yr da 😀 Ha-ha 🙂 Ja, jeg stikker også en tur, hvis jeg finner på noe før frokost. Og KAN la bloggen være nesten en hel dag…hvis jeg MÅTTE…. men hva om jeg ikke fikk lov NESTE dag heller…. DA hadde jeg nok fått noen små-abstinenser ja. ;-D Lurt fælt som du sier 🙂 HÅper du har en strålende dag 🙂 Her har det snødd i hele dag også, og nå er jeg på vei hjem for å ta i mot den svæææære tv-en vår, men ikke jeg som ordner med det meste der. Jeg venter til det blir klart på boksen 😀 Tirsdagsklem <3

    17. Jeg tror ikke jeg er avhengig av noe, men mange ting blir høyt prioritert. Det kommer helt an på tid og sted, og om alternativet til det en føler en Må gjøre er bedre. Hvis jeg ikke har noe spesielt å gjøre, så er pc’n på. På jobb har vi en vi kaller for “Yr.no”. Bare fordi hun ALLTID er oppdatert på hvordan været blir, om vi andre lurer så spør vi henne. Hun sjekker mange ganger om dagen, så det er vel kanskje noe hun er avhengig av? Nå om dagen sjekker jeg alltid blogger før frokost, men om noe annet er på tapeten så er det helt greit å vente (selv om jeg da lurer fælt på hva som er skjedd hos bloggerne) 🙂

    18. ritahobbyfoto: Ja, vi har noen småvaner vi liker så godt at det nesten kan kalles en avhengighet vil jeg si 🙂 Og greit å i det minste være litt klar over dem ,og HVIS man vil kan man jo endre det også. Men de fleste jeg har kan gjerne få være der 😀 Ha-ha 😀 Ha en fin dag videre du også 🙂 klem <2

    19. Kristin: Det hørtes ikke ut som den verste avhengigheten synes jeg 😀 Ganske uskyldige saker 😀 he-he 🙂 Ja, enig i at det er lurt å tenke gjennom litt hva man er avhengig av eller har som STERK vane, for det er greit å være litt klar over det 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    20. Jeg er en “smule” avhengig av å få en kopp kaffe om morgenen, litt sjokolade fordelt utover dagen, og et glass cola til middagen.. 🙂 TVen tror jeg fint jeg kunne klart meg uten – en stund. Det samme gjelder PCen. Mobilen derimot..den ville jeg nok savnet ganske raskt 😉
      Det er ikke så dumt å tenke igjennom hvilke vaner man legger seg til 😉 Noen er bra, mange er mindre bra 😉
      Ha en fin dag!

    21. zentia: Fint å ha litt varierende ting å drive med ja 🙂 Så koser man seg uanstt 🙂 Jeg har ingen fysiske ting nå, bortsett fra sjokolade tror jeg 😀 Som jeg liksom MÅ ha 😀 He-he..

    22. deveny: Nei, det viktigste er jo å ikke la de tingene TA OVER… 😀 At man gjør det man SKAL i tillegg 🙂 Jeg liker også så godt å blogge, at jeg hadde ikke likt NÅ hvertfall å bli presset til å slutte 😀 Men hvis jeg en dag bestemmer meg for at nå gidder jeg ikke mer, da tror jeg det er HELT slutt liksom… Jeg er sånn ALT eller INGENTING -dame 😀 på sånne områder 🙂 Skal det gjøres, så skal det gjøres skikkelig 😀

    23. Livsrom: Jeg tror MYE sitter i hodet jeg.. Også avhengighet til ulike stoffer. Jeg sluttet lett som en plett jeg, og slutte med røyk, DEN DAGEN jeg hadde bestemt meg. Bare rett over sluttet, og merket ikke noe fysisk ubehag heller… men da var hodet klart for å slutte mentalt. Og tror det er viktig 🙂 Samme med sjokolade, tv eller blogg-pause også, man må bare være litt klar for ikke å gjøre det så mye mer, så er det nok lett som ingenting 🙂 Jeg gjør heller noe ute i verden , men VIL inn på bloggen å titte og snakke i tillegg 😀 Jeg får hvertfall ny tv i dag 😀 Hi-hi.. Klemmer <3

    24. Tror også man kan bli skikkelig avhengig av det meste. Jeg hadde nok fint overlevd helt greit en stund uten både PC og TV da jeg er glad i å hekle, brodere, lese bøker og lignende. Snusen er per dag dato det jeg virkelig er avhengig av.
      Men har lest og hørt om de snodigste ting folk kan være avhengig av=D

    25. Jeg har blogget i mange år, og har til tider grenset til medisinsk avhening. Det var en periode jeg ikke hadde lyst til å slutte, selv om alle rundt meg ville det?.., men så sluttet jeg en dag. Jeg trappet ned av meg selv. Tror jeg hadde mye på hjertet, også ble det slutt på ordene.
      Det ble mer intéressant å skrive bøker, noe som er helt anderledes enn å blogge?.. og noe må jeg bruke tiden på.
      Jeg trives dårlig om jeg ikke kan blogge, om det er avheninghet eller noe jeg er engasjert i, vel det overlater jeg til andre å bedømme. Huset mitt er i orden. regningene mine er betalt, jeg velger å være sosial fremfor å blogg. Bloggen vinner aldri, men det blir oppdatert inneimellom.
      Kanskje det kvalifiserer, ikke vet jeg??:-)

    26. deveny: Hi-hi, ja det var fine definisjoner 🙂 Tenker som med bloggen. Vi liker å gjøre det, skriving, vi liker å gjøre det.. Men hva om du fikk beskjed om ikke å skrive på 2 måneder fordi det var andre ting som måtte gå foran… hva da. Var da skrivingen vår medisinsk avhengighet? 😀 Jeg vet ikke jeg altså. Bare spør 😀 Det er nok noe vi liker å gjøre så kraftig at vi VIL gjøre det hvertfall, og finner tid til det uansett 😀

    27. karenmarenmette: Nei, jeg skjønner hva du mener 🙂 Mennesker kan man ikke avvenne seg med 😀 Men det andre, lurt å prøve litt opphold der ja. Og vår ufrivillige TV-løse helg var helt greit. Men jeg hadde jo PC da… så vi var jo ikke uten noenting liksom.. Men lurt å la det være litt ja, de tingene som er for avhenginghets-skapende 🙂

    28. Tja, jeg tror ikke avhengighet behøver å være fysisk. Da hadde vi vel neppe hatt noe som het spilleavhengighet? Det handler vel mest av hvor knyttet vi er til noe, og hvor stor lyst-/ lykkefølelse det gir. Men det er klart noen stoffer gir oss fysisk avhengighet, slik at vi får fysisk ubehag om vi kutter det ut…som nikotin, narkotiskestoffer, kaffe……
      Hvor den berømmelige grensen går er vanskelig å si, noe som er en uvane/vane for noen, kan være en avhengighet for andre. Kanskje det er snakk om avhengighet når vi kjenner det smerter vår frie vilje å la vær? De færreste liker å innrømme mangel på kontroll, vil jeg tro……..Liker å se på oss selv som frie og uavhengige.
      Uff, nei, jeg har ikke lyst å begynne og fundere på hva jeg er avhengig av:( Det blir for vondt;)hehe.
      Ha en fin dag videre med eller uten avhengighet:) Klemmer<3

    29. Avhengighetspadde: Ja, mye er vi avhengig av, om ikke fysisk, så mentalt hvertfall, og den kan være sterk DEN trangen også 😀 Håper vi får den i dag, TV , hvis ikke greier vi oss uten et par dager til…har det vist seg 😀 Hi-hi.. Klemmerpaddeflat <3 Så du bildene fra lørdagen?? 🙂 Husker ikke nå 🙂

    30. Vi kan blir avhenging av alt mulig, men det kalles ikke avhengighet, før det går foran alt annet. Før det forstyrrer andre deler av livet, da er det medisinks avhenginghet?? før det, er det bare noe du like rå gjøre veldig mye?:-)

    31. Hanne: Halla 🙂 Ja, du klarer jo å AVSTÅ noen dager du, klare deg uten pc-en og greier.. Det er ikke verst 😀 Kaffe har vel fysisk noen stoffer i seg som gjør at man fysisk blir mer avhengig også, men mye der også er nok bare vanen.. 🙂 Ha en fin dag Hanne 🙂

    32. bentemay: Jeg har samme forhold til sjokolade som deg. Jeg kan heller ikke ta bare LITT… det blir MYE eller ingenting. Og har jeg havnet UTPÅ igjen… så spiser jeg, til jeg bestemmer meg for å slutte HELT. Har også noen sånne andre mat-greier, og som sagt litt duppe-ditt-avhengig viser det seg 😉

    33. Vanja: Nei, man liker ikke å bli styrt, og det er jo jammen bra -) Men når tv-en streiket nå, så jeg hvor vant vi er til å HA den der… Ikke det at vi sitter og ser på den hele tida, men mange ganger står den på likevel. Mens vi styrer med pc etc i tillegg. Jeg hadde blitt veldig grinete om jeg ikke fikk pc, da tv-en vår røyk… Da hadde det blitt veldig tomt. Så vi er nok litt avhengig av duppedittene våre… på et slags vis 😀

    34. miastorp: Ja, vaner er avhengighetsskapende ja 😀 Det står jammen respekt av å prøve å holde et tv-fritt torp, og at du kun har gått med på en liten tv etter det massive presset 😀 Jeg klarte meg GANSKE bra de dagene uten, for vi fant ut noe med en skjerm og en pc, så det ble ikke helt fritt…og jeg bruker jo bloggen mer en TV må jeg si.. Tegner, skriver, planlegger, redigerer bilder…Og så kan jeg jo hekle litt og lese litt og spille wordfeud… Men hadde ALT forsvunnet på samme dag…da hadde det nok blitt rart 😀 Den store tv-en vår kommer nok ikke til å endre stort på noe som helst 😀 Multitaskingen fortsetter…. Men is-te, blå, med guava, er jeg minst like avhengig av 😀 Og sjokolade 🙂

    35. Trur mange som er periodevis avhengig av ting. Men kjenner sjølv at eg sjeldan blir avhengig av ting over lang tid. Blir fort lei, skifter ut og finn nokon nytt å styre med, vere avhengig av. Nokre er avhengig av program, nyheiter, mat, osv.. Er eigentleg litt glad at eg er slik som blir fort lei.. Det har jo både fordelar og bakdelar. FØlger kanskje ikkje med på det same som andre, så når visse program blir snakka om veit eg ikkje heilt kva ein snakkar om, ev.nyheiter, aviser so har eg kanskje ikkje fulgt med på ei stund osv.. Men vi har alle gode og rare sider. På matfronten er det berre ok å ikkje vere so langvarig avhengig av ting.. Trur vi alle mennesker er forskjellige og meint å vere det: Trur det kan vere lurt å avvenne seg om ein føler at det blir krise berre ved å tenke på avstand- opphald frå noko.. (tenker ikkje då på mann, familie osv 🙂 )

    36. Fru Stussli: Jeg lo høyt og skrattende på t-banen i dag tidlig når jeg leste gjennom denne 😀 Jeg ser deg godt for meg på Meny jeg, for jeg gjør det samme jeg vettu, på toget, på banen, på ICA, fra brettet, sjekker og kommenterer overalt 😀 Ha-ha.. Vi er nok ganske like der 😀 Nei det er ikke noe alternativ å IKKE blogge, eller å bare gjøre LITT… Hvis jeg blogger gjør jeg det skikkelig, og skal jeg gjøre bare LITT, kan jeg like godt slutte 😀 Og samme forhold til sjokolade, jeg bør liksom droppe hele greia jeg, skal jeg klare meg. En sjokoladebit går også dårlig her i gården…må ha MASSE eller ingenting 😀 Jeg likner deg på mange områder. Jeg kan være VEGRER på noe en stund, REDD, nervøs eller kall det hva du vil, men når jeg første får FOTEN for noe… da er jeg OMAN jeg også 😀 Og da er jeg ikke god å ha med å gjøre 😀 He-he.. 😉

    37. ladyaugust: Hei søs <3Jeg har noen av de samme som deg, og en haug andre også...kaffe, sjoko, pc og tv er tydeligvis ganske vanedannende hvertfall... Og spesielt når det IKKE er tilgjengelig.. 😀 Så fint du leser boka da 🙂 Koselig 🙂 Jeg sitter her med is-te, blå , med guava, som jeg er avhengig av, og spiser lunsjen min 🙂 Ja, snart er det helg igjen, og det blir deilig:-) sove leeeeenge 😀 Stor god søsklem <3

    38. whatwouldnemido: Nei, det beste er jo bare å ikke slutte med det 😀 Så slipper vi avgjøre de ekle spørsmålene der 😀 Merker litt hvor vant vi er med TV i huset, når den står der som en svart mørk sak …HELT stillle 😀 Jeg er avhengig av iste-blå, med guava .-D Veldig god 😀

    39. Ja 🙂 helt klart 🙂 Jeg er avhengig av masse og mange, – kan ikke ramse dem opp her! Du har helt klart et godt poeng. Alle er avhengige av et eller annet 🙂 Lykke til med den nye TV’en 🙂 Klem fra Avhengighetspadda.

    40. Hallo!!
      Kaffe rett etter middag er et møst.. hver enda dag.. pcn er jo et møst hver dag, om det er avhengighet tror jeg ikke, for jeg kan godt la være mange dager..men kaffen det er avhengighet..så er jeg avhengig av å ha folk rundt meg hver deg, orker ikke ensomhet alene i et tomt hus er ikke noe for meg..
      Ha en fin dag

    41. Veldig bra skrevet. Jeg har nok lagt til meg noen vaner som jeg faktisk er blitt avhengig av. Må bestandig starte dagen min med urtete og poker som jeg spiller på FB,og frokostshaken min MÅ jeg bare ha 😉 Min største uvane og avhengighet er SJOKOLADE. Blir som narkotika for meg 🙁 Så løsningen for meg er å kutte den helt ut.

    42. Ja avhengighet kan være så mangt.
      Jeg personlig kan godt kutte tv, men ikke ta ifra meg pc. Da blir jeg grinete.
      Jeg er også avhengig av å komme meg ut. Være aktiv, og ikke minst gjøre noe positivt i løpet av dagen.
      Jeg liker å pusle på med så mye, men liker ikke å få beskjed om hva jeg kan og ikke kan.:)

    43. Hmmm, jeg liker vaner og de er vel avighersdanende… Merker jo at det å endre på vaner kan være vanskelig. I Sverige hadde jeg bestemt at vi ikke skulle ha tv. Nettopp for å endre vanen og være sammen på en annen måte. Det holdt i tre år før presset ble for stort… Men da bestemte jeg at kun skulle ha liten tv, bare NRK og den skulle stå på rommet mitt. Vi bruker tven mye mindre en hjemme. Blir spennende med ny tv da. Tror du den kommer til å endre vanene deres? <3

    44. Jepp, Fru Stussli er avhengig av blogg og ikke bare sin egen. Neida, hun er avhengig av et par andre også. Det er så ille at hun har sjekket blogger i køen på meny (det var lang kø og hun hadde ikke fått sjekket på hele dagen..) Dessuten er hun manisk på å se etter free wifi når hun booker hotell. Hun kan berolige seg med at i New York var det slikt på hotellet :-))) Hvor dyrt skulle det ellers blitt å blogge i New York og neida det er ikke et alternativ å ikke blogge *himle masse med øya* Jeg er jo en bloggoman.
      Sjokoladeavhengig er jeg også. I går var det tomt. Lille Emmert her hadde ved et uhell lånt mamma og pappas mørke og glemt å si ifra? :-O Vi lata som om det var greit, men nå hun var sovnet lette vi i alle skuffer og skap etter bare en bitteliten bit vi kunne dele :-O Heldigvis fant de kokesjokolade blandt bakesakene til fruen… Så vi er bittelitt sjokoholikere.
      Dessuten MÅ frua trene flere ganger i uke. Får hun ikke det, blir hun skrekkelig gretten. Så gretten at Hr Stussli ofte foreslår han kan kjøre henne ned på senteret så hun får spinna litt eller kanskje svømt 1000 meter.. Da får han jo blid kone igjen 😀 Så hun er nok bittelitt trenoman. Og jadda er treningssenter MED svømmebasseng tilknytta hotellet i NY 😀 *lykke*
      Til slutt er frua kraftig avhengig av familien. Det er så ille at hvis hun tenker på flere dager på rad ute mann og barn får hun pusteproblemer. Nesten krupp og astma på en gang! Nei det orker hun ikke skrive om. Hun er familioman…
      Det er sikkert mange flere ting hun er avhengig av også…
      Tror jeg har lett for å bli avhengig når jeg tenker meg om. Er nok en oman, i bånn liksom…
      Stooooooooooooor tirsdag/badedag-klem
      Ha en strålende dag verdens fineste frodith

    45. Om jeg skulle skrevet ei liste hadde den blitt lang altså med de viktigste er nok: bamse, musikk, In August, kaffe, sjokko, pc, småsnop i alle fall. Blogging er gøy men av og til logger jeg litt av 😀 Tv ser jeg nesten aldri men har begynt å høre radio og å lese boka fra deg 😀 og den er BRA 😀 Grattis med ny tv, ikke sååå galt at det ikke er godt for noooe liksom 😀 Ha en fiiin dag søs, en dag mindre før helga er her igjen 😀 klæmmevarmt og lenge <3

    46. Tror vi kan bli avhengige av hva som helst, jeg. Men joda, gitt at du driver med begge deler, er det sikkert en større risiko for at du utvikler en avhengighet til f.eks. sigaretter enn til frokostskåla med havregrøt.
      Her jeg sitter med morgenkaffen kommer jeg på maaaange ting jeg hadde strevd med å kutte ut, men hvor grensen går for å kalle det avhengighet, gidder jeg ikke å spekulere i. Jeg akter jo ikke å slutte med noe som helst 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg