I tannlegens vold..

(Her kommer en liten REPRISE for nå er det på gang igjen, skal dit i dag… og følelsen er helt den samme… så tillater meg en liten reprise av innlegget jeg skrev i sommer..Det er NØYAKTIG det samme det gjelder :-/ )

Om jeg mener at tannlegen er voldelig?…. Nei, kanskje ikke akkurat voldelig.. Men det finnes ikke noe mer skuffende enn når du har gått gjennom flere år med NULL HULL, og du plutselig sitter med en merkelig “stein” i munnnen… Du håper litt ambvivalent at dette kun er en produksjonsfeil i kjøttdeigen du er i ferd med å legge i deg….. At det er en slepphendt slakter, som har sendt med noe tenner og bein fra ulike dyr, i tillegge til det kjøttet og fettet som skal brukes… Vel,  på en måte høres jo DET rimelig ekkelt ut også, at gris eller ku-tenner havner i min kjøttdeig… men INGENTING er liksom verre enn å sitte med noe “stein-aktig” i munnen… Man stopper opp, og skjønner egentlig langt bak i hodet der et sted, at det er ikke KUA sin feil… men det er noe som kommer fra deg selv….. Tungen søker bakover i munnen… Og helt riktig.. bak der.. et stort tomt hull… et krater kjennes det nærmest ut som… Det beviser din mistanke… en plombe er på vidvanke…. Det hjelper INGENTING å prøve å putte den på plass igjen, selv om det der DET man har aller mest lyst til.. Nei… man må bare ta den ut, fjerne den og kaste den… og da dukker det grusomme bildet opp i hodet.. TANNLEGEN!… Hun er ikke voldelig som du kanskje tror. Hun er faktisk veldig forståelsesfull… Men likevel: Tanken på å ligge der i den stolen, liker jeg dårlig… Den stolen som garantert må være smurt inn i årevis med svette… for det kjennes ikke ut som bare MIN svette kan forårsake SÅ MYE væske som det er i den stolen….Jeg tenker på alt dette der jeg ligger og klamrer meg fast i stolen,både  i redsel for å SKLI AV rett og slett, og i redsel for at jeg skal begynne  å slå eller noe om det blir for ille… Og hele tiden mens jeg  ligger der og svetter, så prøver jeg å tenke på noe annet… Akkurat som DET er mulig, når det skjærer slik  gjennom marg og bein, både fysisk og rent lydmessig, og det eneste du SER er den digre lyskasteren og tannlegens nese…

Du tror kanskje jeg er sånn som trenger lystgass eller behandling i full narkose? Neida… Jeg var i hele tatt en ganske tøff pasient jeg i mange år.. Skulle ikke ha bedøvelse en gang når jeg boret,og vokst opp i en godtebutikk som min far eide, så var jeg vel vant med tannlege besøk.. 

Nei, det var først da jeg rotfylte for andre gang eller noe, at helvete brøt løs… Full av betennelse i en rot eller noe, kom jeg gråtende nesten inn på tannlegekontoret den gangen. Jeg hadde vel hatt noe midlertidig fylling i, som skal roe betennelsen, og det var bare å sette i gang med  et stort smil om munnen,egentlig, for da skal man nærmest ikke kjenne NOENTING… Hvem er det som SIER sånt? Den store nesen og lyset hennes tok fatt de, og både hun og jeg ante fred og ingen fare, og hun satte i gang… Først bedøvelse, og siden enda mer bedøvelse, fordi det virket ikke,og hun var allerede i gang.. Og det MÅTTE gjøres ferdig da… man kunne visst ikke trykke på “avbryt”-knappen… Så det ble mer bedøvelse.. og etter 5-6 sprøyter som ikke hjalp det spor, sto jeg “i bro” i tannlegestolen og gråt HØYLYDT… som en unge.. Jeg PRØVDE IKKE å virke tøff en gang… Gråt høyt og tydelig, med sprut-tårer..

Hun ble jo ferdig til slutt.. Jeg har aldri hatt noen sånne opplevelser senere… men denne var NOK… Det er DENNE opplevelsen, rotfyllingen uten bedøvelse, som dukker opp i hodet mitt, selv om jeg bare skal ta røntgenbilde… Jeg er sikker på at de skal gjøre MINST like vondt… Og det er DENNE historien som dukker opp på sekundet, i det jeg kjenner den lille “steinen” som dukker opp i kjøttdeigen… Bildet av en gråtende Frodith, voksen, som står i bro i tannlegestolen.. Og da ønsker jeg av hele mitt hjerte at det bare var en slumsete slakter som hadde skylda..

Hvordan forhold har du til tannlegen?

På en skala fra 1-6, hvor redd er du for å gå til tannlegen?

6 står her for VELDIG redd…

 


46 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Ja, jeg trengte ikke bedøvelse for sånt småpirk før i tiden. men nå tar jeg ikke sjansen på nesten NOE uten bedøvelser… og som oftest virker jo bedøvelsen…heldigvis.. Den tannen var betent den gangen, derfor det ikke gikk.. Jeg ligger på en 5-6 på skalaen, men nå er det lenge til neste gang heldigvis 🙂

    2. Kristin: Ja, jeg tar all bedøvelse jeg kan få hvertfall 😀 Masse… og som oftest hjelper det 🙂 Heldigvis:-) Jeg er nok en 5-6 jeg også, men trenger ikke narkose.. 😉

    3. Huff, dette hørtes ut som en veldig ubehagelig opplevelse! Håper det gikk bedre denne gangen? <3
      Sett bortfra det med rotfyllingen og godtebutikken så er faktisk vår historie ganske lik. Jeg har alltid fått hull veldig lett og måtte derfor ofte til tannlegen. Jeg fikk alltid kjeft påpakk om å pusse bedre. Jada tenkte jeg, du får komme hjem å pusse tennene mine du da og se om det blir noe bedre. Jeg hadde en av de litt grusomme barnetannlegene som gjorde "alt" feil. Han var ikke hyggelig og forståelsesfull, han var hardhendt og overhode ikke flink med barn.
      Uansett, med en liten anelse sprøyteskrekk kom det ikke på tale å få noen bedøvelse og sånn har det bare fortsatt å være. Ingen bedøvelse skal i min munn før jeg MÅ, og det tilfellet ditt virker som en sånn situasjon. Men jeg har virkelig ikke lyst til å prøve de lange ekle nålene der, jeg har nemlig sett de! 🙁
      Ugh, gruer meg til mitt neste besøk. Har ikke vært hos tannlegen på over ett år så jeg burde nok ta meg litt i nakkeskinnet. Så for å svare på spørsmålet ditt: en sterk 5er på skalaen. Meen helt til slutt må jeg komme med et lite tips som har hjulpet meg litt, i hvert fall når det kommer til de grusomme lydene. Propper med musikk! Tannlegen ser alltid litt rart på meg når jeg spør om å få høre på musikk mens han gjør jobben sin, men hvorfor ikke. Det gjør i hvert fall tannlegebesøket mitt om fra en 6er til en 5er 🙂

    4. Huff, så ekkelt at du fikk en så vond og kjip opplevelse med den rotfyllingen :/
      Jeg mener selv jeg har skikkelig tannlegeskrekk, for jeg gruer meg egentlig fra jeg går ut av døra etter årskontrollen, og helt frem til neste år..unødvendig, men ja..sånn er det.. Etter å ha unngått tannlegen i 3-4 år, var det på tide å ta en sjekk for et par år siden, for jeg hadde en følelse av at noe ikke var helt bra. Det var riktignok bare en fylling som trengte å skiftes, men jeg fikk så mye bedøvelse at jeg aldri trodde jeg skulle få følelse i halve kjeven igjen :p Fikk nok litt ekstra mye fordi jeg sa jeg hadde litt tannlegeskrekk.. Så da jeg skulle tilbake igjen, så tenkte jeg at bedøvelse var oppskrytt, og byttet ut den midlertidige fyllingen uten.. Neste gang blir det nok med bedøvelse igjen 😉 Men jeg synes det er det mest ekle jeg gjør altså, det å tå til tannlegen.. Det hjelper ikke at han er hyggelig (og litt kjekk), jeg liker han ikke uansett :p
      Så jeg er nok kanskje på en svak 5´er på skalaen, jeg tar jo tross alt turen.. 🙂

    5. Hanne: Jeg overlevde så vidt … :.-D Neida, det gikk ganske fint 🙂 Jeg slapp å gjøre annet enn pusse.. selv om den biten hadde falt av.. For det var tett nedi der. Og pga jeg har litt problemer med ekkel hals fremdeles, kunne jeg slippe gjøre noe med den på Leeeeenge. Ja, jeg gruer meg også lenge på forhånd :-/

    6. Jeg får vondt bare ved tanken på tannlegen. Levde du over i dag?
      Jeg skal til tannlegen når vi skal til Spania i mai, gruer meg allerede ;(

    7. frokenfjeldberg: Det gikk faktisk ganske bra 🙂 Jeg har mistet noe på en tann, men det var tett nedi der og trengte ikke gjøre noe med den nå som jeg fremdeles er litt ekkel i halsen 🙂 Snille tannlegen 😀 Klem til Frokna 😀 Hi-hi

    8. Hei.
      Liker bloggen din.
      Hadde håper du kanskje ville hjelpe å få flere til å legge merke til bloggen min.
      Den handler om dyr som trenger hjelp, og vil gjerne ha flest mulig til å bidra.
      Takk på forhånd 🙂

    9. Marit: Så deilig, det kommer noen som ikke er minste redd, sånn mot slutten av kvelden her 🙂 Det kan jeg like 🙂 Vi trenger litt motvekt 🙂 Jeg har også hatt hun samme sikkert i snart 20 år,og hun er flink hun altså,og sikkert snart 65, det må hun være. Men still going strong 🙂 Men den episoden glemmer jeg aldri :-/ Men i dag gikk det fint, og jeg kunne gå ut litt fattigere, men ingen vonde opplevelser 🙂

    10. Uffda .. Jeg er ikke redd for å gå til tannlegen, men har ikke gjort så mye hos han heller. Så på den skalaen tror jeg nok jeg havner på en ener, eller på minussiden. ;o)
      Jeg har en tannlege som er litt yngre enn meg. Han var vel omtrent bare lærling da jeg begynte der. Lærling hos sin far .. hehe. Han ser nesten akkurat lik ut som første gang jeg var der, bare håret har inntatt en mer gråaktig farge istedenfor den sorte som var der til å begynne med. Og han står der og traller og synger over mitt gapende tryne .. og sier hver gang jeg går derfra at meg blir han ikke rik på! 😀 Og det gjør absolutt ikke meg noe!!

    11. Gry Elisabeth: Jeg synes det er kjempegodt å høre noen 1-ere her jeg altså 🙂 For vi har jo forskjellige ting vi er redde eller ikke liker. Og det er godt noen har “fine” opplevelser med tannlegen også 🙂 Men dyrt er det ja 😀 Hvertfall i det minste 😀

    12. Jeg synes ikke det er noe skummelt å gå til tannlegen i det hele tatt, men jeg synes det er fryktelig dyrt og skulle ønske at man kunne betale egenandel sånn som man gjør hos legen. Ellers er jeg vel en 1 på skalaen din he he en sånn irriterende en som ikke trenger bedøvelse 😀 Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    13. deveny: Ja, jeg skjønner det 🙂 Jeg gjør også det, men midt oppi det hele med 5-6 på skalaen redd, så hjelper det meg at hun er SNILL og hyggelig likevel 🙂

    14. deveny: Ja, stort sett er ALT ille, helt enig 😀 Heldigvis er tannlegen min som person ganske hyggelig 🙂 Men grue-messig ligger jeg på en ca 5-6 for det meste… Håper du har hatt en fin dag 🙂

    15. Livsrom: Hei du .-) Det gikk overraskende bra 🙂 Den “steinen” som ble mistet da allerede i sommer… og av flere grunner ble tannlegetimer avlyst etterpå, og så ble jeg operert osv… ja du vet.. Og i DAG var endelig timen kommet… eller endelig og endelig fru Blom… Men hvertfall ingen unnskyldninger annet enn at halsen er ekkel fremdeles etter operasjonen… Men tannen var tett, selv om del mistet 🙂 Så jeg trengte ikke gjøre noe med den før LEEENGe til 😀 SNille tannlgegen 🙂 Jeg går en gang i året også, og har ikke hull lenger, bare sliter med gamle tulle-greier 😀 Ha en fin dag du også Liv 🙂 Stor klem til deg også <3

    16. Ganske enkelt å svare på det der. Jeg er 100 på din skala. Jeg hater tannleger, så er det sagt.
      Det er særlig lyden som plager meg mest, og lyset i øynene?.og alt det andre da…

    17. Du har vel fått nok skrekkhistorier over her…..eller? Jeg fikk min første rotfylling før jul, det gikk så gret at jeg forstår ikke problemet. MEN jeg forstår at jeg har vært heldig med fungerende bedøvelse og alt på skinner. Jeg har fast avtale med tannlegen 1 gang pr år og har et ok forhold til henne….etterhvert.
      Kjiiip den der med “steinen” i munnen. Har hatt noen sånne…Håper det er fikset nå, og alt er vel med deg Frodith:)
      Ha en fin dag videre:) Stor klem fra meg<3

    18. Helge: Jeg hadde ikke noe hull da heldigvis, utenom det skallet som hadde gått av, men den var det ikke noe viktig å gjøre noe med NÅ, så da var det greit 🙂

    19. cuskima: Ja, det er sant, det med at man forstår og er voksen, det blir noe annet 🙂 Hun så på den ødelagte tannen min i dag, og sa vi ikke trengte gjøre noe fordi det var tett der, og DET var deilig altså 😀 Hun er snill 😀 Hi-hi

    20. Ja, det er fakta at jeg fikk en kloss i munn men det var da i 1970-åra. Det var nok med 800,- kr. Måtte ut med det dobbelte jeg sist men ble kvitt et hull da. Skal til tannlegen igjen 10 februar og blir sikkert like mye da.

    21. syns din historie hørtes helt forferdelig ut eg så er ikkje helt enig at du ikkje har noen sånne historier.
      Hadde det skjedd når du var barn hadde du vært traumatisert og fordi du hadde ikkje forstått det. Som voksen forsto du det og alikevel gråt du hadde forferdelig vondt og er redd nå 🙁
      Tannleger må gjøre en god jobb ellers merker de folk for livet. Din tannlege er god,og det er flott<3

    22. cuskima: Uff, det var ILLE 🙁 Jeg har ingen sånne historier heldigvis. Det var en fin tannlege vi hadde på skolen. Og hun jeg har nå er spesialist, og flink, men den gangen det skjedde at de 6 sprøytene ikke virket, da var det betent og det hjalp bare ikke hva hun gjorde…og hun MÅTTE gjøre ferdig noe.. Jeg gråt altså så ille.. Men jeg har samme tannlege nå, det var ikke hennes skyld.. Men jeg er jo redd det skal bli like vondt, hver gang jeg går dit.. Men i dag fikk jeg slippe ut, selv om den greia som falt ut, faktisk falt ut.. Men det var tett ned der, bare en bit av en tann, og som du sier, ikke vondt.Og hun så det var tett…og da kunne jeg slippe NÅ. For jeg strir fremdeles med halsen etter operasjon,og da slipper jeg ligge der med munnen full av greier når det ikke trengs 😀

    23. Helge: Uff, jeg måtte litt le, samtidig som jeg synes det var helt fælt, fikk du virkelig en kloss i munnen?? Ja, før var de rimelig gale. Mamma sin tannlege luktet som regel alkohol… Men de er bedre nå tannlegene, og gjør jo for det meste godt. Men når jeg rotfylte den gangen så virket altså ikke sprøytene, ingen av de 6, pga det var så betent.. Så det VAR vondt.. Men aldri senere så ille som det.. Ja, null hull i dag, men det kostet nesten 800kr likevel.. Ha en fin kveld du også 🙂

    24. 15!!!!
      hadde som de fleste av oss på vår alder en grusom skoletannlege som gjorde ubrukelige feil. Hans fyllinger måtte alle fjernes da eg ble vokse siden alle hadde hull under. Og mine tenner eg sterke, det er bare at fyllingene hans var dårlige.
      Som voksen har eg ikkje gått mer til tannlegen enn eg må og eg burde nok gå nå fordi eg har knekt av en bit. Men eg har ikkje vondt og da syns eg egentlig ikkje at det er noe å stresse med.
      Eg må antageligvis ha full narkose for eg brekker meg og spyttproduksjone blir sånn at de kan ikkje se fordi eg blir så kvalm -dette har begynte i voksen alder,så tannlegen ahr måtte gi opp flere ganger når det gjelder å sjekke tennene etter røngten.
      Mitt verste tannlegebesøk? som 3-4 åring.
      han boret meg i munnviken og alt blodet? wow EG så ut som eg hadde vært hos slakteren. Husker eg gråt og bar meg og sa eg skulle være snill som om dette avr en straff for noe eg hadde gjort gale 🙁
      I mange år husket eg dette,men trodde det var et inbildt mareritt som var min unnskyldning for å være redd tannlegen. For på alle bilder fra den tiden finnes INGEN spor av min oppskjærte munnvik
      Til en dag eg fant orginalbilder fra en fotograf vi hadde vært hos like etter DER hadde han retursjert bort et STYGT boremerke fra munnviken og litt ut på haken.
      Eg ble så glad for at min opplevelse var sann og ikkje bare en syk fantasi-ja merkelig eg vet det,men at det var mulig at en tannlegen kunne behandle et barn sånn? OG en far kunne la ham?
      Eg husker nemlig ikkje noen som snakket på mine vegne eller noe krangling på kontoret.
      I ettertid har eg fått vite at ingen hadde mer tannlegeskrekk enn min far og at vår tannlegen drakk rensespriten og vasket instrumentene i vann………så kanskje var min far vant med sånn oppførsel og det forklarer jo hvorfor han bommet på munnen min?

    25. Det er litt guffent og besøke tannlegen men ikke vondt, mere vondt før enn idag. Nå bruker man mere og mere bedøvelse mre moderne ting. Husker da jeg var liten og var hos skoletannlegen, han satt en kloss i kjeften min slik at jeg skulle gap nok. Fakta. Men det er mye opp til en sjøl og ikke minst tannlegen som bør ta seg tid til og fortelle hva som skal gjøres. Prat om andre ting om ferier, matoppskrifter osv… Tannlegen er bare et vanlig menneske bak en tittel. Men det er litt vondt når man skal betale – kontoen blir veldig amputert i lang tid fremover. Ha en fin kveld.

    26. frustrertfrueihouston: Uff, ja det der hørtes FÆLT ut, jeg tviholder på den ene visdomstanna som er igjen.. For jeg klarer å pusse den sånn noenlunde fremdeles…og orker ikke tanken på at de skal røske den vekk. Og hvertall ikke nå, etter din historie 😀 Jeg er ferdig nå, og det gikk veldig fint 🙂 SLapp å gjøre særlig.. men jeg er like redd neste gang jeg altså 😀 Uff a meg for ei pyse 😀 Min tannlege er veldig hyggelig også, og hun var veldig lei seg den gangen det måtte bli sånn. Hun er faktisk spesialist også 😀 Håper du har en fin dag, her snør det SÅÅÅÅÅÅ mye altså.. helt ekstremt 😀

    27. Det der høres ut som en uheldig episode, som setter spor! Jeg er ikke redd min hyggelige tannlege, men jeg har gitt henne en ny erfaring! Jeg skulle trekke ut den siste visdomstannen og det skulle være helt ukomplisert, 3 uker før jul, for et par år siden. Tannen kom fint ut den, men det ble “hull” opp til bihulene! Dette hadde tannlegen hørt om men aldri opplevd selv at hadde hendt så etter 23 år som tannlege ga jeg henne denne erfaringen. Jeg måtte sy og ha penicilin, og fikk en fin blåveis som lyste fint på julebordet uken etter! Det så ut som om noen hadde slått meg skikkelig, så stakkars mannen min fikk høre det. Men han var jo så klart uskyldig. Tannlegen var veldig lei seg sånn like før jul, og hun ringte hjem til meg for å høre at alt gikk bra. Kanskje jeg burde være stolt som ga tannlegen denne erfaringen, eller kanskje jeg burde fått litt avslag i prisen? Ha en fin dag etter dit tannlegebesøk!

    28. kjersti sandnes: Nå er jeg gjennom den tannlegen, og det gikk bra 🙂 Heldigvis. Trengte ikke gjøre stort. Men jeg er like redd neste gang jeg opplever en blombe som løsner eller noe annet rart 😀 Klemmer igjen <3

    29. Åh fyameg. Jeg grøsser her jeg sitter. For en grusom opplevelse. Skjønner godt du fikk angst. Jeg er vel en 3-4 tenker jeg. Og det enda jeg en gang besvimte I stolen. Klemm lykke til klem

    30. Lithanna: Ja, jeg skjønner SÅÅÅÅ godt… det er vondt med bedøvelse, det er vondt med ALT 😛 Nesten bare om det pirkes litt også, etter den episoden MIN i stolen.. Der bedøvelsen ikke virket i hele tatt… Men i dag, PUH , gikk bra.. Unødig gruing heldigvis .-D

    31. MASSEMASSE KLEMMER OG SYMPAAAATI!!**
      jEG ER SKREKKELIG redd for tannleger. De er gode og ha, for all del, men det er pyton og krype inn på kontorene deres og gape for incoming torture!
      Men, men- Det hadde vært verre uten dem.
      Min verste episode hos tannlegen var da jeg måtte trekke to melketenner ( som 17åring…lol ) og fikk ganebedøvelse, som ikke virka ( Ganebedøvelse bruker de ikke mer, du kan jo tenke deg hvorfor…Fy fader det gjorde vondt det…)
      * grøss *

    32. ritahobbyfoto: Ja, ikke mange som er så glad i dem, selv om de egentlig gjør en god ting 😀 Håper du får en fin dag 🙂 klemmer<3

    33. Lisbeth Pedersen: Ja, jeg er litt på 5 på skalaen for det meste jeg også.. 😛 Ja, han måtte jo miste bevilgningen. Jeg husker mamma og flere i “gamle dager” hadde en tannlege som ofte luktet alkolhol… DET er skummelt det.. Men det var før i tida, da jeg var liten.. og det er nok mer kontroll på tannlegene i dag 😀 Ja, jeg går ofte også, og har ikke særlig hull lenger 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    34. Auuuu og uff 🙂 jeg liker ikke tannlegen. Har en ekkel tannlege opplevelse fra da jeg var i 20-årene, fikk ødelagt 2 tenner i stede. Den tannlegen tror jeg har mistet tannlegestillingen sin i dag, håper det.
      Min tannlegeskrekk er definitivt på 6, og enda mer. Men jeg er flink å går på kontroll en gang i året, da slepper jeg akutte ondter.
      Ha en strålende dag 🙂
      Klem

    35. Huff…. tenner må vi ha og må taes vare på. Prenter dette inn i hodet til gutta mine og to eldste har null jull i alder av 18 og 20 år, mens 14 åringen har en sykdom som gjør det kommer fort hull :/
      Klem

    36. ninaoglivet: Ja, noen sånne HELT JÆVLIG situasjoner gjør at man har hauger med sommerfugler for bare å ta bilder nesten etterpå. Hun er grei tannlegen min altså, og hun vet jo hva som skjedde den gangen, så hun tar hensyn. Men jeg er nervøs uansett. Ligger vel på 4 i dag, tror ikke SÅ mye skal skje i dag 😀 Håper hvertfall ikke 😀 Ha en fin dag 🙂

    37. Fru Stussli: Takk 🙂 Jeg skal gå snart 😀 Og masse gruings her… også pga ekle halsen min.. Men håper på bare TITT i dag 😀 Kan jo håpe 😀 Fornuften får ikke alltid regjere nei 😀 ha-ha Stor klem tilbake <3

    38. Hehe kjente meg igjen i den situasjonen hvor du måtte ha 6 sprøyter. Den er kjip eller helt jævlig. Skulle fjerne en jeksel og så funket ikke bedøvelsen og blei lam ned i halsen. Da var det nok!!
      Hadde skrekken før på barneskolen med den toruristen av en tannlege, MEn nå har jeg hatt en snill og greit tannlege siden jeg var 18 og han er 70!! OG skal gi seg en dag :/ Liker ikke.
      Så skalean ligger nok på 2 i dag 🙂

    39. Jeg hadde nesten identisk opplevelse for noen år siden og etter det er jeg rimelig skvetten jeg også… Så når jeg får noe vondt i tenna så venter jeg i det lengste med å gå til tannlegen og det pleier jo bare å gjøre alt verre. Enda jeg er voksen og vet at dette ikke er lurt hender det jeg unngår fornuften 🙂
      Det skal sies at det er bare den ene gangen det har gjort så vondt så sjansene for at det skal bli så vondt igjen er jo små.
      Lykke til i dag <3
      Store trøsteklemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg