Fasinerende gammelt…

Jeg får en slags respekt for ting som er veldig gammelt… Jeg synes det er spennende, og blir ofte gående rundt disse gamle tingene å tenke over hvordan ting var den gang DA…Litt merkelig at jeg i voksen alder skulle bli så fasinert av sånt…for jeg var slett ikke noe god i historie på barne og ungdomsskolen.. Men det er noe som i voksen alder fasinerer meg veldig…Tenk på de som levde da…i 1856… og skulle besøke denne kirken f eks… Hva de hadde på seg, hvordan DE hadde det… Hvordan samfunnet var, familien som var på vei til kirken… hvordan været var…For DET kunne jo vært ganske likt vært  eventuelt…men ALT det andre er så fryktelig ulikt… Og det er det spennende med det…ulikheten… Det hadde garantert vært litt spennnende og gått noen timer, der, i den epoken…snakket med noen som befant seg der… Bare for å fått vite litt inside-info…

Dette er Hogdals kyrka i utkanten av Strømstad

Vakker og gammel…selv om den ser ganske ny ut egentlig…hvit og fin:-)

 

Bare se på denne muren, som nesten garantert må tilhøre samme tiden… eller kanskje noe senere.. hva vet jeg… Men gammel uansett.. Mosekledd og stein-på stein.. Tenk på de som har ruslet inn der… for å gifte seg…eller for å følge noen til en grav… For mange, mange år siden… Veldig spennende tanker..

 

Avsluttet dagen i dag, med en liten tur innom Vestby… En herlig gammel allè… trær som har stått der og vokst…i massevis av år…strukket seg og blitt lange og flotte… Tenk på de som har kommet gående her i sin tid…opp mot gården i enden…Lurer på hva de tenkte på….?

 

Er du fasinert av gamle ting?

Ville du tatt en liten tidsreise om du kunne? 🙂 

 


42 kommentarer
    1. cuskima: Kjempespennende 🙂 Min bror har funnet ut om at vi har aner i Finland og Russland, så vi skal kanskje dit til våren 🙂 Blir spennende 🙂 Og jo jeg liker tanken på at vi utvikler oss også, men liker å tenke bakover når jeg går sånn og titter. Og skulle gjerne tatt en tidsreise bare sånn for en dag, om ikke annet 🙂 Ha en fin dag <3<3

    2. er det ikkje deilig at vi hele tiden kan utvikle oss da?
      I min familie var vi veldig opptatt av historie. Min far avr intressert i slektsforskning og i bursdag ga eg ham et våpenskjold på pergament og et brev om ekthet og hva våpenskjoldet vår betyr. Fant det hos noen som drev med forskning på gamle navn. Min fars etternavn kommer fra Lichestein på 800 tallet, så det er veldig gøy 🙂

    3. Så spennende! 😀
      Jeg har også påtatt meg ansvaret for oss, like greit at ikke alle i familien setter i gang med prosessen, for den er tidkrevende..! 🙂

    4. folkogdyriskogen: Ååå, så spennende å bo i et så gammelt hus da 🙂 Ja, da skjønner jeg du vil prøve å gjøre det litt fine inni med gammeldags interiør og sånt 🙂 Tyskland har jeg vært lite i, men der er det altså mye fine gamle byer der:-) Kanskje jeg skulle prøve en tur dit 🙂 Vi har vært mye i Skottland jeg og samboeren, og det er veldig spennende med alle borgene og slottene. Jeg blir helt vill, og koser meg med guidete turer der faktisk 🙂 Men jeg blir også ganske fasinert bare ved å treffe på en sånn gammel murinngjæring av en kirke… Tenker på alle som har ruslet der 🙂 Jeg er glad i å ta bilder, og foto har blitt en liten hobby 🙂 Er ikke god på tekniske ting, men elsker å finne spennende motiver 🙂

    5. frustrertfrueihouston: Jeg er som deg, IKKE interessert i historie da jeg var yngre… Men angrer nå.. Og skulle visst mye mer om ALT mulig… Men får lært noe nå, pga jeg må undervise i det… så lærer meg ungdomsskolepensum NÅ på en måte 🙂 Og da sitter det bedre 😀 Spennende med gammelt, jeg føler meg ydmyk for alt det gamle på en måte 🙂 Ja, man får med seg litt på ferier 🙂 Ha en fin kveld .-) Klem <3

    6. Tattavkvinnene: Ja, ikke sant? Og de gikk sikkert MYE i kirken også, det var jo liksom DER de traff hverandre.. Jeg husker hvordan Svinesund/Strømstad så ut bare når JEG var liten… tenk hvor anderledes det området rundt den kirken var i 1856!! 😀

    7. Jeg er også veldig fascinert av gamle ting. Bor bla. i et 131 år gammelt hus, som jeg syns er fryktelig sjarmerende og fascinerende! Driver å skal få frem den gamle sjarmen inni det med gamle ting , gammeldagse farger, møbler osv 🙂 Og har vært i Tyskland å besøkt slott og borger som er flere hundre år gamle,og vært i de gamle sjarmerende byene der 🙂 De kunne virkelig gjøre det koselig i gamledager altså 🙂 Fascinerende å se hvordan de bygde ting da, alle mønstrene osv 🙂 Lever i min egen lille drømmeverden jeg da! Og kunne ikke hatt det bedre enn når jeg beskuer gamle ting og får høre gamle historier! 🙂 Kjempe flotte bilder du har tatt :-))

    8. Jeg er kjempeglad i gamle byer og steder, men historie var ikke min sterke side. Nå skulle jeg ønske jeg hadde kunnet litt mer om “gamle dager”. Jeg skulle gjerne reist bakover i tid om det var for et kort besøk. Livet er kanskje enklere nå med mange hjelpemidler, men tid uten mobil hadde vært supert. Synes folk drar frem mobilen over alt, til en hver tid. Jeg er ikke så flink til å ha min egen på meg, den ligger gjerne i vesken og da hører jeg ikke alltid om det ringer. Det er så utrolig mange koselige steder, kirker og byer med historie rundt i verden. Men jeg kan ikke få med meg alle, men det blir nok noen småsteder i sommerferien også. 🙂

    9. Det er også ganske fasinerende å tenke på at de klarte å bygge så mange store byggverk med så få hjelpemidler. Det må jo ha tatt enormt med tid og krefter og få bygget en kirke 🙂

    10. Tattavkvinnene: Jeg er ikke sånn som går og filosoferer MYE over det 😀 Men jeg blir litt ydmyk eller hva det heter med sånne gamle murer og sånt,og at jeg VET at noen har gått rundt der for hundrevis av år siden…og kanskje tenkt på saker og ting de også…hvordan hadde DE det egentlig..? Rart… 🙂 Ja, mye fine klær fra den tiden.. 😉

    11. Jeg tenker nok ikke så mye over sånt som deg, men et snev av nysgjerrighet har jeg jo. En tidsreise tilbake til forskjellige epoker hadde vært interessant. Lurer på hvilken tid jeg ville dratt til først, hm? Kanskje 1800-tallet, da kunne jeg hilst på de fire store og jeg kunne prøvd på noen veldig fine klær fra den tiden ^^

    12. Livsrom: Ja, du har prøvd den murbyggingen, og spennende å tenke på de som har gjort det for LEEEENGE siden 🙂 Hadde vært spennende å ha vært der noen timer synes jeg 🙂 Men ville nok tilbake hit 🙂 Ha en fin uke du også LIv, nå er det jobb igjen her 😉 Klem <3

    13. ladyaugust: Ja, jeg har vel noe med den hjernen jeg også… Hvis det er noe jeg har litt hode for, språk eller noe visuelle greier, så sitter det som spikret, men sånn som blir snakket i lange drag om(som historie….) så har det lett for å falle litt ut igjen her også.. ;-)Men mye bedre nå enn tidligere 😀 Men man skulle tatt en aldri så liten tidsreise 🙂 Da hadde det sittet da 😀 KLemmemorgenklemmen <3

    14. Moving On: OG her hadde jeg forsvunnet i seng ja… 😉 Ja, man skulle egentlig ta opp ungdomsskolen om igjen i voksen alder, for det er NÅ man lærer 😉 Klemmer <3

    15. Flotte bilder du har tatt:)
      Jeg har stor respekt for de som har bygget den steinmuren, sikkert kun med hjelp hendene (jeg har nemmlig prøvd;))
      Ja, jeg er veldig fasinert over gamle ting. Har stor respekt for den veldien det måtte ha hatt en gang.
      Nei, jeg kunne ikke tenkt meg en tidsreise. I så fall måtte det være tilbake i mitt eget liv for å rettet opp en og annen feil som har fått litt store følger;)
      Ha en fin ny uke:)
      Klem<3

    16. YES I am 🙂 Det er jo aldri så spennende å tenke på hvordan det var akkurat da akkurat der 😀 Jeg har alltid likt historie men i og med at hjernen min ikke har klister, går det meste inn ene øret og blir i noen minutter midt inni hodet før det faller ut av andre øret 😉 Riktig god natt kjære søs <3 klæmmenattiklæmmen <3

    17. Nei da var det gørr kjedelig.
      Tok opp historie i fjord, noe jeg er veldig glad jeg gjorde.. var ganske overfladisk, men fikk alikavell en del mer oversikt og innplutt med norsk historie:)
      Jaa slike hus er elsk.. har funne huset jeg vill ha også jeg. Haha. Fant det som 10åring, å det står ennå<3 skal sies at det ikke er innlagt vann strøm eller noe der.. men det gjør det bare enda mer perfekt!! Haha
      Sov godt du med. Nattaklem<3 <3

    18. Moving On: Det er deilig å drømme sånn litt 🙂 Jeg er helt enig, jeg fulgte alt for dårlig med i historietimene… KLARTE ikke å konsentrere meg, og synes ikke det var spennende NOK da…Men nå derimot 😉 Jeg har også lyst på et ferdig nyopppusset gammel-stil-aktig hus .-D Sove godt 🙂 Nattaklemmen <3

    19. frokenfjeldberg: He-he… Forsover-seg Frodith føles faktisk frisk og full av futt 😉 …men litt trøtt 😀 Turen var absolutt en fin avslutning på en herlig uke:-) Ladete batterier, og ikke FOR lenge til påskeferien heller 😀 Nattaklemmer <3

    20. Elsker gammle ting.
      Historie er et fag jeg angrer på at jeg ikke tok mer seriøst og fulgte med i..
      Viking tida facinerer meg veldig, alt som skjedde og hendte da!
      Når jeg en gang blir voksen og rik, da skal jeg kjøpe meg et stor gammelt(falleferdig ) hus og gi det nytt liv. Et hus med utskjæri ger rundt dører og vinduer, slagbenk på kjøkkenet og gammelt karnapp:) hahah ja jeg drømmer <3

    21. Fru Stussli: JA, oppe hos dere er det mye spennende. Er Hr derfra? Vi kommer fra de traktene, slekta vår har vi funnet ut.. Jeg MÅ en tur den veien kjenner jeg, om ikke lenge… Gå og rusle å se på butikkdører, små hjørner og gamle hus, drømme litt 🙂 Ja, det må jeg nok 🙂 fordi det er så spennende å gå sånn og tenke 🙂
      Stor god klem til deg min venn, sove godt Bente <3

    22. Ja jeg håper han vil like å høre om slike ting. Jeg bor jo ikke så langt fra Kongsberg gruvene der de fant sølv, så gleder meg til å ta han med p gruvetog når han blir litt større 🙂

    23. ritahobbyfoto: Ja her er det også veldig snart sovetid 🙂 Skal drømme om gamle dager 🙂 Og på jobb igjen i morgen 🙂 Takk, ja, noen fine bilder ble det 🙂 Klem <3

    24. ewymarie: Så han synes det er kjempemoro med kirker han da 🙂 Og kanskje han vil bli interessert i historien etterhvert som han vokser til, historien til kirkene, borgene og all vår fortid 🙂 som jo ER spennende 🙂 sove godt 🙂

    25. Herlige bilder og tanker. Jeg tenker ofte sånn. Går rundt på festningen her og tenker på soldatene og slavene som bodde her. På hvordan de var kledd og hva de spiste. Hvordan de måtte lengte bort. De måtte vært redde for at svenskene plutselig skulle komme farende over elven. De kom aldri…
      I gamlebyen her får du også et hint om gamledager. Noen steder kjempegamle hus, små stuer. Andre steder store bygårder med mange leiligheter. Utedo i bakgården. Butikkdørene på hjørnene. Helt klart et sted der jeg kan la fantasien løpe litt avgårde med meg. Så skal det sies at jeg bor med Hr Stussli og han er jo lokalhistoriker. Holder foredrag og skriver bøker om gamle dager i Kongsvinger. Nå holder han på med en bok som kommer til høsten. De som reiste gjennom kongsvinger og hvordan de opplevde denne byen. 🙂
      Nå skal frua her hoppe i dusjen og så i loppekassen
      Store nattaklemmer til fineste frodithvenn <3

    26. cuskima: Jøss, så gøy at du var sånn allerede som liten da 🙂 Jeg synes det var så vanskelig og så mye å lære om på skolen…og det angikk meg liksom ikke da føltes det som… så jeg klarte ikke lære meg det… Men nå er det mye mer spennende .-) Oi, helt tilbake til oldtidens Egypt ja 😀 Spennede 🙂

    27. Minien vår har dilla på alt som heter Borge og riddere. Så siden kirker har sine tårn og ofte er av mur, så kaller han dem for Kirkeborg 🙂
      Sove godt 🙂

    28. Kristin: Jeg skulle gjerne tatt en tidsreise også 🙂 Men for meg hadde det holdt med ca 1856 i første omgang 😀 Hi-hi. Jeg kunne møtt foreldrene til besteforeldrene mine f eks 🙂 Ha en god natt 🙂

    29. whatwouldnemido: Ja, det må jo være en aldersting, for jeg blir jo bare mer og mer interessert…kanskje noe med å gjøre at man lurer mer og mer på sitt eget opphav osv.. Men bare det med all utviklingen osv.. Tenk de som travet rundt den kirken der da…og de hadde knapt begynt med noen små industriplaner enkelte steder osv.. Folk fløy rundt i lange skjørter som feide i bakken, mot kirken der… Skulle inn å gifte seg…slett ikke sikkert det var så frivillig her heller da… Den bondesønnen var vel suiteable å gifte seg med…for statusens skyld…osv… Nei…nå får jeg gå å legge meg snart… i halm-senga her hjemme 😀 Ja, snålt trekk med å bli voksen 😀

    30. Engla: Ja, min mormor hadde et gammelt fint hus, og en gammel fin hage..og jeg husker følelsen av å tenke seg tilbake enda lengre, når vi var i hagen hennes 🙂 Hus i Sveitser-stil (tror jeg det heter) og masse epletrær, høyt gress og ingen gartner 🙂 Huset står der ennå, men var noen andre som kjøpte det 🙂 ut av familien. Hvis det pusser opp innvendig, restaurerer og legger ut for salg igjen en gang, så skal jeg kjøpe det 😀 Hi-hi.. Ja, jeg synes det er spennnende å gå sånn og tenke når jeg finner gamle fineting..Tenk 1856 da… det er lenge siden det… Helgen og ferien har vært perfekt, skulle bare vært enda litt lenger 🙂 Nattaklemmertilbake <3

    31. Alltid elsket historie og ønsket å bli arkeolog.
      Som barn løp eg på gravplasser og leste datoer og tenkte meg livet dere.
      Som litt eldre gikk eg rundt og tok på bygninger og steder og følte på energien i de gamle tingene. Bodde ved 3 større museum her i Bergen og de og akvariet var flittig brukt som barn <3<3<3<3<3
      Hadde reist til antikken eller oldtidens Egypt 🙂

    32. Så fine bilder! 🙂
      Jeg har nok også blitt mer fascinert over gamle ting i de senere årene. Var ikke så opptatt av historie tidligere. Og om jeg kunne tatt en tidsreise, så hadde jeg absolutt gjort det! 😀
      Kanskje til vikingtiden 😀

    33. Jeg tror helt klart at det er en litt sånn aldersting å bli mer opptatt av sånt. Jeg blir lett litt sånn grepet av ærefrykt og fascinasjon. Og kaster meg stadig over ting på nettet som jeg må lese meg opp på. Jeg har forresten blitt mye mer opptatt av skyer og gladere i trær også. Snålt trekk med å bli voksen. Men jeg liker det 🙂

    34. Nydelige bildet vennen <3
      Jeg er veldig fasinert av gamle ting 🙂
      Gamle trær er fasinerende. Ønsker meg egentlig en gammel hage jeg med gamle epletrær og det hele, men ønsker meg samtidig en gartner som ordner 🙂
      Kirker er spennende. Jeg var i Polen for mange år siden og da var vi innom mange 🙂
      Håper du har hatt en PERFEKT helg og at vår-ferien har gitt meg masse påfyll.
      Ønsker deg en riktig god natt og sender deg en god nattaklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg