“Men nesa i fatle”.. ;-)

 Litt småsvett ankom jeg Fredrikstad Helsefarm i går, med nesa i fatle… Ja, for her er ikke armen i fatle… Ingenting brukket i påske-snøen…Kun en rennende nese, som truet med å ødelegge ferien her… Så det bar bare å få skikk på DEN, så ville ferien se strålende ut… Jeg valgte å overse deg, men pga at den plaget meg LITT tok vi ikke de lange løpeturene som ville vært på programmet ellers… En snill helsedirektør (min venninne 😉 ) ga meg til og med og lov til å spise sjokolade… VI lot rennende neser være rennende neser, og tok en  2  timer lang byvandring i stedet for, etter harry-turen var unnagjort 🙂

Her et lite bildedryss fra Fredrikstad 😉

Fredrikstad, rådhusparken. Skulpturene er laget av Birthe Marie Løveid.

Skulpturene blir mindre og mindre bakover.

Her under er det mye street-art  fra området rund kulturhuset St- Croix i Fredrikstad, et hus hvor det er forskjellige kulturelle happenings, spesielt av og med ungdommer. Herlige bilder i området ute.

1)

 

2)

 

3)

 

4)

 

5)

 

6)

 

7)

 

Kunsten rundt St. Croix er lovlig, og godkjent, men mange lager jo slike bilder også i det offentlige rom, uten godkjenning. Jeg synes slike spennende og fargerike bilder,  smykker grå og triste bygninger. 

 

Hvordan type kunst liker du best? Skulpturer, etablert kunst, street art?

Ha du sett disse skulpturene før? 

Ha en fin tirsdag 🙂

 

40 kommentarer
    1. Fru Stussli: Kronisk overspising høres deilig ut, og dere går jo så mye så det er vel greit det 🙂 blir jo sulten da 😀 Håper dere har det koselig og gjør mye fint 🙂 Nesen er stappe-tett 😀 Store norske giga- klemmer til deg min venn, og ha det superfint <3<3

    2. Så kule skulpturer! Helt etter Fruens-smak 🙂
      Herlig å komme seg på helsefarm selv om nesa renner.
      Good bedring til nesen.
      Jeg lider av kronisk overspising. Porsjonene her er ikke som hjemme. Og når jeg ikke spiser opp kommer de med pose for at jeg skal ta det med hjem..,.
      Har gått 4-5km på dagen og skal snart ut på andre runde 😉
      Ha en strålende kveld? Litt døgnvill her.
      Mange mange amrikanske(les enorme) klemmer

    3. Lithanna: Ja, jeg liker litt av hvert jeg. Men liker ofte at ting er noe jeg forstår når jeg ser på det. Denne gate-kunsten som er ved et ungdomshus, synes jeg er veldig fin 🙂

    4. Helge: Ja, jeg likte skulpturene her veldig godt egentlig 🙂 Morsomt at de er like, men blir mindre og mindre sokler 🙂 Og de grafitti-maleriene er så detaljerte og fine at jeg liker de veldig godt også 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    5. Moving On: Ja, jeg synes også det pynter oppi grått bybilde 🙂 Og så lenge det ikke er sånne bokstav-tags liksom. For det synes jeg er kjedelig 😀

    6. Kulturnorge <3
      Jeg er veldig glad i tegne/malekunst jeg da.
      Eller gammel / klassisk kunst. Ikke så veldig into det moderne. For forvirrende XD

    7. Fine bilder det der, nye skulpturer for min del. Kunst kan være så mangt og musikk og bilder kan inspirere hverandre.

    8. å så stillig!
      sysnt det er litt stillig med slikt jeg!
      synst det også er fint om fks en t-bane undergrunn er tagget med fine tegninger og den slags!:)
      det gir ting litt liv=)
      Men har aldri vært i fredrikstad og sett noe av det der da:p

    9. frustrertfrueihouston: sånn som de her, på steder som her, synes jeg det er veldig tøft 🙂 Og de skulpturene likte jeg også godt 🙂 Nå skal vi prøve oss i skogen…og det har vi planlagt i hele dag..men bare shoppet så langt 😀 Hi-hi… Ha en fin dag 🙂 klem

    10. cuskima: Jeg liker PEN graritti, som her, men sånne kludrerier liker jeg ikke, sånn med bare signatur, Det må være tegninger 🙂 Nå har vi shoppet igjen, men NÅ skal vi i skogen altså…ingen unnasluntring 😀

    11. cathrinehenriksen: Jeg liker kjempegodt begge de delene her 🙂 Og skulpturene var kule, like,men forskjellige høyder på sokkelen 🙂 OG street art som her, JESS!! 🙂 Ha en fin dag 🙂 Nesen lever 😀 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    12. Hei. Lenge siden sist jeg var i Fredrikstad, og da var jeg bare i gamlebyen. Dette har jeg ikke sett, men synes det var stilig. Jeg liker veldig mye ulik kunst, men ikke tagging i form av halvproffe tegninger og signaturer. Men er det gjort ordentlig liker jeg det. Men “tilgrising” av private folks murer eller garasjevegger er ikke min stil. Men det er utrolig mye flink ungdom med fantastiske ferdigheter innen tegning og spraymaling!

    13. lifeistooshorttowait: Ja, jeg likte kjempegodt de skulpturene jeg også 🙂 Kult at de er helt like, men blir lavere og lavere 🙂 Ha en fin dag, vi har vært på shopping men nå skal vi ta den turen som var planlagt 😀 Klemmer <3

    14. Min matgale verden: Stakkar Bonnie da 🙁 Håper hun blir like fort frisk som deg 🙂 Jeg har bare shoppet og ikke vært på tur ennå 😀 Vi bare jukser hele tida denne gangen 😀 Men det er SÅÅÅ koselig 🙂 Nå skal vi på liten tur ut i skogen, som EGENTLIG skulle vært en langtur 😀 Kos deg i byen, men du er kanskje tilbake nå 😀 klemmeri vei

    15. helt enig med inneuteferdig. ingenting som er kjipere enn de som ødelegger noe annet vakkert.
      Eller at det tar helt av, Her i Bergen har vi et offentlig basseng som ser shabby ut utenfor og de fikk tagge det med vakre bilder,men nå er jo hele kvartalet tagget og masse underskrifter og bokstaver som er bare tull
      God bedring til nesen:))

    16. Marit: Ja, veggmalerier er fine synes jeg, noen er veldig fine, som disse 🙂 Og disse har jo ikke JEG sett før, som jeg har med de fleste i Oslo, så det er ganske artig :-). Nesa er i fatle, men det går fint 😀 Den får bare renne 😀 Håper du har en fin dag 🙂 Kommer innom senere 🙂 Klem

    17. inneuteferdig: Ja, jeg synes litt fargeglade tegninger og malerier gjør grå hus mye bedre, enkelte steder hvertfall 🙂 Og det ville vært trist uten. Jeg blir glad hver gang jeg ser sånne, og får lyst til å fotografere umiddelbart 🙂 Jeg synes disse skulpturene også var veldig fine 🙂

    18. Jeg er altspisende i kunstverdenen…. det jeg liker må falle på plass hos meg med en gang…. akkurat som de skulpturene du har tatt bilde av, de likte jeg godt … ha en solskinnsrik tirsdag vennen <3

    19. Så mye flott. Herlig ,med farger på grå bygninger. Håper formen er bedre i dag, her går det på frem, så i dag skal jeg en tur til byen, for å kjøpe dadler til tapas jeg skal lage helgen etter påske. Min nevø`s konfirmasjon. Alt går bare en tar det litt rolig. Men stakkars Bonnie er og blitt syk. Hun har fått kennel-hoste, omtrent det samme som en kraftig forkjølelse hos mennesker. Hoster som et uvær om natten, akkurat som jeg gjorde for noen dager siden…. Litt dumt siden vi skal levere henne fra oss torsdag…. Håper ikke hun hoder hele familien oppe om natten… Ha en herlig dag på helsefarm, nå går jeg rolig av sted til byen:) klemmer

    20. God morgen. :o) Har aldri sett denne kunsten før nei, tror faktisk ikke jeg har vært i Fredrikstad siden jeg var 15 og da var ikke kunst det jeg tenkte mest på. Mener å huske at det var en koselig gamleby der. Det må jo nesten være en oldtidsby nå .. hehe. Er det noe sånt der fortsatt?
      Har ikke så mye formening om hva slags kunst jeg liker. Enten liker jeg det, elle så liker jeg det ikke. Uansett om det er på et galleri eller på en murvegg i byen. Synes også de pynter opp disse “veggmaleriene”.
      Ønsker deg en fin dag. Håper nesa ikke ødelegger den for deg. ;o)

    21. Ingen tvil om at lekre og levende bilder gjør bygningene noe flottere. Det som er så synd er jo at de ikke tar hensyn til andres bilder. Mange ganger jeg står og ser på slike flotte malerier, og så kommer en eller annen dust og setter en laime underskrift på det eller noe annet.
      Liker skulpturer veldig godt uten tvil:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg