Han og henne…

 

De to…. hadde sittet der…tett sammen…

Han litt lent mot hennes side… De hadde sitter der en kald høstdag…og tittet utover vannet som lå der blikkstille med en liten morgendis på… Hans ruglete hånd hadde ligget over hennes der han satt lent mot henne, og han hadde  kjent varmen fra henne gjennom golfjakken… Det grå håret hennes  blafret lett på pannen hennes, der en lun høstvind strøk forbi..

De hadde tatt seg en kaffekopp der nede…Bladene fra trærne hadde dalt ned og lagt seg rundt føttene deres…inntil den lille vinden traff bladene, virvlet dem opp og la dem i små hauger på skuldre, fang og hår…

Han husket det godt.. Han satt der ennå..Han lente fremdeles kroppen mot hennes stol…den siden der HUN hadde sittet… Hun satt ikke der lenger… Han kjente ikke lenger varmen fra henne… Han kjente seg forlatt og ensom…. Da hun ble borte, og livet bare var HAN, reiste han….fra huset med de hvitmalte  gjerdene…. fra hagen med det høye gresset… Fra stolene som sto nede ved vannet… Han bare dro…

Nå var han tilbake… huset sto fremdeles der tomt…Ingen hadde flyttet inn…. Ingen hadde klippet gresset, malt de slitte gjerdene… eller gitt de værbitte stolene et strøk….

Han satt tungt på stolen “sin”, lente seg mot hennes side…og han følte nesten som DA…..kunne nærmest høre musikken fra den tiden de var to….Hørte musikken, den glade latteren fra menneskene som hadde vært der i deres utallige hageselskaper…kjente lukten av reker, hvitvin og frukt som hadde bugnet på bordet der borte….  Han kunne nærmest kjenne malingslukten fra stolene…nymalte som de hadde vært den gangen…

Han rettet seg opp og  satte seg litt tilbake i stolen, kom tilbake til seg selv…og dagen i dag… Han hørte plutselig  glade barnestemmer som ropte oppe ved huset.. Han snudde seg og så en liten familie komme syklende forbi huset der oppe….De stoppet.. gikk av syklene… tittet fornøyde ned mot mannen på stolen i strandkanten.. snakket med høye energiske stemmer…om verdens vakreste hus..om hvitmalte gjerder og hageselskaper..

Han lukket øynene igjen…og kjente en fred fylte seg…

 

(Denne lille teksten er skrevet på grunnlag av stikkord, små setninger og stemningen jeg fikk etter alle innspillene dere ga meg til dette bildet er på tirsdag. Hver enkelt vil kanskje enten kjenne igjen sin setning, sitt stikkord, eller bare noe av følelsen som er beskrevet som DERES 🙂 Takk for flotte innspill, det er så kos å kunne lage sånne tekster- nesten litt i samarbeid <3)

 

#kjærlighet #samhod #ensomhet #forlatt #alderdom #fraflyttet #håp
63 kommentarer
    1. Unn Leirvåg: Her er en link til ETT av de prosjektene 😉 i mars. Jeg var fast bestemt på å bli forfatter etter et år på folkehøyskole da jeg var 19 . Drømmen om å bli skuespiller falt litt i fisk det året da jeg traff så mange andre som var mye BEDRE… Og NOE kreativt skulle man jo ble på den tida 😀 ha-ha…så da ble det FORFATTER så klart… Nå skal det sies at jeg også alltid har vært lesehest, leste før jeg begynte på skolen og likte å leke med tekst. Men forsøket på bli forfatter (satt et år og skrev noveller og dikt) var nok mest et ønske om å skaffe seg et kreativt yrke… og ikke så mye skrivekunnskaper og STORT behov om å få ut noe 😀 Jeg søkte skrivekunstakademiet, kom ikke inn. Og det var ikke rart 😀 Nå koser jeg meg med å skrive her på bloggen, leker meg med både den ene og andre formen for skriving, og elsker det 🙂 Her er linken: http://frodith.blogg.no/1396160104_bildet_2.html

    2. Flott måte å arbeide med tekstutvikling på, da! Jeg må lete opp dine tidligere bilde-tekster, skjønner jeg!
      Tidligere skrev jeg mye mer … Da jeg var barn, var jeg en lesehest, og fast bestemt på å bli forfatter! Haha. Har faktisk vært på et 3-dagerskurs i “kreativ skriving” med forfatteren Kjersti Wold. (Lærerikt, skummelt, utfordrende, morsomt, nyttig..) Jeg deltok mest for å få flere verktøy til “vertøykassa” jeg bruker i skriveopplæringen som norsklærer i videregående og på voksenopplæringa. Øvelsene jeg lærte, pleier å slå godt an hos elevene. Dattera mi og hennes venninne har også holdt på med slike øvelser på hytteturer og på biltur gjennom Europa. Baksetepoesien blei slett ikke verst!

    3. Unn Leirvåg: Så fint at du likte det 🙂 Skriver du selv? 🙂 Jeg har skrevet flere sånne tekster her, på grunnlag av bilder jeg har tatt, fått innspill fra lerserne mine og SÅ satt sammen til en historie som selvfølgelig blander seg med min egen fantasi 🙂

    4. Teksten har nerve! Nostalgien i bildet, og de sanselige minnene, har vemodet i seg. Slutten som både representerer brudd i en negativ utvikling med forfall, fornyelse, men samtidig kontinuitet (i et litt større perspektiv), appellerer 🙂

    5. Tattavkvinnene: Ja, kanskje du var det paret som kom der på slutten,som skulle bosette seg NÅ 🙂 Kanskje 🙂 Det er så gøy å lage sånne historier, når dere er så flinke med innspill, for da blir jeg i fin stemning og får ut gode tekster 🙂

    6. ladyaugust: Ja, ikke sant, herlig boble. Moro å la det flyte i vei ut gjennom fingrene 🙂 Og til og med MAT, ja DA er man skikkelig i boblen 😀 Veldig glad du likte den. Jeg likte den selv også 🙂 Klemmer masse masse verdens beste lille-søs <3

    7. Herlig <3 Det er akkurat den bobblen som er så fin, de som ikke har vært inni den aner ikke hva vi snakker om. Jeg glemmer alt når jeg er inni den, mat tilogmed 😀 Herlig historie <3 klæmmeflat 😀

    8. ladyaugust: Ååå hei søs <3 Så koselig du kom :.-) Og at du likte det 🙂 Jeg får jo så fine små historier i hodet, av disse små assosiasjons-"lekene" mine. Mange la jo igjen små tanker og stikkord på tirsdag, rundt bildet mitt, og det gir meg masse inspirasjon, jeg kommer i en egen liten boble når jeg begynner å skrive 🙂 Og da ble det sånn 🙂 Håper det er bra med deg lille-søs <3 klemmervarmt <3

    9. MOONBEAMSCORNER: Ååå, så kos du likte det 🙂 Ja, her er en liten og vemodig stund for en mann som ble alene… Og litt håp til slutt 🙂 Glad for alle som likte det 🙂 Klemmer fra Frodithen <3

    10. Helge: Takk 🙂 Ja, og tenk…jeg er jo ikke så gammel en gang 🙂 Men kanskje blir det sånn, når man blir eldre 🙂 Spennende å skrive utifra inspirasjon fra de andre her 🙂

    11. Det gjør vi vet du <3
      og gjett hvem som fikk påskeegg i dag JOHOOOOOOOOO meeeeee!!!!!!
      namm!!! søteste du klemmer i bøtter og spann <3

    12. hamyst: Takk for det 🙂 Som du sikkert leste under der er det skrevet på inspirasjon av andres tanker rundt bildet mitt. Jeg har gjort noe tilsvarende 2-3 ganger før her på andre bilder, og det er veldig koselig å lage sånne små tekster 🙂 Jeg har sendt deg en venneforespørsel, men det ser du sikkert 😀

    13. frustrertfrueihouston: Veldig glad for at du likte det 🙂 Du var jo med med innspill du <3 og det er det som lager stemningen jeg kommer i 🙂 Veldig gøy å skrive sånn 🙂 Ha en super torsdag du også. Du har vel nettopp begynt 😀 klem <3

    14. Å så vemodig og vakkert! Og jammen fikk du frem tårene i øyenkroken også. Jeg ser det hele for meg så levende, for du beskriver stemningen så godt. Og jammen håper jeg at huset får nye eiere sånn at hagen igjen får nytt liv. Hageselskap og barnelatter, og nye mennesker som kan glede seg sammen. Ha en super torsdag. Klemmer <3

    15. pfft dine ting er mye vakrere skrevet enn mye annet ræl som blir publisert som kunst og poesi og kritikerrost smånoveller
      Masse som fins der ute er så utrolig dårlig, som 50 shades of grey dårlig dårlig forfatterskap,men tydeligvis litt mer info som folk trengte om litt krydder i hverdagen så den hadde kanskje sin misjon hahaha
      aldri lest den,men frister ikkje,men de som liker like bøker som meg syns det er ræl

    16. cathrinehenriksen: Å ja, du begynner å kjenne meg litt nå 🙂 Har gjerne litt oppfølgere på ting..;-) Ting som blir tradisjoner osv 😀

    17. cuskima: Det ville nok blitt en liten gruppe som hadde leste dem, blogg-klanen kanskje 😀 Hi-hi.. Det er mye jeg tenker at passer fint HER, i sammenhengen, men at ikke ville fenget like mye UTE.. Som også tegningene mine. De passer som fine illustrasjoner til innleggene mine, men som “kunstverk” er de ikke noe særlig 😀 Ha-ha 😀 klemmerpåallekanter <3

    18. kanskje sku du gi ut disse småhistoriene?
      En liten bok med alle de koselige vakre morsomme historiene du lager?
      Eg hadde kjøpt den eg <3
      Klemmeting

    19. cathrinehenriksen: Der hadde du sett historien ja 🙂 Det er veldig inspirerende å få så mange fine innspill, og sammen med min egen hjerne skrive i vei og lage historie til bildene. Nå har jeg gjort det på fire bilder :-)Og det er like spennende hver gang, og se hva DERE skriver og se hva JEG får til til slutt 🙂 Takk for at du var med <3 Ja, litt lykkelig må det være <3

    20. cuskima: Flere som sier de har blitt litt rørt av fortellingen og det er jo kos 🙂 Og det som er litt gøy er jo at jeg skriver det på grunnlag av alle ordene og innspillene fra dere, så vi gjør det egentlig litt i samarbeid 🙂 Jeg elsker og skrive de små tekstene her, det som er vanskeligst er å finne bilder som inspirerer litt 🙂 Takk skal DU ha 🙂 Klemmerimassevis <3

    21. hahahah du sku hatt Kleenex warning øverst
      For en nydelig vakker historie og beskrivelsene var så levende at eg ble helt rørt og så nesten hele livet deres for meg som i en film.
      Fikk litt tårer siden eg er frøken føler altfor mye hahaha,men tusen takk for en vakker historie om noens liv og nye begynnelser med barna og latter og glede og lykke<3
      Livet går i sirkler og alt var likssom som det skulle være der på slutten
      Tusen takk nydeligste du
      klemmeting <3

    22. Engla: Takk for det 🙂 Det er gøy å lage disse historiene synes jeg 🙂 med inspirasjon fra andre blir det fine historier 🙂 Ha en herlig dag du også min venn 🙂 Klemmer tilbake, snart på vei ut i solen 🙂 <3

    23. Åh for en vakker historie du har satt sammen fineste frodith <3
      Ønsker deg en herlig vårdag 🙂
      Solskinnsklemmer på vei fra Engla

    24. ssilje89: Har tatt bilde selv, og har laget flere sånn tekster utifra assosiasjoner mine lesere får av bildene jeg legger ut 🙂 Så det er på en måte et lite samarbeid 🙂 Men min sammenføyning og min røde tråd for å si det på den måten 🙂 Koselig du likte det 🙂 takk for at du kom innom <3

    25. Sitter her med tårer i øynene.
      Jeg levde meg helt inn i dette. Så søtt, så trist og så romantisk på en måte.
      Dette beviser hvor viktig det er med minner.
      Takk for at du delte dette og laget det slik du gjore!
      Fantastisk. Har du tatt bilde selv?
      Hadde garantert heng det opp da. Det sa liksom så mye.

    26. Mariann Sæther Tokle: Takk 🙂 Ja, det var kanskje sånn 🙂 jeg tror det…siden jeg fikk innspill som sa at AKKURAT sånn var det 🙂

    27. folkogdyriskogen: Nei, gjorde du? Så fint at det treffer noen det jeg lager, og det er jo på inspirasjon fra dere bloggere, på mitt bilde 🙂 Så egentlig er det mange som har vært med liksom 🙂 Takk for rosen 🙂 Klemmer <3

    28. Min matgale verden: Ja, det kan ha vært sånn 🙂 Eller helt annerledes, men det var sånn det kom i hodet mitt av alle ordene til folk 🙂 Ha en herlig torsdag du også 🙂 Snart fredag ja 🙂 Klemmer <3

    29. foreignerat50: Ja, vi blir jo eldre vi også, og det kan vel føre med seg både sorger og gleder, som livet ellers gjør også 🙂 Ha en flott dag du også 🙂

    30. Fru Stussli: Så koselig du synes det 🙂 Jeg koser meg veldig når jeg skriver de tekstene, kommer i fin flyt og blir små fortellinger :-)Ha en herlig dag min venn 🙂 Klemmerpåallekanter <3

    31. Vanja: Ååå, så koselig at du synes det. Det er veldig moro å skrive disse tekstene også 🙂 Og får god hjelp da 🙂 av leserne her 🙂 Ha en fin dag 🙂

    32. Ååh, dette var nesten trist. Sniff.
      Men, veldig fint- Fikk bilder i hodet mitt nå av sommer, lekende barn og reker og vin og brus til de små 🙂

    33. Så herlig..sånn var det nok ja…. Men argh! At jeg gikk glipp av dette på tirsdag…. Fotballkampen til guttene får ta skylden:) Ha en deilig torsdag, i fritt fall mot fredag…..woooohhhsssjj…klemmer

    34. Så vakkert og trist samtidig. Fikk nesten tårer i øynene. Savn og aldring. ..det er et sårt tema.
      en dag blir det vår tur….
      men vi får nyte livet mens vi kan.
      ha en flott dag:)

    35. Nydelig samensatt.
      Herlig tekst, og den passet utrolig godt til de stolene.
      Når man leser tekster som skaper bilder, ja da er man virkelig god til å uttrykke seg.:)
      Disse sammensetningene dine er gøye.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg