Ta en humle og la den vandre…. ;-)

 Ja, sånn er det nemlig…Nesten som ringleken…” Ta den ring, og la den vandre….”.. Men nå er det ikke snakk om ringer altså, men HUMLER… Og hva er dette for noe greier? Jo, du skjønner det at jeg fikk nemlig en stafettpinne, eller humle…alt etter som man ser det… av Flaggermusvinger.blogg.no. stappet opp i handa… 

Og jeg skal altså være med i en stafett!!!  Humelstafetten!! Jeg som ikke kan bevege meg særlig fort en gang…;-) Jeg hadde lest om denne stafetten rundt på noen blogger, så jeg ble ikke så redd likevel,  for jeg trenger ikke å bevege meg i det hele tatt. Men kan sitte ganske så stille her i sofaen å være med. 

Jeg trodde at JEG kunne jo ikke være med å Humlestafetten, jeg var SIKKER på at man måtte i det minste ha en hage eller hvertfall en liten potteplante i vinduet om ikke annet… Og jeg ha ikke EN blomst i blokkleiligheten min en gang… For de som er med i Humlestafetten må nemlig ville gi  HUMLENE et godt liv, og GJERNE plante noe godt til dem, slik at de kommer til hagen og formerer seg og koser seg….  For det er nemlig sånn at humlene er litt utrydningstruet, på grunn av vårt moderne liv. Og det blir færre og færre av dem…visste du det?….Og det er jo ikke bra, hverken for planter, dyr eller vårt liv egentlig!!

Så tenkte jeg litt, og fant ut at hva kan JEG gjøre da for å hjelpe HUMLENE til å ikke dø ut.  Jeg som ikke har en potteplante i leiligheten en gang… Og hvorfor i all verden har Flaggermusvinger tenkt på MEG i denne stafetten? Men så kom jeg på at hun kanskje husket min lille historie fra i fjor sommer, om at jeg faktisk tenkte på humlene når jeg gikk og klippet plenen der ute på landet hos min mor… At jeg faktisk vurderte å stoppe gressklipperen når jeg gikk der i kløveren og klippet, fordi jeg var så usikker på hva som ville skje med humlen om jeg bare GUFFET  PÅ….?

Så en måte å ta vare på humlene er jo å la gresset gro, kløveren blomstre og IKKE kjøre over humlene med gressklipperen….

Og siden jeg har BLOGG kan jeg jo spre det gode budskap, gjøre min lille jobb for å hjelpe…for jeg liker de små, tjukke humlene jeg og gjør alt jeg kan for å bevare bestanden. Så om du har bare en ALDRI så liten balkong, så anbefaler jeg deg å plante noen KROKUS, for det liker humlene VELDIG godt, og da kommer de til å trives.

 
(bildet fra Moseplassen.com)

 Ellers er her noen gode tips for hvordan du kan hjelpe humelene:

         –  Plant blomster som tilbyr mat til humlene

         –  Ikke bruk gift

         –  Tilby bolig

         –  Spre budskapet og inspirer andre til å hjelpe


Sjefen for Humlestafetten, Dronning-humlen på sett og vis, er Moseplassen. com, og der kan du lære MASSE om humler kan jeg love deg <3

Jeg vil gjerne utfordre Ladyaugust. , Kjerstisandnes og Engla til å slå et slag for humlene, og ta en ETAPPE i Humlestafetten… Det er bare å gå inn til dronningen, så ser dere hva dere må gjøre 🙂

 

Og dette er damer med både hager, blomster og en og annen humle ALLEREDE…så her er det bare å få de til å yngle <3

 

Da er stafett -pinnen levert videre, og jeg håper jeg har gjort en god etappe for denne lille karen, selv om jeg løper aldri så sent….. 😉

 

Har du hørt om Humlestafetten?

Ville du gjerne vært med i Humlestafetten?

Visste du at humlene er i ferd med dø ut?

 


#humlestafetten #humler #blomster #hjelpe #utrydningstruet #plante #tegning
50 kommentarer
    1. Kristin: Jeg har sett noen humler i dag heldigvis 🙂 Ellers ikke sett EN en gang tidligere.. på lenge.. Var gøy å lage humle-innlegget 🙂

    2. Jeg har ikke hørt om Humlestafetten, men jeg er klar over at det er blitt færre humler. Jeg synes det er så trist at det ikke er like mange som før, for det er det eneste “stikke-insektet” (vet at de brenner:)) jeg faktisk liker. De summer og jobber på i blomstene, og når de flyr ser de av og til litt klønete ut, som om de har litt for mye å bære på 😉
      I hagen til mamma har vi en busk som vi har kalt “Humlebusken”, for det har alltid krydd av humler der. I år har vi nesten ikke sett noen.. Håper de kommer! 😮

    3. anne på moseplassen: Hei-hei, ja, det er litt liv her på bloggen, så mange som leste det innlegget også .-) Og jeg prøver jo å lage det med MIN vri 🙂 Og tror ingen har likt i det minste, og mange fikk lyst til å gjøre noe 🙂 Jeg kan ikke gjøre så mye rent fysisk selv, men inspirere kan jeg gjøre .-) Og en har hvertfall laget et innlegg, etter pinnen fra meg 🙂 Koselig at du kom innomm NÅ 🙂 Ja, jeg driver min humlevirksomhet for det meste hos mamma, og gressklipperen fikk fram mye rare tanker om humler og diverse i fjor 😀 Så jeg gjør nå mitt 😀 hehe Ha en summende super sommer du også 🙂

    4. Hei Frodith 🙂
      Jeg leste jo innlegget ditt den dagen du la det ut, men det ser ut til at jeg må ha glemt å kommentere? Nuvell. Tusen takk for at du er med på humlestafetten! Flott innlegg, og jeg ble virkelig sjarmert av tegningene dine!
      Og duverden så fint kommentarfelt da! Gøy at du engasjerer så mange 🙂
      Ha en summende super sommer!
      Anne 🙂

    5. Tante Jul: Så herlig med Humle-hotel 😀 Jeg har sett bilder av noen sånne 😀 Og en flott hekk gjør susen 😀 Du virker som en skikkelig humle-mor 🙂

    6. elenita86: Så bra da 🙂 Det er sånne humle-folk vi vil ha 😀 Humler er fine og tjukke og gjør stort settt ingen fortred, men gjør noen viktige oppgaver faktisk 🙂

    7. Jeg har humlehotell i hagen! Men det bor ingen der, så vidt jeg vet…
      Ellers skeffer jeg mere krokus for hvert år, og andre tidligblomstrende ting og saker, så de skal ha noe å spise tidlig om våren. Hekken min blomstrer snart, og den nekter jeg å klippe før den er avblomstret for der pleier det å være både bier og humler. Men det er ikke så mange i år, virker det som. Jeg håper å se flere i løpet av de neste par ukene. Epletrærne mine står i blomst nå og trenger hjelp av de søte små, også.

    8. Jeg har faktisk redda flere humler! Har nemlig sett (ved flere anledninger) humler ligge dødende på bakken som jeg har plukket blomster til slik at de har kunne ta nektaren og kunne fly avgårde. Haha! Humler er snille, så hvorfor ikke redde noen av dem? 🙂

    9. Hanne: Nei, jeg får ikke GJORT noe jeg, men skrive kunne jeg jo gjøre 😀 Og nå er folk mer OBS.. og i morgen skal jeg på landet, så da får jeg treffe noen av dem kanskje 😉

    10. Tattavkvinnene: Ja, jeg får ikke gjort stort jeg heller, med 60 kvm i en blokk og uten balkong 😀 Men jeg kunne skrive dette innlegget, så nå kan jo noen andre tenke litt på det, og plante og lokke humlene til hagene sine 😀 Stor klem <3

    11. Jeg er med jeg vet du. Har ikke kommet igang enda, men det blir. 🙂
      Visste ikke før jeg leste det på en blogg at de var i ferd med å dø ut.

    12. For et fint tiltak! Det er jo så trist at humler og bier faktisk har blitt utrydningstruet 🙁 Jeg har dessverre ingenbalkong så jeg får ikke plantet noe, men kan bidra på andre måte. Vinmonopolet har faktisk en kampanje gående nå som sier at dersom man viser legitimasjon uoppfordret på polet gir de et beløp til Norges birøkterlag som jobber for å hjelpe biene. Nå går ikke jeg så ofte på polet da, men jeg skal i hvert fall passe på å vise legitimasjon, alle monner drar 🙂
      Ha en fiin kveld videre 🙂 Klem <3

    13. Min matgale verden: Så BRA!! 🙂 DU har jo hage og blomster og alt, og masse humler som kan blir flere der sikkert 🙂 Ja, humledrakt skulle du fått 🙂 om jeg hadde hatt 🙂 Klippe forsiktig da, og se opp for humlene 😀 God fotballkamp 🙂 Klemmer i massevis til deg min gode venn <3

    14. Ja!! Klart jeg blir med. Jeg MÅ jo ha humler her, for å befrukte bærtrær og sånt…tror jeg… Og jeg skal være veldig forsiktig, nå når jeg skal ut og klippe gress! Så bra!! Dette likte jeg. Og så ønsker jeg meg en humledrakt….hm…. klippe og fotballkamp nå .klemmer

    15. Det er et kjent musikkstykke som heter Humlens flukt, sjekk you tube, bl.a har Øystein Sunde sin egen versjon av det stykke. Ha en fin kveld.

    16. Helge: Ja, de er jo nyttige også, bringer frø og bestøver nye blomster osv…hvis de blir borte-blir det noe som blir galt i SYSTEMET, så vi får prøve å passe på dem 🙂 Håper du har en fin tirsdag Helge 🙂

    17. cathrinehenriksen: Ja, det kom uventet på meg også, jeg har ikke fått med meg det… Men nå vet jeg det, og jeg hadde som sagt ikke ventet at noen ville slenge stafettpinnen til meg, som bor i blokk uten balkong til og med 😀 Men jeg er jo mye hos mamma, og jeg bryr meg jo veldig om alle dyrene som farter rundt der da 😀 Ja, jeg laget et innlegg i fjor 😀 Fordi jeg ble gående å tenke på når jeg løp der med gressklipperen: “Der er det humle og der er en…. hva gjør jeg NÅ liksommm FLYTTER de seg…? Eller er jeg nødt å stoppe klipperen ? He-he… Og jeg durte vel videre og håpet de flyttet seg… Men jeg TENKTE på det, som en problematikk liksom 😀 Men nå har jeg hvertfall laget innlegg, og det var moro det, spesielt å lage tegningene 😀

    18. frustrertfrueihouston: Ja, jeg har jo som sagt ikke EN blomst en gang her i blokkleiligheten vår. Og det var fordi vi drepte den ene etter den andre ved å nekte dem vann…ikke med vilje da… Og jeg har bare hage å titte på hos mamma… Men jeg gjør min lille jobb, ved å ikke klippe humlene i stykker… 😉 Og så har jeg jo laget dette innlegget 😉

    19. Trist hvis humlen skulle dø ut. Et pent insekt jeg i likhet med vepsen ikke tar livet av. Humlen beriker naturen med sitt vesen og farger, folk burde ha mere repsekt for slike insekter. Naturen ville ha væt fattig uten humlen.

    20. Engla: Ja, jeg tenkte på at DU måtte hvvertfall være med 😀 Etter alle de fine humlebildene dine <3 Og det er hovedsaklig å spre budskapet som er hovedsaken tror jeg, men du har jo i tillegg hage 🙂 Og kan gjøre mye fint for bamsene våre 😀 Og jeg fant mye å lese om de hos MOSEPLASSEN som er sjefen,men også hos Flaggermusvinger,Stussli og andre folk 🙂 så du finner info der til det du kan skrive 😀 Jeg skal se på ditt innlegg også <3 Klemmer i hopetall på vei på døra <3

    21. Ja , jeg hørte om humlestaffeten på cuskima sin blogg faktisk , og har sett den hos folkogdyriskogen også 🙂 Så jeg viste jo at humlene var i ferd med å dø ut da , å det kom egentlig litt uventet på meg :p Men er glad det er så mange som tar del i å forsøke å redde humlene da , for de er viktig har jeg funnet ut ja 🙂 Selv hadde jeg gjerne tatt å sprett budskapet , men har heller ikke noen stor og fin hage da :/ Men ja så søtt av deg å tenke på humlene når du klippet gresset da 🙂 Skal prøve å huske på den krokusen , for er jo mulig jeg kan klare å få presset den inn på den lille balkongen min :)) God klem fra meg <3

    22. Humlestafett var nytt for meg, men jeg så Frokost-tv når jeg var hjemme i Bergen, og der sa de at humlene var truet. Og det er ikke bra. Jeg får sette ungene i sving med litt blomsterplanting, men det var det at de skal vannes etterpå da…. Jeg går alltid å kniper av visne blomster, men det kan jeg ikke satse på at ungdommen gjør nei. De ser ikke at blomstene trenger vann før de er helt slapp i fisken! Men blomstene inne har klart seg hittil da, selv om de visner en del. Får ta en redningsaksjon når jeg kommer hjem 🙂

    23. Tusen takk kjære frodith, jeg visste ikke om staffeten, men det er klart jeg vil bidra til å hjelpe de søte små “kosebamsene”, for det hjelper vel ikke bare å ta bilder av de, hihi
      Fint innlegg du har skrevet og det er jo så viktig å ta vare på de søte små. Jeg har skrevet et innlegg og skal poste det i løpet av dagen.
      Ønsker deg en superduper fin dag videre <3
      Stor Englaklem på vei

    24. folkogdyriskogen: Ja, jeg får ikke gjort stort annet enn det jeg har gjort til nå, pga ikke har hage eller balkong 😀 Men jeg har da gjort mitt for å spre det gode budskap 😉 Ja, jeg har fått med meg at du har vært med også 🙂 Stor klem <3

    25. Jeg er med på humlestafetten og jobber fremdeles med saken 🙂 Har planer om å lage en alldeles liten humle landsby med forkjellige blomster de kan kose seg med 🙂 Men har ikke kommet lengre enn til planleggingen enda..Men nå skal jeg begynne for alvor og plante og styre til uka 🙂 Lykke til 🙂 Klem <3

    26. Nei vil ikke de skal dø ut jeg heller, selvom jeg sliter veldig med denna hersens pollenallergien også 🙂 Men har jo medisiner da, så er ikke så plaga nå 🙂 Idag skal jeg faktisk klippe plenen for første gang på 7 eller 8 år tror jeg 🙂 hehe så det kan bli spennende å se om medisinen min hjelper 🙂

    27. ~Thessa Braathen~: Ja, er man litt allergisk så liker man ikke ha de på nært hold, jeg er også litt allergisk, men jeg vil jo ikke de skal dø ut, for da får vi ikke all spredningen av blomster osv heller og hele systemet faller litt sammen.. Så jeg vil bevare dem og liker dem godt 🙂 bare de ikke stikker meg, og det gjør de sjelden 🙂

    28. Flaggermusvinger: Ja, du synes det var bra nok? 😀 Jeg var litt redd jeg ikke klarte å gjøre alt RIKTIG, men nå tror jeg at jeg har sagt fra både her og der,og tegnet og snakket. så nå må det vel være godkjent 😀 Så nå har jeg meldt fra til Moseplassen også 😀 ha en fin dag 🙂 Klem <3

    29. Oslopadde: Åå, det var lurt, å la det stå igjen en bit 🙂 Jeg kommer til å mase masse om humler til deg framover nå da 😀 siden jeg ikke har hage selv 😀 Hi-hi. Paddeklem tilbake <3

    30. Vanja: Ja, artig å være med på dette humleopplegget. Så lenge jeg kunne tegne jeg, så var jeg fornøyd 🙂 For det må bli innlegget som er MITT bidrag liksom, siden jeg ikke har hage eller potter eller noe som helst 😀 Ha en herlig dag Vanja <3 Klem<3

    31. miastorp: JA, moro!! Og litt moro jeg kunne være med UTEN planter noe som helst sted da 😀 Noen leser jo, og kan gjøre som jeg anbefaler 😀 Ha en fin dag Mia <3 klem <3

    32. Fru Stussli: Ja, jeg vet jo du har det, og jeg leste om humlene der 🙂 Og så begynte jeg å lese om det her og der, og det slo meg ikke at JEG kunne skrive noe om det 😀 Men SKRIVE kan jeg jo 😀 ha-ha.. Så om jeg ikke får lokket dem inni huset mitt for å formere seg, så kan jeg jo spre det gode budskap 🙂 Kos deg med gullfiskene i dag, siste time og alt 🙂 Nå er der snart ferie fra alt 😀 Ha en fin dag min venn 🙂 Store klemmer sendt med humler mot Stusslivegen <3

    33. Viste ikke noe av det i det hele tatt jeg ! 🙂 Jeg liker ikke humlen , ikke veps heller , men jeg er allergisk da 🙂 Så sikkert derfor 🙂 Men de er søte på tegningene dine 😀

    34. Så fint humleinnlegg! De fine tegningene! 🙂
      Ja, jeg husket frodith og gressklipperen, og jeg har jo fått med deg at du er over gjennomsnittet glad i dyr. 🙂
      Flott at du tok utfordringen! 🙂

    35. Oslopadda har jo hage, og der dyrkes det massevis av blomster. Det summer humler og andre insekter rundt i hagen min hele sommeren 🙂 Det er visst VELDIG smart å la være å slå gresset! Insekter trives i høyt gress, og jeg har hørt at når en slår plenen i hagen, så skal man ikke slå alt på en gang, men alltid la en god bit stå igjen med høyt gress. Humlene hos meg liker de fleste blomster, men det ser ut til at særlig lavendel er en favoritt 🙂 Heia humlene og andre insekter!
      Paddeklem 🙂

    36. Jeg leste et stykke om at humlene var truet for ca to år siden første gang. Hørte også et intervju på radioen om bier ifjord.
      Det handler om at vi tar for mye plass og gir de alt for lite.
      Plenen min var full av kløver, og løvetann. Jeg lot det ligge, og vokse nettopp fordi de trenger de første blomstrene for å komme igang.
      Jeg har masse humler rundt på eiendommen, og jeg har blomster som trekker de til seg, og en masse plasser de kan kose seg på uten at det kommer i konflikt med oss.
      Ungene har liksom ikke helt skjønt hvorfor, men jeg har i alle år sagt at vi lar de være så lar de oss være.:)
      Så stå på. Et slag for humlen er vell verd det, og vi er veldig avhengi av disse søte små.:)

    37. Så gøy å se at den sprer seg! Har vært mye mer opptatt av og bevist humlene etter at jeg var med på humlestaffetten 🙂 et godt og viktig budskap!

    38. Jeg har allerede vært med på humlestafetten og synes det er kjempeviktig. Vi har samlet sammen div ting og er snart klar for å lage humlehotell i stusslihagen 😀
      Så kan du se på hotellet når du besøker oss i sommer.
      I dag er siste dag med de bittesmå gullfiskene mine. Nå er det svømmeferie 😀
      Ha en finfin dag fineste frodith
      Guke summenede klemmer med striper på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg