Når ble det viktig å SE hva man spiser? ;-)

Ha du noen gang tenkt på at det er viktig  å SE hva man spiser? 

Det er ikke ofte man tenker over de sansene man har…ikke sant? Vi bare GÅR RUNDT og er fornøyde med ører, neser, øyne osv og tenker ikke stort over det…Enten er øynene blå, brune eller grønne, nesa stor eller liten, ørene tettsittende elle står litt ut, og man hører kanskje mer eller mindre med dem, uten at vi stoppe opp av den grunn… 

Jeg er egentlig en svaksynt “i skapet”…. Det vil si: Jeg er født med LITT dårlig syn… Var operert for skjeling som liten, har ikke samsyn og litt annet små- rusk…Det gjorde at jeg måtte gå med briller som liten..Men fornøyde med det var jeg ikke, og som 16-åring, hoppet jeg inn “i skapet”, og skaffet meg identitet som SEENDE… Og det funket leeeenge det… Jeg har levd hele mitt voksne liv nesten jeg, som SEENDE… Og hadde ikke planlagt i hele tatt å ta fatt på BRILLE-tilværelsen igjen….

Vel….det var helt til jeg rundet 40 år omtrent….  Da med ett skjedde det noe… Det var akkurat som noen hadde begynt å forminske skrift på ting…: 

bak på dvd- etuiene.… Var det virkelig sånn at de kanskje hadde forminsket hele etuiene? Og derfor måtte jo skriften bli mindre med dem…?

bøker…. Hadde skriften i bøkene virkelig ALLTID vært så liten….? Eller har de faktisk forminsket skriften, for å spare plass og gjøre det hele mer økonomisk?

aviser.... Når ble det sånn at man måtte slutte å lese papiraviser…fordi man bare klarer å lese overskriftene…? Og måtte gå HELT over til nettaviser…Er det et triks fra en svikefull arbeider i trykkeriet, med en skjult miljø-agenda…. for å få folk til å gå over på KUN nettaviser… og dermed spare miljøet og trærne…?

matvarer… Var det laget så smått og uleselig på ingrediens-lappene, for å få oss til å kjøpe i vei, uten å stille spørsmål….?

 

Eller var det rett og slett sånn at jeg hadde begynt å se dårligere…Og måtte ut av det der hersens skapet igjen…Som brille-slange?

 

Vel, foreløpig har det som sagt gått ganske greit, men jeg møter meg selv i døra stadig oftere…Og jeg møter da en MED briller… 😉

Oftere og oftere tenker jeg at: “Hei, jeg skal da bare en tur i butikken, må da klare å handle noen skarve matvarer uen å se ut som en hersens brilleslange??” Durer ut døra og ser jo helt greit jeg…sånn til GÅ-bruk i det minste… Men så fort jeg er inne i butikken begynner problemene…

– Var disse spesial-knekkebrødene MED urter og havsalt..? Eller med OST?…. Det er døden om det blir feil faktisk… (he-he..)

– Bruker man 20 eller 45 minutter på den ferdigretten i ovnen…? Ikke MULIG å se bakpå….for meg altså….

– Og hvor i helsike er tallene MINE på tastene… når jeg skal slå inn koden ved betalingsmaskinen?… Jeg tar en gjett og er som oftest heldig…

Hrmf….Så er det bare hjem å hente brillene da…. for en tur til butikken liksom… Heldigvis bor vi 1 minutt fra butikken…

…og så tilbake til butikken igjen…

ELLER 

Jeg skal bare SPISE litt liksom…. SPISE!!! Da trenger man da ikke briller??

Jeg ser da maten, og TREFFER meg gaffelen liksom..?? Joda, jeg gjør det…. Men det er faktisk noe ekkelt med å ikke se KONTURENE av kyllingfileten skikkelig selv om jeg VET at det er kyllinfilet…Jeg har jo nettopp stekt den….MED briller..Hrmf….

Ja…. Så er er det bare OPP med brillene igjen…for å kjenne SMAKEN på maten på skikkelig vis liksom… 😉 

 

Ok…Da er jeg offisielt ute “av skapet” igjen- og er en med briller. 

“Hei- jeg heter Frodith- og jeg er en brille-bruker! Jeg trenger briller for å SE maten jeg spiser, så den skal smake riktig!”

 

 Trenger du briller for noe spesielt?

Bruker du lesebriller, spisebriller…eller andre briller?

 


 

 

#briller #svaksynt #brilleslange #tegninger #utydelig
31 kommentarer
    1. Den Lykkelige Amateur: Ja, jeg dure inni ting jeg også… LITT på synet tror jeg, og LITT på hastverk 😀 Beegner ikke…men jeg har jo ikke samsyn og dybdesyn…så er vel ikke rart..egentlig når jeg tenker meg om 😉 jeg har 1, 75 nå.. Men trenger mest til lesing… og da 2, 50… Og da trenger jeg tydeligvis hele tida 😀 til og med spising altså 😀

    2. Bruker briller hele tiden, men linser innimellom når jeg skal ut og kjøre, sånn at jeg kan ha på solbriller, for jeg er ganske så lysømfintlig. Helt avhengig, selv om jeg ikke bruker mer enn – 2.75/ 3.00 i styrke da. Men forskjellen uten briller/linser er betraktelig, uten korrigering så snubler jeg i alt mulig, legger kniver sammen med gafler, tar med meg dørkarmen på vei igjennom en dør, etc…(nuvel…det er vel litt meg uansett, det. Er litt klossete..heh..)

    3. Tattavkvinnene: Bare kos deg med god-synet i mange år til 🙂 Ja, jeg liker heller ikke solbriller 🙂 Hører dårligere av det føler jeg…Veldig sånn boble-følelse 😀 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    4. Jeg kan se at det er en STOR fordel å se maten man spiser! Hehe, jeg hadde nok fått litt angst av å skulle spise noe jeg ikke kunne se. Bare se for deg å spise ris! Ugh.
      Nei, til nå har jeg ikke hatt noe behov for briller heldigvis. Men det er mange i familien som enten bruker briller fast eller som har lesebriller, så jeg må nok belage meg på å gjøre det en gang jeg også. Enn så lenge nyter jeg å slippe å styre med sånt. Jeg synes jo nesten det er stressende å gå med solbriller noen ganger x) hehe

    5. muumimamma: Jepp,jeg har briller av ALLE slag jeg også.Eller et par progressive med et bittelite lesefelt… De bruker jeg mest… Men jeg trenger jo ikke GÅ-briller så mye…Synes bare det ble veldig slitsomt med STEKE lesebriller, som var HELT umulig å bevege seg litt med. Så de jeg har på MYE, kan jeg gå litt med, og lite lesefelt…Og så har jeg et eksstra par, som er sterkere lesestyrke…Og synet blir bare verre…så snart må jeg vel ha lesebriller for å lese KYLLINGEN riktig 😉 Ha-ha. Så jeg må nok bare innta brille-identiteten fortere enn svint 😉

    6. Jeg har briller på fra jeg våkner til jeg legger meg…. Eller, etter jeg har lagt meg, siden jeg leser på senga. Samsynet er fraværende hos meg, og nå har jeg jammen måttet gå over til progressive briller også 🙁

    7. Therese Isabell Bråthen: Jeg synes alle andre er fin med briller, men er ikke SÅ fornøyd meg AT jeg skal ha dem liksom 😀 He-he.. Men de er ikke så verst, turkise så klart 😉

    8. Helge: Ja, jeg må bare ta på brillene innimellom også når jeg spiser 😉 Men ikke alltid for får gnagesår blant ørene av å bruke HELE tida :-/ Men de må brukes mer og mer ja… Ha en fin dag. Her blir det sol..

    9. Livsrom: Ja, ikke sant det har?? Jeg synes det var ANDRE og eldre folk som stilte sånne dumme spørsmål før 😉 Men nå er det noe jeg TROR skjer faktisk, det VAR større før… 😀 Jeg buker briller mye på jobb, må lese ting med elevene. Prøver å undervise litt uten, men plutselig må de på igjen…så nå er de snart BARE på 😉 Jeg synes alle er fine med briller…men ikke så veldig meg selv ennå… Jeg har sånne blandings, LITT lesebrille nede…men den er snart ikke sterk nok den heller… 😀 Ha en fin fredag Liv, fint vær igjen her 😀 Klemmer <3

    10. Moving On: Jasså, i skapet du også? 😀 Plutselig blir skapet ALT for trangt og man bare MÅ ut , ha-ha… Det gjelder å se maten sin 😀 Ja, du kan ta de fram som 40 for da synes vi nemlig det er litt fint 😀 😉 Jeg synes også det er fint på ANDRE 😉

    11. Hihi , spise briller :)) Nei foreløpig brukes bare solbriller her ….men jeg synes også det er liten skrift på veldig mye av matvarer , bruksanvisninger o.s.v så kanskje blir jeg brille eller linse bruker en gang i fremtiden snart ? Hvem vet …..uansett det er jo flott at du har kommet ut av skapet og du ser sikkert ennå smartere og minst like flott ut MED briller på <33 Ha en fantastisk helg du Frodithen <33 God klemmen er send <33

    12. frustrertfrueihouston: He-he, ja det er bra 🙂 Jeg er jo en brilleslange i skapet, og “nylig”kommet ut. Det jeg synes er litt irriterende er at jeg ser dårligere og dårligere uten FORDI jeg bruker briller…FØR kunne jeg se LITT uten i det minste 😀 Ja, ikke sant det har krympet?? Det MÅ det ha… Klemmer i vei med briller jeg også 😀

    13. Ja, jeg sier det mye selv jeg ! 🙂 men jeg er veldig fornøyd med brillene mine, å det har jeg vært kun nå de siste årene ! 🙂 Jeg syns det var veldig flaut når jeg var 16 å gå med det, for det var ikke en eneste en i klassa mi som brukte det ! 🙂 hehe

    14. Jeg gikk med briller når jeg var barn. Man bør se hva man spiser ikke bare kjenne smaken og lukten av den. Men mange blinde spiser sikkert god mat også men de har luktesansen og smak. Men det er deilig og kunne se fargen og formen på maten. En lukt og smak forteller aldri noen om farge.

    15. Ja men Frodith, alt HAR fått mindre skrift i det siste. DET har jeg også merket, haha:D
      Uff, ja jeg vet, det er kjipt å måtte ty til lesebriller. Jeg har en lignende historie. Ville ikke bruke briller, og kunne ikke bruke linser, men måtte innse at jeg måtte etterhvert. Særlig på jobb var det en stor fordel å se. For ca 10 år siden gikk jeg til det skrittet å få korrigert synet med laser. MEN det var ikke lenge Adam var i parasis heller. Alderen førte til mer og mer mysing. Og nå er lesebrillene aldri langt unna.
      Ja, og det hjelper, siden all skrift har blitt så liten og uklar i den senere tid;)
      Ha en god natt og klarsynt fredag:)
      Klemmer<3

    16. Jeg har dårlig syn også. Men er ennå i skapet som du sa det.
      brillene har jeg også en plass her, i et eller annet skap.
      tar de frem når jeg runder 40 tenker jeg.. haha
      har bare -2.5 da så er ikke så ille!:)
      Haha:)
      Men syns faktisk briller er stilig!! Det gir antrekket det lille ekstra mange ganger.. på andre vell og merke.. ikke meg selv!haha

    17. jeg melder meg på i “brilleslangeklubben”. Fikk briller som 18 åring, og da så jeg plutselig alt mye bedre! Nå som jeg for lengst har passert 40, så har synet endret seg, og jeg har progressive briller, så nå ser jeg godt både på kort og langt hold. Men skriften på mange matvarer er jeg helt overbevist om at har krympet! Jeg klemmer i vei med briller på >3

    18. Fru Stussli: Ja, hvis du har lyst på briller kan du låne mine 😀 Så utrolig deilig med den lappen fra legen altså 🙂 Og hvis du kan fortsette sånn er det jo bare deilig, for det er ikke så gøy å drasse opp disse bildene bare for å spise litt kylling liksom 😀 Hi-hi…men de er litt fine de jeg har, og jeg ha jo egentlig en del feil med synet-ikke bare 40 -års-greiene 😉 Veldig godt å høre at Emma synes vi ser litt smarte ut, vi med briller 😀 Klemmer på vei MED briller 😀 <3

    19. Engla: Ja….det kommer til alle dette her…og jeg er jo snart 50 😀 blir bare verre for hvert skjønner du … 😉 Så kos du liker innlegget og tegningene 🙂 Må vel få en signatur på det bildet ditt da 😀 Hi-hi Sove godt 🙂 Nattaklemmer <3

    20. sku jo vært anderledes siden man mister en sans så øker de andre? men er sant mat smaker anderledes når ikkje alt fønker hahaha
      I morgen kommer syns innlegget

    21. Her i huset er det bare meg som ikke trenger briller 😛 Men nå er jeg jo blitt 40 og da går det bare nedover sier alle. Var å sjekket synet for to år siden og da sa damen “jeg kan lage briller uten styrke i til deg, hvis du ønsker deg briller! :-O Så fikk jeg på en lapp at jeg hadde perfekt syn <3 <3 <3 Det er ikke verst!!!??
      Emma sier at hvis man har briller ser man smart ut 😀 Så da ser du litt smartere ut frodith, enn vi ikke-brille-brukende-og-dermed-ikke-så-smarte-mennesker 😉
      Mange klemmer med og uten briller 😀

    22. Jeg må jo le litt, for jeg har alltid “mobbet” mine venner som har rundet 40, for da har de begynt å holde alt lengre fra seg for å se. Jeg har speid å spørre om jeg skal holde det for dem, hihi
      Men nå er det ikke så morro lenger, nå når jeg også har rundet førti…
      Jeg har ikke briller enda, men skulle nok ha tatt en test igjen snart.
      Herlig innlegg, med artige bilder fine frodith <3
      Selv har jeg det fineste bildet av alle fine bilder i glass og ramme her og mangler bare autografet til flinkeste frodith 🙂
      God kveld og god natt vennen min <3
      Nattaklemmer på vei

    23. annebe: Ja, for noen år siden, kanskje to, var det BARE lesing på dvd som ikke gikk…Nå må jeg til og med spise med brille altså 😀 Nei, jeg gjør det ikke…for jeg må hvile ØRENE litt for stengene…Men jeg skulle gjerne sett maten litt bedre ja .-D ha-ha… Og skrift…bare vent du… 😉 He-he..Nei, håper du klarer deg med å se litt bedre noen år til 😀 Sov godt du også, endelig sluttet tordenværet. Jeg skrudde av ALT her en periode 😀 klemmer <3

    24. hahahaha eg hadde lilla og turkise,en glassene er feile 😛
      skal forresten lage et innlegg om dårlig syn og tåkehjerne og så skal eg henvise til ditt hahaha

    25. cuskima: Ja, jeg er HELT enig med deg 🙂 dette med brilleslange er noe jeg kjente på som ungdom bare. Jeg har fine briller jeg,og synes folk er fine med briller. Må jo bare tøyse litt med dette, når det gjelder meg selv 😀 Jeg har også en venninne som må ha briller utenpå linsene når hun leser 🙂 Og IKKE NOE er kjipere enn å ikke se noenting, fryktelig irriterende i butikkene…og det blir bare verre og verre..så det er bare å KJØRE PÅ og få på plass brille-identiteten…for DEN har manglet litt. Akkurat som jeg fremdeles har RØYKE-identitet…og jeg sluttet som 42-åring 😉 Rart med det der.. 😀 Jeg har selvfølgelig turkise briller ;-D he-he

    26. Før så jeg alt med bitteliten skrift, men nå må jeg ha briller når jeg skal lese…men ikke når jeg skal spise..hehe..:) Litt “kry”når jeg er i butikken med ei venninne og ingen av oss har med briller, så er jeg den som klarer å tyde hva som står på prislappen 😉 Sov godt i natt <3

    27. Når man er ca 40 får man alders synsproblemer. da stivner ofte hornhinnen og gjør at man ser dårlig på nært hold
      Eg bruker pluss 7 i briller eller 6.5 i linser -altså eg er omtrent blind uten hjelp og det plager meg sykt lite -at man bruker briller -so what likssom?
      Vil helst slippe å slite med mer hodpine enn nødvendig. Dårlig syn påvirker nakken, hodet og andre ting i kroppen bla balanse.
      Ellers brukr eg faktisk briller utenpå linsene mine når eg skal lese-fordi da er det enklere å fokusere :))
      syns det finnes masse kult i brilliser.
      Vil heller være en Sebra enn blind 😛
      Vil heller se :))) både mat og vovvene og kundene mine hahaha

    28. Therese Isabell Bråthen: Ja, jeg skulle nok egentlig alltid ha hatt det jeg også, som sagt operert for skjeling, ikke dybdesyn, ikke samsyn, skjeve hornhinner osv 😉 men pga forfengelighet i 16 årsalderen og at styrken kun var + 1, 50, så gikk det jo greit uten også.. og nå har jeg liksom blitt litt vant til å gå uten, har jo gjort det i 20 -30 år.. meeen, etter 40, så MÅ man bare. Nå synes jeg det egentlig er litt fint også, har fine briller.. og er jo bare fleip dette med brileslange 😉

    29. Jeg bruker briller fordi jeg ikke ser uten omtrent ! 🙂 Å jeg har vel egentlig brukt briller siden jeg gikk på barneskolen, jeg tok en operasjon som gjorde at jeg måtte starte på briller 🙂 Lucky me liksom ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg