Ydmyk og glad… <3

i dag må jeg bare igjen få komme ut med en liten hyllest til dette vakre språket jeg omgir meg med…Tegnspråket…  Jeg vet du har hørt det før, men det er noe spesielt å få tre inn i en verden som for deg kanskje er helt utilgjengelig. Jeg er glad og ydmyk fordi jeg har tilgang på dette vakre språket og folkene som bruker.det. Og ikke er jeg noen “fersking” heller i dette feltet, men jeg er fremdeles så STOLT av å kunne språket, GLAD for å kunne det og YDMYK for å få være en del av det hele. Og det er jeg år etter år…. Aldri slutter jeg å imponeres over hvor vakkert det er, hvor uttrykksfullt det er, hvor unikt det er <3

I går så jeg noen av Norges beste tolker oversette sanger som jeg har et nært og ekstremt godt forhold til. Musical- sanger som jeg elsker. Og når du ser tegnspråktokene  tolke det til noe så visuelt og vakkert, at folk sitter med klump i halsen og tårene glitrende i øyekroken… ja da er jeg lykkelig. 

Jeg er også ydmyk og stolt over at jeg har fått lov å være lærer for døve barn i så mange år. Det er en krevende og slitsom jobb,men også verdens beste, hvis man er engasjert og interessert i de man har foran seg. 

I dag er jeg også veldig veldig glad, for å ha vært med på disse dagene med jobben: Mye faglig bra : I dag har både Håvard Tjora forelest (han fra “Blanke ark” på TV)


Spennende og interessant, og masse å tenke på for meg etterpå 🙂

Og Shabana Rheman avsluttet seminaret i dag med  et personlig og sterkt innlegg om sin oppvekst og forhold til skolen. Jeg var på nippet til å gå HYL-GRÅTNEDE ut derfra. Og jeg gråter jo nesten aldri som du vet… Sterkt <3


Hun hadde et flott samarbeid med tolkene, og derfor ble det hele så ekstra flott <3 

Tolkene er på storskjermer, små skjermer og fysisk oppe på scenen personlig hele tiden. 

 

Og med Robert Stoltenberg første dagen og disse fra Det Norske Teateret i går, så har de tre dagene vært en skikkelig BOOST for meg til å sette i gang for høsten 🙂

 

Har du lyst til å lære tegnspråk?

Kan du se hva jeg sier med tegn-bokstaveringen over her?

 


#tegnspråk #vakkert #Håvardtjora #Shabana #Robertstoltenberg #ttolking #underholdning #ydmyk #glede #inspirasjon
45 kommentarer
    1. cuskima: Så deilig å høre du har kost deg masse med søster, det skal man gjøre 🙂 Jepp, konge-fornøyd med min jobb og mitt språk <3 Klemmer i vei <3

    2. Eg er litt sent ute med kommentar her,men min søster har vært her og vi har pakket og kost oss og slarvet 😀
      Eg ser du sier LOVE, alle andre har sikkert også gjettet det,men eg har ikkje lest allle kommentarene . Du er heldig med en jobb som du elsker og trives godt i -det er det beste 🙂
      klemmetingene i bøttene <3<3<3

    3. Kristin: Jepp, sier LOVE, jeg skal se om jeg finner noen nettkurs som er dugendes 🙂 Men ellers så finnes det kurs i alle byene hvertfall, kontakt døveforeningen og hør 🙂 Mail f eks. For det er noe eget å møte de døve selv, og faktisk begynne kommunikasjonen med en gang .-) Ha en fin dag du også 🙂

    4. Så spennende!
      Herlig med slike inspirerende dager da 😀
      Håvard Tjora virker superflink 😀 (litt fan jeg.. ;))
      Ellers må jeg si “ja”, på spørsmålet om jeg kunne tenkt meg å lære det. Og mitt spøsmål tilbake, er det mulig å få til via nettkurs o.l tror du?
      Og ut ifra hva jeg kan se, så vil jeg gjette at du viser “LOVE”? 🙂
      Ha en fin dag <3

    5. Tattavkvinnene: V er lett, bare pekeiner og langemann rett opp, og lag Victory-tegnet 🙂 Det har du kanskje sett folk gjør ? Håndflaten utover ja 🙂

    6. Så fint at dere tar en sånn tur på starten av året og at dere kommer tilbake til jobb igjen fulle av energi og inspirasjon! Heldige, både dere lærere og barna som sikkert får god nytte av dere har hatt en sånn tur 🙂
      Ja, jeg har faktisk lyst til å lære meg tegnespråk. I hvert fall det du viste frem på bloggen for en tid tilbake (husker ikke helt hva du kalte det alfabetet). Det er sjelden dumt å kunne sånne ting, så jeg SKAL lære meg hele etter hvert 🙂 Av en eller annen grunn sliter jeg litt med V, jeg skjønner jo hvordan den gjennomføres, men jeg vil liksom snu hånda. Hehe, det er vel litt sånne ting man må venne seg til.

    7. Grete: Nei, lurt å lære, og jeg er sikker på du hadde lært det fort, hvis du kom på kurs. Hvis du husker noen tegn nå 🙂 Det kommer fort igjen 🙂 HÅper dagen din har vært fin 🙂 KLemmer <3

    8. Det ser ut som du sier LOVE. Jeg kan ikke tegnspråk, men lærte for mange år siden noen tegn fordi jeg var dagmamma for en liten som viste seg å være døv. Barnet fikk CI ved fylte to år, og er i dag “hørende” så lenge CI’en er på plass. Det eneste ordet jeg fortsatt husker er “fly”, ja og noen til kanskje. Men skulle nok lært mer for man vet aldri når det kan være bruk for språket. Klem<3

    9. Moving On: Det er veldig moro, og det er så utfordrende og spennende, så man tenker ikke på noe annet hele dagen, mens man er på jobb hvertfall. Hvis du skulle trenge noe å ha fullt fokus på 😀 Hi-hi Jeg tror du ville elsket det 🙂

    10. Moving On: Ja, jeg sier love 🙂 Og du burde gå på tegnspråkkurs i døveforeningen om du får mulighet og lyst. Er så gøy med EKTE tegnspråk atte 🙂

    11. ja jeg vil virkelig lære tegnespråk.
      jeg kan en del tegn til tale, da vi praktisrer det på jobb, men det er jo bare TEGN til TALE, så det er jo ikke det samme.. hvor man da har tegne spise & nå, i setningen ” vi skal spise nå”
      du sier Love:D

    12. cathrinehenriksen: Det er bokstaver jeg sier. 4 bokstaver. Prøv å se på munnen min og hendene, hvilken bokstaver det ser ut som jeg gjør 😀 Moro med tegnspråk ja, det skal jeg love deg 🙂 Klemmer tilbake <3

    13. Så flott at du fikk så mye bra ut av dette jobb kurset :o) Å alltid moro med kjendiser , men best av alt er at du har ett så varmt hjerte at du koser deg i jobben din og kurset var en flott opplevelse er jo ett stort bonus ja <33 Nei jeg kan ikke se hva du sier men ja jeg skulle ønske jeg kunne tegnspråk og forsto hva du sa. Ikke bare derfor men fordi det høres morsomt ut å lære seg tegnspråk rett og slett :o) Ønsker deg en fin dag nå , klemmer i vei 😛 <3

    14. ladyaugust: Jepp, snart helg 🙂 Herlig. Vi driver med mye rydding og ordning på jobben her. Og jeg skal rydde mer når jeg kommer hjem 🙂 Stor klem i pose <3 😀

    15. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, det var veldig godt å ha en sånn jobb 🙂 Og jeg er heldig som få være i dette miljøet, og jeg tenker også tegnspråk kunne vært tilbud som fag i skolen 🙂 Fordi det er nyttig OG en berikelse for oss, mener JEG 😀

    16. Da er vi nok i slekt og greier 😀 Høst nå? Oi, den kom jammen foooort! Ja det MÅ du jo såklart 😀 Kozemozemegapose <3 Snaaart lørdag, bare en dag i mellom 😀

    17. Ingen tvil om at du har havnet på din rette hylle her i livet.
      At du brenner så sterkt for noe er jo en helt unik opplevelse.
      Jeg har aldri lært meg tegnspråk, men for å si det slik.
      Jeg hadde heller brukt årene med tegnspråk enn med nynorsk om mulig.
      Synes faktisk at tegnspråk burde være obligatorisk på skolen. Det er så mange situasjoner i livet at behovet vil dukke opp, og med noe som er lært fra vi er barn så sitter det godt.
      Kanskje politikerne burde tenke seg om en gagn til.:)
      Ser ut som en unik opplevelse bare det å se på bildene og lese din tekst nå.:)

    18. outofoffice: Ja, det er kjempegodt å ha en jobb som jeg er så stolt av, og ha tilgang til et språk jeg synes er så vakkert. Ja, det var mange med tårer i øynene og mange som gråt åpenlyst. Ha en fin dag du 🙂 <3

    19. Høres så lærerikt og fint ut. Så deilig å jobbe med noe du trives så godt med, og som er så viktig. Jeg er imponert over alle lærere. Godt ikke jeg var der, jeg griner jo av alt. Det hadde blitt grinekoret sitt 😉

    20. Lisbeth: Ja, jeg er glad jeg har en jobb jeg er stolt av, og liker godt. Det er ikke alle forunt, og det er vel litt derfor jeg er litt ydmyk også 🙂 Ha en strålende dag du også, klemmer masse <3

    21. ladyaugust: Ja, det er jo litt sånn med meg også. Gråter nesten aldri, men når jeg setter i gang, så tar jeg med ALLE de andre gangene jeg skulle ha gjort det også liksom 😀 så da blir det mye, og lenge.. Men altså sjelden. Ja, litt sol er på vei, og snart er det tid for å kose seg med høsten. Og jeg gleder meg til alle bildene jeg skal ta, og at jeg skal på besøk til deg og drikke kakao og sånt 😀 ha-ha Klemmer søsklemmen <3

    22. Så bra at du har hatt det flott på kurs. Bare tenk om jeg hadde vært der og vi begge hadde begynt å tute sammen, DET hadde blitt surkekor det haha Dessuten gråter jeg nesten aldri heller, men når jeg gjør må jeg passe på at ingen planter er i nærheten for da drukner de 😉 Ha en nydelig dag søs <3 Nå kommer kanskje sola fram igjen 😀

    23. Lithanna: Jepp, helt enig 🙂 Og så vakkert som språket er så håper jeg det aldri forsvinner, selv om det blir mye og nye løsninger på dette med hørsel.

    24. Lithanna: Det har væt perioder hvor det har vært forbudt, at man MÅTTE lære seg å prate med stemmen, om man kunne eller ikke. Men tegnspråk i en eller annen form har nok forekommet til alle tider..

    25. VAkkert, vakkert vakkert!
      Syns det er utrolig kult at det er utviklet et tegnspråk så alle har mulighet til å komunisere med hverandre.
      Vet ikke om det alltid ha vært sånn, om en går veeeldig langt tilbake i tiden.

    26. Helge: Ja, det er moro hvis jeg har påvirket noen til å ville snuse litt mer på dette 🙂 Det er jo mye man kan titte på på nettet, av enkle kurs også. Seminaret var topp, men nå er det i gang med det vanlige jobb-livet igjen. Men har litt inspirasjon kjenner jeg. Og kulturelt har jeg hatt en fin opplevelse i tillegg. Ha en fin dag 🙂 Tidlig våken du 🙂

    27. Du skriver LOVE i bildene, fant det ut før jeg så hva andre hadde gjettet. Husker noe av tegnene igjen, tror du har fått mange av oss til og studere tegnspråk nå. Hver dag er det jo nyheter for døve på NRK som blir tolket, så har vi jo dine linker og snutter her + mere til på nette. Så dette vil jeg snuse mere på. Godt at du hadde en fin opplevelse på seminaret, til inspirasjon og glede.

    28. Fru Stussli: Åå, jeg gleder meg til å høre masse om morgendagen, for jeg VIL høre masse om den 😀 Hilse Emma masse og ønske lykke til. Det går nok veldig fint <3 Jeg skal lære deg tegnspråk jeg, hvertfall LITT 🙂 Å, ja, gleder meg til å få et bilde 🙂 Kommer en liten tur i innboksen 🙂 Klemmer nattaklemmer <3

    29. tujanka: Ååå, har du 🙂 Jeg kjenner sikkert til dem 🙂 Kjenner ofte til mange innen miljøet, om jeg ikke kjenner dem personlig 🙂 Så herlig at prinsessen lærer seg tegnspråk, hun vil ikke angre. Men du snakker vel du også da? Ja, det med små barn er jo ganske interessant, for små barn snakker lettere tegn, enn lyd. Så de døve barna starter jo språkutviklingen tidligere enn hørende barn, ekspressive delen så klart.. for tale-organet er en vrien ting. Og det er utrolig herlig å se babyer si i fra om ENKLE ting til foreldrene sine, mye tidligere enn man gjør på talespråket. Hvis de små har blitt eksponert for tegnspråk helt fra start så klart 🙂 Og etterhvert så jevnes jo dette med språklig utvikling hos hørende og døve ut. Men det starter FØR hos døve, og det er litt artig 🙂

    30. LOVE!
      Jaaaa, jeg skulle gjerne lære tegnspråk 🙂
      Her har vi så mange sommerfugler i magen atte vi ikke får sove, enda vi skal opp 05.00 😀
      Skal sende deg en mail med et bilde fra Emma
      Nattaklemme

    31. Så herlig med slike inspirasjonsdager! Gir utrolig mye input. Jeg har døv bror og svigerinne, og prinsessen har også begynt å lære litt tegnspråk. Tantabarna mine lærte tegn og tale simultant da de vokste opp. Var så fint å se kommunikasjonen mellom foreldrene og de bitte små barna som brukte tegnene like naturlig som ord<3

    32. venkesstrikk: Ja, i helt enkle settinger går det også, men i lange samtaler om temaer av alle slag, diskusjoner hvor flere er med, så er det godt å ha tegnspråket ja 🙂 Jeg er så glad jeg kan det, og har så stor glede av å bruke det 🙂 Så moro at du kjenner en del døve da. Jeg vet nok kanskje hvem det 🙂 MIljøet er ikke så stort, og ofte har man møtt mange av dem i løpet av en sammenheng om man jobber i dette en stund 🙂

    33. Så flott. Jeg har tre søskenbarn som er døve. De er en søskenflokk på ni og alle kan tegnspråket og to jobber som tolker, så jeg har litt forhold til dette. De leser godt på munnen, så de kan forstå oss andre når vi snakker enkelt og tydelig

    34. miastorp: Du hadde sikkert husket litt igjen, om du hadde begynt på igjen,eller plutselig fått kontakt med noen døve 🙂 Ja, jeg er stolt, og de to dagene har minnet meg på igjen hvor vakkert det kan være. De sangene i går, helt utrolig godt tolket, og gåsehuden sto rett opp 🙂 Klemmer <3

    35. Susns sang og smurferi, fjoll : Ja, en herlig fyr, og der gikk skravla lekende lett i nesten en og en halv time. Tolkene hadde en tøff jobb, for han snakker VEELDIG fort 😀 Ja, det var en knall -dag, og Shabana overrasket med en nær og sterk fortelling for 800 personer.. Tøft!!

    36. Så godt å høre hvor stolt du er av jobben din 🙂 Mormor gikk å lærte seg tegnespråk når jeg var liten og jeg syntes det var kjempe gøy å lære litt av henne men det er nok gått i glemmeboka dessverre… Herlig med faglig påfyll for ikke å glemme motivasjon. Høres ut som et supert opplegg 🙂 klem <3

    37. ravn73: Så kos at du også kan LITT 🙂 Hvis alle kan litt, og lærer seg mer om de får sjansen, så får de tilgang på en veldig vakker og spennende verden :- ) Jeg lover 🙂 Svaret var riktig ja 🙂

    38. LOVE! Jeg kan ikke tegnspråk, men husker jeg har lært litt på speiderleir for en evighet siden (når jeg var på barneskolen). Og så har jeg lært litt tegn-til-tale når jeg var vikar på en spesielavdeling i en barnehage – det også for maaaaaaange år siden. Det er vakkert ja!

    39. annebe: Jepp, jeg sier det 😀 Og så kos med en tur med sønnen da 🙂 Det er sånn man bør ta seg tid til ja 🙂 Jeg har virkelig kost meg med disse dagene, selv om jeg har vært veldig sliten også. Men mest har jeg fått påfyll, på alle mulige måter 🙂 Så gøy at du kunne litt også, du hadde sikkert kommet inn i det igjen 🙂 Klem til deg <3

    40. Høres lærerikt og bra ut det her :)…Har hatt noen små kurs i tegn til tale, når vi har hatt barn i barnehagen som har trengt det, veldig spennende men siden jeg ikke har holdt det vedlike, er det meste glemt…:) Jeg har hatt litt bloggefri i dag og heller gått en tur med eldste sønn…:) Klem !
      Jeg tror du sier LOVE<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg