Om å følge strømmen… ;-)

Har du tenkt på hvor lett det er å følge strømmen? Å la seg rive med, av noen som setter i gang noe…uansett hva det er nesten… Uten å tenke gjennom om det er smart eller om det er det rette å gjøre?

Jeg kom på dette etter en helt konkret situasjon her i går morges… :

Fuglene var våkne, jeg var en lerke klar for dagen, og ruslet avgårde til trikken i et ganske så vanlig tempo.Jeg vet aldri helt når trikken kommer, så jeg går bare ut døra og står på holdeplassen og venter til den kommer.. Det er jo ikke SÅ lenge til det kommer en ny liksom, om man misser den forrige… Jeg har bare et par minutter til holdeplassen , og ofte kan man se trikken når den kommer, når man begynner å nærme seg holdeplassen.. 

Jeg gikk der og ante fred og ingen fare… PLUTSELIG kom en mann opp bak, meg… Veldig rask i gangen og plutselig begynte han å løpe fort…, løp forbi meg, og stormet avgårde… mens har siktet mot holdeplassen…

Jeg skjønte ikke så mye med en gang, og tenkte meg  ikke om et kvart sekund en gang…….

….Så begynte jeg å løpe jeg også… for det måtte jo være en grunn til at han løp så fort… Det måtte jo være trikken som  kom…

 


…og i det samme hørte jeg det begynte å løpe bak meg også… og bak der igjen…. 

 

Så løp vi der da…en hel gjeng…og ingen visste vi vel egentlig HELT hvorfor… Vi bare løp, fordi han første løp…… Når jeg var nesten framme på trikkeholdeplassen, midt i all løpingen…. så snudde  jeg meg samtidig og tittet oppover der trikken vanligvis kommer…- NULL trikk overhode…

Da vi alle heseblesende kom fram til trikkeholdeplassen, stod mannen som startet det hele og ventet .. Og der sto vi hele gjengen i HVERTFALL 5 minutter til og undret oss… 

Det var da jeg begynte å tenke over hvor lett vi følger strømmen…Hvor lett det i noen sammenhenger er å la seg lede til ting som ikke er så gjennomtenkt alltid. Når flesteparten i en gruppe ser ut til å GÅ FOR et eller annet, så innbiller vi oss lett at det må være RETT!!…uten å tenkte gjennom konsekvensene… uten å vurdere…studere…analysere… for SÅ å ta egne valg.. Og så kan vi i ettertid lure da… på hvor lure avgjørelsene våre var egentlig.. Og om hvem sin skyld det var at ting ble som det ble… VI fulgte jo bare det flesteparten mente var rett..

Vi løp jo bare fordi de andre løp, på en måte…….

Men når du står der ved “livets holdeplasser”, med skjegget litt i postkassa…. da minnes du på at man må ta egne avgjørelser og stå for de….og ikke skylde på “strømmen”… Man må tenke sjæl som Trond Viggo sa 😉

 

 Har du lett for “å følge strømmen”? Gjøre det som flesteparten gjør, fordi du regner med majoriteten velger rett?

Eller tenker du nøye gjennom på egenhånd, og så bestemmer deg?

 


#strømmen #majoriteten #avgjørelser #valg #konsekvenser #tegninger #avgjørelser
42 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Det ga helt mening og jeg skjønner hva du mener selv om jeg ikke har sett det p tv. Det er litt det jeg mener. VI vokser opp i dette samfunnet og vi er innlært litt med hva flertallet synes er riktig ogs. Noe i regler, men noe bare med forventninger om hva samfunnet vil du skal mene også… Så jeg tror også at vi mange ganger er så påvirket av hva vi tror andre synes vi skal svare, at vi bare følger strømmen uten tenke over innholdet i valgene. Men jeg håper jo at jeg som regel stopper opp litt og tenker sjøl…Men jeg gjør det nok ikke så ofte som jeg burde… Spennende tema ja. Jeg elsker sånne tv-program forresten 🙂 Klemmer <3

    2. Dette er egentlig et veldig interessant tema! Jeg vet ikke om du bruker å se på “Typisk Deg” på TVNorge? Der snakket de i hvert fall om dette en gang. De hadde fått inn en gruppe på fem (tror jeg) personer som satt på rekke også skulle de si hvilke to figurer som var helt like. Svarene var veldig åpenbare, men alle untatt en hadde fått beskjed om å si det samme gale svaret. De første par rundene svarte personen som ikke visste noe om dette det som faktisk var riktig og da noe helt annet enn resten av gruppen. Men så begynte det nok å bli ubehagelig å svare noe annet så personen begynte å svare likt som de andre, selv om det HELT tydelig ikke var riktig svar!
      Ga det mening eller ble det rotete? Jeg synes i hvert fall det var veldig interessant å se at noen faktisk gjør sånt, og man liker jo å tro at en selv ikke hadde gjort det samme. Men jeg tror vi er mye mer opptatt av å passe inn enn vi liker å tro 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ha-ha, utrolig god historie 😀 Helt herlig. Godt du hadde rett gate da 🙂 Ja, denne faktiske hendelsen min var jo egentlig mest morsom, men ellers i livet er det jo viktig at vi stopper opp litt 🙂 Og jeg prøver, men følger nok strømmen innimellom mer enn jeg tror…Klemmer <3

    4. Snakker om å ta tingene på kornet.
      utrolig bra beskrevet ting vi av g til gjør uten å tenke på konsekvensene som kan komme av valgene.
      Jeg husker jeg skulle til Houston høsten 99. Jeg tok fly til England, og på den flyplassen var jeg ikke godt kjent. Jeg viste at jeg hadde knapt med tid da jeg skulle i helt motsatt ende for å rekke neste fly.
      Jeg små løp bortover, og merket liksom at jeg hadde en hel hale bak meg. Tenk om jeg løper feil…. Husker tankene mine da.. Var livredd for å dra med meg alle feil vei så jeg satte opp farten, og det samme gjorde flokken.
      Heldigvis løp jeg mot ratt gate, og kom om bord bare 15 min før flyet skulle gå. Det var mange som sa takk… Jeg hadde på et eller annet vis sett at gatenr var endret, og løp heldigvis rett….. Så jo å følge strømmen gjør vi nok alle sammen av og til..)

    5. karenmarenmette: Ja, det er litt sånn at når majoriteten har bestemt noe, eller synes noe, eller definerer noe som rett, så har vi lett for å ta det for god fisk, nesten uten å tenke selv.. Man må nesten øve seg for å stoppe opp og ta egne valg på tilnærmet eget grunnlag hvertfall 🙂 Men akkurat sånn som den løpinga, den kom helt automatisk, jeg var i gang og det var de andre også, på et VIPS når den første løp ;-D He-he

    6. Fort gjort i ein port, det der also.. Veldig lett å la seg påverke. Følge strømmen.. Ekstremt godt når ein klarer å stå i mot. Gjere sin greie.. Eg spring ikkje lenger til t-bana, trikken, bussen.. Eg har øvd meg på å gå sakte.. Over lang tid.. Får so mykje indre stress av å heile tida skulle rekke, nå, springe, haste avgårde.. Prøvar å vere ute i god tid. Berekne helst altfor god tid so eg har tid til å miste mins ein el to utan å kome forseint dit eg skal.. Men ellers i livet er det veldig lett å følge strømmen ja. Er vel litt kontekstavhengig om ein gjer det el ikkje.. Plutseleg står ein der og berre har fulgt med. Stoppar opp og lurer på kvifor ein gjorde det, kva tid det skjedde. Det berre skjedde av seg sjølv.. Rart det der. Rart fenomen, det å følge strømmen.. Vi er vel berre slik.. Vi mennesker.. Heldigvis klarer eg å velge litt sjølv etterkvart når det kan skje og når det ikkje kan, skal skje..

    7. folkogdyriskogen: Ja , i mer alvorlige situasjoner prøver jeg også å TENKE SJÆL, men jeg er redd jeg mange ganger tenker at når SÅ mange gjør sånn og sånn, så er det sikkert riktig, men det trenger det slettes ikke alltid være.. Denne løpe-situasjonen var bare komisk 🙂 Klemmer <3

    8. hihihihi..Huff..Ja det er nok lett å følge strømmen ja 🙂 Vi er nok veldig sånn helt naturlig tenker jeg..Vi er jo flokkdyr på en måte…Jeg missliker STERKT å følge strømmen..Men jeg gjør det nok oftere enn jeg tror..Iallefall sånn som denne situasjonen du nevner her. Stresser andre, så stresser jeg ! Så jeg hadde nok slengt meg på å løpt som bare pokker jeg også! hahaha! Men sånn ellers, prøver jeg å unngå det for alt det er verdt..Og jeg tror jeg er ganske flink på det 🙂 Klem <3

    9. Livsrom: Ja, det var litt blanding, hendelsen var morsom, men fikk meg til å tenke 🙂 Vi er nok litt mer surrete det fleste av oss, selv om vi liker å tro at vi er veloverveide og nøye. Vi henger oss lett på, når det er noe 😉 Men ALLE de andre mente jo det, da har de SIKKERT rett…og så tenker vi ikke mer på DET.. God morgen Liv 😀 Jeg sovnet tidlig. Er i gang igjen kl 6 nå om dagen.. KLemmer <3

    10. Fru Stussli: Det var en litt dobbel greie her, for JA jeg var jo ute løp, fordi han andre gjorde det, og så begynte vi andre å løpe..Men ja, det er en litt dobbel bunn, fordi det fikk meg til å tenke denne løpeturen…Fy, så lett vi noen ganger gjør ting, bare fordi andre gjør det. Og mange ganger VET jeg at jeg ikke tenker selv….men regner med FLESTEPARTEN har vel “rett”. Men det er jo slett ikke sikkert alltid. Så jeg tenker at jeg må passe meg, og hvertfall være bevisst AT jeg velger det samme som andre, og HVORFOR jeg gjør det. Så det er MITT valg liksom… God morgen min fine venn <3 Jeg sovnet litt tidlig i går... Trøtt som en sokk.. Klemmer masse <3

    11. Nemi Rebella: Åå, der var du , jeg gikk tidlig å la meg i går… 😀 Trøtt som en sokk om dagen.. Typisk høst..Kos at du har hatt en fin kveld. Litt skravlings med de der hjemme er nok herlig <3 KLemmer godmorgenklemmen <3

    12. Morsom historie, men en alvorlig refleksjon…….
      Vet ikke helt hva jeg gjør. Skulle gjerne svart nei, alt jeg gjør er veloverveid. Går vel å surrer mye for meg selv der det ikke finnes noen strøm å følge, haha 😀
      Men ærlig talt, de fleste av oss er vel som en flokk sauer; løper en, løper alle:D Vi er nok mer “flokkdyr” en vi liker å tro;)
      Nattaklem<3

    13. Tankevekker. Vi følger strømmen alt for lett. Mange ganger sitter jeg med en liten bismak i munnen og tenker jeg burde ikke jattet med men sagt min mening. Eller hvordan man av og til “liker” ting på facebook bare fordi alle andre gjør det.
      Jeg må være flinkere til å stole på meg selv og mine meninger!
      Fantastisk måte du fikk illustrert dette på. Du har en fin penn.
      God natt fine frodith <3

    14. Jeg løper ikke så mye jeg skjønner du, blir bare blå i trynet 😉
      Men jeg skjønner hvor du vil. Slike tankespill er gøyale 😀
      Kvelden har vært fin, har babbla med gjengen der hjemme og sett masse episoder av “Agents of sHIELD” 🙂
      Stooornattaklæmmen <3

    15. ja eg ser jo at denne situasjonen var en helt faktisk greie som skjedde med deg -selvom du våknet som en glad lerke <3
      Joda massen i samfunnet former oss nok, men er helt enig med deg, man må tenke selv <3
      klemmeting <3

    16. Tonje: Ja, litt sånn jeg tenker også…I NOEN sammenhenger dilter vi hvertfall lett etter, uten å se opp nesten…Går av på feil stasjoner osv… Men i de mer seriøse spørsmålene er det viktig at vi stopper opp og tenker etter om detter er egne meninger eller noe vi bare har godtatt uten egen vilje nærmest 🙂

    17. cuskima: Jeg tenker, når jeg drar det litt langt, at vi lar jo samfunnet, regler, normer, oppfatninger… påvirke oss mye, enten vi tror det selv eller ikke…Vi kan tro at vi er så på egne bein atte, men i det store og hele, så danner vi ikke våre oppfatninger i noe vakum heller… Så vi er mer preget av MASSEN enn vi tror. Men viktig å være det bevisst liksom. Å stoppe opp å tenke litt innimellom… hva er det jeg velger nå egentlig…og hva velger jeg BORT..? Men tegningene, er bare til den konkrete situasjonen som bare ble litt komisk :-DTakk takk 🙂 Klemmer <3

    18. Hahahahahhaaaa Nå ler jeg så jeg griner!! 😀 Ser for meg alle menneskene som løper etter trikken – som ikke er der enda. Men en viktig betraktning!! Jeg lå bak noen sauer da jeg var ute med hundene i dag – vi menneskene er litt som sauer…… Følger i flokk og nikker og dilter etter ;-P Veeeel, ikke alle da *gliiiise*

    19. Eg følger veldig sjeldent strømmen,men eg kan blitt av en basill og bli litt narrominded om eg er opptatt av noe ;D;D
      men eg ser jo hva du mener, er lett å tro at strømmen er rett eller hvertfall easier…..
      Ofte ser eg på jobb at folk stiller seg i kø der eg IKKJE har kassen åpen-som om eg hadde stilt meg i kø på Rema 1000 der ingen satt i kassen???
      Så det blir to køer da,men bare en av meg og folk blir sure og alt fordi EN ikkje gidder gidder å stå i den lange køen.-så noen ganger bør vi følge strømmen 🙂
      Kanskje har dette mer med at noen bare ikkje har manerer eller respekt??
      På den andre siden elsker eg når kundene mine ikkje følger strømmen og faktisk er åpne for produkter som passer dem og ikkje bare er noe de ser på reklame og ikkje engang VET hva er eller hva gjør:)
      ha manerer og respekt,men man trenger ikkje følge strømmen hele veien heller
      Flott innlegg <3<3

    20. Nemi Rebella: Ha-ha, nei… Men jeg er sikker på du hadde løpt etter meg, med tunga ut av halsen, om jeg hadde begynt å løpe…og vi skulle til trikken… DA hadde du løpt da…sammen med alle de andre som ikke visste hvorfor de løp ;-D Ha-ha Eller? 😉 Nei, viktig å ha sine egne meninger, ta sine egne avgjørelser; men tenk så mange rundt oss vi er påvirket av allikevel…Filosof-Frodith er litt framme bak alt tullet og løpingen nå ;-D Ha en fin kveld du også, håper den blir så god som bare det der <3 klemme knuse-klemmen <3

    21. annebe: Ja,det er to forskjellige situasjoner, og jeg følger nok litt lettere strømmen i situasjoner som denne ja, enn i de mer alvorlige spørsmålene…Men som jeg sa til Anita over her, at vi er jo påvirket av hva samfunnet, flesteparten mener er riktig, lov osv i mange sammenhenger, og de påvirker våre valg også. Men dette er når jeg er i det litt filosofiske hjørnet 😉 Til daglig velger jeg å tro at jeg tar mine egne valg på fornuftig og Frodithsk vis 😉 Klemmer <3

    22. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Ja, i de fleste situasjoner gjør vi nok det,vi som er voksne i det minste. Men når man begynner å tenke etter så er vi jo ofte påvirket av folk rundt oss, nesten ved alle avgjørelser, på den ene eller den andre måten. Fordi vi lever i blant folk, og normer og regler som flesteparten har bestemt i DET landet er riktig, styrer jo det meste av våre valg.. Jeg er helt klart i det litt filosofiske og undrende hjørnet her nå 😉 Tenker litt BAK de enkle spørsmålene 😀 men nå skal jeg gi meg. He-he :.) Klem <3

    23. Gubben kaller meg “kjærringa mot strømmen” så jeg tror ikke jeg er som en lemen som hopper utfor stupet om en gjør det før meg, he he 🙂
      Ha en fin kveld snupps <3

    24. For noen artige/beskrivende tegninger. Jeg følger ikke strømmen med å måtte være som andre
      eller måtte ha det andre har. Men i slike situasjoner som du beskriver her..om jeg er på et nytt sted å ikke helt vet hvor jeg skal gå o.l..ser jeg etter hvor andre går og følger etter….og så var det kanskje noe helt annet de skulle..hehe..Klem<3

    25. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Ja, i sånne kontrete og morsomme situasjoner som her så er det bare morsom og komisk… Men i livet ellers er det ganske viktig å tenke sjæl, og ikke alltid være sikker på at majoriteten har rett i sine avgjørelser. Så det blir litt forskjellige valg 🙂 Ja, jeg lo godt i denne situasjonen, og så febrilsk etter trikken…og ingen der 😀 Hi-hi Klem <3

    26. Takker =) Ja , enig blir sikkert litt sånn i noen sammenhenger uansett om man vil eller ikke ;-D Sant det , noen ganger følger andre etter deg og noen ganger har man gjort noe likt som noen andre uten engang å vite det . Men viktigste er jo at man gjør valget selv ja :o) Klemmer masse herfra <33

    27. Helge: Ja, det gjorde ingenting, det var bare litt komisk, og et tegn på at vi gjør som andre mange ganger, uten å tenke en klar tanke selv 😀 Så deilig med et bad i dag da, og i dag var det jammen meg litt sommer igjen ja 🙂 Jeg gikk hjem fra jobb, til fots, 1, 5 time. Grei trim 😉 Ha en fin kveld 🙂

    28. cathrinehenriksen: Neida,ikke noe stjeling heldigvis…han bare løp.. Og der løp jammen vi andre også 😀 Og det kom jo slett ingen trikk… før leeenge…Men man følger på når noen begynner… Og jammen er det lett å gjøre en del sånt ellers i livet også, i noen sammenhenger… Godt å prøve å ta sine egne valg mest mulig, om de stemmer overens med andres eller ikke synes jeg ikke er så viktig, det viktigste er at man har tatt valgene SELV..om andre har valgt det samme noen ganger synes jeg ikke spiller så stor rolle for meg 🙂 Ha en herlig kveld du også 🙂 Klemmer i vei <3

    29. Morgentrim mot trikken – ta det som trening. Når alle gjør det så skal jeg gjøre det samme, Når naboen kjøper seg en ny Audi så skal jeg jammen kjøpe en ny BMW,, Slik blir det da, man skal ha eller gjøre di samme tingene som andre. Men det er heldigvis frivillig og da er det lett og kalle noen for kjerringa mot strømmen. Men man blir påvirket av det andre gjør. Ellers tok jeg kanskje årets siste bad i tjernet mitt i dag etter jobb, var en smak av sommer i ettermiddag.
      Ha en fin kveld.

    30. Jeg er ekspert på å IKKE følge strømmen jeg , misliker det sterkt …..sååååå kjedelig liksom 😮 Men mye mulig at jeg har gjort det i noen tilfeller uten å tenke meg om da 😮 Men prøver som regel mange ganger å bevisst ikke følge strømmen og er en smule stolt av det ;-D Haha….uff , først så var jeg sikker på at mannen som løp hadde stjelt veska de , selv om det ikke hadde noe med overskrifta gjøre da så kunne det se slik ut ;-D I hvert fall for meg, så ble jo litt lei meg på dine vegne først ……Men heldigvis så var ikke det tilfelle da , pjuh 😛 Ønsker deg en super relaxing og fin fin kveld videre nå =) Klemmer fra Pippien <33

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg