Fugler på bordet…og i hønsehuset… ;-)

Det er nå en gang sånn hønsehold er… Noen er i hønsehuset og legger egg…andre viser seg å være haner…og havner i suppa.. Ooops..

Husker du min bror som hadde kyllinger i vår? Og jeg elget meg inn i hønshuset (kyllinghuset) …og knipset bilder..


Da så de sånn ut… 

Små og søte…og ikke til å spise opp… 😉


Litt nervøse, men stille og pusete…

 

I dag var jeg igjen på bursdagsfeiring der oppe, og nå så de sånn ut: 

Ikke så nervøse nei, litt mer nærgående der jeg satt inni hønsegården med dem 😀

Fine, stolte hanen..

Noen begynner snart å legge egg..

Jeg turte ikke holde dem nå, det var nok mer MEG som var den nervøse i dag ;-D 

Og selv om det føltes LITT rart, så ble de av fuglene som ikke skulle bli igjen i hønsehuset til mat. Vi kjøper jo høner, kylling og haner på butikken for å spise, men jeg merker jeg ikke er så vant til å ha sett maten som levende vesener først.. Så i dag fikk vi deilig suppe, med kjøtt fra hanene som ikke skulle bli værede i hønsehuset.. Og masse annet godt selvfølelig. Grillmat, poteter, olivenbrød og masse kaker til dessert <3

Dagen har vært herlig, med folk og dyr i familen <3

 

Har du hatt en fin søndag?

 

#dyr #høner #familiebursdag #kyllinger #fugler #haner #familie
53 kommentarer
    1. Ha,ha ja, der er jeg også uforbederlig. Vil gjerne bli litt mer elegant, men så var det den dyrbare komforten da.. Elegant er gjerne kaldt, nakent, glissent. Ja er vel mer sexy og pent også, men så var det den komforten igjen da…

    2. fjellgeitbundingen: Jeg også synes det er ukomfortable, upraktiske, vonde å går på osv.. Jeg liker best joggesko, men ikke pent til skjørt synes jeg … Hm.. Ja, jeg prioriterer heller godt enn pent jeg 🙂

    3. Nei, ikke meg heller, men i Tromsø by er det nok ikke så mange riktige frøkner, eller må kanskje se litt etter…Ha, ha her i huset er det nok mannen som skulle ønsket jeg hadde litt penere sko. Men ikke bare høyhælte synes jeg er upraktiske og ukomfertable, men andre sko er også ukomfertable. Må ha sko som tåles å gå i. Som tåler litt væte/slaps og vind Ja, plutselig går man i stedet for å ta bussen… He, he.. Gode sko er pri 1..

    4. fjellgeitbundingen: Ha-ha, den byfrøkna er ikke meg hvertfall, for jeg går ALDRI i høyhælte 😀 klarer ikke. Fikk aldri ØVD som ungdom 😉 Men ja, ser scenen 😀 he-he

    5. Ha ha, de andre snerpete beboerene som ikke tåler ti-femten høns i bygården får heller flytte på landet 🙂 Ha, ha, ser for meg byfrøkene i høyhælte sko og skjørt komme hjem til flaksende høns. Ha ha, litt fornøyelig.

    6. fjellgeitbundingen: Å ja, sånn ja 😀 Nei, ikke hørt noe om noe eggstra gaver hitover ;-D Ha-ha.. Men kunne jo hatt en liten hønsegård mellom blokkene her muligens vi 😀 det hadde vært kos…for OSS 🙂

    7. cathrinehenriksen: Nei, de var jo så søte at de var til å spise opp, MEEEN kan jo ikke DET. Men nå spiste vi dem faktisk opp altså 😀 Hanene 😀 Suppe, god <3 Klemmer mandagsklemmen til deg også 🙂 <3

    8. Jeg hadde en veldig lat men helt fin søndag i grunn ….stakkars ikke greit å være hane eller høne , nei 😮 Men sånn er det nå en gang da . Ja husker de søte små , og at de var til å spise opp ELLER var de ikke ;-o Men skjønner at du ikke turte holde dem nå da , hadde ikke fristet å holde store høner eller haner her i gården heller :-p Regner med du koste deg på bursdagen =) Klemmer mandagsklemmen <33

    9. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, det hørtes deilig ut, den helgen du har hatt. Mye kos. Og godt å bli litt sliten når man bare har gjort kos ting 🙂

    10. Moving On: Ja, det med maten, vi liker best at den kommer i kyllingfilet-pakker fra kjøledisken liksom 😀 Så vi glemmer hvor det kommer fra 😀 Så deilig søndag da 🙂 Hørtes fint ut 🙂 God morgen klem, hadde lagt meg jeg 😉

    11. Grete: Jeg MÅTTE jo inn til dem for å få noen bilder 😀 Og de er jo broren min sine, midt i et byggefelt, og jeg måtte jo være litt tøff synes jeg, jeg som ikke er redd for noenting ;-D Men holde dem? Nei takk 😀 SÅ tøff trenger jeg ikke være 😀

    12. Ja syns også de er rart og litt små ekkelt det der igrunn.
      Se maten levende og så spiser du den etterpå.
      Men spiser det fordi da.. haha
      Her har søndagen gått i et, besøk, sykkeltur, vært påå besøk og fått nytt besøk!:) dvs en fiin og koslig søndag just the way i like it!:)
      Natta klem

    13. Det er med kyllinger som med andre dyr, de er søtest når de er små! Hanen er flott da, der han spankulerer rundt “stolt som en hane”. Nå ville ikke jeg hverken holdt dem eller gått inn i buret til dem. Jeg passerer et hønsehus på vei til jobb, midt mellom andre hus. De er inne om natten, men hanen lager en del lyd når han er ute, og så lukter det litt – uansett hva folk sier.

    14. fjellgeitbundingen: Hi-hi, ja jeg synes jeg ser det 😀 Den ruginga til ungen 😀 Men her hos bror så gjelder det nok hvertfall å få tatt eggene tidlig,for her er det nemlig en hane tilstede 🙂 Det er ikke en gård, men et byggefelt. 6 høner og en hane 🙂

    15. De hadde forandret seg mye ja, var søte og ble flotte <).jeg hadde heller ikke villet holde de store der, tror de flakser noe veldig om en prøver :)...har vært en slik innedag på meg i dag...Klem<3

    16. 🙂 Har en søt historie om et barn som aldri hadde tenkt over at for å få kyllinger måtte det en hane til og som trodde det ble kyllinger av alle egg etterhvert (ha, ha en god grunn for at det er holdbarhetsdato på egg liksom, etter det blir dem kyllinger ;)) og om barnet som prøvde å ruge ut et egg fra kjøleskapet. Ble visst litt lukt etterhvert..

    17. tujanka: Væææh!…Ja. De kan visst begynne å spise EGG også om de får smaken på det. Broren min har lagt inn noen LURE -egg, i plast, sånn nå før de har begynt med egen verping… For da er de vant til at EGG det er ikke noe det kommer noe mat og digg fra ;-D Så får vi se 😀 Uff, hørtes litt ekkelt ut det med kyllingrestene ja 😀

    18. Jeg kom desverre i skade for å sende med noen kyllingvingerester sammen med grønnsakene til vår hønseflokk. De gikk rett ned. Litt kleint.

    19. pfffffft dinosaurer spiser ikkje frø.ALLE tipper er kjøttetere 🙂
      Men seffers disse tippene spiser bare perler og fiser bare blonder hahahaha
      klemmeting <3

    20. ninaoglivet: Sove godt, prinsessen på erten <3 Denne dronningen skal nok inn til sengemonsteret også 😀 Jeg snakker om SELVE senga 😉 Sov godt snupps <3

    21. cuskima: Så lenge de ikke spiser MEG kan de bare gnafse så mye mark de vil for meg 😀 Om det er det de vil 🙂 Spiser de så mye mark da? 😀 Disse spiser bare PENE frø, og ingen grisete mark…Det kan du vel se 😀 så pene som de er Ha-ha 😀

    22. Ikke sant. Kommer mere på bloggen om hvorfor jeg har vært så fraverende 🙂 MEn nå er det kvelden og prinsessen må ha sin skjønnhetssøvn. Prinsen sovnet kl 19.00 i dag etter en lang dag 🙂

    23. Therese Bråthen: Vi spiste hane vi da 😀 Suppe. Nei, de er ikke så søte som voksne, men hanen er ganske fin synes jeg. Litt stolt og fin 🙂 6 høner og en hane er det i huset der. Midt i et byggefelt 😀

    24. cuskima: Jeg er nok ikke SÅ tøff jeg heller. Men kyllingene var jeg IKKE redd. Litt mer skeptisk i dag, når de kom så nærme.Men de spratt jo avgårde så fort jeg reiste meg opp…så ikke SÅ farlige de heller 😀 Ha-ha Klemmer <3

    25. ninaoglivet: Så kos å høre du blir glad av å komme hit, for det er nemlig meningen det skjønner du, at JEG og DERE skal kose oss litt her 🙂 Og vi kjenner hverandre jo litt etterhvert 🙂 Kos å se deg tilbake! Nå trodde jeg du hadde sluttet helt.. 😮 Jepp, disse kyllingene er fine 🙂 og nå ikke så små lenger. Men fine var de nå også, bare litt anderledes kan vi si 😀 Ha-ha
      Ja, skjønte det var noe, det kom masse ambulanser oppover til Gardermoen, jeg kom den veien fra, hjemover…Og de var med sirener. Vi lurte på hva det var. Men gikk jo bra heldigvis 🙂 Klemmer <3

    26. Tattavkvinnene: Ja, hanene er finest. Men de er det jo ikke så mye bruk for som hønene. Og det var plutselig mange av kyllingene som ble haner og stakkar måtte bøte med livet…Men de ble mat da. Det er ikke på gård, men i et byggefelt. 6 høner og en hane. Hanen heter Oscar 😉 En bra søndag, med mye kos og god mat 🙂

    27. Så herlige bilder ! 🙂 Så søte de var som små da, men kan ikke akkurat si jeg syns de var så søte nå akkurat da men. Hehe 🙂 Søndagen min har vært super fin, har fått gjort en del idag også var vi så usunne at vi bestilte mat idag, men det var utrolig godt 🙂 hehe

    28. eg syns høner er skumle -men alle fugler er er jo etterkommere av dinosaurer så det er jo ikkje så rart da 😛
      ha en super søndag:)

    29. Hei hei vakre deg 🙂
      Du er vel en av de som je ghar savnet fra bloggen mens jeg har vært borte. Blir så glad av innleggene dine og de lyser opp når jeg kan noen dårlige dager. Og ja, disse kyllingene er vakre når de små <3
      Har forresten hatt en slakk dag, men nervepirrende kveld, med å følge dette flyet som skulle nødlande. Fikk tatt noen bilder her i Sarpsborg, når det sirkulerte over... Huff.... glad det gikk bra!

    30. Se der ja, nå var de ikke så små lenger! Haner er nå flotte da, skikkelig majestetisk 🙂 Jeg kan nok tenke meg at det er litt spesielt å skulle spise noe man en gang har holdt i hånda og kost med. Har aldri bodd på gård, så det har jeg ikke opplevd. Men det er jo livets gang 🙂
      Det høres i hvert fall ut som en veldig bra søndag! Håper du har kost deg maks <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg