Livet er fullt av rare valg .. ;-)

Livet er jammen fullt av en del rare valg vi må ta!! Det slo ned i meg som lyn fra klar himmel her en dag..

Og noen dilemmaer eller rare valg, er kanskje mer morsomme  å se tilbake på, enn livsavgjørende…. på en måte..

Jeg tenker på temaer rundt brannalarmer f eks… En skummel ting i seg selv, og en brann er ikke noe å le av….Men ting som følger i farvannet av slike brannalarmer, kan være litt komiske…

Ta f eks min historie med brannalarmen, midt i mathandlingen på Oslo city, som jeg har fortalt om før her en gang…..

 

 

 

 

Etter å ha forlatt handlevognen….NESTEN å ha trampet ned noen på vei ut, kommet seg UT av alt kaoset,  med folk som dyttet  og piping og uling overalt…

-Skulle jeg gå INN igjen, motstrøms nesten……lete opp handlevognen min og fortsette å handle?? (det hadde enda ikke helt roet seg der inne..)

 ELLER

– Skulle jeg liste meg stille avgårde med Timmy Gresshoppe-samvittighet sittende på skulderen, og HÅPE at noen fant de varme burgerne og leverte de INN igjen…?

 

Et annet dilemma eller vanskelig  men komisk valg, er også når brannalarmen går på et rart sted….

Tenk deg at du står på shoppingsenteret,  i et prøverom, har skiftet til en julekjole som muligens skal bli med hjem….og SÅ går brannalarmen igjen…Den hersens brannalarmen!!

 

Hva gjør man da???

-Skal man løpe ut av butikken, fortere enn svint…risikere å bli tatt for å være tyv på veien….og bare bane seg vei ut av senteret sammen med alle de andre fra prøverommene som flyr der og  piper pga av tyveri-alarmene… Det kan jo faktisk BRENNE!!!

 

ELLER

– Skal man stå pent og rolig….skifte av seg alle klærne…ta på sine egne…for SÅ å gå rolig ut av bygningen som en flink kunde….?

Hva hvis det brenner da?? Har man faktisk tid og LOV til å stå der å skifte ferdig til eget tøy?

 

Når brannalarmen går, lærte vi på skolen at vi skulle gå  RETT ut. Ikke drikke vann, gå på do, ta på ytterjakke, lese ferdig stykket, spise  eller noe som helst…Bare GÅ!!

 

Dette er ingen valg som velter livet i den ene eller andre retningen, men mer noen små pussigheter som jeg synes det er artig å tenke litt over…

 

Hva ville DU gjort i det siste tilfellet?

Skiftet til egne klær? ELLER løpt ut fra prøverommet med butikkens klær? ;-D

 

 

 


#shopping #klær #brannalarmer #valg #komisk #tegninger #dilemmaer
32 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Uff, ja, ikke noe moro når det er på alvor. Jeg har heldigvis sluppet å oppleve det på alvor selv. Sånn at det har blitt alvorlig nei.

    2. Hmm.. hadde sikkert sagt fra til en butikkansatt at du jeg har kjolen på, kan jeg stå med deg? (fordi at de skal jo være sist ut). Den andre hadde eg nok bare forlatt handlevognen og gått rolig ut.

    3. Therese Bråthen: Ja, jeg måtte jo skrive dette etter å ha lest ditt innlegg 😀 Og jeg hadde sikkert gjort det samme jeg også, men lurer på hva man tenker i butikkene at vi skal gjøre… Hva er forventet oppførsel i sånne situasjoner. Tenk hvis det brenner…Hm…

    4. Dette skjedde jo meg her på Tirsdag, å da vrengte jeg av meg kjolen å hoppet i mine egne klær 🙂 Sikkert litt dumt da jeg måtte gå langt for å finne en nødutgang, men sånn er det jo bare da 🙂 hehe Var livredd for at butikk alarmen skulle gå i tillegg, det hadde vært pinlig det 🙂 Men aldri mer om jeg prøver klær igjen nesten, er litt kjedelig om du står der å kanskje ikke kommer ut av klærne heller fordi du får skikkelig panikk 🙂 haha Morsomt innlegg dette her 🙂

    5. cuskima: Ha-ha…ja FINE klær…da går man bare ut 😀 H-hl…Tror jeg hadde skiftet jeg også…Men SKAL man det…Sånn i brann-forskrifter/regler for sentrene …? det må jeg finne ut 😀

    6. margarites: Ikke sant. Dette er jo bare noen morsome betraktinger, men jeg lurer virkelig på hva det forventes at man skal gjøre…Sånn fra senterets synsvinkel. Det må jeg spørre om en gang 😀 Det med handlevognen har jeg vært med på selv…og da VAR det brann sa de…Og jeg tenkte da at jeg ikke skulle gå inn ijgen, så begynte liksom å gå min vei….Så hørte jeg ut gjennom dørene,folk kom fremdeles UT…at NÅ var det kontroll på brannne, og det var bare å komme inn igjen…Da gikk jeg bare min vei….Men hadde LITT dårlig samvittighet som du skjønner…over varme bacon-burgere som lå i en kurv…

    7. Geriatriks: Nei, man tenker alltid at de er øvelse, og flesteparten ville nok skiftet ferdig i prøverommet også…Om de hadde giddet gå ut.. Jeg tenkte du skulle si at dere dusjet da brannalarmen gikk….for den er vel ENDA verre 😀 Ha-ha

    8. Shredded Linda: He-he…ja, kanskje jeg også 😀 Men vet ikke. en annen blogger, Therese hadde vært borti dette, og da begynte jeg å fable over hva man egentlig SKAL gjøre, hva ville JEG gjort osv… ;-D

    9. Min matgale verden: Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men leste hos Therese, og da ble jeg jo litt i undring på hva JEG ville gjort, og hva man BURDE gjort 😉 Sånn RIKTIG liksom ;-D Vi også bare går jo avgårde med elevene, nytter ikke med : SKal bare hente moibilen min osv… Kan nok hende jeg hadde kledd av meg jeg også, for tenker hele tiden at det bare er øvelse…Skummelt… God klem tilbake <3

    10. Camilla: Herlig den historien din da 😀 God du kjente dem ja 😀 Men jammen ikke lett å renke på alt når det uler sånn 😉 Jeg skulle gjerne visst hva butikkene mente om brannalarmer og skifting eller hva brannfolkene ville ment 😀 Hva BØR man gjøre liksom…?

    11. Helge: Ja, om det er bare en øvelse, så har man nok tid.Men om det faktisk brenner…har man DA tid? Det vet man jo aldri…Og man vet jo aldri om det bare er øvelse eller ikke… Skulle gjerne vite hva butikkene mente om dette 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    12. foreignerat50: He-he, ja, nå vil jeg gjerne høre hvorfor du løper ut med klærne på 😀 Har du gjort det før? 😉 Ja, mye rare ting man kan filosofere litt over innimellom : -D Håper dagen din har vært god så langt <3

    13. spørs på om det var fine klær—–og hadde slengt på jakke og tatt med vesken…..hihihihi
      vet du eg vet ikkje……men hadde tatt jakke og veske

    14. Ja noen valg er litt vanskeligere enn andre 🙂 I det siste tilfellet ville jeg skiftet til egne klær igjen, og håpet på at ikke glidelåsen i den kjolen kilte seg fast eller noe.. Jeg er superrask i prøverom så jeg tror jeg hadde skiftet, ja. Jeg var på storhandel i matbutkk for litt siden når alarmen gikk, da slentret jeg ut etter å ha satt fra meg handlevognen. Der var ingen panikk blant folk, men noen ble litt irritert for at de måtte ut. Det var bare en øvelse, men sånt vet man jo ikke når alarmen går. Etterpå gikk jeg inn igjen, fant kurven min og handlet videre.
      På jobben har vi to brannøvelser i året, og da er det rett ut! De ungene som ikke har tøfler på inne, blir våte på beina – men ut skal vi! Derfor prøver vi å fortelle hvor viktig det er å ha dem på hele tiden..i tilfelle alarmen går. Ha en flott lørdag.. fri for brannalarmer 🙂

    15. Haha, jeg hadde definitivt vrengt av meg kjolen og vridd på meg mine egne klær, røsket med meg alt mitt og SÅ gått fint ut….Helt feil ja, for du har helt rett, jeg har og lært at vi bare skal GÅ rett ut. I barnehagen fikk ikke barna finne tøflene sine før vi gikk ut engang, ble de våt så ble de våt, enda det var øvelse. Og det er jo sånn det skal være…..men jeg tror jeg hadde vrengt av meg kjolen altså hehe, fikk noe å tenke på der…. Er du bra i dag? På vei ut i verden igjen?? God klem til deg min venn 🙂

    16. Haha,,helt fantastisk.
      Jeg ville helt klart ha nappet med meg mine egne ting og gått ut av prøverommet med den nye kjolen på, vel og merke hvis jeg faktisk synes den var fin da…
      Jeg har også noen episoder med brannalarmen selv, og den ene involverte brannvesenet også…
      er jo gift med en brannmann og da er jo vi koblet rett til brannvesenet. Og i fjor vinter når han var på jobb og jeg skulle fyre litt i peisen, datt det en brennende kubbe ut når jeg skulle legge i mer…Dette var jo mens ungene sov og jeg løp ned for å få skrudd av ulinga og ringe vakta for å si at det ikke var brann. Men i kaoset med ulende hus, bikkjer som løp rundt pga bråket, jeg husket ikke nr til vakta, så jeg prøvde å ringe gubben, men han tok ikke tlf. Og mens jeg prøvde å ringe han, prøvde vakta ringe meg. Men siden jeg var opptatt og de ikke fikk tak i meg, måtte de sende en brannbil… godt jeg kjenner mange av gutta!!!

    17. En brann sprer seg uhyre sjeldent så fort at man ikke kan skifte til eget tøy igjen, bli ferdig på do eller ta på seg skoa. En brannalarm starter veldig fort og det er bra det men det er regnet tid til og bli ferdig til og forlate stedet. Alle vaktselskaper og brannfolk har slikt i tankene. Men på en annen side er det sjeldent at prøverom er nærmeste nabo til en nødutgang. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg