Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 3 – Kom inn, bli med ;-)

I en travel førjuls-tid er det mye som skal gjøres av alle slag…Det er ikke bare jobben som har litt ekstra nå før jul…Det at julegaver skal kjøpes og ting skal pyntes i tillegg til at man fyker som en strikkball på jobb, får for så vidt være greit nok også…Men ikke nok med det, men man skal jo jammen meg gjøre HELT alminnelige gjøremål, som å handle mat  for eksempel…også!!! Sånne ting kan liksom velte  en allerede fullstappet timeplan..

Og har man med sekken full av rotter, som skviser seg ut gjennom glidelåsåpningen, for så å fare i vei i alle retninger etterpå….i tillegg…Ja….da må jeg innrømme at lunta blir LITT kort, på innsiden av skallen 😉

Pepper er en HUND etter klementiner… og tok for seg av godene, før jeg fikk sukk for meg….

 

 Helt klart LITT sulten denne karen, når til og med salat fristet….  Her skulle Mattilsynet vært..ikke sant…For de holder jo styr på både MAT og dyr , så vidt jeg har forstått ..

 

 Da han begynte å hoppe fra det ene kakeslaget …..

….til det neste…..og var nær ved å velte et helt tårn med krumkaker… Da forsto jeg at det ikke handlet om bare SULT… men var et kraftig hint til meg om å få i hus noen julekaker…

Siden  Pepper GODT vet at jeg ikke er noe særlig på kjøkkenet, og KUN baker blogg-kaker… så tenkte han vel at det måtte bli noen kjøpe-kaker,, om det ikke skulle bli kaker som bare smakte papir eller mega-bytes…..

Så da vi kom hjem laget han en liste over litt julekaker vi må få i hus fra butikken…. (se siste oppgaven)

Så her kommer dagens oppgaver:

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 

 

 

 

3) På denne siste oppgaven nr 3,må du bruke røver-språket. Det er kanskje mest kjent for oss i 30-40-årene…? Men språket er altså sånn at alle konsonanter får en O i midten, og konsonanten på hver side… Altså BOB = B, KOK = K, LOL = L osv…. Og vokalene, de bare er seg selv… uten noe foran eller bak…

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av andre kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er hjemmelagede kalendergaver som du kanskje vet  🙂

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å svare i vei! 😉

 

Ha en fin dag <3

 

 

 

#kalender #julekalender #adventskalender #luke #åpning #gaver #bakst
81 kommentarer
    1. cuskima: Det var nok LITT tidlig å sjekke kassen…for den ble sendt i dag… Håper du har hatt en fin arbeidsdag <3 Klemmer i bøttevis <3

    2. Eg skal snart sjekke postkassen min, har enda ikkje møtt postmannen her siden eg flyttet inn og kanskje bare fått 10 brev/regninger osv hahahaha
      klememtingene i haugevis…eg skal snart på jobb,men må laste oppkalender først

    3. Maren Kvalvaag: Ja, det begynner å bli noen nå 🙂 Men det er noe med tradisjon og sånt også .Jeg har hat julekalender to år før, folk vet litt hva de får. Jeg har hatt påskenøtter. Og fotokonkurranser. Og de vet hva de GÅR TIL på en måte .-D Veldig moro at så mange blir med da 🙂 Jeg har jo mange kalendergaver 🙂 Kos at du er med i dag også 🙂 Klem <3

    4. Så mange deltakere du får i konkurransene dine 😀
      1. Magnus Carlsen
      2. Kong Harald
      3. Julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og kromkaker :))
      Ha en fin kveld Frodith 🙂

    5. tujanka: Man kommer når man kan og har lyst 🙂 Koselig du kom og slett ikke FOR sen. For stenger først døra klokka 22 😀 He-he Jeg kjenner jeg er litt sulten nå 😀

    6. Litt treg i dag, men dette må være Magnus Carlsen, en ung Kong Harald, så skal du ha julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekatter og krumkaker. Mmmmmm!

    7. Audhild Mamma til lille Willi: Så koselig du er med i dag også Audhild 🙂 Vi får krysse fingre, og du får se på svar og vinner klokka 22. En time igjen 😀

    8. Svarene mine er:
      -Han sjakk mesteren 😉
      -Kongen vår!
      -Julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og kromkaker!
      Ha en fortreffelig kveld videre søta!

    9. V for Vendetta: Du rakk, jeg holder “åpent” til kl 22 jeg vettu 🙂 Koselig du er med. Kanskje blir det en lue eller en veske på deg i dag 🙂 WHo Knows? 🙂 Kanskje en med snute … 😉 Håper du har hatt en fin dag 🙂 <3

    10. Kan jeg melde meg på en gang til? Har søkt opp litt på nett for å lære meg sånt språk 🙂 hehe
      1) Magnus Karlsen 🙂
      2) Vår kjære kong Harald 🙂
      3) Julekake, pepperkaker, sandkake, lussekatter/lussekaker og krumkaker 🙂 hihi

    11. Ja, altså når du trekker kalender er jeg langt inne i drømmeland 🙂 Men jeg kikker om morgenen da, men ikke når han jens`en var med, for da visste jeg jo at jeg ikke kunne vinne…nå lurer jeg litt på hvem som vant…hm…mulig jeg må sjekke likevel, hehe Hatt en deilig dag, avsluttet med lagersalg på cmyk, fine gaver til svigermor…og til meg selv…som jeg solgte til guttene, sånn at jeg får dem til jul. hehe 🙂

    12. lulltove: Jeg må prøve å variere litt vettu 🙂 Ha NOEN vanskelige innimellom, så alle får litt å bryne seg på. Noen synes NOE er superlett og andre dager vanskelige, og andre synes omvendt. For folk er så forskjellige på sånt. Noen synes bilder er enklest, og ander synes tekst er enklest 🙂 Men du har da klart deg strålende disse dagene, synes du ikke det da? 🙂 Jeg synes du er VELDIG flink Lulltove. Dette skal gå så bra så 😀 Kos du er med <3 Klemmer på deg <3

    13. Slet litt med den unge mannen som var forkledd som nisse, men Frodith dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere…. I alle fall:
      Magnus Carlsen
      Kongen
      Julekake pepperkaker sandkake lussekaker og krumkaker.

    14. cuskima: Her bryr jeg meg IKKE om hverken stavemåter, eller rekkefølger, jeg er VEELDIG romslig med svar – godkjenninger på forskjellig 😀 hi-hi Håper du har hatt en strålende dag <3 Klemmer med begge armer <3

    15. Åse Helen: Hei Åse, der var du igjen, så koselig <3 Håper du har fine dager på jobb, og at ting ikke er alt for travelt 🙂 På jobben er det et styr uten like...Og litt viltert her hjemme med blogg og hus-ting også, men det er bare moro da 🙂 Takk for svar 🙂 og nå er det bare noen timer igjen til trekning <3 klemmer stor onsdagsklem <3

    16. margarites: Jeg var en reser på røverspråket 😀 som liten …litt mer rusten nå..men klarer meg i skrift 😉 Nei, jeg prøver jo å ha en liste…men det havner stadig andre ting nedi.. 😉 Ja, du suste i vei med svar i dag, fort og greit. Og du jeg skjønner GODT at du ikke spiser barnas kaker, ville ikke jeg gjort heller 🙂 Håper dagen har vært knall 🙂 Nå er det klart for trenkning igjen om en liten stund… Klemmer på vei til Bergen <3

    17. Min matgale verden: Du har vel kost deg glugg i hjel i dag også 🙂 Det unner jeg deg veldig 🙂 Ja, her har det vært like supertravelt som vanlig. På jobb, fullt kjør. Og her også får`n si… Mye å styre med på bloggen, i tillegg til NOE annet…men det rekker jeg nesten ikke 😀 Men til helga skal jeg kose meg, både med og uten rotter 🙂 Snart er det tid for trekning her … vel.. en liten stund da… ;-D Klemmer <3

    18. miastorp: Ja, ikke sant, fine luer… Verre med stakkar Vaniljeogpepepr som verken har lue eller drakt eller bein… 😀 Ja, Pepper har en fyldig form rundt rumpa der ja… 😉 he-he Klemmmmer i vei <3

    19. natheless: Ja, jeg var rå-god på røverspråket, snakket det fort og flytende. Litt rusten i dag kjente jeg 😀 Hi-hi Her er det IKKE bake noen fremdeles, men vurderer en boks eller to med havreflarn..og det er jo ikke en vanlig julekake, men den liker jeg 😀 Og så må jeg jo kjøpe de på listen stå klart… ;-D Svarene kommer om ikke AAAALT for lenge 🙂 Takk for svar <3

    20. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: He-he, ja det blir litt av et styr når man har fire rotter med på tur i sekken 😀 Og en liten dose fantasi på innsiden av skallen, så er det liksom gjort 😀 He-he Håper du har hatt en fin dag. Og takk for svar 🙂 Kos at mange av de samme er med igjen og igjen:-) Klemmer <3

    21. Fru Stussli: Juhuuu, der var du ja, og glad er jeg for å se deg, som vanlig <3 Fineste Stussli-frua, kommer susende <3 Med mange svar 🙂 Har du fått bakt noe 🙂 og sydd? 🙂 Svarene og trekningen kommer om noen timer 🙂 Klemmer i massevis <3

    22. Elin Slåen: Hi-hi, ja de hadde vært litt av et radarpar…Pepper er supersøt, omtrent som Salt, og de to andre 😀 He-he Moro at du er med i dag også 🙂 Du har jo klart deg bra SÅ langt, de andre dagene <3 Kos deg på Kr.sand tur :- )

    23. annebe: Ja, stor veske og sekk i tillegg 😀 for jeg har jo andre ting jeg må ha med meg også 😀 He-he Takk for svar Annebe. Digre klemmer tilbake <3

    24. Magnus fineste Carlsen
      Kong Harald da han var ung -flotte fyren ikkje rart han ahr en flott sønn 🙂
      Ligner på Olav gjør han også:D
      Julekake
      Pepperkaker
      Lussekaker/ Lussekatter
      Sandkaker
      Kromkaker eg må skrolle opp og ned og det var så mange kommentarer at kakebaskten kommer ikkje i rett rekkefølge 😀
      ha en superduper kveld <3

    25. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg kunne jo kreve at en av DEM bakte kanskje heller..? 😀 Hi-hi. For det er jo best med hjemmelaget…men JEG baker jo ikke. NEI, vi får skaffe noen av disse stablene med kaker her 🙂 Takk for svar, moro du gjetter i vei 🙂 Og vinner og svar kommer kl 22 som vanlig 🙂 Ha en fin kveld så lenge 🙂

    26. Therese Bråthen: Moro å gjette LITT likevel, og du kommer sterkere tilbake i morgen tenker jeg :- ) Det er mange igjen, jeg er sikker på du vinner EN dag 🙂 Stor klem <3

    27. cathrinehenriksen: Ja, snart får jeg ta dem i bånd 😀 Ja, tror du ikke Mattilsynet hadde fått hakeslipp, om de så en rotte valse rundt i butikken…? Ha-ha Jeg slapper av på MIN måte, men DRIVER på både på jobb med masse greier, og her hjemme med bloggen 😉 Klemmer nisseklemmer <3

    28. Her er jeg i dag også og svarene er:
      1. Magnus Karlsen
      2. Kong Harald
      3. Julekake,pepperkake,sandkake, lussekake og krumkake.
      Stor onsdagsklem 🙂

    29. ladyaugust: Uff, søs, har du vondt i hodet 🙁 Ikke moro. Nå må du passe på deg selv, og blir frisk og fin fort <3 Og klart kaker er viktig. Jeg må ordne med det på et vis...tror du ikke? Takk for svar søs, jeg noterer og satser på du vinner en dag. Du kunne trenge ei ny lue eller en veske. Det er lenge siden 😉 Godklemmer i massevis <3

    30. Oslopadde: Ja, Pepper er en rakkerfant 😉 Takk for svar i dag også 🙂 Og klemmer en diger paddekklem, både fra Salt og Pepper 😀

    31. Shredded Linda: Her er de med hele gjengen, hver dag…Det bare varierer litt hvem som klarer å stikke av fra sekken 😀 He-he Ja, det var ikke fritt at han var litt utslitt, og måtte ta seg en klementin da vi kom hjem 😀 Svarene kommer i kveld kl 22, som vanlig 🙂

    32. MOONBEAMSCORNER: Hei, der kom du Anne <3 Så koselig .-) Og svar notert. Så får du se i kveld, hva disse rotte-rumpene klarer å trekke opp av hatten 😉 klem <3

    33. Tattavkvinnene: Takk for svar i dag også :- )Nei, det kan bli noe styr på butikkene, men når man kun snakker rottsk, så er det godt gjort å formidle alt dette med kakene og sånt 😀 Ja, får dra på litt kakeshopping snart tror jeg 😉 Svar kommer i kveld, jeg svarer INGENTING nå 😀 he-he klemmer <3

    34. foreignerat50: Ha-ha, ja det skjønner jeg godt, røverspråket er ingen enkel sak 😀 Ja, lag noen bloggvenner til mine, det hadde vært kos 😉 He-he Ha en fin kveld du også 🙂

    35. Jeg skulle ønske jeg har pepper her også;) Jeg har tenkt lenge å lage bloggvenner av dine små, men er ikke kommet lenger; )
      Jeg vet bare svaret på nr 2 og jeg tror det er kong Harald
      tredje spørsmålet fikk hjernen min til å kortslutte. Hi hi
      Ha en fin kveld Frodith:)

    36. Haha, disse dyra er neimen meg ikke bare greie å ha med å gjøre xD Meen jeg skjønner godt at de begynner å bli klare for å få i hus noen julekaker! Det hører jo med til førjulstiden <3
      Håper du rekker over alt om dagen 🙂
      Her er mine svar:
      1) Magnus Karlsen
      2) Kong Harald
      3) Julekake, pepperkake, lussekaker (mener du lussekatter?) og krumkaker
      Klem <3

    37. 1: Nissen er Magnus Karlsen
      2: Kong Harald
      3: Du må kjøpe julekake, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og kromkaker.
      Haha! Dette er så genialt 😀

    38. Magnus Karlsen
      Kronprins Harald (som han jo var den gangen )
      Krumkaker-pepperkaker-julekake- sandkaker-lussekatter…(fillern fikk aldri lært meg røverspråket) så god gjetting her altså 🙂

    39. Så kjekt for pepper at han får være med på handel. Tenker han var rent utslitt etterpå 🙂
      1. Magnus Karlsen
      2. Kong Harald
      3. Julekake, pepperkaker, sandkaker, lussekatter og kokusmakroner

    40. Den Pepper, den Pepper…… *humrer litt her jeg sitter..*
      Jeg prøver meg på oppgavene i dag: den først er vel kanskje sjølveste verdensmesteren, Magnus Carlsen? Og nummer 2 er Harald, kronprins av Norge da bildet ble tatt. Og kakene du må kjøpe er: 1. Julekake, 2. pepperkaker, 3. Sandkaker, 4. Lussekaker (jeg kaller det LusseKATTER, men det passer vel dårlig hjemme hos deg, som har så mange rotter…? 🙂 ). og den siste, nr 5 er Kromkaker. Tror jeg 🙂
      Lykke til til meg 🙂
      Snakkes! Paddeklem 🙂

    41. hahaha kaker er viktige <3 for meg i alle fall og snart blir det baking, kanskje søndag 🙂 Den første er(med litt hjelp av Engelen) : Magnus Karlsen, nummer 2 er : kongen såklartog nummer 3: 1: julekake, 2: Pepperkaker; 3: Sandkaker, 4: lussekaker, 5: Kromkaker 😀 Ha en susende flott dag søs, her er det migrenedag jææææk <3 goodklæmme 🙂

    42. Oi ja travle tider for deg må jeg si 😮 Står på som bare det du 🙂 Også så mye rabalder på matbutikken da , haha …ja mattilsynet hadde nok blitt ganske hissige om de hadde oppdaget hva som hadde foregått der ;-D
      Men ja da var det å forsøke seg på oppgavene 😀
      1 . Magnus Carlsen
      2 . Kong Harald
      3 . Julekake , pepperkaker , sandkaker , lusiakaker og krom kaker 🙂
      Usikker på om alt ble stavet riktig , men trooor det er riktig svart sånn ellers 😛
      Ja så nå får du prøve å senke skuldrene noen få hakk , i alle fall straks du får mulighet 😮
      God onsdag til Frodithen med masse nisse klemmer <33

    43. Hei på deg.
      Har det vært stille i butikken hadde jo ikke det vært noe gøy.
      Kjekt med kaker også da..) Heldigvis baker datteren min::)
      Julenissen må nå være Sjakkmesteren vår Magnus Karlson.
      Kong Harald i sine yngre dager.
      kakene du trenger er:
      5. Kromkaker
      4.Lussekaker
      3.Sandkaker
      2.Pepperkaker
      1.Julekake?. Noe usikker her du::)

    44. 1. Nissen er Magnus Karlsen
      2. Personen er Kong Harald i sine yngre dager.
      3. Kakene du må kjøpe er:
      -julekake
      -pepperkaker
      -sandkaker
      -Lussekaker
      -krumkaker

    45. Morro å følge dere på tur i butikker og andre steder om dagen :)…du må ha romslig veske med deg..hehe..
      Svar på konkuransen : 1. Magnus Karlsen 2.Kong Harald 3.Jule..pepper…sand…lusse..og krumkaker….
      Stor klem til deg <3

    46. Ha ha ha.. For et matvrak- han og Lillemor hadde gjort et godt tema ut av å stjele mat, tenker jeg 😉 He he.. Søteste Pepper <3
      Åhh, i dag igjen var vanskelig :O Men, jeg prøver meg- det er jo ikke sååååå krise om jeg svarer feil på nr. to, eller tre, for den saks skyld 😉
      1. Magnus Carlsen- Sjakk liksom. 2. Jeg har lyst til å si Kongen av Norge? Harald, altså. Denne var vanskelig :O 3. Julekake, Pepperkaker, Sandkaker, Lussekaker, Krumkaker..
      Nå skal jeg snart farte til Kr.sand- må kjøpe mat til matvraket Lillemor, men hu får ikke bli med inn i butikker, som det hårete beistet hu er, så hu får bli hjemme med de andre 🙂

    47. Juuuhuuu her er jeg og jeg er klar som et egg for julekalender.
      1. Magnus Karlsen
      2. Kong Harald
      3.Julekake
      Pepperkake
      Sandkaker
      Lussekaker
      Krumkaker
      Nå fikk jeg lyst til å bake…. Men først må jeg bare sy noen julepresanger 🙂
      Mange onsdagsklemmer

    48. jammen har du litt å holde styr på med de rottene dine, hehe. gøy å lese om alle eventyrene dere har vært på i alle fall <3 her er dagens svar fra fra meg 🙂
      1- Magnus Carlsen
      2-Kong Harald
      3. julekaker, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og kromkaker 🙂
      jeg har ikke vært borte i røverspråket før jeg da, men gjorde ett forsøk 🙂 ha en knakende fin dag både du og de små rundt deg <3 Klemmer

    49. Tom Cruise
      Prins Charles ( Steike så sønnen er lik på ham 😮 )
      – Julekake
      – Pepperkaker ( :)))) )
      – Sandnøtter
      -Lussekaker
      – Krumkaker

    50. Hjelp, tenk at røverspråket snakket vi som fy da vi var unger!!!! Men jeg klarer det nok nå også. Først nummer 1. Magnus Karlsen, 2. Kong Harald og så var det 3. julekake,pepperkaker,sandkaker ( det må jeg bake også!) Lussekaker og til slutt kokosmakroner! Ha en topp dag!

    51. Må si den lua til pepper er tøff! Og for en fasong :-)))) Ser ut som pepperkakene har lagt seg over baken 😉
      Dagens svar:
      Magnus Carlsen
      Kongen
      Julekake, pepperkaker, sandkaker, lussekaker og krumkaker.
      Klem <3

    52. God morgen. I dag har jeg fri! Og jeg kan se at nissen muligens er Magnus Karlsen, og jeg kan til og med se Kong Harald i gamledager…håper jeg…. og klart du må handle julekaker!! Viktig! Julekake fikk jeg veldig lyst å bake, pepperkaker må alle ha, og så lussekaker, eller katter, enda det ikke er helt enda, sandnkaker kaller jeg sandnøtter, men de er nok like gode, også krumkaker da…med krem…eller is….ah….jeg skulle egentlig rydde ut av et skap jeg, men nå fikk jeg jo så lyst å bake bare litt mer, har jo bare bakt matpakkebrød til guttene, vanlig brød og noen sjokolademuffins…hmmm…. 🙂 Ha en supertravel dag, med og uten rotter 🙂 klemmer

    53. Ser ut til at du har det tøft når du er ute og handler! Ikke lett å kjøpe KUN det du trenger, når du får så “god” hjelp. I dag har jeg tid å svare før jobb, så her er mine svar:
      1. Magnus Carlsen er nisse
      2. Kong Harald VII
      3. Røverspråk har aldri vært min greie, men jeg prøver…
      1.Julekake
      2.Pepperkaker
      3.Sandkaker
      4.Lussekaker
      5.Krumkaker
      Enkelt og greit suser svarene herfra, og så får jeg jobbe litt. Det skal lages deig til Serinakaker i dag, og bakes i morgen. Så får vi se hvor mange unger som klarer å lage “baller” uten å spise på deigen. Jeg er nok litt sær, for jeg spiser ikke kaker som barna har laget. Det hjelper ikke at de er stekt! Ha en super dag. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg