Ingen ender skutt…etter dagens jakt..

Det var noe litt vemodig og trist over mange av endene langs elva i dag.. Jeg tror det skyldes at det var “bikkje-kaldt”… Og at livet da kan bli litt tungt for en enslig andrik, som flyter avgårde på en gyllen, delvis isbelagt elv… Nebbet hang litt, og blikkene var unnvikende…

Og enda jeg hadde da SLETT IKKE tenkt å skyte den… Annet enn med kameraet..

 

Etter noen forsiktige skritt bortover isen, hvor han så virkelig PLAGET ut….la denne andriken seg pladask ned.. Det så ut for at det ble for kaldt rett og slett, for de små oransje føttene hans å traske på isen. Så han la seg ende ned…

Vi lurte på om han kanskje var litt syk…for ingen av de andre hadde en SÅNN oppførsel… De svømte glade rundt, om det var aldri så mange kuldegrader… Men det er vel sånn innimellom…at de som har en annen oppførsel enn majoriteten….vel, de blir litt uglesett….sett på som syke….og noen ganger utstøtt…

Han så hvertfall veldig ensom ut…

 

Følger du med på hvordan dyrene har det nå om vinteren?

Har du tatt bilder i dag?

 


 

#dyr #and #foto #fotosafari #kaldt #vinter #romjul
32 kommentarer
    1. ladyaugust: He-he, skærebestemora 😀 Nei,jeg har aldri hørt om så kjælne skjærer. Vi krangler jo meste med dem ute på landet 😀

    2. Det er ikke godt å si for det er endel avkom etter ham her nå, så jeg er skjærebestemor haha Jeg tror han er her, men etter første vinteren ble han mer og mer sky så nå er det umulig å vite hvem som er Phy liksom. Du vil ikke tro hvor kjælen de er, hver morgen måtte han kløes under vingen i en evighet mens han pressa nebbet sitt inntil kinnet mitt <3

    3. ladyaugust: For en historie 🙂 Men kan du se han om han suser forbi? Kjenner du han SÅ godt igjen liksom…eller er han bare langt unna dere nå..? Han hørtes VELDIG tam ut ja 🙂 Gå som en mann 😀

    4. I begynnelsen når vi begynte å tilvenne ham til naturen igjen satt han her og banka på vinduet fra klokka 6 på morningsen, før det kunne han ikke for skjærer flyr ikke når det er natt. Han syntes kjøttisser til frokost klokka seks var helt greit, DET syntes ikke jeg…derfor begynte han å dra til naboene å vekke dem med å banke på vinduet med nebbet for å få mat og så spiste han seg opp igjennom hele veien for han kom på kjøkkenvinduet og skulle inn gjennom drivein’en. Han banka ikke på en gang liksom….men helt til noen ga ham mat…og det var jo litt dumt for jeg prøvde å venne ham av med å få mat slik at han skulle lære seg å finne selv mens det ennå var mye skjæremat ute i naturen, men han lærte seg det kan man si. Han kom stadig flyvende med en diger mark eller insekt i nebbet og landa på skulderen min for å vise meg hva han hadde fanget, stolt som en hane haha Slike Phy’er er ganske så slitsomme… han trodde han var menneske han og nekta å fly, istedet skulle han gå med vinga på ryggen som en gammal gubbe etter oss hvor enn vi gikk, så jeg måtte ha flyvetrening med ham. Jeg kasta ham opp i lufta men han ville liksom ikke fly…føre jeg tok i alt jeg hadde og kasta ham oppi et tre……bare gjett at han nekta å komme ned igjen…! Han satt der og surka i timesvis…..til jeg fant frem en svens kjøttbulle….bare gjett at han kunne fly da eller hahahaha fiiineste Phy. Nå er han vill, for det er det beste at han er integrert i naturen slik det var meninga fra starten <3

    5. V for Vendetta: Ja, vi synes den oppførte seg litt annerledes. de andre drev uti vannet i kulda, og holdt seg samlet…Den lå helt alene..reiste seg litt, ristet på kalde føtter og var ikke komfortabel…før den la seg igjen… Menn som sagt midt på isen, på vannet ved teknisk museum. FOR langt unna, selv om det ikke var laaaangt utpå..

    6. V for Vendetta: Den lå liksom på et isflak, så jeg torde ikke utpå der, midt i Akerselva…Og jeg visste jo ikke…kanskje var den bare litt sliten og lei av de andre… og frøs litt..Jeg er dårlig på andeoppførsel, og vet ikke hvordan de skal være… 😉

    7. ladyaugust: Åå, det var en veldig fin historie 🙂 Kjenner du han igjen ute i skogen der? .-) Har mamsen din kommet nå? For å pleie dere alle sammen? 🙂 kosemose <3

    8. haha Det falt en skjæreunge ut av redet dagen før vi flytta hit og det var 5 grader og regn og en haug med sultne katter, så vi måtte bare ta den med for det var umulig å få den opp i redet uten å velte det og få 10-12 skjæreunger i hodet… Vi kalte ham Phy og han var usedvanlig klok og kjælen. Han var med på alle turer og spiste frokost med alle naboene oppover gata. Han var i både vg og Amta for han kom og satte seg på skulderen så snart vi ropte på ham når vi var ute og så likte han kjøttboller og å kjøre bil. Nå bor han utenfor her i skogen med skjærekjæreste og en haug med unger haha Her er alle syke ennå, hoster og nyser og feber og dritt, dag 8 på meg, jæææk sier jeg bare. Stooor klæm right bækk søs <3

    9. ladyaugust: Ja, det er en Andrik, de heter det, mennene , tror jeg 😀 Ååå, hadde du skjære som husdyr så lenge? 😀 Så moro. Altså han var jo syk og det var jo ikke gøy, men at dere kunne ha han og hjelpe han. Og en skjære som husdyr liksom… 🙂 Uff, er lille Engelen SÅ syk. Det er høye grader på dere. Det ble jammen en DUM jul på dere!! Er DU bedre? Ikke feber? Og bedre? Håper veldig det altså 🙂 Stor god søsklem og alle klemmer som hjelper mot dum influensa <3

    10. V for Vendetta: Bra du passer på småfuglene 🙂 Her blir de foret i bøtter og spann i byen. Men når de får NOK av kulden sånn, da er det ikke lett å vite hva man skal gjøre. Denne så litt pjusk ut, og trakk føttene opp for hvert steg. Og de andre holdt seg litt unna han… Hm… Likte seg ikke tydeligvis. Ha en fin romjul du også 🙂 <<3 klem <3

    11. Helge: Ja, godt med noen belønninger underveis, litt varm kakao og slikt 🙂 Fint med tjern og slikt når man skal ta bilder 🙂 Da blir det mer liv 🙂

    12. foreignerat50: Ja, det var liksom noe feil med han…Han så veldig trist og alene ut…og de andre var HELT andre steder og drev med sitt.. Nei, kattene også liker seg dårlig nå.. DU er tidlig oppe 😀 Skal du på jobb 🙂 ?

    13. ååååå jeg hadde tatt Herr And med meg hjem jeg og varma han under dyna, er det en and foresten? Vi tok jo en skjære med fra Tromsø, flydd inn med Sas som spesialbagasje og han bodde her i et halvt år før han flytta ut av stua. Her er det bare inne hele tiden. Alle er syke. Våkna med lille Engelen med 40 i feber nå for en time siden, staaaakars lille klumpen min. Den største Engelen er litt bedre heldigvis. Goood klæm og fin dag til deg <3

    14. Dyr + sprengkulde = ikke bra.. jeg bryr meg veldig mye om det/de. Småfuglende her hjemme i “matetreet” får mye fett nå.. kattene mine får kun være ute en liten time av gangen så de ikke får frostskader på puselankene sine 😉
      Fortsatt god romjul Frodith <3

    15. Gikk en 5-6 km i skogen i går kveld og tok noen bilder. Hørte noen lyder ved tjernet på vei hjem men om det var dyr som dyttet stein uti eller om det var folk kunne jeg ikke se. Hadde en thermos med kakao med meg og det var lurt. Ha en fin dag.

    16. Ønsker deg en super romjulstid!
      Du er velkommen til å titte innom siden min og legg meg gjerne til.
      Jeg har ofte “gratis give away” og blogger variert.
      Hudpleietips,trening,humor,konkurranser,hverdag,oppdrett av pomeranian og rottweiler.
      Håper du får en flott dag!
      Klem <3

    17. annebe: På det med han som ligger var jeg ganske nær også…Men det andre zoomet jeg en del. Og noen ganger når jeg får litt store bilder sånn, så laster jeg de ned i større format hvis de er klare nok, og gjør et utsnitt av det jeg vil ha bilde av, slik at det passer på bloggen 🙂 Ja, nå er det deilig å være inne etter mange timer ute. Klemmer <3

    18. Næmen den så lei seg ut ja..men det var kanskje bare for å skåne seg for kulda at den “krøp”litt sammen ..jeg gjør også det når jeg fryser …
      Men bildene var vakkre og vinterlige ..og der fikk du jammen noen fine nærbilder…var du ganske nær…eller zooma du veldig..?
      Kos deg inne i varmen 🙂 Klem<3

    19. Veronica S: Åå, da gleder jeg meg til å se…om vi får se da 🙂 Koselig å ta bilder, selv om det ikke blir så MYE bilder. Blir alltid NOEN fine 🙂 Ja, de endene i dag så virkelig kalde ut, og den ene så ikke særlig frisk ut..

    20. Synes utrolig synd i fuglene når det er så kaldt. Også i uvær og sånn så får jeg helt vondt inni meg. Jeg er veldig dyrevenn så egentlig skulle jeg hatt et stort hus jeg kunne hatt dem i allesammen.
      Jepp..har tatt bilder i dag;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg