“Ta vinteren tilbake!”….på andre året..

Jeg startet i fjor…..og jeg fortsetter i år….

VINTEREN tilhører IKKE bare de under 120 cm…..med snørrbart og tjukk bobledress…. NEI!! Den tilhører også oss andre. Det gjelder å “ta vinteren tilbake”!! Og jeg startet i fjor…og nå fortsetter jeg!!

For når gradestokken kryper under 10 kuldegrader, snøen ligger på bakke og ER et faktum, og du IKKE har vært ute på flere dager….vel, da må du ta fram skytsene fra i fjor….Om det er det eneste som hjelper… For alt det der ute…det hvite…og alle gradene…. De GJØR verden vakker om du bare ser etter…. Og du MÅ ikke base i snøen eller gå på ski… Du MÅ ikke sprinte på mile-lange skiturer og trene til Birken for å ta vinteren tilbake…..Neida….Du kan faktisk ta vinteren tilbake med langt  enklere midler..

Det gjelder mest bare dette med å få årstiden til å ikke bare bli en VENTETID… Vinteren er en egen årstid, skjønner du…Og IKKE bare en bro mellom høst og vår…hvor vi skal sitte sure på innsiden av husene og VENTE… Så da får vi prøve å bruke den…se vakkerheten i den mens den er her…. Og få på plass noen “GLEDE-SEG-OVER”- sommerfugler kledd i vinterdrakt…slik at vinteren blir noe å kose seg med. NÅ!! For vinteren er her og nå.

Og det er NÅ vi lever!

Så med dette i tankene gikk jeg avgårde med ull og dunjakke i går…Ut i 13 kuledegrader…som egentlig IKKE er noe å klage over…Ut på fotojakt…

 

Blåfrossen kulde er vakkert….

 

Akerselva byr på litt av hvert…men IS er da veldig vakkert…selv når naturen har vært is-skulptøren.. 😉

Sola gjorde sitt til at verden ble vakker også da…det skal sies…

 

Det gjelder å ha nok klær, så er dette BARE deilig faktisk 🙂

 

Etter turen, eller UNDERVEIS i vår foto-jakt, vanket det selvfølgelig belønninger…som kaffe, rundstykke OG kake…

Litt skal man jo kose seg underveis også…Og ikke BARE med is og snø 😉

 

Hva gjorde du i går?

Har du vært ute på tur i romjula?

Liker du vinteren?

 


#vinter #fotosafari #foto #kulde #is #snø #tur #glede
53 kommentarer
    1. SaraK: Ja, vinteren er den vanskeligste 🙂 Jeg strever mest med den jeg også 😀 Men gir ikke opp 🙂 Vi får kle oss enda bedre, og kjøpe akebrett Sara 😀 Klemmer <3

    2. Du er veldig flink til å hente ut det beste i årstidene, og jeg ble inspirert i høst og har virkelig kost meg med den årstiden 🙂 Vinteren sliter jeg litt mer med. Jeg er flink til å kose meg innendørs med noe varmt i koppen og myke pledd, men utendørs går jeg så lite som mulig. Det er klart det er mye fint å se på når man først kommer seg ut, det ser jeg jo på bildene over! Likevel frister det sjelden å ta turen ut. Jeg må nok fortsette å jobbe med vinteren 🙂 Klem <3

    3. Karoline Johannesen: Ja, vinteren er vel den tiden folk flest blir litt utafor også..føler at ting er litt tungt, så at du alltid har klart å LIKE vinteren i seg selv er jo bra i seg selv. Vinteren er PEN altså. Og med rett tøy, ganske så morsom også 🙂

    4. Har elsket vinteren på lik linje med de andre årstidene hele livet. Både som barn og som voksen med og uten barn. Var en periode uten barn der jeg ikke kunne gjøre så mye på grunn av depprisjoner og CFS/ME. Men selv om kulden gjorde kroppen ekstra vond koste jeg meg med det nydelige vinterlandskapet og spesielt hvordan snøen glittrer ekstra på de kaldeste dagene.

    5. Ja de passet jo helt perfekt 🙂 skal se at jeg klarer å gå ned mine 5 kg (kan muligens ha blitt til 7 i jula) ved å være med på prosjektet ditt. Tjohei da er jeg nok i mål i løpet av vinteren 🙂

    6. Åse Helen: Ja, og prosjektet mitt er ikke avhengig av å være på blogg, du kan drive på å LIKE VINTEREN helt på egenhånd, og bare komme med oppdateringer når du har LIKT den litt ekstra om du har lyst å dele det med oss andre 😀 Hi-hi. Og slanking OG vinter-liking kan godt gå hånd-i hånd. Ski-gåing, trim i snøen, foto-turer får jo fart på både forbrenningen OG på vinter-likingen 😀 Stor klem <3

    7. Karoline Johannesen: Ja, ikke sant? 🙂 Du har nok noen som kan dra deg litt ut i kulda, og glede deg over den. Men vi får jammen like det litt vi UTEN barn også. Så lenge man klarer å komme seg ut, og kan bevege oss fritt omkring, så er det bare dumt å sitte å vente på en annen årstid. Jeg fikk svar fra en i rullestol, og da skjønner jeg at det er et litt annet problem, og ikke så gøy med snø. Men for MEG så bør dette bli tidenes vinter, og det skal den bli!! 🙂

    8. He he, jeg har vist kasta meg på et slanke prosjekt her på blogg også så da er jeg med på to da. Det klarer jo unge spreke meg godt 😉 men jeg tror ikke jeg kommer til å være innom blogg hver dag. Det stjeler litt mye tid hos meg som jeg burde brukt på andre ting. Men noen ganger i uka blir det nok så jeg er med på prosjektet ditt 😀

    9. Så mange nydelige bilder du har tatt.
      Enig med deg at vinteren ikke kan få lov til å være en ventetid. Den har sin sjarm den også og fortjener å bli satt pris på, også av varmeelskelnde voksene.

    10. Åse Helen: Ja, her må vi GÅ I GANG med full kraft, hver vinter, for å få litt positiv innstilling til livet i disse månedene. Jeg har nok vinteren som en dårlig 4. plass når det gjelder årstider liksom…sånn i utgangspunktet…men i fjor så beveget den seg LITT oppover altså…og begynte å nærme seg jevnstilt med høsten 😉 Hi-hi. Vi kan jo ikke gå i 3 måneder å vente på ANDRE tider liksom…for mye bortkastet liv 😉 Så kast deg med på Prosjekt: ta vinteren tilbake. OG jeg tar gjerne i mot gode tips 🙂 KLemmer på vei <3

    11. fjellgeitbundingen: Ja, i jula ja…men jeg er LITT for lat generelt nå om dagen…når det IKKE jul også 😀 men det kan man jo gjøre noe med 🙂

    12. Så herlig at du skal motivere oss til å ta vinteren tilbake 🙂 du er gull for oss! Jeg liker vinteren godt og er ute på tur så ofte jeg har anledning. Ingen ting er som den friske kalde luften å puste inn 🙂 Kroppen har streika litt i forhold til sjelett og muskelsykdom jeg har, så det blir ikke alltid så lange turer nå når det er kaldt.
      Ha en fortsatt fin kveld fineste Frodith 🙂 klem på vei 🙂

    13. jannicke: Ja, da skjønner jeg at det ikke er så moro med all snøen. Og enda verre med dumme brøytekanter og sånt. Jeg er ikke så veldig glad i den jeg heller, men den kommer nå hver vinter, så jeg bare prøver å finne det jeg LIKER med den 🙂

    14. He he.. Jeg har faktisk bestemt meg for at det er noe jeg skal investere i 😉 Blir spennende å se hor lang tid det tar føre “Norge” finner opp en avgift mot brodder, på lik linje med piggdekk liksom 😛

    15. Men nå skal jeg ut med 3 hunder og håpe på at ingen av oss brekker beina 😉 Det kom nysnø på is i dag så det er enda glattere enn i går og man ser jo ikke hvor det er glatt heller føre man sklir :O ha ha

    16. Grete/Margarites: Ja, du har jammen laget en flott snømann da, og da var du helt rød og fin i kinnene 🙂 Det var nok en herlig ute-dag 🙂 Jeg har bare gått EN tur jeg også 🙂 Og det var i går. Kanskje jeg burde lufte meg litt i morgen 🙂 Etter jobb 🙂 Jeg skal også på jobb. Fortsatt fin søndag til deg også 🙂 KLemmer <3

    17. Oslopadde: Ja, jeg er gjerne med på en liten fotosafari jeg som du vet. På med boble-dressen og komme oss ut 🙂 Ja, her har det vært rundt 13-14 grader 🙂 Klemmepaddeflat <3

    18. Fru Stussli: Ja, du var flink med skøytene og lekenheten i fjor. Jeg skulle jammen fått på meg skøytene eller skiene igjen jeg også 🙂 Jeg må få høre hvordan det går med skøyteturen deres. Du ble litt glad i det i fjor, gjorde du ikke? 🙂 Jeg synes det er så moro å fotografere, uansett årstid, og deilig å være ut å knipse. Men må finne noen nye steder tror jeg…Litt mye samme motivene føler jeg…Hm…Litt nytt lys, litt nye vinkler…så burde det vel være nytt. Jeg får vel bare TENKE litt nytt igjen 😀 Klemmer masse <3

    19. fjellgeitbundingen: Takk 🙂 Jeg skal jobbe i morgen, men kanskje jeg kan GÅ fra jobb. Jeg BURDE det 😀 Men er litt lat om dagen. KUN for å få fotografert litt liksom 🙂 Ikke SÅ gira på trimmen 😀 Hi-hi

    20. Mariann Sæther Tokle: Du kan gjerne sitte inne i stua og se på MINE bilder da. Så skal jeg gå ut å ta vinteren tilbake for oss jeg 😀 He-he

    21. Bildene var veldig vakre når jeg kan få sitte inne i en varm stue og se dem 🙂 brrrrrr, vinter og husarbeid er mine svake punkter som jeg ikke orker å bruke positiv tenking på. Jeg prøver bare å neglisjere de:)

    22. Fantastisk nydelige bilder. Jobbet ute på fredag og lørdag. Blitt mye snømåking, men ingen turer på meg..dessverre..Har besøk nå. Kanskje bare en ynnskyldning. Kanskje tirsdag..

    23. Så fine vinterbilder 👏 Vinterkunst er nydelig spør fu meg. Jeg har ikke fått prøvd skøytene i år, men gleder meg til å gjøre det. Det var mine måte å ta tilbake vinteren på i fjor.
      Håper vi kommer oss en tur på skøytebanen på tirsdag ❤️
      Ha en fortryllende vinterkveld ❤️
      Mange klemmer

    24. Hei 🙂 etter melding fra deg nå, så er jeg blitt skikkelig digital av meg, så jeg gikk inn her 🙂 Flotte bilder! Kaldt i Oslo, skjønner jeg. Det er det her også, minus 16 på det værste da vi var ute og kjørte i går. Litt bedre i dag. Så 4 elger i går! Jeg burde absolutt ta vinteren tilbake, men foreløpig holder jeg meg til det andre prosjektet, som er i gang 🙂 Men dine bilder lokker litt, allikevel – kanskje vi får til en fotosafari til helgen? 🙂
      Paddejuleklem fra nord 🙂

    25. Så fine vinterbilder! Jeg liker vinter, men ikke glatte veier og fortau. Selv om jeg har brodder og vinterdekk ! Alt blir fint og hvitt og litt magisk vakkert når snøen har lagt et beskyttende teppe på naturen. Og når solen i tillegg titter frem og får det til å glitre som diamanter i snø – ja da går det nesten ikke an å ikke like vinter. Jeg har ikke vært ute og gått enda denne romjulen, fordi kneet mitt ikke helt samarbeider. Men i morgen er det jobb, så da må jeg jo ut. Jo forresten, jeg har jo vært en liten tur ut for å lage snømann, men ellers blir det mye kjøkkentjeneste, og en del besøk. Men nå tror jeg det roer seg litt. Fortsatt fin søndag. Klemmer <3

    26. naturglede: Nei i dag blir bare inne her også 🙂 Hos broren min etter hvert 🙂 Pynte og gå bort 🙂 Jeg har ikke laget noen engler ennå, men jeg skal jammen meg se om jeg ikke får gjort det også 😀 Takk for ros 🙂 Jeg elsker å ta bilder, og nå er jeg i gang igjen. Etter en måned BRAKK pga rotte-problemer 😉 Kos deg videre du også 🙂

    27. foreignerat50: Ja, jeg må finne noen nye steder å ta bilder av tror jeg også 🙂 Jeg tegner noe morsomt her…. Kommer på blogg en dag 😀

    28. Noe så nydelig som dine vinterbilder. Jeg burde gå til bekken i dag, men enda har jeg ikke funnet lyst. Men enig med deg at vi må ta vinteren tilbake. Jeg liker årstidene og det er herlig å lage engler i snøen fortsatt. Hadde en morsom episode med en tenåringspike jeg jobbet sammen med for noen år siden. Hun ville vi skulle lage engler i snøen foran blokka hennes. Jeg smilte og sa at hva ville folk si om meg da? Hun lo og sa at jeg bare skulle gjøre som henne. “Vet du at moren din og jeg er like gamle?” spurte jeg da. Hun rødmet, for aldri kunne hun tenke seg at hennes mamma ville lage engler, men jeg var visst anderledes. Engler ble det mange av den vinteren. Kos deg videre! 🙂

    29. Veronica S: Skjønner at det ikke er så veldig moro om man har leddgikt eller andre sånne kuldeplager. Jeg har ikke det , og derfor skal jeg jammen meg få litt liv i denne vinteren, og det ser jo jammen ut som DU gjør det også 🙂 VI får pakke oss inn 🙂 Du hadde jo så herlige bilder <3

    30. Jod, en ting er fritiden hvor du kan gjøre som du vil med å ta bilder og slikt. En annen ting er når du må alt annet i løpet av en dag- frem og tilbake fra jobb i elendig føre, inn og ut av butikker og alt det der. Da er det elendige vinterværet så mye kjipere med en gang 😛

    31. Vakre bilder… det er litt finere når det er litt melis i naturen ja. Og naturlige is-skulpturer. Joda, jeg synes det er fint med snø, men med snøen kommer kulden og den er jeg ikke sånn veldig glad i. Eller leddene mine er ikke glad i den. Heldigvis har jeg som regel godt selskap av Janus for tiden.

    32. Helge: Nei, julebukker er det tomt for ser det ut til… rart de ikke vil gjøre begge deler…så kunne de jo virkelig fått mye godterier både da og nå 🙂 Ja, får håpe det kommer lit snø som BLIR 🙂 Så skal jeg kjøpe meg ski…kanskje… Ha en fin dag du også 🙂

    33. Elin Slåen: Ha-ha, ja lett å falle i negatvi-fella ja 😀 Da er det bare på meg regntøy, og ta bilder av regnet som plasker. Eller et nærbilde av sørpe ;-D Ja, det huset ble finere i vannet enn i virkeligheten. Det er litt gøy noen ganger 🙂 Jeg liker de is-bilden også 🙂

    34. Vært endel ute i romjula men har ikke møtt noen julebukker enda. Det er kanskje litt mere moderne og gå halloween enn julebukk men hadde vært trist om julebukken skulle forsvinne. Vært litt greit med litt mere snø nok til en skitur i skogen men ellers er det greit nok uten.
      Ha en fin dag.

    35. Denne vinteren altså 😛 Hadde det liksom kommet et snøfall, med typ 5-15 cm snø som blei LIGGENDE hele vinteren med ganske jevn temperatur, så hadde det ikke vært noe problem- det er all denne sørpen og regnet og enda mere sørpe og så enda mer regn for så å bli is overalt man går og kjører og prøver å leve som gjør vinteren så forbannet irriterende.
      For, når snøen ligger og solen skinner litt innimellom, så er jo landskapet utrolig vakkert, det er ingenting å si på det. Men så fort du må ut å plaske i sørpe da er liksom vinteren bare dritt- og slik er det her i Norge- vinteren er bare dritt meste parten av tiden 😛 Oi, nå var jeg negativ 😛 he he..
      Kjempefine bilder du har tatt 😀 Utolig stilig på det første bildet, at huset nesten ikke kom frem føre du så i vannet liksom! Me like 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg