“Mitt rare hus”- av Søstrene Sisters… ;-)

 Jeg og søsteren min har hatt et lite samarbeidprosjekt de siste dagene. Hun jobber i en barnehage, og hun har spesielt fokus og ekstra ansvar for språkopplæringen i denne barnehagen. Hun har skrevet et lite dikt, for å bruke i barnehagen. Hun fant ingen tegninger på nett som passet til. Og er ikke vant til å tegne selv. Men hva gjør vel det?? Når man har en søster som IVRER etter å få lov å tegne noe morsomt. Så her er vårt lille samarbeidsprosjekt, hennes dikt: “Mitt rare hus” og mine illustrasjoner.

 

 

 


 

Tekst:                Åshild Jacobsen

Illustrasjoner:    Frodith

 

 

 

#dikt #ordspill #tegninger
59 kommentarer
    1. Ja, har lest flere av dem nå, og det var veldig artig og gjøre det sånn. Og spennende å se hva du får ut av dem. 🙂
      Jeg prøver å skrive litt selv og innimellom, har ikke skrevet så mye enda, men skal kanskje våge å legge ut noe.. 🙂
      Du har så mange at jeg må nok bruke litt tid på å lese flere etterhvert. Håper det er greit jeg la deg til og følger deg 🙂

    2. monomarit: Hi-hi 🙂 Ja, når søstrene Sisters slår seg sammen så blir det sånn 🙂 Moro å skrive sammen. Eller hun har skrevet disse, og jeg tegnet til 🙂 Litt gøy du leser innleggene med litt dikt og småtekster, du ser kanskje på små-novellene mine også…De er skrevet på stikkord fra leserne mine 🙂

    3. Oi dette var jo knallbra, mine barnebarn kommer iallefall til å elske dette, skal lese det for dem når de kommer hit, -ei jente på 2 og en gutt på 4 som elsker å bli lest for, og med sånne tegninger så “leser” de jo selv også, veldig bra.Og ja, dette kunne absolutt bli en barnebok, i høy grad! 🙂

    4. Åse Helen: Takk for det 🙂 Ja, det var veldig moro å lage tegninger til dette diktet. Og jeg gleder meg til å høre hva barna i barnehagen sier 🙂 Så deilig med fri da 🙂 Og med trøndergjester 🙂 Nå er det en dag til fri, så er det jobb fredag, og så helg igjen. SÅ deilig 🙂 Ja, vi snakkes neste år 🙂 Hi–hi Godt nytt år <3 Klemmer i bøtter og spann <3

    5. whatwouldnemido: Ja, hun laget det med tanke på variasjon i språket, og med tanke på de språksvake som hun jobber med 🙂 At de skal lære nyansene 🙂 Og JEG synes jo det var supermoro med å lage tegninger. Brukte ikke lang tid. Jeg er jo ganske vant med Paint-programmet nå. Tegnet tre av dem, inkl elefanten, i løpet av et par timer, med pauser i 🙂 Nei, de i brødboksen var vanskelig…og fluer i dusjen er kjedelige…. Og det gikk også litt på at FOR mange bilder ble litt ødeleggende også for teksten 🙂

    6. Så utrolig fine tegninger du har laget 🙂 Kjempebra team du og søsteren din.
      Nå har jeg fri til mandag og har tid til å ta meg av trønder gjester 🙂
      Riktig godt nyttår til deg så snakkes vi neste år 🙂 Stor nyttårsklem fra meg ♡

    7. Veldig bra! Wow, så flinke dere har vært! Mange gode ord man kan mime/vise, snakke om hva betyr, prøve komme på synonymer og sånt noe. Synonymer er jo nesten klin umulig for små barn. Så god trening! 😉 Og hva er f.eks. forskjellen på å krype og å åle seg? Hva med knise og le? Snakke og skravle?
      Kjempesøte tegninger, du har jammen gjort en kjempejobb! Må ha tatt lang tid? Min favoritt er elefanten! Den er helskjønn! 😀 Måtte flire litt av at jeg ikke så noen tegning av spikkende mus i brødboksen…. Jeg skjønner deg godt 😉

    8. cuskima: Jeg hadde det som nyttårsplan i fjor også….du ser hvor langt jeg har kommet med saken….:-D Du vet jeg er ganske redd. Jeg og Ladyen har en plan om å gjøre det sammen 😀 Og hun er minst like redd 😀

    9. Min matgale verden: Ja, det heter det 😀 Men jeg er jo verken gammel mann ELLER ser dårlig…så ikke vet jeg hva som skjedde, men sjokolade på tallerken fikk jeg jammen 😀 Helt tilfeldig… Og mer ble det hjemme her…ikke SÅ tilfeldig kanskje 😀

    10. Haha, da har du nok spist sjoko-twist, var nok en rosin-snegle du skulle tatt 🙂 Men jeg kan se at sjokoladebitene kan minne om rosiner…uten briller….knise…gammelmannsyn, knise… 🙂

    11. Min matgale verden: Jeg spiste en slags flettebakst med noen liknende nugatti på innsiden 😀 Jeg trodde det var rosiner i, for jeg hadde ikke briller….TENK DET da!! Få sjokolade-flette-sak ved en FEIL…pga gammelmanns-syn 😛 Snfrdgrudkl grmf… Moro med assistent da 🙂

    12. ladyaugust: Så godt du har fått bruk for lua da, selv INNE 😀 Hi-hi . Ja, jeg tenkte den lua ville være litt i Ladyens smak, sånn i LUE-smak altså 🙂 Jeg vil ha noen flere sånne, skal lage en i morgen. Jeg drar på landet til litt småsyk mams, og da må jeg hekle litt 🙂 Vaniljeogpepper har ønsket seg en nesten sånn,og hun vant aldri i kalenderen, men da må jeg lage en utenom tenker jeg 🙂 Håper du blir frisk som en gull-fisk i morgen,og kan nyte all den sjokoladen du vil 😀 Klemmersøsklemmen <3

    13. Hørtes deilig ut med en dupp, jeg planlegger lang-dupp i fersk seng, om ikke så lenge 🙂 Jordbærpikekake altså…hvilken da?? Nysgjerrigperen jeg . Hadde assisten i dag, og “superviset” laging av 15 gulrotkaker, fin opplevelse 🙂

    14. rundtomkringtrorjeg: He-he, ja det var moro å holde på med dette. Jeg skriver jo litt noveller og sånt selv. Men akkurat dikt på rim har vært søsterens GREIE 😀 Men når hun trengte tegninger til, så var jeg jo ikke sen å be, for tegning er veldig gøy, omtrent på linje med foto 😉 Godt om man får noen andres smil litt på glid også 🙂

    15. Min matgale verden: Oi, har dere ny seng. DET vil jeg ha til oss også :-)Ja, dette var et morsomt samarbeidprosjekt 🙂 Og Åshild skal bruke i barnehagen 🙂 Blir spennende å høre hvordan det tas i mot 🙂 Det diktet er SÅ herlig, og var supergøy å tegne til 🙂 Du er i gang med kvalmeprosjekter ja 😀 Her også…masse sjokolade og en Jordbærpike-kake så langt i dag… :-/ Jeg har sovet litt på sofaen her til og med jeg 😀 Klemmer <3

    16. haha ja såklart er jeg her. vettu hva eller, jeg har gått med lua fra deg siden julaften, haha inne altså 😀 fiine lua <3 Formen er ikke bra ennå og nå har jeg akkurat avslutta pensilin så litt spent på om det bare var et leit virus Gooodkveldklæmmen <3

    17. Så bra samarbeidsprosjekt. ! Tipper dette verset og tegninger får hjernene i sving i barnehagen, gøy! Så var det siste dagen før siste dagen, hehe, jeg har vært på jobb, og nå har jeg bakt en brownie her hjemme og, og spist siste bit av ostekaken…litt kvalm, men snart skal jeg legge meg i helt ny seng 🙂 klemmer

    18. ladyaugust: Så koselig at du kom og så dette søs, Jeg var jo litt stolt av oss og det var super-moro å holde på med. Jeg ble skikkelig trigget til å tegne av diktet hennes 😀 Liker elefanten, katten og grisene spesielt godt 😀 Hi-hi Og dette ligger jo til slekta lille-søs, det vet du jo 😀 Vi er en fin gjeng 😀 Klemmer masse og håper du er i bedre form? <3

    19. rita johannessen: Gleder meg til å se bilder 🙂 Her ser vi film.:-) Jeg har ikke tatt noen bilder i dag :- )Ikke som jeg ble noe fornøyd med hvertfall 😀 Ha en fin-fin kveld <3

    20. Barn liker enkle tekster med morsomme bilder til.;)da tenker jeg litt tilbake på den tiden jentene mine gikk i barnehagen..;-))
      Ja, jeg har hatt en superfin dag sammen med mine 2 jenter ..Vi har vært ute på tur;) og kamera var jo selvfølgelig med da ..Hehe ..:-D Jeg legger kanskje ut noen bilder senere i kveld..:-D
      Har du vært på fotojakt i dag Frodith ? <3
      Ønsker deg en finfin kveld min venn <3

    21. rita johannessen: Takk for det 🙂 Ja, jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk i barnehagen 🙂 Spennende! Og det var veldig moro å tegne til dem 🙂 Håper du har en fin dag Rita 🙂

    22. annebe: Ja, søsteren min laget dette diktet litt spesielt for å lære inn nye ord, og rare uttrykk. Og for å leke med språket. Så når hun nå sa hun ikke hadde gjort noe med dette diktet fordi hun manglet bilder, så var jeg PÅ SAKEN med en gang. OG tenkte det var moro å vise her også 🙂 Jeg gjør gjerne noe mer sånt 🙂 De diktene trigget tegnelysten 🙂 Klemmer tilbake <3

    23. Helge: Takk skal du ha 🙂 Ja, det var morsomme dikt hun hadde laget, og da var det ikke vanskelig å tegne noe til dem heller, for meg 😀 Jeg fikk jo så morsomme bilder i hodet 😀 Ha en fin kveld du også 🙂

    24. SaraK: Ja, blir spennende å høre hvordan de reagerte på tegninger og tekst 🙂 Moro å gjøre dette sammen, et slags samarbeid, selv om vi har sittet hver for oss 😀 Men moro å tegen til sånn. og jeg gjør det gjerne igjen 🙂

    25. cuskima: He-he…ja, vi får nå se 🙂 Jeg har ikke SÅ mange noveller…og søsteren min har ETT dikt 😀 Så vi får ta det litt etter hvert 😀 Hi-hi Men jeg skal gjøre noe jeg ikke tør i løpet av 2015 altså…nå MÅ jeg få ut fingeren snart og komme meg på hesteryggen 😀 klemmer <3

    26. Det var kjempefint….og både tegninger og tekst var til inspirasjon for “sammtaler”med barn.
      Jeg hadde veldig mye “språkgrupper”da jeg jobba i barnehagen..og dette var så absolutt noe jeg kunne brukt…Så gøy at dere jobber sammen om slike ting..det må dere gjøre mere av .
      Klem fra meg <3

    27. Søtt dikt og fine tegninger. Hvis dere forsetter sammarbeidet på denne måten kan dere kanskje gi ut ei barnebok i samme gata? Artig med slike små rim. Ha en fin kveld.

    28. Så artig at dere kan gjøre sånne ting sammen! Det er jo kjekt å kunne dele ferdighetene sine med andre 🙂 Og disse slår nok godt an i barnehagen, masse fine farger og koselige rim 🙂

    29. Har sagt det i det til det kjedsommelige SKRIV BOK!!!!!
      seriøst kan hun derre vemmelige Henriette stenrup bli kjent med pervodikt kan DU gi ut både barnebok med din søster OG nydelige noveller
      gjør noe du ikkje TØR
      klemmetingene <3<3<3

    30. Siv Svanem: Ja, du tror det? 🙂 Håper det ja 🙂 Og tenkte det var litt moro for dere også, så da ble det publisert litt her også 🙂

    31. Lithanna: Med MITT redskap som er muse-plate og Paint-program, så får jeg være fornøyd 😀 Men jeg bør vel kanskje bevege meg over i noen andre programmer, med penn og litt tøffere programmer…Men synes Paint er ganske moro på sitt vis 🙂 Ja, ble fornøyd med elefanten 😀

    32. Fru Stussli: Jeg har sagt til søsteren min at hun får bare komme med mer, jeg tegner så gjerne 😀 Synes det er veldig moro 😀 Og det diktet hun har laget her var veldig lett å lage tegninger til, selv om det er krevende nok med Paint-programmet. Men jeg VISSTE hva jeg skulle tegne hvertfall 😀 Jeg drar en tur på landet i morgen 🙂 Vært mye hjemme så det er helt greit 🙂 Jeg har kjøpt nytt garn til en lue til, til en som ikke vant i kalenderen men som jeg vet må få en. Og den skal jeg hekle på landet 🙂 Nå skal jeg snart på kafe en tur,og så hjem og slaske i sofaen igjen ;-D Mange mange klemmer <3

    33. Maren Kvalvaag: Ja, vi utfyller hverandre. Og ellers er vi jo begge to opptatt av foto.Liker mye av det samme. Jeg liker jo også å skrive, men ikke skrevet så mange dikt. Mest de små tekstene mine som du sikkert har sett 🙂 Ja, jeg håper de liker det i barnehagen hennes 🙂

    34. Så flinke dere er! Dere kan jo gi ut diktbok for barn <3
      Dette kommer barna i barnehagen til å digge. Moro!
      Vært kreative på flere områder i jula. Foto, tegning, dikt og hekling 🙂
      I dag venter vi julebesøk, så skal vi feire lille nyttårsaften med sønn og kjæreste i kveld og i morgen skal vi feire med naboene. Hva skal du gjøre på nyttårsaften?
      Mange klemmer til flinkeste deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg