Alene eller ensom?

Hvis man er alene, er man ensom da?

Hvis man er ensom er man alene da?

Er det å være alene ensbetydende med å være ensom?

Denne mannen satt alene i vårsola i går…. Mulig han var ensom, langt fra sitt eget land og alt…

…langt fra sine egne…langt fra de han føler seg nær… Men det vet jeg egentlig ingenting om….

Ansiktet viser levd liv, og alder…Ansiktet, litt slitent…kroppen litt lut og kald…

Men ingen kan lese tankene…hvordan han har det der på innsiden. Er det noen han føler seg nær,

som venter ved neste hjørne? Er dette bare en liten pause fra det sosiale han har med de der borte…?

 

Noen føler seg ensomme alene. Andre omfavner aleneheten med begge armer, og kan aldri få nok.

Noen føler seg ensomme midt blant venner.

Ensomheten sitter på innsiden, i hodet, og styres ikke av antallet pustende kropper som sitter rundt…

 

 

Dette var andre oppdraget, i Utfordringene jeg skulle gjennomføre, på oppdrag fra deg og de andre.

Oppdrag utført på vegen av Elinslaaen. blogg. no, som kom med denne oppgaven til meg <3

 

 

 

 

#foto #utfordring #oppdrag #alene #ensom
56 kommentarer
    1. Åhh, det var en flott tolkning av ensom/aleien.
      Og det er jo umulig å vite om noen føler seg ensom, eller aleine, uten å spørre. For som du sier, noen føler seg jo ensomme selv om de er sammen med 100 andre mennesker- men det gjør jo tolkningene av andre så fine, magiske og spennende, på en måte <3
      Takk for flotte bilder! <3

    2. Tattavkvinnene: Helt enig med deg. Koser meg alene, de sjeldne gangene det er 🙂 Og er ikke ensom så mye jeg heller. Men jeg har kjent på det innimellom da jeg var yngre. Ikke mye nå egentlig 🙂 Glad for det <3

    3. Kjempefine bilder av et kreativt tema! Synes du har løst utfordringen på en skikkelig god måte, spesielt med teksten til 🙂
      Jeg synes alene og ensom er to helt forskjellige ting, og har heldgivis sjelden følt på det å være ensom. Alene er jeg fra tid til annen og i korte perioder er det veldig greit. Jeg liker ikke å være lenge alene om gangen, men noen ganger er det godt med en liten avkobing i eget selskap 🙂

    4. Kristin: Nei, denne utfordringen var ikke til dere, men er noe jeg har fått av leserne mine på søndag 🙂 Jeg ba om utfordringer/oppdrag, og det fikk jeg, og så prøver jeg å løse det 🙂 Tar litt dag for dag 🙂 OG snart påskenøtter da 🙂 Ja, å være alene er jo bare at man ikke har folk rundt seg. Men å være ensom er jo en følelse inni seg. Og ganske noe annet synes jeg 🙂 klemmer <3

    5. Så fin tolkning av oppgaven 🙂
      Har ikke fått med meg denne utfordringen, og har nok uansett ikke tid nå. Men kanskje neste gang du arrangerer en utfordring 🙂
      Og det er forskjell på å være alene og å være ensom ja. For meg betyr alene å være uten andre i nærheten, men man kan jo føle seg alene selv om man er i en stor menneskemengde også, om man ikke kjenner noen. Ensom kan man føle seg både når man er alene og når man er sammen med andre, og kanskje mer negativt ladet enn det å være alene er?
      Klemmer <3

    6. Ritamarita: Så bra du kommer med mange klemmer…og ingen ensomme 🙂 Jeg er ikke mye ensom, sjelden egentlig. Og glad for det. Føler lett samhørighet med folk, og derfor ikke ensom. Denne mannen kan sikkert være ensom, eller ikke….vanskelig å se sånt på folk, og det er derfor ikke lett å hjelpe folk med det heller… Klemmer til deg <3

    7. InoSc: Ja, dette med ensomhet kan hvertfall alle føle om man er rik elle fattig, ung eller gammel. Og man kan også være så heldig å ikke føle det 🙂 Jeg har det rimelig bra sånn 🙂 føler meg ikke særlig ensom. Men gjorde det litt mer når jeg var yngre tror jeg.

    8. Bra skrevet, får meg til å tenke en god del over ting og hvor bra en selv har det 🙂 Husker når jeg var liten så tok jeg alle pengene min å gikk til ensomme tiggere å gå, syntes så synd i dem…

    9. Moving On: Ja, lettest å bli ensom sammen med mange faktisk… Og alene kan man trives godt 🙂 Ja, jeg har fått mye fine ting å bryne meg på 🙂 Spennende 🙂 Klem <3

    10. Cathrine: Jeg skjønner hva du mener. Dette er to forskjellige ting, og henger ikke sammen merkelig nok. Det ene er ganske fysisk, det å være alene eller i en gruppe. Det andre er en følelse på innsiden, om hvordan man har det MED eller UTEN folk egentlig 🙂 Klemmer til deg også <3

    11. Helge: Du har helt rett, mye prat i juletidene, og ingenting ellers. Påske, pinse, en vanlig lørdag…folk som er ensomme kan være det hvilken som helst dag. Man må se litt mer rundt seg. Og være lydhør for folk som prøver å fortelle at de ER ensomme… Ha en fin kveld du 🙂

    12. Gode spm der.
      Kjenner på den til tider at jeg er ensom, de selv om jeg faktisk har folk rundt meg!!
      Pluss føler meg ikke ensom selv om jeg noenganger er alene!
      Morro og se utfrodringene du har fått, like spennende blir de og se fremover også!! 🙂

    13. Flinke deg 🙂 Ensomhet ja ….det tror jeg absolutt an kan være uten egentlig å være det :)) Ja noen trives jo i eget selskap og så lenge de bærer med seg andre i hjerte f.eks så er de ikke ensomme . Eller de har kanskje noen der hele tiden om de bare vil .
      Mens andre kan være ensom i selskap med andre , er noen personer som er ensom uansett hvor mange de har rundt seg . Ja vanskelig å forklare , men du du skjønner sikkert hva jeg mener 🙂 De føler seg f. eks ikke inkludert eller de kan føle seg fjerne fra resten av gjengen 😮
      Klemmer og fin mandag nå <33

    14. Før hver jul setter media søkelys på de som er alene i jula, men man glemmer at de samme folka er alene og ensomme i påsken også. Det er mange som trenger besøk og litt ekstra mat i påsken ilikhet med jul. Men det skriver media om bare før jul. Men jeg håper denne mannen her og alle i samme gate opplever en god påske med masse omtanke og mat. Mannen bak koppen her kan fortelle mye om lengsel, fattigdom og drømmer. Han sitter alene men er sikkert ikke ensom – det er dessverre altfor mange i samme bås.

    15. Karina Larsen: Nesten alle her har sagt at det er DA de føler seg mest ensomme. Blant mange. Følte dette var bilder til det stikkordet, når jeg gikk i går og så etter motiv til stikkordene 🙂

    16. Miss Imperfektum: Nei, det er der ofte folk føler seg mest ensom, sammen med noen. Det betyr vel at man ikke føler samhold, tilhørighet, men bare ER DER liksom… Ingen god følelse. Føler meg heldigvis ikke så ofte ensom, har lett for å føle at jeg betyr noe for folk, og at DE betyr noe for meg. Og da føles det ikke ensomt 🙂

    17. Veldig talende og fine bilder. Å være alene behøver ikke bety at man er ensom, noen ganger er det bare godt å være for seg selv. Å være ensom sammen med andre, derimot, er ikke en god følelse.

    18. ladyaugust: Nei, vi gjør ingenting med leilighet om dagen… Må ta et røsk i påsken kanskje. Men vi må gjøre noe papirgreier før den første hvertfall…Kosemosegodtepose 😀 <3

    19. karidansen: Ja, mange som føler på det at man er mer ensom blant mange. Jeg tenkte da jeg fant bildet og mannen på min tur i går, at han passet i kategorien alene, som var temaet. Og at jeg kunne vinkle bildet av en slik mann, på en annen måte enn noe negativt, som helt klart er det tankene mange har når de ser han. Men vi vet aldri noe om mannen bak ansiktet, hva sliter han med, hva tenker han, hvordan har han det. Og det kan vi jo ikke vite. Så alene eller ensom, ikke vet jeg. Følelsen sitter på innsiden 🙂

    20. Ja såklart man kan og i alle fall om man ikke blir inkludert eller det kan være at man kan være sammen med folk uten at man er på bølgelende liksom. Ja du har jammen lagd deg jobb for en stund framover 🙂 Går det bra med leilighetsgreiene? Kosemose <3

    21. Nok et bilde som “gjorde” seg i svart/hvitt. Uansett årsaken til at han sitter der… så må han tåle mange “Blikk” og mange “Tanker” som ikke bare er positive….. Jeg er takknemlig for at jeg ikke er henvist til å sitte på gata med pappkruset i hånda – i den hensikt å tigge penger av forbipasserende. Det er godt å ha mye tid alene, hvis man vet at man stort sett har MULIGHET til å være sosial innimellom. Det er ikke alle som har den muligheten. Noen ganger kan det føles mer ensomt å være blant mange enn å være helt alene… 🙂

    22. ladyaugust: Ikke sant. Ensomhet sitter inni hodet, for man kan jo være sammen med folk også, og likevel føle seg ensom. At man ikke kjenner samhørigheten liksom. Det er bare folk som ER DER… uten at man treffes på et vis. Jeg føler meg heldigvis sjelden ensom. Har lett for å føle samhørighet med folk, og at jeg betyr noe, og at de betyr noe for meg. Jeg var mer ensom som yngre. Men har det mer bra på innsiden med det meste etter å ha blitt voksen 🙂 Ja, nå er sjokkisen på plass..og det kommer stadig nytt 😀 Jeg har oppdrag til sommerferien snart 😀 Ja, sola er hvertfall på vei her… Klemmer masse påskehare-klemmer <3

    23. Veronica S: Ja, det er hvertfall to helt forskjellige ting. Jeg er ikke mye ensom, men jeg er alene innimellom 🙂 Og da koser jeg meg.

    24. Den Blå Steinbukk: Helt enig med deg 🙂 Jeg liker å være litt alene også, men er det ikke ofte. Takk skal du ha 🙂 Håper du har en fin dag <3

    25. Åse Helen: Jeg må så klart føre på HÅR også 🙂 Det har jeg veldig lyst til faktisk. Å snike meg til et hårbilde 😀 Takk takk 🙂 Håper din dag er fin også. Jeg er på jobb. Sitter alene, men er ikke ensom. Er lite ensom faktisk, sjelden altså. Men var det nok litt mer inni meg før, da jeg var yngre.. Selv om jeg hadde mange venner. Stor god klem til deg <3

    26. V for Vendetta: Jeg kjenner folk i min nære krets som er veldig glad i å være alene, så jeg skjønner godt det jeg 🙂 Vi har ulikt behov for sånt, og de jeg kjenner som har det sånn, og da må man stole på folk når de sier de VIL være alene. Man får uttrykke det litt i klartekst kanskje, sitt behov. 🙂 Jeg aner ikke mannen her tenker om noe som helst, og om hans egne følelser rundt det å eventuelt være med i det ene eller det andre. Spennende å observere folk. Han så snill ut ja 🙂 Klemmer og god påske du også 🙂

    27. Herlig liste med tilogmed sjokkis haha 😀 Ensom er man først når man ønsker å være sammen med noen men ikke har noen å være sammen med. Goood mandag, her er det grått som bare skjiten altså men sola er nok på vei tralei 😀 Gooooodklæmme <3

    28. Eva: Ja, jeg tror også jeg var mer ensom FØR, som yngre. Enn nå. Føler ofte samhørighet med de rundt meg 🙂 Å være alene kan være veldig godt, hvis man velger det litt selv 🙂 Kos deg på tur da 🙂 Og sees når du har nett og tid 🙂 Klemmer <3

    29. dedicat: Ja, det oppleves nok veldig forskjellig, og veldig forskjellig når den oppstår og ikke. Og det å være alene er også noe som folk takler forskjellig. Jeg er ikke så ofte ensom, og hvis jeg er det kan jeg like greit være det blant folk. Ikke alene. Ja, bilder kan fortelle mye, men man legger også da sine tolkninger i de, og kan aldri VITE helt sikkert…

    30. Lithanna: Ja, det kom mange fine oppdrag til meg i går 🙂 Og lilla skal jeg også vise fram 🙂 Ja, ikke lett å vite om folk liker aleneheten sin, for mange liker det faktisk, og noen føler seg fryktelig ensom av det 🙂 Jeg er sjelden alene, og når jeg er det koser jeg meg. Føler ikke så ofte ensomhetsfølelsen.

    31. Tonje: Godt å reflektere litt 🙂 Jeg er nok meste ensom blant folk jeg også, men ikke så ofte egentlig. Føler ofte samhørighet med folk. Når jeg er alene, er jeg ikke ensom, men har ikke stort behov for å være alene heller. Er sånn midt på treet sosial 🙂 Ja, jeg har fått MAAANGE oppdrag, og skal gjennomføre en del av dem hvertfall 🙂 God påske til deg også 🙂

    32. natheless: Ja, følelsene sitter på innsiden, og kan ikke leses på utsiden alltid. Jeg er sjelden ensom. Kan godt være litt alene, og føler meg ikke ensom da. Hvis jeg er ensom er det nok oftest blant folk. Men sjelden det også 🙂 Gjorde det nok mer før, når jeg var yngre.

    33. Alene er ikke det samme som å være ensom; man kan være alene uten å føle seg ensom; noen ganger er det deilig å være litt alene 🙂 Og man kan føle seg ensom selv om man er sammen med mange andre.
      Fine bilder du har tatt 🙂

    34. Det å være alene er ikke å være ensom for meg. Det oppleves vel litt forskjellig. Noen kan være ensomme i mengden også.
      Skjønner at jeg har gått glipp av noe her, så jeg måtte bla meg tilbake å se. Hvis jeg skulle valgt tema ville det ha blitt hår 🙂
      Kjempe fine bilder du har tatt 🙂 Håper dagen din er fin 🙂 klemmer vårklemmer 🙂 ♡

    35. Jeg er en av de som omfavner alenehet med begge armene. Jeg er fryktelig “introvert” (som oppleves ekstrovert av andre, hehe) – og jeg kan bli fort veldig sliten av å dele og å ta del. Jeg merker at det er liten forståelse for dette her rundt meg (av venner) – de er redde for at jeg har det vanskelig, og at det er grunnen til at jeg “isolerer” meg, men tvert imot.. alene så lader jeg. Jeg har det best alene 😉 Det høres sikkert helt merkelig ut for mange. Disse bildene var spennende forresten. Jeg personlig er desverre litt preget av mistenksomme tanker om at mange eldre tiggere er med i “organiserte grupper” og det var det jeg tenkte da jeg så denne karen også. Det er så mange som blir avslørt om dagen :/ Jeg håper det IKKE er sånn da, han så ut som en snill mann. Håper han sitter der av ærlige årsaker og at han får masse penger til en god middag 😀
      God påske Frodith!

    36. Det er bedre å være ensom alene, enn ensom sammen med noen, var det en som skrev på facebook forleden. Og det er jeg veldig enig i. Ensomhet er vondt. Jeg føler meg ikke ensom, ikke nå. Men jeg har hatt ensomme perioder. Men jeg er alene. Men det er ikke negativt likevel. Det er mitt eget valg. Enn så lenge 😉
      Sender en god reiseklem, for nå blir jeg borte noen dager. Mulig jeg har nettdekning til å kikke innom med mobilen, men det er fortsatt litt uvisst. Ha noen strålende fine dager <3 <3

    37. Ensomhet er jo en følelse i oss menneseker, og kan nok oppleves helt forskjellig både individuelt og i forhold til ulike situasjoner. 🙂 Bilder forteller ganske så mye 🙂

    38. En sabla kreativ liste der. Blir moro å følge med på 🙂
      Alene vs ensom: Det er ikke greit å skille om en ser det på en fremmed. Det er bare inni hodet til denne personen som vet det.
      Vil den være alene, eller ikke?
      Jeg er mer alene enn jeg er ensom. De gangene jeg føler meg mest ensom er i sammen med folk. Faktisk.

    39. Fint skrevet! Får meg til å reflektere litt.
      Selv er jeg den som kan være ensom blant venner, og sjelden føler meg ensom om jeg er alene – i skauen. Men er jeg alene hjemme, da kan jeg føle meg ensom.
      Fint oppdrag du har fått :-)))
      God påske :-))

    40. Fin tolkning av oppdraget med bilder og tekst. Ja, man kan være fryktelig ensom midt mellom mennesker man kjenner. Noen ganger er det godt å være alene, men ensomhetsfølelsen er ikke god. Håper han hadde flere som ventet etter dagens slutt. Ha en finfin dag! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg