Det var tider det… ;-)

Ja, det var tider det…. den gangen vi bodde kollektiv, sånn midt på 80-tallet… Vi delte en tre roms på 4 folk. Et par, meg og venninnen min. To i hvert soverom og stua felles. Vi la matpenger i en felleskasse, og greide oss med 500 kr hver i måneden….men det skal sies at vi var rimelig tynne etter det året, for SÅ mye billigere var ikke maten altså.. Vi levde på supper, og brød som vi bakte selv… for det vi hadde av penger som studenter skulle ikke KUN brukes til å bo liksom…
Vi tok “forberedende” på universitetet, skrev noveller og dikt resten av tiden, og vanket på Waterfront, Sardins (Club 7) og diverse steder hvor det dukket opp noen konserter..
Vi hørte på The Stranglers, Doors og David Bowie, og hele livet lå foran oss.. Det var tider det… 😉

Har du hørt om bandet The Stranglers før?

Hvordan musikk likte du og liker du?

 

 

#musikk #Thestranglers #føritiden #åttitallet #kollektiv
30 kommentarer
    1. Lithanna: He-he, når du har bodd i kollektiv er sånne støv-på-hjernen-greier helt umulig, og man blir kurert etter noen år med forskjellige folk 😀 Så jeg er ikke SÅÅÅ nøye på sånt nei 😀

    2. The Doors er kule! 🙂
      Hehe, aldri vært en ‘sånn’ student jeg. Var ferdig på vgs, da var jeg ferdig…. :p
      Kunne ikke bodd i kollektiv tror jeg, har støv på hjernen. Smuler på kjøkkenbenken og støv på badegulvet er NOGO! 😉
      Hadde blitt kasta ut, he he.

    3. toveview: Skal se om jeg kan finne dem, var veldig ung og noe var nok litt preget av å SKULLE være spesiell 😀 Men jeg skal se 🙂 Føler jeg skriver BEDRE nå ja… 😀

    4. Jeg har hørt om alle tre, men det er bare David Bowie jeg har et forhold til, ikke bokstavelig, he-he! Men musikken hans. Får “ståpels” av å høre f.eks. David Bowie og Bing Crosby i duetten “Little drummer boy” som er en “julesang”. Bare gå inn på youtube og søk den opp. Vakkert! Sikkert ei herlig tid i kollektiv, til tross for lite mat. Du må gjerne dele noen dikt med oss 🙂

    5. Musikken var den beste ever…, tror jeg likte alt, var ekstra glad i blues og er det enda. Smokie, Eagles Abba .utenom var det en svært turbulent tid for meg, jeg bodde “over alt” i en periode… og tre av mine fire barn er født på 80 tallet. Jeg er vel glad i mye ulik musikk, men hører gjerne på Clapton og Dire Straits i dag.

    6. Ja nei vin og røyk de gjorde jeg faktisk ikke.
      Tok ikke min første alko dråpe før dagen før jeg ble 18år!
      Så sparte mye på det, og etter 18årsdagen så fikk jeg av foresatte! Røyken har jeg ennå ikke smakt på.. Hvem skulle trodd det!!haha
      Nei telefoner var kanskje ikke så utbredt den gang!:p

    7. margarites: Jeg hører veldig lite på musikk nå egentlig, men fikk jo en ny favoritt -artist her nylig, og moro med litt mimring nå 😀

    8. Jeg tror ikke jeg kjenner dette bandet, selv om jeg nok har hørt låten før. Jeg var – og er – “ihuga” Jahn Teigen fan! Ellers hører jeg på mye forskjellig; Josh Groban, Eros Ramazzotti, DDE, Bjørn Eidsvåg, Michael Jackson, en del køntry, og egentlig mye annet. Når jeg kjører bil blir det mye P7 Klem på radio, og der er mye fin musikk. <3

    9. Jeg hadde ikke hørt om dem før…. Hørte på litt nå! Venninna mi var veldig David Bowie – fan. Jeg likte Smokie, Bellamy Brothers, Abba……og Roger Whittaker(!) Han var vel ikke ungdommens favorittartist, men jeg likte så godt stemmen og tekstene! Jeg liker både klassisk og musikk med mye rytme, for jeg er så glad i å danse. Er ellers litt fascinert av Edith Piaf. Jammen var dere nøysomme. 500,- i måneden var ikke mye…den gangen heller! 🙂

    10. Moving On: Ja, vi betalte alt vi trengte, og 500 kr i mat, og som sagt mye dårlig og billig mat…. OG så kjøpte vi vin for resten og røyk 😀 Tlf hadde vi ikke…

    11. Haha ja sant; men er noe med det da!:)
      Er noe og fortelle videre!:)
      Jeg husker jeg hadde 3100 i lånen og betalte 2100 i leie, 250 i busskort dvs 2350 i utgifter fast.. så var det kaanskje 250kr i ringkontantkort så da opp i 2600.. så satt igjen med500 i måneden men du å duuu de klarte jeg fint også!! Haha

    12. dedicat: Ja, jeg husker nå litt av hvert av begge sider jeg…Men det var mye moro også, og mye MINNER hvertfall. Vi vasket klærne i badekaret ( i 1985!) fordi vi hadde ikke vaskemaskin, og fellesvaskeri langt unna 🙂 Har bodd i andre kollektiv etterpå, med 6 stykker i 🙂

    13. Eva: Jeg hører IKKE mye musikk nå. Men fikk et røsk nå og mimrer litt for meg selv og med dere 🙂 Jeg bodde i flere forskjellige kollektiv til jeg var rundt 30, da ble jeg samboer med Hr Frodith 🙂 Klemmer i vei <3

    14. Moving On: Ja, jeg har bodd i flere kollektiv, men det første var spesielt, for det var VEEELDIG primitivt 😀 Vi vasket alle klærne i badekaret, for vi hadde ikke råd til vaskemaskin…og felles-vaskeri var langt unna 😀

    15. Jeg er sikker på at minner og tanker tilbake på den tiden er betydelig mer fargerike og herlige enn virkeligheten kanskje var 🙂 Jeg har aldri opplevd kollektiv,, med unntak i Marinen.. Da lå man jo på banjer nesten som burhøns i liggende stilling 😀

    16. Jeg har aldri bodd på den måten der jeg. Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine til jeg var 19, og da ble jeg samboer. Jeg studerte jo ikke heller. Falt av det lasset der når jeg ikke kom inn på det jeg ville.
      Ja, jeg har hørt alle du nevner her 🙂 Pluss mye mer 🙂 Hørte jo mye musikk i tenårene, og etterpå. Er ikke så flink i dag merker jeg. Men av og til kommer jeg på det, selv om jeg ikke sitter i bilen 😉
      Kveldsklemmen til deg <3

    17. Har faktisk hørt denne.. haha..jeg har vel hørt det meste innen musikk. Jeg elsker Country, men jeg er innom mange andre sjangere også altså. Jeg var bl.a mega fan av S Club 7 en stund.. haha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg