Når verden ikke glitrer….

Jeg liker at verden glitrer jeg…for all del…  Du som har kjent meg en stund her inne, vet at jeg gjerne tar hver og en dag med begge hender og RISTER liv i den…om det ikke er stort å hente ut til og med… Og jeg har jo en innstiling til livet om at det er JEG som gjør livet mitt til det det blir…For det meste hvertfall… Jeg snakker her om hverdagene… Jeg er klar over at enkelte ting her i livet kan man faktisk IKKE styre, om man vil aldri så mye… Og jeg har blitt snart 50 år, og jeg er slett ikke dum…så jeg VET disse tingene jeg også…

Men jeg snakker om de VANLIGE tingene….hverdagene…DE styrer jeg selv…Og jeg er overbevisst om at man kan ” lage GULL av gråsteiner”  hvis man vil…om du skjønner hva jeg mener…  Hver dag kan bli “gull”, om jeg går inn for det… eller hvertfall tett opp mot gull 😉

Så hvorfor har jeg valgt dette bildet da, som det FØRSTE…?

Var det ikke glitter og stas jeg lovet deg? At jeg kan lage “gull av gråstein”,  når det gjelder mine egne dager…? Slik som på bildet under her… ?

Joda…Men av og til ser verden ut som den over her. Samme sted, samme tidspunkt på dagen omtrent, og samme jenta som er ute og trasker med kameraet sitt…  Men bildene, verden og livet blir ikke LIKT… 

MEN-  hvem er det som sier at ikke dette øverste bildet også er GULL??

Det kommer hele tiden an på en selv og øynene som ser… Gull kan ha mange farger 😉  Man tar den dagen man får, og GJØR den til gull….for seg selv… Det trenger ikke være slik at fargen ser LIK ut for alle. Det holder at JEG synes den er gull…..for meg 😉 

 

SÅ…Jøss ja… Dette bildet er en deilig dag….Men det er jammen det øverste også skjønner du….

Også ting som IKKE ser ut som gull ved første øyekast kan glitre litt… 😉

 

Kan du gjøre du hverdagene dine til gull? 🙂

 

 (dette var en liten reprise noen kanskje har sett før, skrevet i vinter..)

 

 

#tanker #filosoferinger
20 kommentarer
    1. Du er så herlig. Rist liv i en kjedelig dag, og let etter gull og glam! Jaaaaaaaaaaaaaaa, jeg er med, og har funnet ut at det hjelper så utrolig på humøret og tenkte sånn! Det er jo bare vi selv som kan snu en gråværsdag til solskinn! Kleeeeeeeemmmeeeeeer i fleng!

    2. Så utrolig fint innlegg, jeg er så enig med deg! Det er litt av det samme som jeg har skrevet om, tankegangen. -Det er så viktig, dagen blir sånn som VI vil. Vil vi ha en dårlig dag med frustrasjon, tristhet, tårer, at alt er svart.. -Ja da får vi det! Men vil vi ha en fin dag med smil, sang, dans, se lyset, eller som du sier: GULLET 😉 -Da får vi det. Det er det som er så fint, når vi har lært oss å tenke positivt, så blir hverdagen så utrolig mye lettere. Jeg har langt igjen å gå før jeg oppnår dette helt, men jeg vet at jeg er på god vei, og selv om jeg ikke alltid har det så bra, så smiler jeg. -Og andre sier at mine smil smitter over på dem, og da blir jeg litt glad inni meg jeg også. Smil selv om du er trist, det hjelper faktisk! 😉

    3. Ja jeg synes at begge bildene er som gull jeg, for de har to ulike stemninger. Og begge er flotte og uavhengige av hverandre. Jeg tror også at det er jeg som bestemmer det meste av hvordan dagen min skal bli, hvilken holdning jeg har når jeg står opp om morgenen, og det er ingen vits i å se alt i svart-hvitt. Jeg er heldigvis utstyrt som optimist og spretter som regel opp av sengen om morgenen. Stort sett så gleder jeg meg til hver dag, og det er en herlig følelse 🙂 Lørdagsklemmer <3

    4. Som lita trur eg det øvste biletet ville vore mest “gull” for meg, ikkje i fargens eigentlege forstand, men i kva som ville vere ein “topp dag” for meg, altså ein GULLdag 🙂

    5. eg finner lett glede og gull i hverdagen -hadde eg ikkje hatt den muligheten hadde eg vært død og begravet for lenge siden.
      Positivitet og lidenskap er det som driver oss -uten JAAH til Livet er jo alt likssom bare et slags evig rullebånd, ene dagen like den andre, Tilogmed mine like dager er ulike og eg pleier å klare å gjøre dem gode
      takk for påminnelsen og noen aldeles vakre bilder -eg likte begge til forskjellig bruk <3
      ha en fantastisk lørdag <3

    6. Godt eksempel – de to illustrasjonene dine. Begge er vakre – og de skaper ulike stemninger! <3 Nå er det snart høst, og vi kan velge å grue oss til mørke kvelder og kulde...... Vi kan også velge å glede oss over klar høstluft og innekvelder med tente stearinlys og varme fra vedovnen (for oss som er så heldige å ha vedovn!) Som Dedicat sier - vi trenger ikke streve etter å lage gull ut av alt. Gullet blir ikke så edelt lenger hvis det blir mye av det. Vi trenger de stille rolige og dagene med ettertenksomhet - og kanskje et snev av melankoli også - for at vi skal kunne glede oss over gulldagene - der sollyset nesten tar pusten fra oss! 😀

    7. Det der er jammen snodige saker at verden kan se såå forskjellig ut på samme sted. Jeg må bare si at jeg elsker den gullbildetunellen 😀 Flinke søs du vet å sette fingeren på de fine tingene <3 gooodklæmme 🙂

    8. Smiler,, du får nå satt ord på ting.. og med illustrasjoner også. Jeg tror nå at vi kanskje ikke skal strebe etter å lage gull av alt og alle dager. Jeg tror kanskje vi skal lære oss til å sette mer pris på de mer alminnelige dager og de mer litt småkjedelige men likevel spennende ting rundt oss. Det kan bli litt slitsomt om alt bare må glitre og skinne. En liten vakker gråstein kan skape ekte smil som kan gjøre en gullklump sjalu 🙂

    9. Det e utrolig kosn en ting kan være totalt anderledes, men likevel likens… Det e bestandig snakk om øye som ser.. Å legg man godviljen til så kan mye være gull…. 🙂
      Æ trur hver og en kan gjøre sin dag til gull.. E ikkje alltid like lett, men når man legg godsia til så kan man endre dagen til det ugjenkjennelige.. 🙂 Ha en fin dag!

    10. Så gode tanker om dagen 🙂 Og jeg er enig med deg – det er mye opp til oss selv i hverdagen – hva vi tilegner dagen, gjør den til vår – og alt kan vi ikke styre, men en del kan vi. Så om dagen begynner litt grå, så er det bare å jobbe med saken og prøve få den til å glitre litt i kantene, og alt blir så mye bedre? 🙂 Jeg har troen på det 🙂 Her hjemme er det litt høstlig med vind og skyer med litt sol, og kroppen kjenner på verforandringer. Skal ut å gjøre min dag om til GULL 🙂 Ha en flott dag!

    11. Takk for at du minner oss på det! Endel ting kan vi ikke styre, og de kan lage vonde tanker, men i det store og hele har vi masse å glede oss over. Vi som kan høre bør være glad for det, likeledes vi som kan se, ha evne til å gå, ha et sted å bo, ha reine klær og mat på bordet, slippe å oppleve krig osv. Noe å tenke på når man sliter litt. En fin dag ønskes deg!🌞

    12. Helt utrolig kontrast på de to bildene! De beskriver så veldig godt det du skriver. Helt perfekt! Og helt sant. Du er ikke bare nesten 50 år, du er jammen skikkelig klok og du!! Og ja, jeg prøver og synes jeg får det ganske godt til 🙂 God lørdagsklem <3

    13. Det er helt sant som du sier, det er vår egen innstilling til dagene og livet vårt, som bestemmer om de glitrer eller ikke. Det å være positiv, og se det vakre i de små ting, er utrolig viktig.
      Jeg føler at jeg også har vakre og glitrende dager. Som regel. Iblant har det vært mørke skyer, som har overskygget litt. Men dem klarer jeg ofte å blåse bort ganske fort. Det klarte jeg ikke for noen år siden. Men nå har jeg endelig lært meg hvordan jeg skal gjøre det 🙂
      Disse to bildene var nydelige, begge to. Det ene kaldt og fremmed, det andre gyllent, varmt og gjestmildt 🙂
      Jeg ønsker deg en glitrende dag. Selv er jeg så trøtt at jeg omtrent stuper. Men sånn er mitt liv. Det har et fint innhold likevel, og solen titter litt frem fra skyene akkurat nå 🙂
      Glitrende klemmer til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg