Hyllest til en svunnen postmann… ;-)

Ja, du tenker kanskje jeg har begynt å “røre” litt nå…på gammel-kjerring-vis?? At jeg blander sammen….Det heter da “svunnen tid” liksom…og ikke svunnen postmann?? Og siden jeg har vært litt i hjørnet som “ho med hårrullene” og gammel-dame-faktene…så har jeg begynt å “røre” litt også? Men neida… 

For det finnes nemlig svunne postmenn også… Mulig du lurer: “Hva er det med henne og de postmennene egentlig? Hun etterlyser og hyller disse postmennen alt ettersom , og får da stadig pakker….?” Og…jada, jeg har vært ganske så heldig i det siste, og fått både gaver og hyggelige brev…både herfra og derfra.. Men det er all den tida INNIMELLOM da… Da er det faktisk spindelvev på postkassen min…

Kommer postkassene og postmennene til å dø ut….? 😉 For ikke en gang regninger finner veien til kassen min mer… De kommer nemlig nå som mail, og e-fakturaer og alskens nymotens greier… 

 

Nei… det var andre tider da jeg vokste opp ute på landet… Den gangen jeg var liten Frodith med fletter og gul kjole…Den gangen postmannen het Arve… og var av bestefar-typen…Han kom kjørende i sin lille Fiat, som sikkert egentlig var hans egen bil…Han var grå i  håret, hadde postmann-uniform som nesten liknet en militær-uniform….Og så man nøye etter så kan det nok hende han hadde noen medaljer til og med…  Hvertfall burde han hatt det… For han kom i snø, sludd, sol og regn….med den lille postmann-bilen sin…

 

Og han var høydepunktet på dagen for oss ungene i gata… Han hadde varme gode hender, som vi ungene sloss om å  få holde i …fra bildøren og bort til postkassene… Han leverte regninger, brev fra brevvenner, pakker fra Ellos eller Sparkjøp,  Og da vi ble ungdommer og reiste på interrail, og ville tulle med postmann å se om han fant riktig postkasse, så skrev vi kun: “Til Mamma og Pappa” ,på kortene.. Vi skrev vei-adressen men ikke noe husnummer, og han fant ALLTID fram….for han kjente avsenderne og skriften vår…

Det var tider det!!… Det var postmann det!!…

 

Kan ikke sammenliknes med han jyplingen av en postmann som jeg til stadighet må etterlyse her på bloggen…

 

Får du mye post?

Har du gode minner fra “gamle” postmann?

 

 

#post #postmann #gamledager

 

 

46 kommentarer
    1. Eva: Så herlig 🙂 Ja, her blir det frogge-premier fra denne kanten hvertfall…Bare LITT treg i avtrekkeren om dagen, er så mye å gjøre 😀 Moro med post 🙂 Klemmer <3

    2. Det er sjelden jeg lukker opp min postkasse. For det som ligger oppi, er av den kjedelige sorten som regel. Men innimellom glimter det til med en liten premie eller andre kjekke oppmerksomheter 🙂 Merker at jeg har blitt litt mer ivrig på postkassen nå enn for noen måneder siden.
      Jeg husker lite fra barndommens postlevering. Men husker i ungdomstiden at postkassen vår ofte ikke hadde mindre enn 10 brev til lille meg, som hadde en utstrakt brevvennhobby 🙂 Det var tider det 😀 <3

    3. Så koselig! Sånne finner man ikke lenger nå, i hvert fall ikke i byen. På “landet” hos mamma er det litt mer sånn at postmannen (eller dame som det var sist) kjenner alle. Men det blir vel bare mindre og mindre av det.
      Jeg får veldig få regninger i poster, det meste tar jeg via mail. Ellers liker jeg å se igjennom reklamen så jeg får jo en god dose med det hver uke. Også blir det jo litt pakker her og der 🙂 Det faller alltid best i smak! Hehe

    4. margarites: Ja, jeg skriver ikke så mye kort, men jeg er flink med pakker innimellom…til bloggfolk hvertfall 🙂 Nei…det var andre tider på landet da jeg var liten 😀 Spennende med postmannen i bilen sin 🙂 Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    5. Nei det er ikke så mye ordentlig post som kommer i postkassen lenger. Noen regninger, tannlegeinnkalling og reklame. Mye har jo blitt digitalt, så postmengden har krympet. Men til jul blir det kanskje noen julekort, for da sender jeg kort selv også. Og det er jo koselig – ikke bare julehilsen på Facebook eller sms. Klem <3

    6. maiken: Ja, det var andre tider før, og jeg liker å mimre litt. Plutselig kommer jeg på sånne rare ting 🙂 Og koselig at andre kjenner seg igjen 🙂

    7. Tar meg i å sitte her å smile, for jeg tenker at det var så spennende det med post før, kom jo til og med kjærlighetsbrev i posten…. Min post kom sjøveien, vi dro til Bergen med båt når jeg vokste opp og alt kom sjøveien….Var andre tider ja….:)

    8. ~Lin: Herre min!! Hun leverte lappen men IKKE posten.. Krangledame 😛 Ja, mye styr når man vil ha hjelp på posten, må MÅLE pakkene mine selv,selv om det er tomt i kontoret… Ja, ja..

    9. Helge: Ja, alt er helt forandret. NOe til det bedre og NOE til ikke nødvendigvis bedre. Det kommer en FROGGE-gave om ikke så lenge da…SÅ du toget?? På mandag?? 🙂

    10. Postmennene og postdamene på kontoret og postkontorene er ikkje hva de var
      Før hjalp de deg med adresser og postnummere og de vsste ting og kunne låne deg både tape og snor om du trengte og de hadde penner…i dag er du heldig om de gidd snakke med deg når du ahr stått i kø i evighet…..som oftest får du vite at du ahr gjort noe feil og må gå i ny kø om du skal sende noe….så eg syns faktisk post i butikk er mye hyggeligere enn postkontorene nå
      Eg hadde faktisk en postdame som holdt posten min gissel……hun nektet å levere fordi det var 30 cm med snø -i bredde ikkje i høyde -fra oppmåkt vei til min trapp……nedtrakket snø altså fordi vi gikk inne og ut døren emd hundejentene etc……
      eg fant lapp på døren at om eg ville ha post måtte eg måke slik at hun kom bort til postluken min-for så mye snø som det var nå så kunne hun ikkje komme seg dit………………………………..
      eh?
      eg fikk jo lappen…….

    11. Hanne Beate: Man må jo ikke skrive hver dag heller og det er akkurat som man ser verden på en litt annen måte når man får seg blogg, temaer kan liksom være hva som helst 😀 Og tegning og foto dukket opp sombi-interesse pga bloggen 🙂

    12. Tror det var en slik postmann hos ebsteforeldrene mine på sørlandet, hvis han hadde tid kunne man slå av en prat mens man betalte regnniger og kjøpte frimerker. Den gang var postmann en sosial greie, en budbringer, en som kunne gi beskjed videre ved behov. Men tidene har forandret alt, krav til effektivitet og rask service har skapt nye tider. Ikke mye post i min kasse kun regnniger og reklame.

    13. Hm, ja kanskje jeg skal begynne å blogge også. Utfordringen er å finne noe å skrive om hver dag, noe jeg er vedlig imponert over at dere klarer. Jeg er innom ganske mange blogger, bl.a. flere av de i bloggblokken din, og synes dere skriver så bra. Mye gøy å lese og kommenterer som oftest.

    14. Hjelpe meg.. nå falt jeg tilbake til barndommens gate,,, Ingen tvil om at det var andre tider den gangen..
      Da jeg flyttet til Denne adressen var mamma temmelig oppgitt.
      Hun skjønte ikke hvorfor jeg skulle flytte hit.
      Da hun sendte meg brev skrev hun Bottenvika dovntown?
      Værst av alt posten kom frem bare på navnet mitt?
      I dag hadde ikke det skjedd.:)

    15. Nemi Rebella: Så koselig at postmannen før hos deg var bestefar..Ja, for de VAR det før, og det var jo veldig gøy for oss når vi var små. De var så koselige 🙂 Ikke det samme nå..Så bra du skjemmer bort deg selv litt 🙂 Det er sånn det bør være <3 Er du hjemme nå? 🙂 Klemmer godklemmer <3

    16. etdiktomdagen: Ja, det var noe spesielt med ting før i tiden 🙂 Og noe av det skulle jeg ønske var sånn fremdeles… Jepp, alt i maskinen og det er ikke SÅ gøy da… Er jo litt sjarm med å hente ting i kassa.. Men nå skal jeg snart gå på posten selv, og sørge for at NOEN får litt froske-post i kassen sin 😀 Klem

    17. Awww, “min” gammle postmann var faktisk min bestefar <3 De hadde postkontoret hjemme, og mamma og pappa jobba der også i flere år 🙂 Jeg elska lukta på postkontoret, det lukta avis-sverte, blekk og frimerkelim ^_^
      Jeg håper postmannen kommer hit snart, for jeg har bestillt masse dill på ebay for og skjemme bort meg selv :3
      Go klem <3

    18. Jeg får mye reklame og så er det disse regningene da 😉
      “Før i tiden” hadde vi postnøkkel til postboks nr 57 (tror jeg det var) på posthuset i butikken i bygda vår. Vi hadde post og butikk <3
      Jeg ville alltid hente POST! For jeg hadde mange brevveninner rundt om - og brev fra de var høydepunktet <3 Så fikk jeg en del pakker og ting og tang når vi fant ut av vi kunne skrive etter noe og få pakke i posten. Jeg var veldig opptatt av plakater av ELVIS og av nusselige små pusekatter <3
      Ja, det var før i tiden det ja...... Nå er jo alt inne i datamaskinen 🙂
      Ha en flott dag Frodith!!!

    19. Min matgale verden: Ikke sant…sånn gammedamesaker vil vi jo ikke ha i postkassen…de er jo feilplassert 🙂 Men nå kommer det snart noe ungfole -saker i kassen din altså 🙂 Klemmer <3

    20. birdbay.: Ja, ikke sant, bare reklame…Og jeg har ikke noe ansikt heller på min postmann…gutt… Jeg har kun laget en på fantasien…og han lever sitt eget liv her inne 😀 Ha en strålende dag du også 🙂

    21. fruensvilje: Så koselig å ha det sånn ennå 🙂 Jeg lo godt av den siste setningen 😀 neivel, så du holder ikke hånda altså 😀 he-he

    22. rundtomkringtrorjeg: Ja, det vil vel alltid være en postmann muligens…om vi ikke må gå på post-i-butikk selv etter hvert å HENTE det…

    23. natheless: Så hyggelig å fremdeles få post på døra da, det høres kos ut. Her slenger de bare innom i ny og ne og presser noe ned i postkassa så det nesten går i stykker… Men ellers er det spindelvev på kassa… 😉 Klemmer <3

    24. Hanne Beate: Ja, ikke sant det var noe spesielt med postmennene før? 🙂 Så gøy å ha arbeidsuke der da 🙂 Da likte du postmann litt ekstra godt 🙂 Åå, får du desigual-veske, skulle gjerne sett den ja 🙂 Synd du ikke har blogg 🙂 Ha en flotters dag du også Hanne Beate 🙂 <3

    25. Ååå, ja det var tider det! Senest i går i begravelsen spurte en fetter av meg om jeg husket en som jeg hadde brevvekslet med før i tiden, jeg hadde glemt henne, men husket på det da. For jeg hadde flere brevvenner, og det var stas å få brev i postkassen. Nå er det mest tomt, utenom tull og tøys ang pensjon og andre gammeldamesaker som umulig kan være mitt 🙂 klemmer<3

    26. Så utrolig koselig innlegg. Post? Det eneste som ramler ned i postkassa mi er reklame:) Jeg vet ikke lenger hvem postmannen/damen er en gang:) Enig med deg, at hvertfall det var bedre før:)
      Ha en strålende dag:) Skal ut å luske jeg nå, å se om jeg kan se hvem postbudet er:)

    27. God morgen.Jeg bor jo på lande no jeg 🙂 og her kommer postmannen hver dag 🙂 er det pakke slik som i går kommer han helt opp på døra og ringer på.Mulig jeg får en pakke i dag også,og skulle jeg være ute og gå,ja da ville han legge pakken utenfor døra mi alikavel.Tror vi har en postbud som likner litt på din barndoms postbud 🙂 bortsett fra att vi ikke holder hånda hi hi.

    28. Postmannen/kvinnen var og er herlig. Jeg hadde en onkel som var postmann jeg, men han leverte ikke post hos oss da. Hyggelig med post. Jeg sender faktisk av og til brev enda og ja, jeg får noen også. Utrolig trivelig!!!!! Nå minnet du meg på at jeg må få avsted noe snart. Vi har landpostbud enda her hos oss, så jeg kan få postmannen på døra også. Men i dag er det mest postdamer hos oss! Ha en fin dag og takk for at du ga meg en tanke tilbake til barndomsminnene. Klem 🙂

    29. Jeg har også gode minner om postmannen, – vi hadde den samme i hele oppveksten min og han var faren til ei jente i klassen. Koselig og blid og han kjente alle på ruta si. Da jeg gikk i 8. klasse hadde vi arbeidsuke, og da jobbet jeg på postkontoret (som nå er nedlagt og gjort om til Post i butikk). Grunnen var at jeg syntes det måtte være gøy å se hva som skjulte seg bak de som satt i skranken, og så fikk jeg være med å sortere post i hyllene og kjøre det ut. Postboksene måtte jo også fylles med post. Husker jeg også skrev ut hentemeldinger på “Det hendte”-bøker. Nå er det mest reklame, siden brev og regninger kommer som mail og e-faktura. Fikk forøvrig hentemelding (på sms) om pakke igår, så skal hente den idag og det er ei Desigual-veske.😍 Ha en flott dag med ønske om noe spennende i postkassa!

    30. Får ikke særlig mye post lenger…. bare reklame og regninger…. Vi hadde også en “grønn” solid postmann som kjente alle! Det var tider det…… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg