Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 5 – kom inn, bli med :-)

 Turen ut på landet, for å besøke Mammaen til Lille Supermann, var full av spennende hendelser…

 

Etter litt tøys i hanskerommet på bilen….

 


Og litt ulovlig turbo-farting på dashbordet, med påfølgende skjenn fra Oslopadda…


….fant de to slutt roen noen små sekunder oppe ved vinduet foran meg…. Og det kunne høres lystige små rotte-stemmer to-stemt sang:

“Når nettene blir laaaaaange….og kullet setter vin…da sier vesle musemor til ungeflokken siiiiiiin…fiiis (*knising*) ingen går i fella…og passer seg for den…..” …..

De kniste og lo , mens bilen durte i vei, og Oslopadda og jeg kunne få et par minutter med voksen samtale… Men i bakgrunnen hørte vi: 

“Glaaaaaaade juul, heeeeeelige juul, nissen kjører på gummijuuuul….. (*kniiiiis*)

 

Og slik holdt de på, lykkelige…på vei til landet og Mammaen til Lille Supermann… Da hørte vi plutselig et HYL fra Salt!!! Og Oslopadde som er en sann rottevenn  skjønte så klart hvorfor….

-“Kanskje det er NOEN som kunne tenke seg å stoppe her??”

-“Åjaaaaa, -kan vi? Kan vi?? Pliiiiis?”

 

 

For der på veien til landet…. ligger galskapens nissehus…. trafikkfarlig..men rottevennlig….

Jeg ruslet avgårde…. men hørte pusten på to som kom “halsende” bak….

 

Og brått var de forbi…og hadde siktet seg ut noen fine figurer….

 

Jeg kunne nærmest høre svetten piple på INNSIDEN av skallen….

“dit…..eller dit…..?”

 


De løp i sikk-sakk og hadde vanskelig for å bestemme seg…

 

 


Den store nissen som stod der og vinket….?

 

Eller alle de borte ved inngangsdøra?? Hvem skulle de besøke først???…

 


Og hva med snømannen som stod der borte og ropte på dem…? Han VILLE jo ha besøk… 

Rotteføttene hamret som trommestikker bortover inngangspartiet…først ene veien… så andre….Og de så nesten paniske ut der de for avgårde… “hit…..nei …..dit….”

 

 

 Til slutt måtte Oslopadda ta et grep om de begge, holde de fast litt for å roe dem ned….og SÅ la de få et NÆR-kontakt-møte med et par av dem…

Lykken var uendelig stor…og de var vanskelig å få med seg bort til bilen igjen for å dra videre mot huset til Lille Supermann og mammaen….. Vi måtte slepe de etter værhårene, og føttene klorte seg fast i bakken….  Det var stille i bilen resten av veien skal jeg love…. De sovnet…

Og INGEN av dem så den lille pakken med 5-tallet som sto borte i hjørnet av hagen…Men JEG så den…Og JEG tok den med… 

Og nå er de DEN vi skal dele ut i dag. Kalendergaven bake luke nr 5. 

 

Men før det skal deles ut noe som helst må DU stå på litt først… 😉

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg har jo hatt litt ulike ting,men alt for vanskelig har det vel ikke vært… KANSKJE øker jeg  på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Vi får se..  Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da kjører vi bare i gang:

 

 

 

 

HVILKE JULESANGER var det rottene sang i billen?

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil det de andre har svart 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av første kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er hjemmelagede kalendergaver 🙂

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å svare i vei! 😉

 

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender #adventskalender #kalender #gaver #rebuser #julenøtter #julesanger #nisser

26 kommentarer
    1. Hei, her kommer jeg pustende og pesende! Jeg rakk ikke innom igår, men håper det ikke er forseint i dag! 🙂
      Mine svar:
      1) Kjell Magne Bondevik
      2) Dronning Sonja
      3) Musevisa og Glade jul
      Håper både du og rotter har hatt en fin helg! Klem

    2. 1 Kjell Magne Bondevik
      2 Dronning Sonja
      3 Musevisa og Glade jul
      Nå er vi kommer hjem fra julemarked og sitter på lading til en ny runde i morgen 😀
      Håper du har en koselig lørdagskveld!
      Mange klemmer <3

    3. Litt sein i dag å svare.. For en fin tur dåkker har hatt da..
      1. Kjell Magne bondevik
      2. Dronning Sonja
      3. Musevisa og Glade Jul
      Ha en fin lørdagskveld Frodith!

    4. Her har jeg leita og tenkt og spurt. Jeg har gått veien om kongefamilien, barnebok forfattere og barnesangere. Jeg syntes personen minte om Martha Louis, men håret og tidsepoken stemte ikke. Til slutt fikk jeg hjelp da jeg var framom foreldra mine. Men rar det kronologisk:
      1. Magne Bondevik
      2. Dronning Sonja fra den gang hun var barn og ikke dronning :).
      3. Musevise
      Glade jul :).

    5. I dag var det vanskelig, forstår ikke hvor du fant det bildet hehe, men jeg får tippe ihvertfall. Kjell Magne Bondevik og jeg tipper Sonja Haraldsen og sangene var Musevisa og glade jul 🙂

    6. Kjell Magne Bondevik
      og dette ser helt ut som vakre Martha, men vi må huske at hun har en utrolig vakker mamma så eg tipper Sonja som frøken Haraldsen <3
      Musevisa og glade jul sang de derre smårottefolkene dine -de er nå som barn flest de i denne tiden -løper hit og dit og ønsker seg alt og har stjerner i øynene og gleder deg veldig.......fint å se at de gleder over ting som ikkje er pakker også.....men lysene og folks dekorasjoner og det å synge og være sammen.....rottene har skjønt det <3
      ha en vakker lørdag min venn klemmetingene <3

    7. birdbay: Ha-ha, her er det forskjellige svar, og best å svare selv uansett 😉 Det har vært mange som har svart tidlig de andre dagene også, jeg har bare ikke sluppet utpå svarene før senere. Og til syvende og sist trekker vi her. Håper jo at folk svarer det de selv tror, men gidder ikke være så streng med juks 😉 For man vet aldri hvem som har rett svar 😀 he-he

    8. Nå blir det jo nesten litt juks:) For nå er det jo så mange som har svart allerede:) 1 Kjell Magne Bondevik 2.Det ligner Martha Louise, men jeg svarer dronning Sonia:) 3.Musevisa og glade jul:) Ha en fortsatt nydelig lørdag:)

    9. Så herlig innlegg. Har ingen julekalender på bloggen i år jeg. Har alltid hatt en julekonkurranse gående, men i år har det skjedd lit spesielle ting, som gjør at den blir utsatt til neste år 🙂

    10. For noen herlige bilder og for en julestemning i den gaten! Såå koselig pyntet:D
      1. Kjell Magne Bondevik
      2. En ung (pre)dronning Sonja
      3. Musevisa og Glade Jul

    11. God morgen, eller langt på dag! For et julepyntet hus dere besøkte. Her var det nesten amerikanske tilstander 🙂
      Mine svar kommer her på dagens gåter:
      1- Kjell Magne Bondevik
      2- Dronning Sonja (som barn)
      3- Musevisa og Glade Jul
      Jammen sov jeg litt lenger enn normalt i dag, men så ble jeg litt sein hjem fra julebord i natt også. Nå er det bare drøye tre timer til jeg skal på juleverksted, med påfølgende julemiddag, så her skjer det noe hele tiden. Denne helgen er i hvert fall helt full-booket.
      Håper ryggen din samarbeider litt mer med deg, for vonde rygger er noe av det verste som finnes! Kjenner den der nemlig. Ha en fin lørdag, og pass på ryggen din. Klem <3

    12. God morgen! Ja – etter den turen der sovnet jeg kjapt, det skal jeg love deg! PUH! Deilig å komme frem i går, og endelig få litt mindre gnål i øra! Men det ER trivelige rotter. De beste rottene jeg vet om! <3
      Og nå må jeg gjette på kalenderen i dag 🙂 Jeg tror kanskje nissen er Kjell Magne Bondevik, og at jenta fra tidligere er Märtha Louise? Kanskje 🙂 Og i hjertet står det musevisa og Glade Jul (det var i alle fall de sangene som gnog seg inn i øregangene mine i bilen!). Så det tror jeg 🙂 Ønsker deg en finfin dag, og nå skal jeg pakke noen gaver som jeg fikk hentet i går 🙂
      Hils til Hr. Frodith 🙂

    13. Oi, for noen juledekorasjoner, ble litt i meste laget synes jeg, hehe. Jeg har maken til den nissedama med lykt som står foran på bildet med den digre nissen. Den er selvlagd etter et mønster jeg fant i et blad. Mine svar idag:
      1) Kjell Magne Bondevik
      2) Dronning Sonja, eller Haraldsen som hun het da.
      3) Musevisa og Glade Jul
      Ønsker deg en fin dag!😊

    14. Kjell Magne Bondevik
      Marta Louis
      Musevisa, og glade jul.
      Jeg har faktisk hengt opp mine to små rotter i gangen. De får ikke være med over alt… Dine er en del mere heldig ja::)

    15. Hoho. Klart dere måtte stoppe ved julehuset, for en herlig opplevelse for de små 🙂 Ikke rart de sovnet av utmattelse etterpå 🙂 Så koselig. I går måtte jeg dra tidlig på jobb, var slaps og snø ute, samt juleklubb her hjemme med litt forberedelser på kvelden, fikk ikke tid til mye blogg i går altså. Men nå er jeg klar igjen! Og jeg ser Kjell Magne Bondevik i Nissen, samt en ung ….Frodith?? Utrolig søt i hvert fall! Og det var så klart Når nettene blir lange og glade jul. (elsket varianten Nissen kjører på gummihjul ;)) ha en deilig lørdag, jeg har friiiii 🙂 klemmer <3

    16. De er nå aktive disse Rottene dine og det er vel ingen tvil om at julen er favoritten gjennom hele året 😀 Herlige små <3
      Ohh, i dag er jeg med 😀
      1. Kjell Magne Bondevik.
      2. Jeg kjente straks igjen fjeset, men greide ikke helt å sette fingeren på hvem det var. Jeg hadde så lyst til å si Märtha Louise, men følte liksom at kjolen/blusen var litt vel gammeldags. Det tok meg nesten fem minutter føre hjernen våknet og innså at det må jo helt seriøst være Dronning Sonja? Jeg tipper i alle fall på det 🙂
      3. Musevisa og Glade Jul.
      Håper du får en fin fin dag 😀 Her er det på grensen til storm i dag så det ser ikke ut til å bli dagslys nesten 😛 Men skal en tur til byen for å finne et par julegaver, så da gjør det ikke noe med været 🙂

    17. Herlig:) Jeg må vente til familien har stått opp jeg med å svare:) Men like fantastisk å lese:) Ha en strålende dag fine frodith og tusen takk for gleden du skaper med kalenderen din:)

    18. Du gode min for et julehus! Klart de måtte utforske dette litt ekstra. Fine solbriller på søtenosen da og du hadde så fin genser på Frodith! Så var det gjetting:
      1 Kjell Magne Bondevik
      2 Erna Solberg
      3 Musevisa og glade jul
      Hei hå over skog og land, nå må jeg ut å kjøre i vinden. Ha en vakker lørdag! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg