Jakten på det perfekte bildet… ;-)

Etter å ha blitt en ivrig hobbyfotograf, er det en del ting som har endret seg i livet mitt faktisk… Om det høres aldri så “svulstig” ut…sant er det… Jeg har begynt å se verden gjennom “linse-øyne” på et vis. I veldig mange situasjoner i naturen for eksempel, der jeg før bare nøt det som dukket opp på her- og- nå-vis, er nå hjernen, øynene  og fingrene fokusert på å få knipset “det perfekte bildet”..

Og hva er så det perfekte bildet?

Hvordan defineres det?

Er det klarheten i bildet som gjør det perfekt?

Er det lyset og fargene som får en til å GISPE?

Er det motivet, som bringer fram følelser i noen, som gjør bildet så fantastisk…Eller hva er det?

Og for ikke å glemme: HVEM er det som definerer hva som er perfekt?

Jeg har tatt mange bilder som jeg har vært veldig fornøyd med, og av VELDIG forskjellig grunn… Disse har jeg vist her tidligere.

 

 

DETTE  bildet tok jeg i dag, oppe ved Andeby…Og det er slett ikke perfekt på noen måte…

Det er feil rent snitt-messig. Rustanden er for mye MIDT i bildet, og går feil vei i forhold til snittet…  Den fuglen  i forgrunnen er FOR tåkete osv… Men det jeg likte her, og grunnen til at jeg viser det, er litt den følelsen det kan formidle… 

Her går en enslig liten rust-and og passer sine egne saker på et vis…Rolig og sindig i snøværet… Mens han i forgrunnen her-går helt bananas av en eller annen grunn…Farer opp og flykter… Så forskjellig kan verden oppleves liksom..

 

 

 

 

Dette bildet liker jeg KUN på grunn av den flotte ungsvanen som står og viser seg fram… Egentlig er den kanskje ikke opptatt av å vise seg fram i det hele tatt for alt jeg vet,  men bare klør, eller fryser…..og gjør alt han kan for å holde varmen… he-he… Men jeg tolker det dit at han sikkert viser seg fram litt …om ikke for MEG, så for noen andre… 

Det som absolutt ikke er perfekt er alle de andre fuglene som ligger rundt der…og ER I VEIEN…  Tenk så fint bildet ville vært med den svanen alene i snødrevet der...En enslig ungsvane i et frossent landskap... I stedet får man en gjeng med ender som ligger der og “roter til bildet” 😉 Vel-vel…sånn er verden… Den er ikke perfekt… Og ikke noe vits å prøve å lage den sånn på bilder heller…Ikke alltid hvertfall… 

Sjarmerende med litt rot også… 😉

 

Tar du mye bilder?

Hva liker du å ta bilder av?

Er du opptatt av komposisjon/snitt, omgivelser, lys osv?

 

 

#foto #snitt #komposisjon #fugler #natur

37 kommentarer
    1. Jeg tenker at det perfekte bilde er de bildene man faktisk ikke har vært helt klar over at man har tatt, men klart å fange et øyeblikk.
      Jeg elsker å ta bilder, men vil ikke si jeg er spesielt flink egentlig. Liker å ta bilde av det meste. Jeg fikk faktisk polaroid kamera til jul av mamma og bror.. begynte å grine..men skylte på at jeg var så tett i nesen at tårene presset hahaha

    2. Flotte levende bilder 🙂 Jeg liker å ta bilder men etter hvert har det blitt mye mer til at jeg bruker iphone-kamera i stedenfor speilrefleks kameraet. Jeg gidder liksom ikke å dra det med meg. Da blir det ikke like bra bilder, dessverre. Ha en fin dag 🙂

    3. etdiktomdagen: Ja, det er veldig spennende 🙂 Jeg styrer ikke så mye før jeg tar bildene jeg heller, jeg tar dem og så forkaster jeg hvis jeg ikke synes de er bra nok. Men jeg har begynt å se hva som kan bli bra. Men sånn som dette med alle fuglene som ligger og “roter til “bildet, det SÅ jeg ble litt rotete 😀 He-he…Men jeg tenkte at det blir LITT fint uansett, jeg liker fugler som strekker seg så fint som denne 🙂 Og de gjør det ikke SÅ ofte, så man rekker ikke “flytte” på noen fugler akkurat 😀 Ha-ha.. Jeg har funnet den beste hobbyen jeg kan tenke meg, får luft og trim OG sosialt med noen, i tillegg til det å TA BILDENE 🙂 Ha en super dag 🙂 klem <3

    4. Hanne Beate: Blir nok litt bilder i dag også, om vi er heldige 🙂 Og moro å ta bilder av alt mulig, og se etterpå om det ble så BLINKSKUDD som man håper. Nesten som LOTTO 😀 he-he.. Kos deg masse du også Hanne Beate 🙂

    5. Hei!
      Flotte bilder og det er det som fanger blikket som gjør bildet 🙂 Jeg er ikke opptatt av komposisjoner FØR jeg tar bilder, men ser av og til i etterkant at det og det var fint og det var litt skeivt og det litt for nært………… ja……
      Jeg elsker å ta bilder ute i naturen – og jeg skal ha meg en tur i dag også 🙂 Det er minusgrader og jeg skal ha meg en fjelltur.
      Synes du er flink å ta bilder. Det som gir glede er det som er bra. Vi ser forskjellig gjennom linsen 🙂 Og det er spennende!
      Ønsker deg en flott dag.
      Det perfekte bildet er vel det som gir deg DEN godfølelsen <3

    6. Fine bilder! Fint bilde av deg, og det midterste med den fuglen som flyr. Jeg er ikke så veldig ivrig fotograf og burde tatt mange flere bilder. Øyeblikksbilder (som på de to nederste bildene dine) og sånne hvor den du tar bilde av ikke vet om det, blir de beste synes jeg. Ha en strålende romjulsdag og kos deg på landet!😊

    7. renate1981: Jeg har blitt mest opptatt av natur og dyr, synes det er moro å ta bilder av. Tar lite bilder av familie og venner nå 😀 Ofte er jo bilder noe som havner på sosiale medier, mer enn i album…og mange vil jo ikke på nett. Jeg synes det er hyggelig å ha noen familie -bilder selv, men flest bilder blir nok av andre ting nå 🙂

    8. Lisbeth Pedersen: Jeg har veldig lyst på fotokurs jeg også. Jeg kan alt for lite egentlig 🙂 Mye flaks på de fine bildene mine. Men motvier og vinkler har jeg blitt litt god på 🙂

    9. margarites: Ja, jeg planlegger ikke SÅ mye altså 😀 Men sånn som i går, så så jeg at det var veldig MYE ender som var i veien i bildet…Men jeg kunne ikke jage dem, så det fikk bli sånn 😀 Og ofte er mine FINE bilder mest flaks også 😀 Klemmer<3

    10. Jeg har alltid vært glad i å fotografere. Jeg liker bevegelse og naturlighet i bildene. De beste bildene mine av mennesker er tatt når de ikke var oppmerksomme på meg.

    11. Eg elskar solnedgangar. Ettersom eg er B-menneske, er det lettare å ta bilete av dei, samanlikna med solOPPgangar 😉 Elles tek eg mange bilete av ungane, sjølvsagt. Og eg prøver å ta bilete som kan vere litt stemningsfulle, mest for å hugse stemninga sjølv, men om det kan “gje” noko til andre òg, er jo det eit pluss 🙂

    12. Og du er blitt en skikkelig flink hobbyfotograf. Å ta bilder er ikke lett, i tillegg til å fange de rette øyeblikkene så har kamera alt å si. Jeg liker også å ta bilder, men de blir jo helt mislykket, feil lys…..Vurderer å ta et fotokurs. Merker dette godt når jeg skal ta bilder av vesker som jeg skal selge, lysforhold har mye å si for å få frem rette farger og mønstre på veskene 🙂 Men øvelse gjør vel mester 🙂

    13. Jeg synes bildene dine ble fine, og at det var et yrende fugleliv er det ingen tvil om. Den rustanden tusler liksom bare der og bryr seg ikke om at andre flakser rundt ham. Det var litt kult. Jeg tar en del bilder, og noen ganger planlegger jeg, andre ganger bare knipset jeg. Men jeg er ikke så flink med blender og lukker og sånne tekniske innstillinger…så det går mest i automatikk… Men det blir da en del bra bilder likevel. Ha en fin uke. Klem <3

    14. karidansen: Nei, helt enig 🙂 Jeg tar også bilder til forskjellig bruk. Jeg har jo en del bilder, i challenge-formen, hvor dere gir meg oppdrag. I de går jeg ofte etter bare tema, og er ikke så nøye på komposisjon. Jeg tok aldri bilder nesten , før jeg begynte å blogge. Bare LITT. Men blitt mye mer opptatt av det etter jeg begynte å blogge 🙂

    15. fjellgeitbundingen: Ja, skulle gjerne lært litt mer jeg også 🙂 Moro er det å lære seg selv en del ting, men hadde vært gøy å lære litt skikkelig også 🙂 Ja, jeg har jo alltid med meg kameraet i veska, men i høst har jeg hatt liten tid. Men NÅ har jeg fri og tid, og det er så deilig 🙂 Takk-takk 🙂

    16. Jeg har nok blitt mye mer opptatt av det nå enn jeg var før jeg startet å blogge. Før knipset jeg BARE i vilden sky. Nå tar jeg ofte mange bilder og velger ut det/de jeg liker best. Men : Noen bilder skal bare være morsomme eller formidle noe, og da kan man ikke henge seg for mye opp i detaljer om komposisjon, snitt, farger osv! 🙂

    17. Skulle så gjerne tatt mer og bedre bilder, men føler at det ofte skorter på litt tid, at kamera ikke er med overalt og at jeg ikke er ute i rett tid i forhold til lys etc. Et godt bilde er et vanskelig spørsmål. Det spørs når det blir spørt og hva du vil formidle..Jeg synes du tar masse flotte bilder, Frodith. Jegskulle gjerne satt meg enda mer inn i teorien bak fotografering.

    18. Karina Larsen: Neida, MÅ ikke, men man blir litt opptatt av å gjøre dem så fine som mulig, når man farter utpå FOR å ta bilder. Og det gjør jeg mye 🙂 Og som bildene her i innlegget: Fin svane, men for mye “rot” rundt til at den kommer fram ordentlig 😀 he-he… Stakkar ender, bli kalt ROT 😀 Takk likevel 😀 Jeg har mange andre som jeg har vist før, som jeg er veldig stolt av. Men litt moro å tenke over hva man definerer som fint, eller perfekt. For det er jo så subjektivt egentlig 🙂 Ha en fin kveld du også : -) Klemmer <3

    19. Mye som skal tenkes over når man skal ta bilder, men et bilde trenger jo ikke være perfekt for å være fantastisk fint 🙂 Likte bildene dine godt jeg! Ha en flott kveld <3

    20. annebe: At svanen sto sånn er jeg veldig fornøyd med, men den kommer liksom ikke til sin rett, med alt det andre som ligger og “roter” rundt der 😀 ha-ha… rote-ender 😀 Og det er veldig moro å ta bilder 🙂 Min beste hobby, helt klart 🙂 klem og snart god natt her også 😀

    21. Ritamarita: Ja, jeg liker hobbyen min hvertfall, og jeg liker mange bilder jeg har tatt, men de to her jeg tok i dag, ikke sånn SUPERFORNØYD, men det er noe MED dem. Men stil og komp.-messig, ikke fornøyd 😀

    22. birdbay: Ja, jeg elsker å ta bilder, tar bare med kameraet nesten. Og det er ikke noe bra kamera. Men som oftest bra NOK. Jeg pusler LITT med redigering etterpå, men stiller inn lite i forkant.. Jeg har blitt flink med motiver og litt med lys etc…Men innstillinger har jeg null peil på 😀 Kos deg og Klem <3

    23. Friskt og fint bilde av deg :)) Fuglebildene var flotte med mye sjel…skjønner hva du mener med plasseringer og snitt o.l…og jeg er litt opptatt av det..men noen ganger er et ikke det som gjør bildet “perfekt”..
      Jeg syns det at de andre lå litt “hultertilbulter ” på det nederste bildet..og at den svanen sto slik var det som gjorde bildet spennende…Moro å ta bilder ja..og moro å se dine og andres her på bloggen .
      Klem og snart god natt <3<3

    24. Synes bildene dine er helt fantastiske jeg:) Jeg er dessverre ikke så flink til å ta bilder:) Bruker mest mobilen også, da kameraet blir glemt hjemme både titt og ofte:) Men jeg kunne godt tenkt meg å lære det. For det kan bli utrolig mye fint ut av det:) Ha en flott kveld fine du:) Klem:)

    25. Tone: Jeg er helt på lærestadiet, går som regel på “auto”-innstilling, men kjenner jeg har blitt flinkere på motiv. Disse to her er ikke det jeg betegner som fine selv 😉 Har noen under foto-kategorien jeg er fornøyd med. Men ikke fått inn alle der ennå heller.. Ligger litt rundtomkring på bloggen 😉

    26. Herlige bilder, med liv! Jeg liker å bråta bilder, og da kan det bli mye rart. Men innimellom planlegger jeg også. Alt til sin tid liksom. Det viktigste er å hygge seg med hobbyen sin. Klem til deg i kvelden 🙂

    27. Jeg er også en ivrig hobbyfotograf 🙂 liker å ta bilder av all slags ting, jeg er ikke proff men prøver å ta fine bilder når jeg først tar bilder. Angående innstillinger osv er jeg på lærestadiet enda 🙂 viktigste er at jeg er fornøyd med bildet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg