Bak maskene…

 

Er det sånn at vi alle går og gjemmer oss litt?… At vi setter på oss masker og spiller en annen en de vi er?  Jeg snakker ikke her om teater, hvor de fysiske maskene er noe man tar på seg, man øver inn en rolle og så ER man en karakter for en liten stund… Ei heller er det snakk om karneval, hvor man gjemmer seg litt, og får mulighet til å leke litt, uten at noen ser rart på en fordi man er voksen..

Jeg snakker her om masker i livet.

Hvis man snakker om masker, som en metafor, så kan jeg vel si at jeg tror alle i NOEN grad har et SNEV av maske.. At ingen står HELT åpen og sårbar, avkledd, uten noen form for “beskyttelse”. Om man skal kalle det MASKE eller noe annet, kan vel diskuteres. Men vi har alle noe vi ønsker å skjule kanskje.. Vi har alle en side vi ikke liker så godt, som vi ikke har lyst å sette fram i lyset.. Eller vi har en anne side, som vi liker noe bedre, som er litt greiere å ta fram i dagslys,for å  representere enn selv.. Og det kan vel ikke være noe galt i det?  At man har en form for beskyttelse, fordi erfaring etter å ha levd en stund tilsier at man skal ikke stå HELT “naken” der.. Man kan allikevel være ærlig, og på en måte forsøke å bli det beste av seg selv..

Jeg ble her om dagen litt mer bevisst den mer FYSISKE siden av  dette med å “skjule seg”.  I en artikkel på nett beskrev en dame, sikkert en Hollywood-dame, at hun ikke kunne gå ut uten sminke… ALDRI!!  Omtrent ikke utenfor soverommet. Hun var en fantastisk flott dame, med DEN kroppen, og selvfølgelig et fantastisk ytre sånn ellers også.. MED sminke da… så klart. Hun mente at det var kun folk under 20 som kunne gå uten sminke, og samtidig se bra ut. Hun var selv rundet 40, og sminken måtte altså på, så fort øynene spratt, for å tore å gå utendørs…

Så da lurer jeg…er dette også en form for maske? Er det virkelig sånn at vi ikke kan bevege oss ut i verden, uten kunstige tilføringer i ansiktet, for å klare å føle oss vel? Er vi avhengig av å se anderledes ut enn det alderen har gjort oss til? Er vi så vant til dette andre ansiktet, at det må til for at vi skal føle oss HELE, også på innsiden? Det er skumle spørsmål, og kanskje ikke noe vi verken VIL eller KAN svare på, sånn med en gang..

Jeg synes imidlertid det er litt trist, hvis det er sånn at mange kjenner på at de ikke KAN gå en tur i butikken eller på en tur i skogen, uten å ta på masse sminke. At man ikke er bra nok, naturlig… En ting er at man LIKER BEST å ha litt sminke, jeg synes også det er fint, men jeg KAN gå ut uten… 😉

 Kan du gå HELT uten sminke ute i verden?

 

(dette innlegget skrev jeg for lang tid tilbake, men synes det er et innlegg med et viktig tema, så jeg kjører en liten reprise)

 

#masker #sminke #naturlig 

30 kommentarer
    1. Hei, her er nattevakten igjen! 🙂
      Jeg tror nok alle tar på seg en slags maske av og til. Det er ikke alle man vil eller trenger å vise alt til, samtidig er det veldig befriende å ha noen man kan være med uten noen form for filter eller maske!
      Jeg blir også litt trist av den episoden du drar frem, at en dame på 40 år ikke er mer sikker på seg selv er veldig synd. At mange unge kan kjenne på det i dagens samfunn kan jeg skjønne, men man skulle jo tro at en blir litt mer sikker på seg selv med årene. Du vet jo at jeg elsker sminke og jeg bruker gjerne litt ekstra tid på badet for å fjonge meg opp jeg. Da er det fordi jeg synes det er gøy, ikke fordi jeg føler jeg må! Jeg har heller ikke noe problem med å gå helt uten. Maskaraen er stort sett på, men jeg går ofte på butikken uten det også.

    2. I tenårene hadde jeg mareritt om at jeg hadde glemt å sminke meg og gikk ut av huset, hihi! Nå går det helt fint 😀 Men jeg bruker ofte sminke nå også :)) <3

    3. Jeg skrev også et innlegg om masker rett etter at jeg begynte å blogge for ett år siden – og da mest i overført betydning – at vi spiller en slags rolle.. Spennende tema!
      Jeg trives best med litt mascara, men det er det hele, sånn til hverdags. Vil helst ikke gå ut i verden uten dette vesle strøket på vippene, men jeg er langt fra hysterisk med det. Det må bli litt av ei tvangsgtrøye for de som tør vise seg uten sminke i det hele tatt! 🙂 Du er fin uten sminke også du! 🙂

    4. Flott skrevet! Jeg KAN gå uten nå.. Men før måtte jeg ha på mascaren Og litt farge i kinnene. Nå
      Glemmer jeg det ofte, hvertfall i helgene:) og det er jo litt deilig også:) å gå uten 🙂 du ser flott ut og trenger absolutt ikke sminke:) ha en suuuuuper kveld:)

    5. Jeg har nok noen masker jeg gjemmer meg bak når jeg er blant folk. Sånn blir det jo med hvem man er med også. Man er kanskje en annen med den personen og en annen der igjen med noen andre.
      Men jeg klarer ikke å gå ut av huset uten mascara på. Jeg føler meg uvel og rett og slett stygg. Bryr meg nok for mye om hva andre synes og mener. Selv de jeg ikke kjenner.

    6. Kjempe bra skrevet og nydelig bilde av deg! Går alltid på jobb uten sminke, men har ofte sminke når jeg går i byen med venner og slikt! 🙂

    7. Kloke ord. Jeg har nesten ikke kjøpt sminke noen gang. Bruker litt maskara, men sånn ellers er jeg vel ujålete, men maske det drar jeg vel på meg uansett, selv om jeg er flinkere nå enn før. Det har blitt bedre med alderen

    8. Det gjør meg ingenting å gå uten sminke 💄 ute blant andre.. Men jeg trives best med sminke da..💆 😄
      Ha en strålende kveld søta. 🌹🌹 stor klem fra Rita 🌹

    9. Sminke er så absolutt en “maske”! Og det er jo litt sånn, som flere har skrevet over her, at det forventes litt av oss å “se bra ut”!
      Jeg kjenner jo litt på dette “presset”.. Forlater sjelden huset uten eyeliner og maskara! Føler folk kikket nedlatende på meg, hvis ikke.. Men jeg bruker aldri noe annet enn det! Selv om jeg føler at det også forventes!
      Jeg har nok også itillegg ofte ei “maske” på meg for å skjule hvem jeg er og hva jeg egentlig mener.. Fordi jeg er redd for hvordan folk skal reagere på mine meninger…
      Takk for at du skriver om dette!! <3

    10. Hjemme klarer jeg å gå uten sminke, men går jeg utav døren, MÅ sminken på, ellers ser jeg grå og gammel ut, samt øynene mine forsvinner helt

    11. Ja det kan jeg. Men øyenbrynene mine er så lyse, så de farger jeg permanent. Viktig å føle seg vel. I går var jeg i byen, med mye mer sminke, for det er kjekt å pynte seg, å bli sånn som jeg selv føler er mitt peneste. For vi må jo heller ikke glemme å pynte oss for hverandre:) Ha en deilig søndag. Her har snøen kommet igjen, Bonnie og jeg har vært på fjellet, ganske utslitt nå, men deilig. Etter 6 dagers jobbeuke var det godt med en fridag 🙂 klemmer

    12. Jeg er nok litt der ja.
      jeg kan fint gå uten sminke hjemme og slikt, men skal jeg ut, vill jeg gjerne ha på maskara!
      Føler meg så weird uten!
      Men joda jeg klarer det fint, men jeg velger og ikke gjøre det!=)
      jeg sier selv også at “skal bare ta på maska så er jeg klar”
      føler meg jo 10ganger med våken og klar når jeg får på sminke, føler meg renere.
      Jeg bruker ikke sånn 10tonns sminke, det er ofte bare maskaraen faktisk, men den er ganske viktig også! haha

    13. Selvfølgelig er det Ok å gå ut uten sminke… Det er nok mange som ikke kan gå utenfor døra uten at ansiktet er sparklet og de rett klærne sitter på kroppen, og da bare for å gå ut med søppelposen. Når det er sagt, så var jeg litt sånn selv da jeg var yngre, og måtte stå opp grytidlig om morningen sånn at jeg rakk å sparkle meg før dagen begynte. Nå har jeg et mye mer avslappet forhold til det, og nøyer meg med litt ekstra farge i ansiktet. Hehe, min naturlige hudfarge på denne tiden av året er blekere enn en fiskebolle 🙂

    14. De fleste vil vel helst vise frem den beste versjonen av seg selv og skjule det de er mindre stolt av, sånn er det jo i livet ellers også tror jeg. Selv syns jo jeg ser litt mer fresh og opplagt ut med litt sminke på, og føler meg dermed mer vel, men jeg bruker egentlig veldig lite makeup. Så pynter jeg meg heller litt ekstra når jeg skal ut på byen eller i selskap (noe som skjer svært sjelden) I det daglige bruker jeg stort sett kun maskara og kanskje litt kajal, men stresser ikke så mye med det om jeg bare skal på butikken en snartur. Brunkremer og pudder styrer jeg unna da jeg ikke får det pent og jeg heller ikke synes huden får puste. Egentlig er det jo litt komisk, for jeg har skapene fulle av makeup, men glemmer å bruke det. Kanskje på tide med en opprydding der gitt.
      He en nydelig dag <3

    15. Er så sjelden jeg bruker sminke så det er noe jeg ikke tenker på når jeg går ut døren her for og dra i butikker eller på besøk. Var jo en tid en måtte kline på seg noe for og vise seg ute,men den tid er for lengst borte. Må være visst en skal i et større selskap at jeg tar på litt men noe overdrevent lag på lag sminke blir det ikke. Men en leppestift gjør susen.-)) Deilig og slippe og bruke tid på dette hver dag….:-) Ha en riktig fin dag frodith og du ser super ut uten søl i fjeset:-)

    16. Ingen problem med det! Til fest er det fint og av og til kan sminke få meg til å smile til speilbildet, men jeg kan godt gå ut å møte andre uten også. Masker har vi alle av og til og da kan sminken føles trygg. Jeg lagde et oppsett en gang til meg selv med masker. Kanskje jeg skulle vise det fram og skrive om hva jeg tenkte om masker da? Gøy med sånne tanker. Ha en fin søndag! :)Du inspirerer!

    17. Jeg foretrekker absolutt å gå med sminke, men jeg bruker ikke mye. Litt pudder og maskara er nok, men føler meg litt mer fresh med enn uten.Tar 2 minutter å ha på, så finner alltid tid til det.
      Jeg klarer fint å vise meg utendørs uten sminke, men som sagt så foretrekker jeg å gå med. 🙂
      De som må ha på 20 lag med fundation, øyenskygge og løsvipper for å føle seg fine derimot, de tror jeg sliter litt mer. haha 😛
      Ha en fin søndag!

    18. JA! Jeg kan gå helt uten sminke ut i verden. Kan være fordi jeg er vokst opp i et hjem der det er helt OK. Min mamma sminker seg heller ikke, litt maskare i ny og ne slik som jeg.
      Men at man tar på seg en maske av den usynlige av og til..det må jeg..for noen dager har jeg det så vondt i kroppen men på tvinge meg selv på jobb..da går jeg igjennom dagen med en maske om at alt er bra..mens jeg “dør” innvendig haha. Men heldigvis ikke så ofte.. de værste dagene er jeg som regel hjemme.

    19. Uten tvil!!! Jeg tror at de fleste som blogger ikke viser hele sitt sanne jeg, for da hadde det gjerne blitt litt mye utlevering. Skulle jeg ha skrevet om hvordan mitt liv var, tror jeg gjerne det hadde vært litt i overkant he he, så det er bra jeg skriver om mat 😉

    20. Jeg bruker nesten aldri sminke….og det føles helt naturlig for meg 🙂 Kan ta på maskara og solpudder om jeg har lyst til å pynte meg litt..men det blir ikke hver uke for å si det slik 🙂
      Du var veldig fin på bildet…så du trenger ikk å ta på sminke om du ikke har veldig lyst til det 🙂 Klem og fin dag <3

    21. Jeg er nok der at jeg bruker sminke. Ikke som en maske egentlig, men som en oppfriskning. Jeg har så blasse farger, at jeg føler jeg blir usynlig uten sminke. Men likevel har jeg da flere ganger gått i butikken uten å sminke meg først. Mest fordi jeg ikke har hatt energi til å sminke meg, men heller ville bruke energien til å huske hva jeg skulle handle 🙂
      Men jeg har en maske også. Smilet er min maske. Den masken tar jeg på meg like etter jeg har stått opp. Foran speilet på badet. For ingenting er som å møte noen som smiler. Selv om smilet kanskje ikke alltid reflekterer hvordan vedkommende føler seg, så blir man glad når noen smiler til en 🙂
      Og smilet, det har jeg på når jeg møter mennesker, av samme årsak. Ikke fordi jeg alltid føler meg så smilende, men fordi det gjør godt å smile, både for meg og dem rundt meg. Pluss at jeg verner litt om meg selv. Jeg vil ikke at alle skal se når jeg har en dårlig dag. Jeg er stolt, og vil være uovervinnelig 🙂
      Ha en herlig dag Frodith. God smilende klem til deg <3

    22. jeg går aldrig med sminke ) jeg prøvde som mine venninner i ungdomsårene men tålte ikke sminken så jeg har levd hele mitt liv uten ) min svigermor som bor i samme hus er likedan,helt naturlig og uten sminke.
      men jeg har ei stemor og mor som begge må ha sminke for å kunne vise seg for omverdenen.Jeg har registrert att personer som ALTID har sminke på vil bli mye mer fargeløse i huden som gamle,ja når sminka ikke er på selvsagt )) så sånn sett er det best å gå uten og bare ha sminke til fest

    23. Viktig det du skriver Frodith. Altfor mange er avhengig av å ha på seg denne “masken”. Jeg kan trygt si at jeg sjelden bruker sminke hvertfall. haha Så og si alle bloggbilder av meg selv har jeg ikke på sminke en gang. Jeg kan godt sminke meg og føler meg mye freshere og “finere” men å gidde gjøre det hver dag eller ofte, nei takk haha

    24. Go morgen frodith!
      Kjenner til flere som ikke kan gå utafor døra uten sminke. Synes faktisk litt synd på disse.
      Heldigvis er ikke dette et problem for meg. Har faktisk aldri brukt sminke. Har selvfølgelig lekt meg med sminke som ung ungdom, men ikke gått utafor døra MED sminke på. 🙂 Masse tid og penger spart. :-)) Ha en super søndag.

    25. Jeg kan gå helt uten 🙂
      Jeg er litt avhengig av lebestift da………….. men jeg glemmer fort at jeg skulle “tatt på meg øynene” som en venninne sier………… Det er da jeg tenker; søren…… så kjedelig jeg er da…. som ikke har malt øynene i dag……..
      Jeg kan streke rundt øynene med kaial og være ferdig for dagen……… Tror det er noe man venner seg til.
      Da jeg var veldig mye yngre enn i dag……. fra 14 års alder og opp til sikkert 30 så var jeg totalt avhengig av sminke. Kunne IKKE gå ut døren til hverken butikk eller barnehage UTEN å hatt sminke i ansiktet. Følte meg naken uten. Men så begynte det å glippe….. og jeg synes det er deilig å være mere naturlig i ansiktet…… jeg tåler egentlig ikke brune kremmer og sikt, så bruker pudder og rouge om jeg skal fjonge meg – for ja – jeg fjonger og sminker meg når jeg skal være fiiiin 😀

    26. Ja jeg kan gå helt uten sminke…men til daglig på jobb føler jeg meg litt mer vel med litt mascara. Det gjør øynene litt mer synlig og med briller så er det greit at man ser at jeg har øyne bak glassene også. Ellers er jeg sminkefri, jeg tar med de rynkene som kommer…har da tross alt levd en stund. Jeg synes egentlig det er synd i dem som må ha lag-på-lag på seg før de kan gå ut i verden, jeg sparer mye tid som jeg kan bruke til andre ting. Likevel aksepterer jeg dem, men jeg liker best når folk ser naturlig ut – selv med sminke. Tykke lag som man ser er sparklet på synes jeg ikke er fint, men hver sin lyst heldigvis 🙂

    27. Man kan skjule sitt eget jeg bak mange ting, sminke, hår, klær og kroppspråk. For min del bruker jeg gjerne det siste og klær. Ha en fin dag.

    28. Ganske viktig tema det der.. Alle har nok ei maske ja, en for hver anledning, en for hver man er sammen med. Kanskje er det ikke like enkelt å ta den av, jo mer man går med den på, jo mer “gror” den fast. Ang. sminke.. Så tror jeg at det kommer av samfunnet.. Vi blir dømt nedenom og hjem hvis vi ikke ser bra nok ut. Vi dømmer oss selv mer og mer, og glemmer at vi er bra nok sånn som vi er født.
      Jeg kan gjerne gå ut i verden uten sminke, men ofte tar jeg den masken på. Det blir som en beskyttelse mot alt som er der ute.. Jeg føler meg tryggere med enn uten.. Da er det liksom en ting mindre å rakke ned på, hvis jeg ser bra ut. Men det er ett tankekors at det er blitt slik..

    29. Jeg har faktisk aldri brukt sminke, hverken til daglig eller på fest (bortsett fra litt pudder og farget leppepomade). Jeg har heller ikke vært så ivrig til å pynte meg og synes det blir unaturlig med sminke. Dessuten tror jeg ikke det er så bra for huden å få masse foundation på seg.
      Når det gjelder masker ellers, så må jeg nok innrømme at jeg ikke alltid viser at jeg er lei meg eller sint, ihvertfall ikke til folk jeg ikke kjenner så godt. De hjemme derimot får se alle sider av meg, for det er ikke bra å gå sånn i lengden.
      Ønsker deg en strålende dag!😊

    30. Jeg hadde sminkemaske før! Måtte ha på maskaraen før jeg gikk ut døren.. ellers følte jeg meg naken.. Nå går jeg daglig uten sminke, og tar på “maska” kun til fest.. Tror man gjemmer seg litt bak en maske for å styrke selvtillitten. Når jeg ble eldre, og fikk andre verdier, kastet jeg den maska.. Men har nok andre masker.. Tøffemasken, ta seg sammen masken..osv.. Kommer nok ikke utenom.. men har i hvertfall kastet sminkemasken! Godt innlegg, og viktig tema! Mange som gjemmer seg bak mange masker! uten å tenke over det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg