What i believe…

 

For MEG er dette ordet ikke et spørsmål om tro eller religion.. men mer et spørsmål om meningen med livet..? Mange har vel stilt seg det spørsmålet, og noen ser det også kanskje i sammenheng med tro og religion. Men for meg er det ikke nødvendig å forklare meningen med livet, som et forstadium til det som skjer etter døden.. At  fokuset på karma , gjør at livet etter døden/ det neste livet er det som nesten er mest verdt. Om man skulle havne i noens himmel eller helvete, som en reaksjon på fabelaktig og  lytefri oppførsel eller djevelsk og klanderverdig omgang med sine medmennesker, får være en bonus eller en straff. Men for meg er det viktigste hva jeg gjør HER og NÅ, for andre og for meg selv, for at DENNE tiden skal bli best mulig… ikke bare for meg selv, men også de jeg omgir meg med… Ikke som noe jeg gjør for å få en belønning, senere…Men som sagt, dette er bare MINE tanker rundt dette..

 

Så hva er meningen med livet da? Har jeg liksom noe fasitsvar på det? JA, her kommer det: :………… 
NEIDA..  🙂 Jeg har selvfølgelig ingen fasit på et så stort spørsmål i livet, og alle har sine egne fasiter, og det er fint, men jeg har fasiten for MEG.


 

Jeg tror målet med et liv, er at man skal gjøre maks ut av det potensiale som ligger innebygget i oss. At vi skal gjøre alle de små øyeblikkene vi er her, til det best mulige. Det er ikke alle aspekter ved livet vi har mulighet til å påvirke selv, noe blir påvirket utenfra, av andres liv og død, av naturkrefter, av kanskje helt  ytre ting, sykdommer eller matrrialistiske aspekter, men for meg er meningen med livet at jeg gjør maks ut av minuttene, timene, månedene eller årene jeg blir tildelt her.. Og det betyr ikke et  heseblesende jag etter noe helt eksepsjonelt festlig eller noe voldsomt innholdsrikt utbytte av hvert minutt, nei det går mer på å bruke min evne til se gleden og det verdifulle i de små øyeblikkene som farer forbi..

Ha en vakker dag du 🙂

 

 

MINNER OM: Jeg la ut en konkurranse i går HER. Du har frist til kl 24 i dag, søndag, med å avgi svar 😉

 

 

#livet #meningen #filosofering #øyeblikkene 

32 kommentarer
    1. Jeg som deg tro rpå å leve i nuet.
      Selv om jeg tror det er noe mere kan jeg ikke si hva, og velger å leve som best mulig her og nå. Uten tanke for alt som skal skje.
      Nyte øyeblikk, og ikke minst de jeg er glad i .:) Vise at jeg er der, og vise at jeg bryr meg er like viktig.:)

    2. Så fint skrevet og så viktig 🙂 Vi har dette livet og må leve det mens en har det og på best mulig måte. Jeg tror heller ikke på karma annet enn i det levende live, dvs vi får hva vi fortjener blant levende mennesker. Er vi drittsekker møter vi drittsekker 🙂 derfor skal vi oppføre oss fint den tiden vi er her og nyte alle gode øyeblikk 🙂

    3. Veldig fint innlegg.
      Vi er ikke lovet morgendagen så jeg tror meningen med livet er at vi skal nyte hvert øyeblikk.. ikke bekymre oss for mye men ta livet litt sånn som Baloo i Jungelboken… som det faller seg <3

    4. Mia: Ja, nyt de gode, og legg minst mulig i de dårlige, la dem ligge igjen uten for mye fokus. Når det går an så klart. Jeg mener det er veldig spesielt hvis man blir syk, det er noe man ikke alltid rår med. Men vekten på de gode er likevel viktig da også 🙂

    5. Meningen med livet, ja det er et stort spørsmål. Jeg er nok ganske enig med deg, for det er nå vi lever! Det er nå vi har livet vårt her, hva som har vært (kanskje) og hva som kommer etter (kanskje) har jeg egentlig ingen formening om. Synes det er vanskelig å ta stilling til. Men her og nå vil jeg gjerne gjøre det beste ut av det som er. Både for meg selv og de rundt meg. Det er ingen vits å utsette noe til neste liv i alle fall – for det er ingen som kan gi garanti for at det vil komme. Ha en filosofisk søndag…eller helt avslappet søndag. Klem <3

    6. Godt skrevet! Religion er nok ikke min greie (verken døpt eller konfirmert), så må si meg enig. Man skal LEVE, så da må vell på en snål måte meningen være å følge livets strøm både opp og ned. Noen tunge stunder, men utnytte de gode 🙂 Etter jeg ble sjuk har jeg en setning som jeg ofte sier til de i samme situasjon, nyt de gode dagene <3

    7. tanketromling: Jeg reflekterer stadig jeg, på min lille og rare måte 😀 Og ja, man legger i livet det man synes er viktig selv, da blir det best 🙂

    8. Så fint innlegg :)) Ja det er helt sant at det å ha evnen til å nyte øyeblikket og små ting i hverdagen er det viktigste <3 Ha en nydelig dag videre 😀

    9. Ganske lik deg, jeg er også mest opptatt av å ha fine små opplevelser og nyte dem som best jeg kan :)) Skal gå inn å svare på konkurransen nå :)) Søndagsklem <3

    10. Det har vært tider da jeg har forbannet det faktum at jeg ble født. Hvorfor skulle jeg bli født inn i denne verden bare for å bli brukt og kastet? Hvorfor fortjente jeg å bli nedverdiget, ydmyket og misbrukt på det verste? Hvorfor skal jeg gå gjennom livet og hate meg selv, fanget i en selvdestruktiv sirkel jeg aldri kommer ut av?
      Jeg kan velge å la dette konsumere meg og la meg råtne i denne gjørma, og risikere at jeg tar familien min med meg ned. Det hadde vært et enkelt valg. Men det bor et eller annet inni meg, en liten flamme som nekter å la seg blåse ut, og derfor velger jeg å kjempe. Kjempe for at det livet som er meg ikke er her på jorda kun for å bli fornedriget, jeg er her for å vise verden at man kan oppleve grusomme ting og likevel klare å heve hodet, trekke pusten og gyve løs på det som er Livet. Det krever all min energi, og jeg må kjempe hver eneste dag, noen ganger må jeg kjempe hvert minutt av dagen, men jeg skal klare det til slutt.
      Så, verden, her er jeg, og jeg er rede til å takle det som kommer. Fordi jeg er sterk, ubøyelig, med en stemme som vil bli hørt. Fordi jeg fortjener det.

    11. Jeg har funnet meningen med livet i stoltheten.
      Før så jaktet jeg på nytelsen. Nytelsen var meningen med livet. Bli sett og hørt, få sex, vært dominerende osv. osv.
      Nå har jeg gradvis svitsjet over til stoltheten. Som kanskje er en annen variant av nytelse. At jeg er stolt av den jeg er.
      Om folk skryter eller roser eller gir meg bekreftelser er ikke så nøye lenger. Jeg vet selv når jeg har vært “flink gutt”. Men det er klart det er hyggelig med ros/bekreftelser. Og litt nytelse innimellom da. 😉
      Fint innlegg! Herlig med litt refleksjon.

    12. Tror det er flere meninger med livet. En av dem kan være at man skal sørge for at nye generasjoner kommer til og vokser opp. En annen kan være at man skal være der for andre hele tiden. Ellers skal man være et godt menneske for andre, det kan være så mangt. Men en sosial person med gode og positive meninger er en god sak. Livet er tøft og full av valg og utfordringer. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg