Hvor bor de døve? ;-)

Mange lurer på mye rundt dette med å være døv, og å kunne tegnspråk. Det å være døv sees ikke på av de døve selv som et handikap, men som det å være en språklig minoritet. Så døvheten bringer med seg en egen kultur, som er fargerik, spennende og noe helt eget. Tilhørighet, identitet, språk og kultur er ord som er naturlig en del av dette samfunnet. Som hørende som kan tegnspråk blir man en del av denne kulturen, men man kjenner det så klart ikke på samme måten som en som er født og oppvokst som døv, og som er en naturlig del av denne kulturen. Jeg kunne sagt mye om tegnspråk, døvekulturen og andre spesielle ting som henger sammen med det å være født døv. Men jeg vil heller vise denne videoen.

En litt artig vri på dette med å være døv, og hva det er 😉

En liten innføring i døvekulturen 😉 Har du ikke tid å se alt nå, så se litt nå, og litt senere. Den blir liggende her 😉

 

Kjenner du noen døve?

Kan du tegnspråk?

 

 

#tegnspråk #døve #døvekultur #språk #kommunikasjon #identitet #døvkultur

17 kommentarer
    1. Ja det hadde vært topp 🙂 Goood bedring søs <3 Jeg pleier nesten alltid å ha telefonen i veska uten strøm av en eller annen grunn så jeg hører den jo aldri liksom derfor jeg er litt treig bare Goooodklæmme <3

    2. Jeg kan ikke tegnspråk, men skulle gjerne lært litt. En gang…
      Jeg har i flere år hatt en nabo som er tilnærmet døv, og har fått litt aha-opplevelser.
      Huset på andre siden også er det en som er svært lite hørende-“bråkenaboene”, men mor i huset der begynte plutselig å prate til meg, når hun hadde fått seg høreapparat….:)

    3. ja her fikk vi en liten innblikk i dei døves hverdag,jammen klarer dei seg meget godt også,blir dei født døve så blir jo døvespråket for dem like enkelt som tale for oss ) til syvende og sist er vi uansett like tror jeg.
      Jeg kan nok ikke døvespråk ikke kjenner jeg noen døve heller ) men kjenner en familie der dei 4 barna lærte seint å prate,ja ikke før langt opp i skulealder,disse søskena brukte ikke døvespråk,men hadde sin egen måte å komunisere med hverandre på ) husker mora var litt fortvilt da dei var små for hun kunne jo ikke gå ut og rope på dem ,for dei svarte jo ikke ,det var en utfordring men det gikk )

    4. Kjenner vel ei som er døv 🙂 Hun kunne lese på leppene da, slik at hun stort sett fikk med seg hva som ble sagt 🙂 For jeg kan nå ikke noe av tegnespråk jeg da ;o

    5. Lærer mye av prinsessa og min kjære om det å være døv, kultur osv…… det er interessant og lærerikt! Kan stave navnet mitt med tegn, og kan noen enkelttegn….. har lyst til å lære mer! 🙂

    6. Jeg er vokst opp med en døv onkel. Kjenner litt til døve miljøet, Vi hadde besøkshjem for døve barn i en periode. Min onkel fikk ikke gått på skole før han ble voksen, så han hadde sitt eget språk. Vi måtte være med han ofte som tolk.

    7. Jeg kjenner ingen døve, men passet en gang en gutt som var døv. Han fikk CI som to-åring. Etter det har jeg ikke hatt kontakt med dem. Vi bruker litt tegn-til-tale på jobb, men ikke mye. Denne videoen må jeg se en annen kveld for nå er det sengetid – i håp om å ta knekken på litt migrene i løpet av natten 🙁 HA en flott torsdag. Klem <3

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: He-he, ja og det er ikke lært i en fei tegnspråk 🙂 Den er med engelsk tekst den videoen, og ser du 5 minutter av den får du et lite innblikk 🙂

    9. Nei jeg kjenner ingen døve, og kan ikke tegnspråk..Har alltid vært fascinert av tegnspråk, og skulle nok ha tatt et kurs når jeg var ung..for nå går alt så tregt inn i hue mitt..hihih, så hadde nok ikke klart det..Får se videoen senere..

    10. stavangerinmyheart: Lærer du deg litt tegnspråk, blir du kjapt kjent med noen døve 🙂 En spennende kultur 🙂 Fin kveld til deg også 🙂

    11. Kjenner ingen døve, så kan ikke si at jeg kan tegnspråk heller. Jeg husker det barneprogrammet Den gylne hale fra mange år tilbake, der var det vel litt tegnspråk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg