“På liksom”….

Når man er barn leker man mange leker, hvor ting er “på liksom”…
Man går inn i fantasiens verden, og sammen med de man leker med finner man på og gjør  store og viktige ting “på liksom”..



Det som er rart og en tankevekker faktisk, er at dette med å gjøre ting “på liksom”, det å leke at man er en annen, det å lage rare ansikter og spille roller er noe som forsvinner i relativt tidlig alder nå for tiden.
Det er mulig at barn nå har mye annet å gjøre på, men i min verden er det en viktig ting å kunne tørre å være en annen, sånn “på liksom”. 
Når jeg ser elever som er 6-7 år som har vansker med å LEKE, og å spille roller, fordi de er redd for å DUMME SEG UT, så er det veldig synd. Hvor fort skal man egentlig formes inni en “voksen” verden?

Derfor er det godt å ha en jobb som meg, hvor jeg får lov å lære barn å leke litt mer. Jeg får lære dem å lage rare grimaser, spille gamle menn og rare fjasete damer, jeg får vise dem hvordan dyr beveger seg når de går, og jeg får vise dem hvordan vi kan lage teater “på sparket” bare ved hjelp av noen hatter og noen rare bevegelser.



I dag har vært en sånn dag, da Frodithen får gjøre mest av det hun er best på:

Lært barn å være barnslig igjen… Lært dem at det ikke er så farlig å være litt rar..

#teater #drama #spill #ansikter #grimaser #barn #barnslig #hatter #lek
 

25 kommentarer
    1. Ha, ha, så mange gode karakterer…Jeg misunner deg litt for jeg har aldri vært noe leken av meg og sliter litt når barnebarnet mitt alltid skal spille teater….:)

    2. Høres ut som en perfekt dag! Husker jeg drev en del med rollespill og det å være forskjellige mennesker. Ungene elsket det. Og jeg og. Fantastiske bilder. Skal tro hva vi skal finne på neste gang vi sees du og jeg, hehe 🙂 klemmer<3

    3. Jeg hørte en gang en påstand om at det er de som er minst sikre på seg selv som er reddest for å kle seg ut. Det er kanskje noe i det?
      Hjemme hos oss lurte jeg på om jeg skulle fjerne kostymene fra lekekassa nå siden det var en stund siden sist de ble brukt, men plutselig var det en haug med 10-åringer som løp rundt med kostymer. Det er bare helt herlig å se hvordan de kan forandre personlighet når de spiller ulike roller. Måtte de aldri bli for “voksne” til å leke slik!

    4. Så heldige unger som har deg! 🙂
      Spilte forresten rollespill sist trollungene var her (barnebarna). Jeg var trassig unge, frøkna var streng mamma og eldstemann var enda strengere fottballtrener. De elsket det! Jeg også for den saks slyld. Viktig å leke og å hente frem sin lekne barnlige side.

    5. Her var det mange flotte ansiktsuttrykk, fantastiske hatter og flott innlevelse 🙂 Det er synd at barn så fort vokser inn i rollen som “dreper” lekelysten og mye av kreativiteten. Det er viktig å kunne dumme seg litt ut eller gjøre rare ting, men vi er alt for redd for hva “de andre” vil synes. Tror nok dessverre at janteloven har godt feste i mange…meg selv også. Men jeg beundrer alle som tør å spille skikkelig teater og leve seg helt inn i en annen rolle en gang, for så å være helt vanlig lik etterpå. Når noen gjør sånt bra, da føles det ikke som de dummer seg ut – da er det bare tøft, men det er lett å føle seg usikker… Ofte er det de andre voksne som er “skumle” å opptre foran, og heldigvis ikke barna <3

    6. Herlig….Du ser litt ut som ei “Trøll-kjerring”. Synd at unger skal bli så forknytte og redde allerede mens de er små – at de ikke tør å leke, tulle og tøyse av frykt for å dumme seg ut. Sånne unger trenger en …… Frodith!! 😉

    7. Ja det er faktisk veldig sant, og veldig dumt at barn ikke leker på samme måte som vi gjorde da vi var barn. De går på en måte glipp av mye op den måten. Barna lærer mye av rollespill som feks empati. Nå er det mest skjerm spill som er gøy for de…..!

    8. Hærlig 🙂 Blir faktisk litt skremt, når jeg ser hvor viktig det er for unger å bli voksen..fort. Er så innmari glad for at min kar var “barnslig” hele veien, og (utrulig nok) trodde på nissen frem t.o.m den jula før han fylte 13 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg