DEM og OSS…eller bare VI…

Hvor stort behov har du for å tilhøre en gruppe? Er det sånn at vi alle har behov for å tilhøre en gruppe? Er vi nødt for å identifisere oss med noen ANDRE, for at vår egen person skal komme tydeligere fram? Jeg tenker litt på det om dagen,fordi jeg stadig møter folk som definerer DEM og OSS. Jeg snakker ikke her om noen spesielle grupper, men det er derimot alle mulige grupper som folk plasserer seg selv I eller UTENFOR.. Folk snakker om kristne eller ikke-kristne,muslimer -ikke-muslmer,  nordmann- innvandrer, døv-hørende, blind-seende, emo, pønker, vestkantfrue osv… Egentlig kan jeg bare fortsette, for egentlig har vi alle mulige grupper…

Og er det virkelig sånn at for å bli mer oss SELV, så er vi nødt for å enten definere oss UT eller INN i en gruppe? Er det sånn at er vi i en gruppe,og føler identiet og tilhørighet der, så har vi derfor definert oss UT av en annen? Jeg trodde en periode at dette var noe man sluttet med etter skoleårene, men jeg tror jeg ser at kanskje ting bare er litt tydeligere i ungdomsårene.. Enda mer synlig, i kles-kodeks og væremåte… Men ser man ikke også at i voksen alder er folk enten opptatt av å TILHØRE eller ta AVSTAND FRA enkelte grupper i samfunnet? Er det sånn som enkelte ledere i enkelte land har sagt, at “enten er du med OSS- eller så er du med DEM”… 

Er det ikke sånn at man faktisk kan være noe bare i seg selv, og faktisk ha et ønske om å være både med DEM og med OSS, altså være et VI? Alle sammen?
Er det naivt å tro at man som voksent menneske burde kunne definere seg selv, å ha en identitet i seg selv, som ikke definerer deg verken UT eller INN i en GRUPPE?

 

 

 

Vi er vel noe mer enn det disse gruppene setter av begrensninger eller rammer? 

Jeg bestreber meg på nå i voksen alder å være en del av et VI..

 

Hva med deg?

 

(Disse tegningene som du har sett brukt på forskjellige blogger de siste dagene, i forhold til dikt og ordtak ble tegnet og brukt første gangen i 2013 i mitt innlegg, om temaet: Identitet- eller det å identifisere seg selv. Så nå vet du hva JEG brukte tegningene til 😉 )

 

#grupper #identitet #tilknytning #fellesskap #tilhørighet #

 

17 kommentarer
    1. Veldig gode og tankevekkende tanker! Føler selv at jeg har blitt mer VI som voksen. Når jeg forsto at det ikke var nødvendig å være i en av “båsene” for å ha det bra. Og det er så mye mer spennende når man ikke setter andre i en bås også. Har jobbet med mange forskjellige mennesker, og jeg tenker ikke på hvilken “bås” de tilhører, men på dem som et menneske det er fint å være sammen med, noen jeg kan lære noe av. 🙂

    2. Dette var et veldig godt og viktig innlegg. <3 Jeg blir stadig mer i et slags "Ingenmannsland" føler jeg. Har vel aldri vært sånn at jeg har fulgt strømmen så veldig. Jeg vil ikke tilhøre en bestemt gruppe eller være så veldig "for" eller i "mot" noe. Det betyr ikke at jeg aksepterer alt! I år stemte jeg ikke. Kanskje burde jeg ha gjort det, men jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle stemme! Jeg jobber med å bli mer inkluderende og mindre fordømmende - og føler at jeg gjør framskritt på området! 🙂

    3. Jeg er nok en ensom ulv, men er jo alltid koselig å føle man hører til et sted også 🙂 Så kanskje prøver man litt allikevel. Jeg er jo meg selv som jeg er i personlighet, men litt sjenert noen ganger 😛 Og jeg gjør jo ikke alt jeg vil fordi jeg er sjenert og litt redd hva andre sier og mener.

    4. Tankevekkende det Elevele skrev der. Jeg er nok enig med henne. Ellers så leter jeg etter å få øyekontakt, og jeg ser på hvem som ser sympatisk ut. Små barn er så herlig naturlige og ser med øynene sine. Vi er alle verdensborgere og likeverdige sådanne.

    5. Vanskelig å si noe konkret. Men for min egen del så er jeg meg selv uansett, så jeg føler ikke jeg må definere meg som noe egentlig, og er heller opptatt av et “vi”. Det er så klart noen grupper det er vanskelig bli en del av, siden de er opptatt av at man må være som dem. Men slike grupper føler jeg ikke et behov for å prøve å være en del av- er jeg ikke bra nok som den jeg er, så kan det bare være 🙂

    6. Ja samfunnet er blitt sånn…mange grupper…og noen er med, og andre passer men ikke inn i..men jeg også mener at alle kan..og at vi alle skulle vært VI..ikke i forskjellige grupper..men..tror nok dette er noe som alltid har vært..og alltid vil være…

    7. Nå skrev du et innlegg som mange burde tenke veldig over. Jeg mener bestemt at jeg ikke tilhører noen gruppe. Jeg tenker som du sier mest på VI. Det er vel det eneste de som kjenner meg sier seg enig i når det gjelder meg.
      Nå bruker jeg Bloglovinappen og du falt rett inn her superfin app for de som liker å lese blogger fra forskjellige platformer. Dvs. Om det er lov på rosa’n da. Bare tuller de tenker penger å det skal man jo gjøre i forretninger. Det var derfor jeg ble tømmerhogger, jeg var ikke kynisk nok. Ha en fin kveld.

    8. Jeg tror helt bestemt at vi, definerer jeget. Tilhørighet er viktig for meg, enten det er i familie, venneflokken eller storsamfunnet for øvrig. Det betyr ikke at det ikke er snakk om et rom, for “vi” ute i den store verden og sammenhenger.
      Hele samfunnet er definert etter “koder”, der vi enten hører hjemme eller ikke. Der vi tror eller ikke. Så har vi alle de imellom. Å respektere noen for hva de er, eller tror på kan like godt være i form av å ikke trø inn i andres sfærer, tenker jeg 🙂
      Tanken din er god (om jeg forstod den riktig), og et utgangspunkt de fleste burde strebe etter. Men et de og oss, trenger slett ikke være av negativ art. Det kan like godt fjerne grenser som å sette de 🙂

    9. Det var en super tolkning.
      Og jeg er både enig med deg og litt uenig. Er visst ofte det. 😉
      Jeg tenker OSS mennesker, OSS kvinner, OSS som liker å danse. Et DEM og OSS er ofte bare en informativ greie som presiserer hva man snakker om. DEM som kan sy f.eks. Jeg misunn-unner dem, men uansett er det en gruppe mennesker jeg ikke vil komme til å tilhøre. Om man derimot utvider begrepet til å snakke om kreativitet, blir det et OSS. Utrykket har en svevende grense og det synes jeg er helt greit. Noen ganger er jeg OSS og noen ganger DEM. Og innenfor dette ligger selvfølgelig retten til å være en av DEM som har en helt idividuell stil.
      Det jeg IKKE liker, er når de uttrykkene brukes til å skape avstand. Til å si VI er bedre/ flinkere/ mer verd enn DEM. Da spiller det en rolle og jeg vil ikke tilhøre gruppen av DEM som gjør det. 😉

    10. Hei og hå 🙂 Jeg rakk ikke skrive noe på de tegningene dine,, har sittet i valgstyret her døgnet på tamp til sent i går kveld :),, men ikke skyld på meg for valgresultatet. 😀 Det er jo blitt rene gruppegreia det også. “Smått så er du inne og smått så er du ute—-” Jeg har stor sans fot ditt resonnement. Jeg har vel vært mer libro enn gruppe menneske. Når jeg ser bort fra politikk/fagforening og Mannskoret nå på gamle dager 🙂

    11. Skjønner hva du mener. Utrolig godt formulert. Jeg tror dette “vi-et” og “dem-et” skaper veldig utrygghet i alle deler av samfunnet. Ofte så trekkes jo ekstremister for eksempel til slike definerte “vi grupper” nettopp fordi de søker å være en del av et fellesskap, men for andre så er jo de “dem”.
      Og da tenker jeg at vi som samfunn må gå dypere i oss selv; hva er det som gjør at så mange føler at det er “vi og dem” når det egentlig er mange som føler seg utenfor.

    12. Enig søs Tror noen grupper er mest for å tørre stå for meninger sammen, kanskje man ikke tørr selv? Synes det burde bli mye mer vi, sånn grisemasse vi 😀 Gooodklæmme <3

    13. Så sant:)) du savner nok mitt bidrag… men har hatt problemer å fått ned noe. Tror ikke jeg er så flink til slikt:))) men bruker kvelden så kommer det kanskje noe:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg