Våren her jeg bor

Våren i en storby er ikke som våren på landet. 
Nå er ikke Oslo SÅ stor, men stor nok til at det blir en del rare og noen triste fenomener som dukker opp på våren…Jada..vi har noen grøftekanter vi også…med hestehov og løvetann og sånne ting som det liksom “lukter” vår av… Ikke så mange riktig nok, men nok til at jeg vet forskjellen på en hvitveis og en hestehov i det minste..


Men våren her jeg bor er altså litt annerledes…og litt mer BY-aktig.. 
Lukten av vår er ikke så mye lukten av nyslått gress og hestehov.. Nei…Lukten av vår er for det meste en intens grill-lukt som ligger som et lokk over hele byen. Det er byens parker som får gjennomgå.. Der sitter folk på teppene til hverandre, og glemmer hvem engangsgrill som var sin…SÅ nærme naboen sitter de…



Og synet av vår er ikke bare  “muse-ører” på bjørkene og hvitveis-tepper så langt øyet kan se… Neida…
Et typisk vår-fenomen er derimot det som møtte meg i dag..Nye innrykk av “omreisende” som overnatter ute. I åpne portrom, i parkene eller foran en dør. 
I dag fant jeg en hel familie på mårrakvisten foran en dør.  Og det så faktisk nesten litt hyggelig ut…Minte meg om den gang jeg reiste på interrail og sov på togstasjoner… Men dette var en familie, med barnet liggende på pappas arm. Og dynen lå bredt ut over dem alle tre. Byen hadde ikke våknet helt ennå, så det “forstyrret” ingen…de fikk ligge i fred..

På en annen trapp fant jeg også det som dessverre er et annet vår-fenomen: En sliten unggutt, som hadde funnet veien til byen for å prøve “livet”..Han hadde ikke funnet veien hjem..og ville kanskje ikke gjøre det på noen måneder..

Så våren kan være litt av hvert den… Litt idyll, oppvåkning, sommerfugler i magen, grønt gress og blomstring…Men også en del annet..

Oppgaven ble gitt av Fruensvilje.blogg.no
 

 

 

#vår #by #byfenomen #tegninger #oppgaver 

21 kommentarer

Siste innlegg