En høst på egne bein


Det er lett å slenge seg på greia med at “stakkars oss…nå er sommeren ubønnhørlig over…” “uff…så kaldt det er blitt”,  “Nå er det hele 9 måneder til vi ser sommeren og sola igjen” osv…
Akkurat som vi var gravide…med 9 måneders morgen-kvalme, og INGEN gleder underveis… BARE fokus på den “ungen” som skulle komme, og NULL fokus på det som skjer her og nå…På veien dit.. Null fokus på her og nå- som er HØSTEN , akkurat nå..

I år har jeg faktisk gledet meg til høsten, av en eller annen grunn. Og jeg har jo som mål hvert år, og gi hver og en årstid en VERDI i seg selv.. Jeg jobber bein-hardt med vinteren hvert år…det skal sies. For å gi den egne bein å stå på…Ikke kun betrakte den som en “ventetid”..
Høsten har jeg nok LITT lettere for å finne mye fint ved.. 
Og jeg har bestemt meg for å elske vind, regn og blad-fall, like mye som hestehov, humler og solbrente legger..Jeg kaster meg altså ikke SÅ lett på den syte-greia med “stakkar” og sånn…

Og hvordan trives like godt i alle fire årstider?


Det gjelder å gripe tak i det som er spesielt med hver og en av dem, og elske dem for det som er det spesielle. Og hva er vel bedre da, enn å fotografere de fine tingene?

(Denne teksten skrev jeg for nøyaktig to år siden. Og den gjelder like mye i år. Ta fatt på høsten med kameraet, om du ikke allerede har begynt….)
 


Ønsker deg en strålende høstdag i regn, tåke, vind, sol eller annet høst-aktig.!! <3

 

#høst #årstider #livet #hverdager

14 kommentarer
    1. For å si det rett ut, vi har en elendig høst i Bergen i år. Når man går i uker i regn, blåst og tåke og mørke er det lett for å bli litt deppa. Som min datter sa da hun var på Oslotur her forleden, i Oslo gikk de med rak rygg mens vi går og krøker oss mot vind og regn. Men høsten kan være fin, bare ikke i år….

    2. I år har vi hatt høst siden august, men jeg føler faktisk at det er ok. Mye regn, men det blir fort glemt om vi får en eller to tørre dager på rad….Høsten er liksom så mye; den er overgangen mellom sommer og vinter, den er mørkere kvelder, regnbyger, fantastiske farger før løvet faller, den er frisk og klar luft når det blir kaldere ute, den er regntøy og støvler, den er koselige kvelder med stearinlys, te og strikketøy, den er reflekstid når man skal ut å gå, den er litt lengre sokker og varmere sko, den er stjernehimmel på en klar kveld, jeg tror jeg kan fortsette sånn lenge 🙂 Jeg har faktisk klart å bli mer glad i høsten, selv om veldig mange rundt meg klager over alt regnet vi har hatt. Men – vi får tørre og fine dager også, og da blir i alle fall jeg glad! Klem <3

    3. Det er så sant. Jeg elsker høsten og alle årstider. Det er så viktig å se det positive i hver årstid. Alltid noe å glede seg over. Hva har man igjen for å grue seg over feks vinter og å bare lengte etter vår og sommer? Stakkars mennesker, sier nå jeg…. 🙂

    4. Så sant, så sant! Nå er jeg glad i vinteren også jeg, men forstår godt hva du mener. 😉
      Etter å ha bodd i Sør-Amerika setter jeg enda mer pris på at vi har 4 årstider. 🙂

    5. Jeg elsker alle årstidene og har et innlegg om fordelene med hver av dem. Du får stikke innom og lese det om vinteren fire ganger. He he he.
      Og jeg elsket forrige vinter. Den bød på masse snø til min vakre, perfekt for den siste vinteren hennes. Hun elsket snø og iblant hadde jeg plutselig en hodeløs hund. For det var begravet langt nedi snøfonnene. Hver vår ledet hun turene våre via hver eneste lille snøflekk som lå igjen. Det eneste i fjor var at det var så glatt at hun falt noen ganger. Men hun lærte fort å gå i mine fotspor når jeg signaliserte at hun skulle gå der jeg gikk.
      Ha en nydelig dag, vakre! <3

    6. Høsten er jo en av favorittårstidene det! Og vi kan da ikke unngå å elske vinteren, for uten den hadde vi jo ikke hatt jul! Har akkurat vært ute og tatt bilder av halloween-cookies med høstblader rundt 🙂 Og forresten så ELSKET jeg å gå gravid. Ikke spor av morgenkvalme, bare god glede. 🙂 Nyt dagen. klem<3

    7. Ja det er så sant..og jeg er blitt flinkere til å glede meg over hver tid….Før var høsten mørk og trist..fordi den vitnet om at vinteren stod for tur…Men nå så gleder jeg meg over fargene og javel..så kommer snøen, og den kan også gi mye fint! En god påminnelse….Ha en god dag og nyt her og nå!!

    8. Det er noe vakkert med alle årstider<3 Høsten er nydelig<3 og i år syns jeg den har vært spesiell flott med sin fargeprakt<3
      Jeg har jobba både ute og inne i alle år i all slags vær og vind, uavhengig av årstid og har måttet og lært meg å elske naturen (heldigvis var ikke det vanskelig siden jeg har gjort det fra jeg var liten)siden jobben har vært å lære neste generasjon å elske naturen og alt i den på godt vondt også<3
      Ønsker deg en fin og sprudlende dag:))

    9. Hver årstid sin sjarm, og så er det jo noe som heter at det er fint vær ute til å være inne i 🙂 Det kommer ikke an på hvordan vi har det men hvordan vi tar det. Ønsker deg en fin dag!

    10. De fire årstider en et kjent klassisk musikkverk. så det tåler vi. Man må bare tenke på at vi har overlevd en vinternatt før. Sist vinter var jo tøffpå mange måter men vi overlevde den også.
      Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg