Godt “snakketøy” – men NAKEN, hva DA?

“Det kunne være interessant å vite i hvor høy grad menneskene ville være i stand til å bevare sin respektive rang hvis man tok fra dem klærne.” (Sitat: Henry David Thoreau)

 

“Klær skaper folk. Nakne mennesker har liten eller ingen innflytelse på samfunnet.” (Sitat: Mark Twain)

Nå er det ikke sånn at jeg har noen voldsom “rang” å snakke om. Jeg har vel minimalt å si i de “høyere kretser” eller innenfor “politikk og samfunnsdebatt”, men du skjønner poenget?
For hvor mye signaliserer ikke det vi har på oss?
Du har helt rett, det er bare KLÆR, ytre staffasje…Men likevel…Det ligger mye “signaler”, mye kommunikasjon, i det vi trer på oss hver dag. Vi gir beskjeder, enten ubevisst eller bevisst, om hvilken “gruppe” vi ønsker å tilhøre, om identitet og tilhørighet.

 


 

 


Og helt UTEN klær gående rundt i samfunnet, tar det ikke lange tiden før vi IKKE blir tatt seriøst. 
Vi mister “beskjedene” våre, om hvem vi er og hva vi vil. Vi mister troverdighet og integritet. Det hjelper ikke om du har aldri så godt “snakketøy” om du er naken som et nyfødt barn. 

 

 

 

 

#klær #meninger #signaler #ytre 

11 kommentarer
    1. Hmmm – det der burde jo prøves, for da er alle på scratch…. det hadde vært flott det….. så kunne en satt nye spor og unngått båsen en havna i……. 🙂

    2. Naken het gir jo noen signaler..men ikke noe man gjerne vil bli sammenlignet med…Selv om det egentlig burde være helt nøytralt…Men joda..klær skaper folk..men vi er jo alle født uten klær! Det burde være helt naturlig! Som i forskjellige stammer i afrika…der går de kun med et klede….Da er det jo kroppen som er som klær…for vi er alle forskjellige i kroppsfasong også…Men de ser nok på det på en annen måte en oss…Nå falt jeg helt ut her…Så for meg alle gå rundt nakne…hihihih….Men ja…klær gir signaler om hvem vi er…om vi vil eller ei…..

    3. Har tenkt denne tanken selv jeg, med nakenheten og klær. Bra refleksjon og herlig innlegg med flotte tegninger. Ønsker deg en super fin fredag og en god helg med mye glede<3

    4. Det er litt rart å tenke på ja, hvor mye klær gjør. Og hvor mye hva slags klær gjør for hva man skal gjøre og ikke gjøre. Går jo aldri i møter i joggebuksa og den slitte t-skjorta jeg går i hjemme. Og når jeg får på meg litt “finere” klær, så er det som jeg blir rettere i ryggen, og kan møte verden på annet vis. Artige og interessant å tenke på. 🙂

    5. Klær skaper folk?
      Ja det er som du skriver her…………. Klær forteller litt om hvem du er. Uten klær blir man jo naken og sårbar……………..
      Klær forteller noe om status…………………….. sånn er det……………….. som oftest iallefall……..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg