Å glede andre- en skikkelig egotripp?

 

Av og til synes jeg at jeg er VELDIG lur!
At jeg tenker de lureste tankene i verden! (nesten i alle fall).
Jeg føler meg som en filosof. Frodith,  filosofen…

Og siden jeg liksom får sånne fryktelige lure refleksjoner og har klart å få dem ned på “papiret” en gang, så synes jeg de av og til fortjener å bli dratt fra flere ganger. Tankene altså… 

 

Så her er mine tanker om dette med å glede andre. En liten reprise: 

 

 

 

 

Jeg sitter her og er i det litt filosofiske hjørnet…Det gjelder glede. Det finnes mye som er sagt om glede, og det er ganske liklydende egentlig: 

“Den største gleda ein kan ha, det er å gjera andre glad” (Sitat: Mikael Aksnes) 

“Den som bringer solskinn inn i andres liv, kan ikke holde det borte fra seg selv” (Sitat: J.M. Barrie)

“Gleden er som et lys- tenner du det for andre, faller skinnet tilbake på deg selv” (Sitat: Carit Etlar)

 

Det er rart med slike ord…
Det er rart med ordtak og setninger som man i utgangspunktet ser på EN måte, men som man etter litt tanker PLUTSELIG får en ganske annen betydning..

 

 

 

 

For ser man på sitatene over, så tenker man vel kanskje at folk er imponerende uselviske, altså lite fokusert på seg selv. Man tenker kanskje at det står jammen respekt av folk som er så opptatt av å glede andre, at DET er den største gleden liksom. Null fokus på seg selv osv…

 

 

 

 

Men leser man de en gang til….og tenker seg bittelitt om….hvor uselvisk er gjerningen da??
Hvis det å gjøre ANDRE glad egentlig gjør DEG mest glad, er det ikke egentlig da en egoistisk handling?? Sånn i sinnet i det minste. Man gjør det egentlig for å glede seg selv liksom??

 

 

 

 

 

Jeg liker å tenke gjennom saker og ting, og sette litt annet lys på det.  Men jeg tenker at selv om det bakenforliggende motivet egentlig er å selv bli glad, så spiller det jammen ikke så stor rolle hvis resultatet av handlingen er at andre blir glad i samme slengen..

Gå ut i morgen og gled noen! Selv om det er du som ønsker å bli glad…

 

 

 

#glede #egoisme #filosofering #ordtak #sitater

10 kommentarer
    1. Vi er jo sånn skapt, de fleste av oss, at vi smittes av følelser. Da er kanskje resultatet viktigere enn motivet,, eller,,,?

    2. Hmm..litt begge deler her, spør du meg..for det er jo veldig uselvisk dersom man lever og ånder for å gjøre andre glad..men så er spørsmålet, ville dem forsette med å glede andre, dersom de ikke fikk den gode, positive følelsen innvendig etterpå? Den man får når man ser at “mottaker” faktisk blir glad? Ikke sikkert like mange ville levd for å prøve å glede andre, hvis man bare hadde sittet igjen med en vond eller depressiv følelse i etterkant.. Så ja, litt ubevisst egoisme vil jeg påstå at det er.. Joda, æ like også å filosofere 🙈🤣

    3. Det finnes vel ingen større glede (nesten) enn å kunne glede et annet menneske, på en uselvisk måte. Selv kjenner jeg at jeg blir helt varm i hjertet, når jeg kan gjøre noe for en person og se hvor glad de blir. Det blir jo en helt annen sak om man gjør det med baktanke og forventer noe i gjengjeld.

    4. Fine filosoferinger…Jeg prøver å ha i bakhodet: ER dette noe den andre vil bli glad for, eller gjør jeg det trolig MEST for meg sjøl? Ikke så lett alltid. Jeg har fått “overraskelser” jeg ikke har blitt glad for. “Overraskelses-selskap” eller “overraskelsesferietur” er ikke min gate. Jeg liker å forberede meg til sånne ting.😊

    5. det var litt artig å lese dette akkurat nå ,jeg har jo nettopp lagt ut et innlegg der jeg skriver att jeg lagde noen fine dager i helgen og i går og både venninner og svigerine/svoger takka meg for att jeg fant på dette ,jeg gjorde flere glad og fikk en glede selv i samme slengen :=)

    6. Å glede andre er jo det beste som finnes❤ Jeg tror nok at det er en uselvisk handling og blir andre glad, så er det jo ikke så mye annet som kan glede begge mer enn det🤗

    7. Nah, tja, gjør man en uselvisk handling eller ytrer noe pent om andre, gleder man jo andre for gjerningens del. Helt greit å få solskinn tilbake… Men ser poenget 💛

    8. Men selv om en gjør noe for å gjøre andre glad, så er det jo ikke sikkert at den andre part faktisk blir glad, det vet man jo aldri helt sikkert, så da tenker jeg at den handlingen en gjør er mest en uselvisk handling, da en ikke vet resultatet, men likevel gir. Altså.. Ehh 😜😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg